Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #26 Skrevet 25. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Skjønner at du sikkert har vært ærlig, men du har fortsatt ikke svart slik at det slår ut på denne testen. Jeg skrev lenger opp i et annet svar også, og å diagnostisere en depresjon ut i fra en test alene er helt håpløst. Så om du ikke slår ut på denne testen, så vil jo en psykolog/lege kunne vurdere annerledes ut i fra det kliniske bildet. Samtidig skal det jo faktisk en del til før man setter en depresjonsdiagnose. Dessverre får mange diagnoser (ikke bare depresjon) ut i fra svar på slike tester og ingenting annet. Anonymkode: df3d6...e98 Tydeligvis ikke alltid - ref. mitt tidligere lengre svar. Anonymkode: 2936b...1a6
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #27 Skrevet 25. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for langt og fint svar Jeg er kronisk syk og blitt isolert pga det. Jeg er nok deprimert og, men tenker at det er mye sykdommen min som har gitt meg noen av svarene, det at jeg sover dårlig, spiser dårlig, at jeg føler at livet ikke er verdt å leve, at jeg ikke har energi eller klarer å konsentrere meg kommer pga livssituasjonen min og sykdommen min, ikke pga at jeg er deprimert. Men så blir jeg jo deprimert av hvordan ting er, så tingene henger nok sammen, men hva som i utgangspunktet kommer først er ikke godt å si. Hi Anonymkode: fb78d...0ce Depresjon kan jo være en naturlig reaksjon på de livsbelastningene du har nå. Utfordringen som kronisk syk er å finne måter å takle utfordringene man har uten å bli deprimert. Tok noen år før jeg knekte koden. Jeg hadde veldig god nytte av et livsmestringskurs som jeg fikk gjennom Nav for noen år tilbake. Lærte en del teknikker for å snu tankemønster osv., og det har gjort at der jeg før kunne grave meg ned i alt som føltes tung, vanskelig og uhåndterbart, der greier jeg nå å snu tankene mine, bare akseptere at ting er som de er, og så fokusere på noe annet som der og da kan gjøre tilværelsen litt lettere. Veldig dårlige perioder fysisk kan jeg nå kjenne på en lett depresjon, men greier å snu det igjen selv. Så det er mulig. Høres lett ut, men det er selvfølgelig en treningssak, og jeg hadde nok ikke greid å snu slik jeg gjorde uten at jeg hadde fått hjelp til det. Så sjekk med Nav/kommunen der du bor og se om du kan få et slikt kurs. De arrangerer ofte slike kurs både høst og vår, så om du undersøker det nå så kan det være det er noe som starter etter jul. Da har du noe å se frem til også, noe som er konstruktivt mtp. å få det bedre Men snakk gjerne med legen din om dette også. Husk da å også be om å få sjekket D-vitaminnivåene dine, for på denne tiden har vi mistet halvparten av det vi lagret av D-vit. i sommer - og det kan igjen gjøre at en del sykdommer blir verre, og det kan også gi depresjon. Lykke til videre Anonymkode: 2936b...1a6
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #28 Skrevet 25. november 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Depresjon kan jo være en naturlig reaksjon på de livsbelastningene du har nå. Utfordringen som kronisk syk er å finne måter å takle utfordringene man har uten å bli deprimert. Tok noen år før jeg knekte koden. Jeg hadde veldig god nytte av et livsmestringskurs som jeg fikk gjennom Nav for noen år tilbake. Lærte en del teknikker for å snu tankemønster osv., og det har gjort at der jeg før kunne grave meg ned i alt som føltes tung, vanskelig og uhåndterbart, der greier jeg nå å snu tankene mine, bare akseptere at ting er som de er, og så fokusere på noe annet som der og da kan gjøre tilværelsen litt lettere. Veldig dårlige perioder fysisk kan jeg nå kjenne på en lett depresjon, men greier å snu det igjen selv. Så det er mulig. Høres lett ut, men det er selvfølgelig en treningssak, og jeg hadde nok ikke greid å snu slik jeg gjorde uten at jeg hadde fått hjelp til det. Så sjekk med Nav/kommunen der du bor og se om du kan få et slikt kurs. De arrangerer ofte slike kurs både høst og vår, så om du undersøker det nå så kan det være det er noe som starter etter jul. Da har du noe å se frem til også, noe som er konstruktivt mtp. å få det bedre Men snakk gjerne med legen din om dette også. Husk da å også be om å få sjekket D-vitaminnivåene dine, for på denne tiden har vi mistet halvparten av det vi lagret av D-vit. i sommer - og det kan igjen gjøre at en del sykdommer blir verre, og det kan også gi depresjon. Lykke til videre Anonymkode: 2936b...1a6 Tusen takk Livsmestringskurs har jeg aldri hørt om, så måtte google litt. Hørtes interessant ut, men det ser ut som om det bare er for folk som er sykmeldtee, på vei til å bli det eller som er i avklaring? Hi Anonymkode: fb78d...0ce
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #29 Skrevet 25. november 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk Livsmestringskurs har jeg aldri hørt om, så måtte google litt. Hørtes interessant ut, men det ser ut som om det bare er for folk som er sykmeldtee, på vei til å bli det eller som er i avklaring? Hi Anonymkode: fb78d...0ce Nei, ikke bare. Jeg vet om flere kommuner som via Aktiv på Dagtid (Nav+kommune) tilbyr slike kurs, og da er også uføre inkludert og kan bli med Sjekk det i din kommune. Anonymkode: 2936b...1a6
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #30 Skrevet 25. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, ikke bare. Jeg vet om flere kommuner som via Aktiv på Dagtid (Nav+kommune) tilbyr slike kurs, og da er også uføre inkludert og kan bli med Sjekk det i din kommune. Anonymkode: 2936b...1a6 Tusen takk for supert tips Skal sjekke det. kjenner at jeg absolutt kan trenge noen mestringsteknikker Hi Anonymkode: fb78d...0ce
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #31 Skrevet 25. november 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, ikke bare. Jeg vet om flere kommuner som via Aktiv på Dagtid (Nav+kommune) tilbyr slike kurs, og da er også uføre inkludert og kan bli med Sjekk det i din kommune. Anonymkode: 2936b...1a6 Kan du fortelle litt mer om hva du gjorde på kurset? Er det sånn at man må sitte å prate foran alle om hvordan man har det, eller er det fysiske øvelser? Hi Anonymkode: fb78d...0ce
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #32 Skrevet 25. november 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan du fortelle litt mer om hva du gjorde på kurset? Er det sånn at man må sitte å prate foran alle om hvordan man har det, eller er det fysiske øvelser? Hi Anonymkode: fb78d...0ce Jeg vet det er flere ulike kurs, så det kan nok variere en god del fra sted til sted. Kurset jeg tok var det helt opp til hver enkelt hvor mye vi ev. ønsket å dele med andre, ingen trengte å fortelle noe om man ikke ønsket. Vi lærte teknikker for å bryte tankemønster, og der hadde vi også fysiske øvelser hvor en og en kunne stå fremme med instruktør. Men heller ikke da det var så konkret så måtte noen fortelle hvilket problem/negative ting/tanker de fokuserte på og ville endre, det var nok at personen selv bestemte seg for en ting, og så snakket foreleser vedkommende gjennom de neste stegene i proseessen. Ikke noen skumle øvelser, bare stå rett opp og ned og så flytte seg fysisk etterhvert som man gikk gjennom tankeprosessen. Men overraskende effektivt. Vi fikk også en del materiell vi skulle jobbe med selv hjemme, enkle ting som var veldig bevisstgjøring, og så diskuterte vi mer hva vi anså var utfordringene, om vi hadde blitt oppmerksom på nye mønster hos oss selv i det arbeidet, hvordan vi fra da av heller valgte å tenke osv. Vanskelig å forklare, men som sagt overraskende effektivt. Har hørt andre si at de har lært en del også om smertemestring og pusteøvelser på kurs der de bor, en jeg vet om sa det også var noen superenkle yogaøvelser, men da mer pusteøvelser og avspenning. Som sagt er det ulike kurs rundt omkring, men jeg tror at det uansett er positivt, for man blir mer bevisst måter å snu tankene sine og andre ting som man kanskje gjør som virker negativt inn på psyke/kropp. Mye av det vet man jo ofte fra før, men det er noe med at man får satt ting i system, må jobbe med ting målbevisst, får støtte underveis osv. Så uansett tenker jeg det er positivt å få med seg Anonymkode: 2936b...1a6
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #33 Skrevet 25. november 2019 Herregud, fikk score på 50😬😬 Er ikke bare-bare å ha slitt med depresjon siden jeg var 11..😔 Anonymkode: 7e298...fc2
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #34 Skrevet 26. november 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Herregud, fikk score på 50😬😬 Er ikke bare-bare å ha slitt med depresjon siden jeg var 11..😔 Anonymkode: 7e298...fc2 Jeg fikk 48, er kronisk syk og har hatt mange dumme tanker i det siste. Som en konsekvens av sykdom. Det med dårlig samvittighet traff meg. Anonymkode: a6159...c2c
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #35 Skrevet 26. november 2019 Eg syntes eg tok i, og fekk score på 12, altså godt under "deprimert". Dette sjølv om eg periodevis slit med søvnproblem. Det stemmer på meg. Anonymkode: 1c6f4...da5
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #36 Skrevet 26. november 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Tydeligvis ikke alltid - ref. mitt tidligere lengre svar. Anonymkode: 2936b...1a6 Nei, det skriver jeg jo under. Men kriteriene er klare, og følger man de så skal det en del til før diagnosen settes. Anonymkode: df3d6...e98
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #37 Skrevet 26. november 2019 Det er viktig å huske på også at depresjon ikke er én ting, det er mye mindre konkret og standardisert enn den diagnosen du får om du har brukket et ben, eller får konstatert d-vitaminmangel. Depresjon er en menneskapt konstruksjon. Det kan være et nyttig verktøy for å forstå og beskrive noen fellestrekk hos mennesker (eller pasienter), men det om en test er "riktig" eller ikke er et vanskelig spørsmål. Den kan være riktig sett opp mot å fange opp dem med så store problemer at de trenger hjelp, men det finnes ingen egentlig "gullstandard" i hva det vil si å ha en depresjon. Eller ihvertfall er det en foranderlig størrelse - og hva det innebærer og hvordan man best måler det er stadig er oppe til diskusjon. Anonymkode: ce004...9fe
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #38 Skrevet 27. november 2019 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk 48, er kronisk syk og har hatt mange dumme tanker i det siste. Som en konsekvens av sykdom. Det med dårlig samvittighet traff meg. Anonymkode: a6159...c2c Er også kronisk syk selv😔 Da er vi på samme båt, hatt enormt mange dumme tanker sjøl den siste tiden. Sender deg en god klem, du er ikke alene om dette💜 Så tror ikke vi er de eneste som sliter i topplokket når kroppene våres er som en fange, noe vi ikke kan vi unnslippe heller. Men faen så sterke vi er! Anonymkode: 7e298...fc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå