Gå til innhold

WISC-test til barn (mulig evnerik). Erfaringer? Hvordan fungerer testen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 9-åring som skal ta en WISC-test. Tenkte jeg ville snakke litt med ham om selve testen, for å forberede ham, men litt usikker på hvordan det fungerer. 

Kan noen dele litt erfaringer? Hvor lang tid det tar, for eks? Hvilke type spørsmål/oppgaver det er snakk om osv. 

Takk👏🏼

Anonymkode: 74fe0...ee0

Fortsetter under...

Skrevet

Det er forskjellige type oppgaver; forklar hva et ord betyr, forklar hvilke ord som betyr det samme, f.eks. Logikkoppgaver: bilder av vektskål med en ukjent og en kjent vekt på den ene siden og to kjente vekter på den andre siden, finn den ukjente vekten. Hva er neste logiske bilde i en serie osv.  Det er meningen at oppgavene skal bli vanskeligere og vanskeligere, og det er heller ikke meningen at han skal få til alt. Det er ikke lurespørsmål, men det lønner seg å høre nøye etter hva de faktisk spør om. Min niåring fikk testen fordelt ut over to skoledager (mener det var ca en time hver gang? Muligens halvannen?)

Anonymkode: 7b086...1ce

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er forskjellige type oppgaver; forklar hva et ord betyr, forklar hvilke ord som betyr det samme, f.eks. Logikkoppgaver: bilder av vektskål med en ukjent og en kjent vekt på den ene siden og to kjente vekter på den andre siden, finn den ukjente vekten. Hva er neste logiske bilde i en serie osv.  Det er meningen at oppgavene skal bli vanskeligere og vanskeligere, og det er heller ikke meningen at han skal få til alt. Det er ikke lurespørsmål, men det lønner seg å høre nøye etter hva de faktisk spør om. Min niåring fikk testen fordelt ut over to skoledager (mener det var ca en time hver gang? Muligens halvannen?)

Ah, skjønner. Takk for svar! Litt godt blandet spørsmål altså. Da vet jeg litt hva det går ut på. 

Foretrekker de å være alene med barnet, eller vil de at foreldre er tilstede? 

Skrevet

Testen ble gjort i skoletiden, så vi foreldre var ikke tilstede. Forsto det slik at det var "vanlig" i den kommunen vi bor i.

Får jeg spørre litt om hva som fikk dere til å tenke på wisc? Her fikk vi det via PPT i forbindelse med konsentrasjonsvansker på skola. Nå mener de at ungen kanskje rett og slett kjeder seg og dermed ikke følger med... 

Skrevet

Jeg har administrert WISC mange ganger, ønsker ikke at foreldrene er til stede. Rett og slett fordi foreldre "alltid" forstyrrer. "Du vet jo det vennen min, Tenk deg om nå...".

Hvor lang tid det tar avhenger av hvor mye barnet klarer, hvor konsentrert barnet er, hvor mange pauser man må ta osv. Kanskje halvannen time til sammen, ofte fordelt over to ganger for en 9-åring. Jeg pleier å si "Dette er en type test som er laget for å finne ut hva som er lett og vanskelig for barn mellom 6 og 16 år. Det er ingen som klarer alle oppgavene. Noen oppgaver ligner på ting du gjør på skolen, noen oppgaver ligner ikke i det hele tatt. Det er viktig at du hele tiden gjør så godt du kan, og spør hvis du ikke forstår hva jeg vil at du skal gjøre". Under administrering av testen stopper man hver enkelt delprøve etter at barnet har svart feil på et gitt antall oppgaver. Det skifter mellom verbale oppgaver og praktiske oppgaver.

Anonymkode: 8018a...fb8

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Testen ble gjort i skoletiden, så vi foreldre var ikke tilstede. Forsto det slik at det var "vanlig" i den kommunen vi bor i.

Får jeg spørre litt om hva som fikk dere til å tenke på wisc? Her fikk vi det via PPT i forbindelse med konsentrasjonsvansker på skola. Nå mener de at ungen kanskje rett og slett kjeder seg og dermed ikke følger med... 

Det var ikke vi som tenkte på det. Det var skoleledelsen som ønsket å sende forespørsel til PPT, fordi han har store utfordringer på skolen, og de har en teori om at han er evnerik. 

Annonse

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har administrert WISC mange ganger, ønsker ikke at foreldrene er til stede. Rett og slett fordi foreldre "alltid" forstyrrer. "Du vet jo det vennen min, Tenk deg om nå...".

Hvor lang tid det tar avhenger av hvor mye barnet klarer, hvor konsentrert barnet er, hvor mange pauser man må ta osv. Kanskje halvannen time til sammen, ofte fordelt over to ganger for en 9-åring. Jeg pleier å si "Dette er en type test som er laget for å finne ut hva som er lett og vanskelig for barn mellom 6 og 16 år. Det er ingen som klarer alle oppgavene. Noen oppgaver ligner på ting du gjør på skolen, noen oppgaver ligner ikke i det hele tatt. Det er viktig at du hele tiden gjør så godt du kan, og spør hvis du ikke forstår hva jeg vil at du skal gjøre". Under administrering av testen stopper man hver enkelt delprøve etter at barnet har svart feil på et gitt antall oppgaver. Det skifter mellom verbale oppgaver og praktiske oppgaver.

Anonymkode: 8018a...fb8

Flott, tusen takk! 😊

Da vet jeg litt hva jeg kan si til ham. Greit å forberede ham litt. Skjønner godt at det foretrekkes uten foreldre. Er nok lett å påvirke barnet, selv om man er ubevisst om det. 

Takk for svar!

Skrevet

Alle mine tre har tatt den. Ene måtte jeg kjøre til ppt sitt kontor, hvor jeg måtte vente ute når den ble gjort. De to andre sine ble gjort i skoletiden, og jeg ante ikke om tidspunktet før etterpå. Foreldre får uansett ikke være med inn da det kan påvirke konsentrasjonen og resultatet.

Anonymkode: 2cf25...d00

Skrevet

Hun tok den i barnehagen med ped.leder tilstede

Anonymkode: 42eaa...70d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...