Gå til innhold

Hvor "riktig" er denne depresjonstesten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/psykiatri/major-icd-10-depresjon-sporreskjema/

Det ble linket til den i en annen tråd, så jeg tok testen egentlig mest av nysgjerrighet, og ble overrasket over resultatet. Jeg fikk 37 poeng, noe som indikerer alvorlig depresjon, og jeg føler ikke at jeg er der. Ja, jeg har det ikke så veldig bra om dagen, men føler ikke at det er så ille. Lurer jeg meg selv her, eller er testen litt på jordet?

Har du tatt den, hvor havnet du og følte du at resultatet var riktig?

Anonymkode: fb78d...0ce

Skrevet

Jeg tok den for "moro" skyld nå, for å se hvor jeg havner.

Jeg havnet på moderat depresjon, men jeg er ikke deprimert. Jeg klikket frem og tilbake på en del av svarene for å se hvor mye det slo ut på poengene. Jeg er fysisk syk og det som feiler meg gir bl.a. store søvnproblemer, problemer med energi, endring i appetitt og en del andre ting som jeg som fysisk frisk ikke ville fått poeng for.

Så den trenger ikke nødvendigvis gi riktig svar. Jeg var i en utredning for få år siden, eller det var bare en time hos en psykiater som krysset av på dette ut fra hva jeg svarte. Dvs. psykiateren hadde tydeligvis bestemt seg på forhånd at jeg var psykisk syk, for der jeg hadde svart ikke i det hele tatt og nei hadde hun skrevet hele tiden og ja... Hun diagnostiserte meg dermed med ikke mindre enn tre psykiske diagnoser og skulle sette meg på heftige medisiner (i flertall). Jeg ba om en ordentlig utredning, for jeg visste jo at det var helt feil, og den neste utredningen - som gikk over mange ganger - konkluderte med at jeg ikke hadde noen psykiske diagnoser og at det derfor var uforsvarlig å sette meg på medisiner som den første mente jeg måtte begynne på umiddelbart. Så jeg er skeptisk til disse testene.

Det kan være mange årsaker utenom depresjon som gjør at man svarer som man gjør på denne testen. I tillegg til det jeg nevnte over så så hadde jeg svart at jeg var mye rastløs siste uke og at jeg hadde mye dårlig samvittighet, at jeg ikke greide å fokusere på aviser m.m. Grunnen min til det siste uke var at jeg hadde noe jeg måtte bli ferdig med som jeg slet maks med å greie å gjøre pga. min fysiske form og fordi det som feiler meg også går utover hukommelse og konsentrasjon, og at jeg hele tiden følte på dårlig samvittighet fordi jeg burde vært ferdig med dette for en god stund siden, men ikke greid. Det er jo bare naturlige følelser i situasjonen min akkurat nå med stress og fysisk sykdom som tilsammen gjør at jeg tilsynelatende har en moderat depresjon.

Selvfølgelig, det er ikke alltid man greier å vurdere egen tilstand riktig, HI, så om du ikke har fysiske/praktiske forklaringer på noe av det du har scoret høyt på så kan det være at du klinisk kvalifiserer for en verre depresjon. Og likevel så er det din opplevde følelse som er det viktigste, og hva du gjør for å få det bedre.

Føler du at du trenger hjelp, kontakt fastlegen din og be om hjelp. Kommunen har også psykiatriske sykepleier som du ikke trenger henvisning til, du kan ringe selv, eller legen din kan ta kontakt om det føles lettere for deg. Er det andre ting som gjør at du sliter nå, ta tak i det. Er det f.eks. økonomi, ring kommunen for å be om et møte med økonomisk rådgiver, de er gode på å få oversikt og finne løsninger. Ett steg om gangen for å ev. rydde opp i det som trengs ryddes opp i og kan endres til noe bedre, og/eller hjelp til å takle det som gjør at du sliter nå. Du vet hvor skoen din trykker. Er det noen du kan kontakte i morgen, bare bestem deg nå at du tar en telefon eller to i morgen, så er du allerede i gang for å få det bedre.

Anonymkode: 2936b...1a6

Skrevet

Den spørr jo ikke om grunnen til de forskjellige forholdene. Ligger du våken halve natta fordi du har en toåring som våkner flere ganger og en mann som snorker som en traktor? Osv Det er en grunn for at slike tester ofte er merket med at man ikke kan stole bare på testen. Skal det settes diagnose må man faktisk til et utdannet (og forhåpentligvis kompetent) menneske som kan vurdere dette. 

Føler du behov for hjelp så ta kontakt med fastlegen og ta det derfra! Uansett hva en internettest sier. 

Anonymkode: fa5f7...3a8

Skrevet

Fikk 35 . Alvorlig depresjon. Valgte å skrive at jeg sov bra.   Alvorlig deprimert er jeg ikke. Men litt tungt i dag ja. 

Vil tro maaaange er deprimerte i følge denne testen. 

Anonymkode: d692b...837

Skrevet

Stilt av de rette fagpersonene stemmer den nok bra. Jeg scoret 35 og det stemmer helt. Men jeg har over lengre tid stått i ganske mange kriser og livet mitt var så godt som falleferdig da jeg tok den hos legen. Jeg får hjelp i form av psykiatrisk helsehjelp.

Men, de som kanskje er psykisk friske tenker nok på en annen måte. En kronisk syk person vil ikke score 10 på smerteskalaen fordi det verker i ryggen, mens en som aldri har vondt noen sted kanskje gjør det. Så alt er relativt.

Anonymkode: ef3fe...66b

Skrevet

Mener jeg for ikke så lenge siden så et program om de testene. De er utarbeidet for å selge legemiddel så alle vil få en viss grad av depresjon selv om du egentlig har det kjempebra. Så slutt å ta slike tester. 

Gjest KenCreek
Skrevet

Jeg fikk 9. 

Ikke deprimert. 

Det stemmer for meg. 

Skrevet
1 minutt siden, TheWitch skrev:

Mener jeg for ikke så lenge siden så et program om de testene. De er utarbeidet for å selge legemiddel så alle vil få en viss grad av depresjon selv om du egentlig har det kjempebra. Så slutt å ta slike tester. 

Nja. det er samme test som brukes i psykiatrien så tror kanskje det er noe hold i dem :)

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nja. det er samme test som brukes i psykiatrien så tror kanskje det er noe hold i dem :)

Det kom frem at psykiatrien også bruker de samme testen så jeg vet nå ikke helt. 

Skrevet

Jeg bor i utlandet og slike tester brukes stadig vekk her for å vurdere om fysiske plager eller store forandringer i livet har utløst depresjon. F eks mens jeg har vært gravid og etter jeg har født har jeg fylt ut veldig like spørreskjema. Alltid scoret lavt. Og selvfølgelig skal man ikke stole kun på testen og skrive ut medisiner basert på dette, dette skal vurderes av helsepersonell som ser hele situasjonen. F eks var jeg helt på gråten en dag jeg pratet med helsesøster, overreagerte på småting og så ikke noe lys i enden av tunnelen. Babyen min var 6 uker gammel, men hun mente umiddelbart at humøret midt skyldtes søvnmangel, ikke fødselsdepresjon, og det stemte. 

Anonymkode: 267de...a7d

Skrevet

En enkelt test vil aldri kunne være nok for å stille en depresjonsdiagnose, den må ses i sammenheng med klinisk bilde og selvrapportering av symptomer/symptomtrykk.Så ja, testen er et godt verktøy, men ikke nok alene. 

Anonymkode: df3d6...e98

Skrevet

Jeg har vært nedfor i det siste, og testen sier at jeg overhodet ikke er deprimert. Så..nja

Anonymkode: b2136...c37

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært nedfor i det siste, og testen sier at jeg overhodet ikke er deprimert. Så..nja

Da har du vel ikke bekreftet nok til at det er utslag da.. Testen er jo ikke dårlig av den grunn, den regner ut en cut off ut i fra hva du svarer. Man kan forresten fint være nedfor uten å ha symptomer på depresjon. 

Skrevet

Mange av de samme symptomene som depresjon gir, gir jo også stress, fysisk sykdom og vitaminmangel. Jeg har hatt en deppresiv periode og blir nå alltid sjekket for d-vitamin når jeg begynner å få en dårlig periode, ofte er det problemet, og ejg får en d-vitamin booster og så går ting bedre etterhvert.

Anonymkode: 3f9fa...804

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke så lenge den som tolker den velger å ikke se på annet enn resultatene isolert, men velger å se bort fra fysisk sykdom og andre årsaker som kan gjøre at man scorer høyt, men som ikke har noe med depresjon å gjøre.

Skrevet

BDI-test er bedre, google og ta testen

Anonymkode: fc63e...5e0

Skrevet

Jeg fikk 6 :D

Anonymkode: 13f51...cab

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fikk 35 . Alvorlig depresjon. Valgte å skrive at jeg sov bra.   Alvorlig deprimert er jeg ikke. Men litt tungt i dag ja. 

Vil tro maaaange er deprimerte i følge denne testen. 

Anonymkode: d692b...837

Eg fekk 38. Men trur eigentleg eg er litt deprimert,  men ikkje alvorleg som denne testen seier. Går det an å vere kronisk deprimert? 

Anonymkode: cbe78...000

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har du vel ikke bekreftet nok til at det er utslag da.. Testen er jo ikke dårlig av den grunn, den regner ut en cut off ut i fra hva du svarer. Man kan forresten fint være nedfor uten å ha symptomer på depresjon. 

Jeg svarte helt ærlig. 

Jeg er klar over det. Men dette er depresjon. 

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tok den for "moro" skyld nå, for å se hvor jeg havner.

Jeg havnet på moderat depresjon, men jeg er ikke deprimert. Jeg klikket frem og tilbake på en del av svarene for å se hvor mye det slo ut på poengene. Jeg er fysisk syk og det som feiler meg gir bl.a. store søvnproblemer, problemer med energi, endring i appetitt og en del andre ting som jeg som fysisk frisk ikke ville fått poeng for.

Så den trenger ikke nødvendigvis gi riktig svar. Jeg var i en utredning for få år siden, eller det var bare en time hos en psykiater som krysset av på dette ut fra hva jeg svarte. Dvs. psykiateren hadde tydeligvis bestemt seg på forhånd at jeg var psykisk syk, for der jeg hadde svart ikke i det hele tatt og nei hadde hun skrevet hele tiden og ja... Hun diagnostiserte meg dermed med ikke mindre enn tre psykiske diagnoser og skulle sette meg på heftige medisiner (i flertall). Jeg ba om en ordentlig utredning, for jeg visste jo at det var helt feil, og den neste utredningen - som gikk over mange ganger - konkluderte med at jeg ikke hadde noen psykiske diagnoser og at det derfor var uforsvarlig å sette meg på medisiner som den første mente jeg måtte begynne på umiddelbart. Så jeg er skeptisk til disse testene.

Det kan være mange årsaker utenom depresjon som gjør at man svarer som man gjør på denne testen. I tillegg til det jeg nevnte over så så hadde jeg svart at jeg var mye rastløs siste uke og at jeg hadde mye dårlig samvittighet, at jeg ikke greide å fokusere på aviser m.m. Grunnen min til det siste uke var at jeg hadde noe jeg måtte bli ferdig med som jeg slet maks med å greie å gjøre pga. min fysiske form og fordi det som feiler meg også går utover hukommelse og konsentrasjon, og at jeg hele tiden følte på dårlig samvittighet fordi jeg burde vært ferdig med dette for en god stund siden, men ikke greid. Det er jo bare naturlige følelser i situasjonen min akkurat nå med stress og fysisk sykdom som tilsammen gjør at jeg tilsynelatende har en moderat depresjon.

Selvfølgelig, det er ikke alltid man greier å vurdere egen tilstand riktig, HI, så om du ikke har fysiske/praktiske forklaringer på noe av det du har scoret høyt på så kan det være at du klinisk kvalifiserer for en verre depresjon. Og likevel så er det din opplevde følelse som er det viktigste, og hva du gjør for å få det bedre.

Føler du at du trenger hjelp, kontakt fastlegen din og be om hjelp. Kommunen har også psykiatriske sykepleier som du ikke trenger henvisning til, du kan ringe selv, eller legen din kan ta kontakt om det føles lettere for deg. Er det andre ting som gjør at du sliter nå, ta tak i det. Er det f.eks. økonomi, ring kommunen for å be om et møte med økonomisk rådgiver, de er gode på å få oversikt og finne løsninger. Ett steg om gangen for å ev. rydde opp i det som trengs ryddes opp i og kan endres til noe bedre, og/eller hjelp til å takle det som gjør at du sliter nå. Du vet hvor skoen din trykker. Er det noen du kan kontakte i morgen, bare bestem deg nå at du tar en telefon eller to i morgen, så er du allerede i gang for å få det bedre.

Tusen takk for langt og fint svar :)
Jeg er kronisk syk og blitt isolert pga det. Jeg er nok deprimert og, men tenker at det er mye sykdommen min som har gitt meg noen av svarene, det at jeg sover dårlig, spiser dårlig, at jeg føler at livet ikke er verdt å leve, at jeg ikke har energi eller klarer å konsentrere meg kommer pga livssituasjonen min og sykdommen min, ikke pga at jeg er deprimert. Men så blir jeg jo deprimert av hvordan ting er, så tingene henger nok sammen, men hva som i utgangspunktet kommer først er ikke godt å si.

Hi

Anonymkode: fb78d...0ce

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg svarte helt ærlig. 

Jeg er klar over det. Men dette er depresjon. 

Skjønner at du sikkert har vært ærlig, men du har fortsatt ikke svart slik at det slår ut på denne testen. Jeg skrev lenger opp i et annet svar også, og å diagnostisere en depresjon ut i fra en test alene er helt håpløst. Så om du ikke slår ut på denne testen, så vil jo en psykolog/lege kunne vurdere annerledes ut i fra det kliniske bildet. Samtidig skal det jo faktisk en del til før man setter en depresjonsdiagnose. Dessverre får mange diagnoser (ikke bare depresjon) ut i fra svar på slike tester og ingenting annet. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner at du sikkert har vært ærlig, men du har fortsatt ikke svart slik at det slår ut på denne testen. Jeg skrev lenger opp i et annet svar også, og å diagnostisere en depresjon ut i fra en test alene er helt håpløst. Så om du ikke slår ut på denne testen, så vil jo en psykolog/lege kunne vurdere annerledes ut i fra det kliniske bildet. Samtidig skal det jo faktisk en del til før man setter en depresjonsdiagnose. Dessverre får mange diagnoser (ikke bare depresjon) ut i fra svar på slike tester og ingenting annet. 

Det er jeg selvfølgelig enig i. Jeg synes også det kan være farlig med slike tester, hvor noen får vite at de har alvorlig depresjon, uten konsultasjon med lege. 

Skrevet

Jeg har ptsd, og det er ganske like symptomer som depresjon. Jeg får alltid alvorlig depresjon på sånne tester.

Testene stemmer selvsagt ikke alltid. De er en indikator, ikke et faktum. Det finnes mange tilstander med lignende symptomer.

Anonymkode: 9b58e...9e9

Skrevet

Man kan ha kronisk depresjon ja, det heter dystymi (evig lavt strmningsleie).

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan ha kronisk depresjon ja, det heter dystymi (evig lavt strmningsleie).

I mitt tilfelle er det vel heller fibromyalgi kom eg på no når hjernetåka letta litt... 

Anonymkode: cbe78...000

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...