Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #1 Skrevet 20. november 2019 Reagerer personer som er allergiske mot parfymer på alle typer dufter/lukter, eller er det noe syntetisk i vaskemidler etc de reagerer på? Beklager hvis det et et idiotisk spørsmål🙈 Anonymkode: 1011f...75f
DetYrer Skrevet 20. november 2019 #2 Skrevet 20. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Reagerer personer som er allergiske mot parfymer på alle typer dufter/lukter, eller er det noe syntetisk i vaskemidler etc de reagerer på? Beklager hvis det et et idiotisk spørsmål🙈 Anonymkode: 1011f...75f Det er individuelt hva man reagerer på. Noen tåler ingenting, andre tåler noe. Noen tåler nesten alt bortsett fra spesifikke ting, parfymer er jo laget av så mangt. En "killer" for meg er lavendel. Kjøpte noen poser med lavendelduft en gang, huff, hovnet skikkelig opp.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #3 Skrevet 20. november 2019 29 minutter siden, DetYrer skrev: Det er individuelt hva man reagerer på. Noen tåler ingenting, andre tåler noe. Noen tåler nesten alt bortsett fra spesifikke ting, parfymer er jo laget av så mangt. En "killer" for meg er lavendel. Kjøpte noen poser med lavendelduft en gang, huff, hovnet skikkelig opp. Takk for svar! Hvordan reagerer du på andre sterke lukter som rose, citrus etc? Er det stoffer i lavendel du ikke tåler? Altså er det lukten eller noe annet ved planten? Anonymkode: 1011f...75f
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #4 Skrevet 20. november 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar! Hvordan reagerer du på andre sterke lukter som rose, citrus etc? Er det stoffer i lavendel du ikke tåler? Altså er det lukten eller noe annet ved planten? Anonymkode: 1011f...75f Det har jo ikke noe mer "sterk lukt" å gjøre, det er allergener som utløser en reaksjon hvor immunforsvaret går i beast mode, som ungen ville sagt. Det spiller heller ingen rolle om det er såkalt syntetisk eller naturlig, mye naturlig er minst like farlig som kunstige ting, om du tenker deg om. Fluesopp, for eksempel. Veldig naturlig, veldig giftig. Anonymkode: 41b1c...481
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #5 Skrevet 20. november 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har jo ikke noe mer "sterk lukt" å gjøre, det er allergener som utløser en reaksjon hvor immunforsvaret går i beast mode, som ungen ville sagt. Det spiller heller ingen rolle om det er såkalt syntetisk eller naturlig, mye naturlig er minst like farlig som kunstige ting, om du tenker deg om. Fluesopp, for eksempel. Veldig naturlig, veldig giftig. Anonymkode: 41b1c...481 Selvfølgelig er det mye naturlig som også er giftig, men det må jo finnes en fellesnevner. Altså ett (eller flere lignende) allergen disse luktsterke stoffene skiller ut som fremkaller reaksjonen. Anonymkode: 1011f...75f
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #6 Skrevet 20. november 2019 Jeg reagerer kun på noen herreparfymer og noen tøymyknere allt annet går fint. Men noen herreparfymer blir jeg helt uvel av. Anonymkode: af403...0c5
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #7 Skrevet 20. november 2019 Jeg reagere på tilsetningsstoffene ikke selve lukten. Noen parfymer og vaskemidler går greit, andre slår meg ut i løpet av sekunder, er jeg heldig får jeg bare hodepine og diaré. Noen utløser så kraftige migreneanfall at jeg blir innlagt på sykehus. Anonymkode: 6ae01...af2
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #8 Skrevet 20. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig er det mye naturlig som også er giftig, men det må jo finnes en fellesnevner. Altså ett (eller flere lignende) allergen disse luktsterke stoffene skiller ut som fremkaller reaksjonen. Anonymkode: 1011f...75f Hvorfor må det være fellesnevner eller like allergener? Noen reagerer på den ene, andre på en annen, andre igjen på mange. Nett so andra tingj. Jeg reagerer på epler, gubben på ananas og jentungen på masse forskjellige pollen. Same same Anonymkode: 41b1c...481
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #9 Skrevet 20. november 2019 Jeg reagerer på noen blomster, men ikke alle, på noen parfymer, men ikke alle, på noen vaskemidler osv. Det er en jungel! Så jeg bruker parfymefritt over hele linjen hjemme. Det er langt enklere og mere behagelig enn å skulle forsøke å teste seg igjennom alt som finnes på markedet. Anonymkode: 8c9ad...e7d
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #10 Skrevet 20. november 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor må det være fellesnevner eller like allergener? Noen reagerer på den ene, andre på en annen, andre igjen på mange. Nett so andra tingj. Jeg reagerer på epler, gubben på ananas og jentungen på masse forskjellige pollen. Same same Anonymkode: 41b1c...481 Ja, selvfølgelig reagerer folk på ulike ting. Jeg tenker for en og samme person. Det blir som å si at man er allergisk mot smak. Jeg prøver bare å forstå, er ikke ute etter å kverulere eller tråkke noen på tærne. Anonymkode: 1011f...75f
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #11 Skrevet 20. november 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, selvfølgelig reagerer folk på ulike ting. Jeg tenker for en og samme person. Det blir som å si at man er allergisk mot smak. Jeg prøver bare å forstå, er ikke ute etter å kverulere eller tråkke noen på tærne. Anonymkode: 1011f...75f Det blir ikke som å si at man er allergisk mot smak, det er jo bare tull. Man er er jo ikke allergisk mot lukt i seg selv men mot det som lukter. Jeg aner ikke hva du vil frem til, kanskje du må lese deg opp litt sånn at du skjønner bakgrunnen for en allergisk reaksjon. Jeg oppfatter deg ikke som kverulant, men du kan oppfattes som om du trekker allergi for parfyme i tvil. Anonymkode: 41b1c...481
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #12 Skrevet 20. november 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det blir ikke som å si at man er allergisk mot smak, det er jo bare tull. Man er er jo ikke allergisk mot lukt i seg selv men mot det som lukter. Jeg aner ikke hva du vil frem til, kanskje du må lese deg opp litt sånn at du skjønner bakgrunnen for en allergisk reaksjon. Jeg oppfatter deg ikke som kverulant, men du kan oppfattes som om du trekker allergi for parfyme i tvil. Anonymkode: 41b1c...481 Nei, det gjør jeg overhodet ikke. Absolutt ikke meningen å tråkke på ømme tær. Jeg prøver som sagt bare å forstå, og har heldigvis fått noen gode svar over. Det er forskjell på å reagere på lukter (slik mange gjør i svangerskapet) og allergiske reaksjoner med pusteproblem, utslett etc. Prøver bare å finne ut hva som er allergenet. Er det et kjemisk tilsetningsstoff eller giftstoffene i seg selv? Vil en allergiker for eksempel reagere ulikt på parfyme med syntetisk roseduft og parfyme fremstilt av roseekstrakt? Eller vil de gi samme utslag? Anonymkode: 1011f...75f
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #13 Skrevet 20. november 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det gjør jeg overhodet ikke. Absolutt ikke meningen å tråkke på ømme tær. Jeg prøver som sagt bare å forstå, og har heldigvis fått noen gode svar over. Det er forskjell på å reagere på lukter (slik mange gjør i svangerskapet) og allergiske reaksjoner med pusteproblem, utslett etc. Prøver bare å finne ut hva som er allergenet. Er det et kjemisk tilsetningsstoff eller giftstoffene i seg selv? Vil en allergiker for eksempel reagere ulikt på parfyme med syntetisk roseduft og parfyme fremstilt av roseekstrakt? Eller vil de gi samme utslag? Anonymkode: 1011f...75f Når du skriver 'prøver å finne ut hva som er allergenet' vitner det jo om en fullstendig mangel på forståelse, og da oppfattes det som om du tviler eller er spydig/ironisk i og med at det nesten er vanskelig å forstå at du interesserer deg når du har et tilsynelatende såvidt lavt kunnskapsnivå. Anonymkode: 41b1c...481
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #14 Skrevet 20. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Når du skriver 'prøver å finne ut hva som er allergenet' vitner det jo om en fullstendig mangel på forståelse, og da oppfattes det som om du tviler eller er spydig/ironisk i og med at det nesten er vanskelig å forstå at du interesserer deg når du har et tilsynelatende såvidt lavt kunnskapsnivå. Anonymkode: 41b1c...481 Eller så er det du som er i forsvarsposisjon så det holder når hi prøver å tilegne seg ny kunnskap, og du må ty til personangrep for å forsvare det Anonymkode: 177ea...71c
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #15 Skrevet 20. november 2019 Jeg er overfølsom mot parfyme, det gjelder alle parfymer. Da er det ikke akkurat et allergen, men kjemikaliene. Jeg tåler naturlige blomster. Det samme gjelder for andre kjemikalier som maling mm, og også røyk. Anonymkode: 9f8a2...229
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #16 Skrevet 20. november 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er overfølsom mot parfyme, det gjelder alle parfymer. Da er det ikke akkurat et allergen, men kjemikaliene. Jeg tåler naturlige blomster. Det samme gjelder for andre kjemikalier som maling mm, og også røyk. Anonymkode: 9f8a2...229 Takk for svar! Tror du du ville tålt naturlig blomsterekstrakt? Vet du hvordan du reagerer på estetiske oljer? Anonymkode: 1011f...75f
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #17 Skrevet 20. november 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når du skriver 'prøver å finne ut hva som er allergenet' vitner det jo om en fullstendig mangel på forståelse, og da oppfattes det som om du tviler eller er spydig/ironisk i og med at det nesten er vanskelig å forstå at du interesserer deg når du har et tilsynelatende såvidt lavt kunnskapsnivå. Anonymkode: 41b1c...481 Jeg har faktisk god greie på allergi, men aldri helt forstått denne typen. Kanskje det kan bære fordi det omfatter en hel sekk av reaksjoner? Det er forskjell på å reagere med migrene/kvalme/uvelhet og å få elveblest og pustebesvær. Det første kan man få av mye ulikt, det andre er en mer klassisk allergireaksjon som utløser IgE-mediert aktivering av leukocytter og sekresjon av proinflammatoriske mediatorer. Da må man ha et allergen tilstede. Det betyr selvfølgelig ikke at reaksjonene den første gruppen får er «mindreverdig» på noen som helst måte. Siden det har blitt mer fokus på dette de senere årene, og problemet tydeligvis er økende, prøver jeg å forstå. Kan jeg for eksempel bruke naturprodukter uten kjemisk dufttilsetning uten at folk blir plaget av det? Jeg vil gjerne føle meg vel, samtidig som jeg ikke vil plage andre. Skjønner? Anonymkode: 1011f...75f
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #18 Skrevet 20. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar! Tror du du ville tålt naturlig blomsterekstrakt? Vet du hvordan du reagerer på estetiske oljer? Anonymkode: 1011f...75f Jeg tåler ikke estetiske oljer, hadde nok heller ikke tålt blomsterekstrakt. Det er tilsatt kjemikalier for holdbarhet mm. Anonymkode: 9f8a2...229
DetYrer Skrevet 20. november 2019 #19 Skrevet 20. november 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar! Hvordan reagerer du på andre sterke lukter som rose, citrus etc? Er det stoffer i lavendel du ikke tåler? Altså er det lukten eller noe annet ved planten? Anonymkode: 1011f...75f Tåler ikke, har ikke blomster f.eks. Har ikke noe sånt inne. Men tåler noen ting, ikke andre ting, og lavendel er en av de tingene jeg bare må holde meg unna. Var så lur og kjøpte en dukke til ungen min, kosta hele 800kroner, en litt eksklusiv en. De hadde selvfølgelig puttet lavendelduft INNI dukken Så den er pakket bort for lengst.. uff
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #20 Skrevet 20. november 2019 6 minutter siden, DetYrer skrev: Tåler ikke, har ikke blomster f.eks. Har ikke noe sånt inne. Men tåler noen ting, ikke andre ting, og lavendel er en av de tingene jeg bare må holde meg unna. Var så lur og kjøpte en dukke til ungen min, kosta hele 800kroner, en litt eksklusiv en. De hadde selvfølgelig puttet lavendelduft INNI dukken Så den er pakket bort for lengst.. uff Er det mulig? Jeg har også opplevd parfymerte leker (kjøpt i Paris). Mine barn tåler parfymer, men det er så utrolig unødvendig. Kjipt å ikke tåle blomsterlukt. Jeg tåler ikke antiperspiranter selv (heller ikke parfymefrie). Får ikke allergisk reaksjon, men blødende utslett. Jeg må da bruke naturlige deodoranter. Disse er tilsatt naturlige duftekstrakter av rose og vanilje eller ananas og kokos (eller lignende). Ingen konserveringsmiddel. Håper ikke jeg tilfører andre plager med dette, men sjelden jeg har fremmede oppunder armhulene mine😅 hi Anonymkode: 1011f...75f
DetYrer Skrevet 20. november 2019 #21 Skrevet 20. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Er det mulig? Jeg har også opplevd parfymerte leker (kjøpt i Paris). Mine barn tåler parfymer, men det er så utrolig unødvendig. Kjipt å ikke tåle blomsterlukt. Jeg tåler ikke antiperspiranter selv (heller ikke parfymefrie). Får ikke allergisk reaksjon, men blødende utslett. Jeg må da bruke naturlige deodoranter. Disse er tilsatt naturlige duftekstrakter av rose og vanilje eller ananas og kokos (eller lignende). Ingen konserveringsmiddel. Håper ikke jeg tilfører andre plager med dette, men sjelden jeg har fremmede oppunder armhulene mine😅 hi Anonymkode: 1011f...75f Nei, det får vel gå bra, vel... Er annerledes med sånne overparfymerte mennesker du lukter på 50 meters avstand Ja, parfyme i leker liksom..huff
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #22 Skrevet 20. november 2019 Jeg reagerer på noe, det er kun om jeg bruker det selv. Merker med en gang om det begynner å klø, så det er bare å vaske det av så er det greit. Min ene datter reagerer på alt og ingenting, men samtidig ikke på alt og ingenting. Helt hva hu reagerer på aner vi ikke, for det er ikke noen rød trå i det. Hun tålte ikke parfymefrie såper mange år, vanlig lano var det eneste kun kunne bruke. Så gjorde de noe med lanoen, og hun reagerer om noen har vasket hendene på badet en time før hun kommer inn der. Vi kontaktet de som produserer lano for å finne ut hva de hadde gjort. De nektet for å ha gjort noe med den, men vips så sto det «ny duft» på forpakkningen. Jeg fikk aldri en forklaring av de som laget den, men jeg har fått en forklaring av en av selgerene. De hadde fylt den mye duften på gammel embalasje. Fryktelig kjipt for oss, for da måtte vi starte leitingen etter noe ungen kunne vaske seg med igjen, eller noe alle kunne vaske seg med hjemme siden hun reagerte så heftig som hun gjorde. For av noe som blir hele kroppen henne prikkete på minutter, hun klør som besatt bare det er brukt noe i rommet hun ikke tåler. Mens noe reagerer hun på kun ved å ha det på kroppen. Det hadde ikke vært ett problem om vi kunne bruke parfymefrie såper eller lignende, men når hun reagerer på samme måten på dette, så blir ting veldig vanskelig. Min datter fikk en heftig start på ungdomsskolen, for hvem ungdommer sprayer seg ikke ned med parfyme? Hun syns dette var helt grusomt, for hun hater at andre må ta hensyn til henne, det gjør at hun føler seg veldig anderledes. Heldigvis så gikk en gutt som også gikk i samme klasse som henne på barneskolen i hennes nye klasse. Han er litt allergisk og vet godt hva min datter sliter med så han reiste seg opp og sa til hele klassen at mange hadde dynket seg med for mye parfyme. Ett spary var nok. Han var vistnok veldig morsom når han sa deg, så hele klassen tok det med latter og faktisk fulgte det han sa. Anonymkode: 1530a...555
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå