Gå til innhold

Jeg lurer virkelig: Kan ikke voksne flest forskjell på "de" og "dem"?

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De/dem er det snart ingen som behersker.

Det samme med da/når. Jeg gremmes! «Når jeg var liten ...», «Når vi gifta oss ...», «Når jeg fødte sønnen min ...». Ja vel, tenker jeg, har du vært liten flere ganger du, da? Og du og mannen din har gifta dere mer enn én gang også? Ja, ja, men hvordan klare å føde sønnen mer enn én gang! DA faller i alle fall jeg av lasset ...

Anonymkode: 1c434...0f8

Samtidig ser det ut som en del nå går i andre grøfta. For ikke å bruke «når» feil, ender de med å bruke «da» for ofte.

Jeg skjønner jo hva som menes, men får likevel litt hikke av å lese setninger som «jeg pleier å lage middag da jeg kommer hjem fra jobb».

Fortsetter under...

Men hjelp meg!! 

De/ dem hva brukes når ? 
og når og da? Da brukes da ting HAR skjedd og når er i kommende tid, altså skal skje ? 

hvem/hvilken har dere her inne lært meg. Hvem kopp er feil, HVILKEN kopp. 

håper noen som kan denne kan gi meg ordentlig svar/læring så jeg lærer meg dette. Setter stor pris på det. 

Anonymkode: 55f83...706

1 time siden, sug lut skrev:

Det er så nøye, ja. Det er klasseforskjell mellom folk som kan skrive norsk og folk som ikke kan  det.

Uff, sånne ovenfra og ned holdninger er bare pinlige. at du kan stave alt riktig gjør deg absolutt ikke til et bedre menneske

Anonymkode: 7a7ea...02d

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hjelp meg!! 

De/ dem hva brukes når ? 
og når og da? Da brukes da ting HAR skjedd og når er i kommende tid, altså skal skje ? 

håper noen som kan denne kan gi meg ordentlig svar/læring så jeg lærer meg dette. Setter stor pris på det. 

De bruker du når du på engelsk ville sagt They. Dem når du ville sagt Them. Og Den gang da, hver fang når.

Anonymkode: f68c9...856

1 time siden, Mostly Harmless skrev:

Samtidig ser det ut som en del nå går i andre grøfta. For ikke å bruke «når» feil, ender de med å bruke «da» for ofte.

Jeg har det problemet med "de" og "dem", gitt. Jeg demonstrerte det nylig i en tråd her. Livredd som jeg er for å gå i "de"-fella (altså subjekt for objekt), tramper jeg suverent i "dem"-fella og har objekt hvor det skulle vært subjekt. Og unnskylder meg febrilsk med at det tross alt er mindre irriterende... Joda. 

Angående viktigheten av korrekt språk: Ja, det er viktig fordi man fremstår mer intelligent, og dermed får iallfall jeg lyst til å ta budskapet mer alvorlig - uavhengig om jeg er enig i resonnementet eller ikke. For øvrig er ikke gal rettskriving til hinder for å oppfatte meningen i en tekst. Men det er en sterk korrelasjon (egen erfaring, men kan antagelig verifiseres) mellom rettskriving av enkeltord og god syntaks. Og god setningsoppbygging er alfa og omega for å evne å ta budskapet i en tekst! 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for et ordentlig svar! Skjer feilen fordi du skriver "fort og gæli", eller ser du det heller ikke dersom du leser over teksten? 

Anonymkode: 20c07...5d8

Noen ganger står jeg fast når jeg leser gjennom teksten også. Som regel (liker jeg å tro) klarer jeg å høre forskjellen når jeg sier det inni meg, mens andre ganger sliter jeg. 

Da/når, og/å osv har jeg stålkontroll på da🙌🏼

Anonymkode: dcb82...869

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hjelp meg!! 

De/ dem hva brukes når ? 

De og dem er personlige pronomen. "De" er subjektsform, og "dem" er objektsform. Subjektsformen brukes kun når det betegner subjektet i setningen, mens objektsform brukes om alt annet, men først og fremst objektet i setningen. Pronomenene i subjektsform er: jeg, du, han/hun/den/det, vi, dere, de. Objektsform: meg, deg, han/ham/henne,/den/det, oss, dere, dem.

Eksempel: 

"Anne og Sivert besøker Sara og Ingmar". Anne og Sivert er subjekt, de som besøker, de som aktivt "gjør" verbalet. Sara og Ingmar er objekt. De er dem som får besøk, de passive som subjektet gjør noe med. Du kan bytte ut navnene med pronomen. Da blir setningen: "De besøker dem." 

Tenk på forskjellen i setningene "Du hjelper meg" og "jeg hjelper deg". Du og jeg er subjekt, de aktive som hjelper.  Meg og deg er objekt, de passive som blir hjulpet. "De" tilsvarer meg og deg, "dem" tilsvarer meg og deg. 

Da og nå: Da brukes om noe som har skjedd en enkelt gang, når brukes om noe som gjentar seg og om det som skal skje i framtida.

Jeg var liten da jeg ble født. 

Jeg har alltid fest når jeg har bursdag. 

Jeg skal ha fest når jeg blir 40 år. 

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser hele tiden folk som skriver setninger av typen "Jeg skal hjelpe de med leksene". Er det faktisk slik at voksne mennesker ikke ser at det er feil? I så fall er det kanskje ikke lenge før formene blir valgfrie?

Det er ingen som sier "dem" lenger, så er vel derfor... Typisk "teater-norsk" som jeg kaller det... 

Anonymkode: 7de97...9c7

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er ingen som sier "dem" lenger, så er vel derfor... Typisk "teater-norsk" som jeg kaller det... 

Anonymkode: 7de97...9c7

Jo, det er det så absolutt. Det er faktisk flere dialekter, den jeg selv snakker inkludert, der man kun sier "dem", ikke "de".

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

De og dem er personlige pronomen. "De" er subjektsform, og "dem" er objektsform. Subjektsformen brukes kun når det betegner subjektet i setningen, mens objektsform brukes om alt annet, men først og fremst objektet i setningen. Pronomenene i subjektsform er: jeg, du, han/hun/den/det, vi, dere, de. Objektsform: meg, deg, han/ham/henne,/den/det, oss, dere, dem.

Eksempel: 

"Anne og Sivert besøker Sara og Ingmar". Anne og Sivert er subjekt, de som besøker, de som aktivt "gjør" verbalet. Sara og Ingmar er objekt. De er dem som får besøk, de passive som subjektet gjør noe med. Du kan bytte ut navnene med pronomen. Da blir setningen: "De besøker dem." 

Tenk på forskjellen i setningene "Du hjelper meg" og "jeg hjelper deg". Du og jeg er subjekt, de aktive som hjelper.  Meg og deg er objekt, de passive som blir hjulpet. "De" tilsvarer meg og deg, "dem" tilsvarer meg og deg. 

Da og nå: Da brukes om noe som har skjedd en enkelt gang, når brukes om noe som gjentar seg og om det som skal skje i framtida.

Tusen hjertelig takk ! 

Jeg tok screenshot så skal «øve» litt på det. Tusen takk igjen ! 

Interessant, men ikke overraskende: Folk med dårlig språk oppfattes som mindre attraktive.

https://www.thetimes.co.uk/article/bad-grammar-spells-disaster-for-daters-0xrgx0sls

Dårlig språk tolkes som manglende intelligens og manglende oppmerksomhet, som igjen gir lav score på attraktivitet.

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eksempel: 

Eller «De» tilsvarer jeg og du, «dem» tilsvarer meg og deg... 

😉

Anonymkode: b3e56...af7

Annonse

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er det vel egentlig du som er veldig rigid i tankegangen? Man trenger bare et minimum av fantasi for å forstå dette. Jeg mener ikke at jeg ikke synes slike feil er irriterende, for det er de, men det er veldig sjelden jeg har problemer med å forstå hva folk mener. 

I min dialekt blir da knapt brukt, stort sett går det i når. Hun/henne uttales alltid ho, og de dem uttales alltid de(i).

Når jeg skriver oversetter hjernen dialekten min automatisk til skriftspråk, og jeg har aldri hatt problemer med å skille disse ordene fra hverandre. 
Jeg antar at også jeg bommer av og til, men det er sjelden. Kommaregler derimot, der er jeg langt svakere.

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hjelp meg!! 

De/ dem hva brukes når ? 

De og dem tilsvarer hun og henne, kan en si litt forenklet.

"Jeg ga ballene til", hvis du lurer på om det er "de" eller "dem" som er riktig her så er det bare til å putte "hun"/"henne" i setningen. "Jeg ga ballen til henne". Da tilsvarer det, "dem". Da blir det, "jeg ga ballene til dem". Hvis det istedet er "hun" som er riktig, som i, "hun var innom", så kan det byttes ut med, "de var innom". 

Anonymkode: eeedd...658

Gjest Antarctica
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser hele tiden folk som skriver setninger av typen "Jeg skal hjelpe de med leksene". Er det faktisk slik at voksne mennesker ikke ser at det er feil? I så fall er det kanskje ikke lenge før formene blir valgfrie?

Enda verre med "jeg skal hjelpe hun"...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De og dem tilsvarer hun og henne, kan en si litt forenklet.

"Jeg ga ballene til", hvis du lurer på om det er "de" eller "dem" som er riktig her så er det bare til å putte "hun"/"henne" i setningen. "Jeg ga ballen til henne". Da tilsvarer det, "dem". Da blir det, "jeg ga ballene til dem". Hvis det istedet er "hun" som er riktig, som i, "hun var innom", så kan det byttes ut med, "de var innom". 

Anonymkode: eeedd...658

Det er jo for så vidt en grei huskeregel, men det er overraskende mange som ikke vet når de skal bruke hun/henne heller. Så da har man det gående🤣

Gjest Antarctica
2 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Det er jo for så vidt en grei huskeregel, men det er overraskende mange som ikke vet når de skal bruke hun/henne heller. Så da har man det gående🤣

Kanskje lettere hvis man bytter ut de med vi, og dem med oss?

1 minutt siden, Pashla skrev:

Henne som subjekt brukes i mange dialekter. Og ho som objekt. Men hun som objekt, det gir bare grønn ull på ryggen!

Det er sant. Jeg har selv en dialekt som ikke skiller på de og dem, vi sier "dom". Det skilles ikke på da og når, heller. Vi sier da uansett. Likevel får jeg vondt i hele meg hvis folk skriver det. 

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller «De» tilsvarer jeg og du, «dem» tilsvarer meg og deg... 

😉

Anonymkode: b3e56...af7

Det har du selvsagt helt rett i. 

HI

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

alt man skal henge seg oppi

Anonymkode: d7229...4f6

Det var mange feil i en liten setning.

Alt man skal henge seg opp i. 

Sånn.

Anonymkode: b0d5b...d30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...