Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #1 Skrevet 19. november 2019 Hei Jeg lurer litt på personlige og evt andre erfaringer med beredskapshjem. Dersom noen har vært det/er det: hvilken alder er deres biologiske barn? Har selvsagt lest på bufdir sine sider, men ønsker personlige erfaringer eller tanker fra ansatte i Bufdir eller Bv. Hva slags egen informasjon/erfaringer ville dere gitt til noen som ønsker å bli det? på forhånd Takk Anonymkode: 43a8c...4e8
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #2 Skrevet 19. november 2019 Egne barn bør vere litt sjølvgåande(klare seg delvis på eigen hånd)Trur barna må vere over 10 eller 11 år. Vi begynte når yngste var 11 og skulle ønske vi venta til han var eit par år eldre. Meiningsfult og spennande å vere beredskapsheim. Men du må trivast i eige selskap, ikkje vere veldig glad i å reise, heller glad i å kose deg heime. Når du er på vakt kan du ikj vere lenger unna enn 2 timar og når du har plassering har du avlastning ei helg pr. mnd etter 3 mnd. Anonymkode: 9010a...860
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #3 Skrevet 19. november 2019 Takk for svar, kan man velge litt i hvor heftige saker man får i hus? Litt skremmende å få fysisk utagerende ungdommer i hus hvis man har flere barn (selv om de er over 12.) Er man bestandig «på vakt» hvis man ikke har plassering? Er ikke så glad i å reise, men har familie 4-8 timer unna. Er der av og til. Anonymkode: 43a8c...4e8
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #4 Skrevet 19. november 2019 Vakt 24/7 utanom når du tar ut ferie og avspasering. For kvar veke du har hatt plassering får du ein dag fri. Du kan ikj velge kva plassering du får. Men du kan ha 0-12 år eller 0-18 år. Du kan få 1 eller 2 barn.Fordeler med jobben er at du er heime for eigne barn før og etter skulen, middag kl 15; har du skolebarn plassert kan du trene og ta alt husarbeid på dagtid.👍 Anonymkode: 9010a...860
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #5 Skrevet 19. november 2019 Takk igjen for gode svar. Er det vanlig å få fysisk utagerende barn hvis man har 0-12? Hvordan håndterte dine barn det? Anonymkode: 43a8c...4e8
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #6 Skrevet 19. november 2019 Nå er det jo slett ikke alltid som anonym over her skisserer, da. Det finnes ulike avtaler. Mange barn i beredskapshjem vil ikke tåle å plasseres i såkalt avlastning, og da får man ikke nødvendigvis det. Det kommer an på barnet, behovet og omstendighetene. Det er heller ikke gitt at man må binde seg til en aldersgruppe - men det vanligste er 0-2 (4), 2-12 eller 12-18 som veiledende. Man kan være beredskapshjem gjennom det offentlige eller gjennom private - idealistiske eller kommersielle - som selger tjenester til det offentlige. I blant opplever jeg at disse har en bedre oppfølging av sine beredskapshjem enn det offentlige har, men dette varierer også mye. De økonomiske rammene er som oftest ganske like. Man kan si nei til foreslåtte plasseringer, men ikke sånn i ett kjør. Uansett er det jo ofte slik at man ikke vet all verdens om barnets fungering før det har bodd noe tid i beredskapshjemmet. Men utagerende tenåringer vil som oftest bli flyttet til institusjon. Det er ellers massiv mangel på beredskapshjem som kan ta i mot søsken. Det er veldig trist. I barneverntjenesten gis vi ofte valget mellom å holde søsken samlet på institusjon eller splitte dem i beredskapshjem. Pest vs. kolera. Anonymkode: 36ce7...456
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #7 Skrevet 19. november 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå er det jo slett ikke alltid som anonym over her skisserer, da. Det finnes ulike avtaler. Mange barn i beredskapshjem vil ikke tåle å plasseres i såkalt avlastning, og da får man ikke nødvendigvis det. Det kommer an på barnet, behovet og omstendighetene. Det er heller ikke gitt at man må binde seg til en aldersgruppe - men det vanligste er 0-2 (4), 2-12 eller 12-18 som veiledende. Man kan være beredskapshjem gjennom det offentlige eller gjennom private - idealistiske eller kommersielle - som selger tjenester til det offentlige. I blant opplever jeg at disse har en bedre oppfølging av sine beredskapshjem enn det offentlige har, men dette varierer også mye. De økonomiske rammene er som oftest ganske like. Man kan si nei til foreslåtte plasseringer, men ikke sånn i ett kjør. Uansett er det jo ofte slik at man ikke vet all verdens om barnets fungering før det har bodd noe tid i beredskapshjemmet. Men utagerende tenåringer vil som oftest bli flyttet til institusjon. Det er ellers massiv mangel på beredskapshjem som kan ta i mot søsken. Det er veldig trist. I barneverntjenesten gis vi ofte valget mellom å holde søsken samlet på institusjon eller splitte dem i beredskapshjem. Pest vs. kolera. Anonymkode: 36ce7...456 Takk, vi har per dags dato to ledige rom i huset. Søsken er ikke noe problem hos oss. Vi må jo også bli godkjent som beredskapshjem.. hvilke rammer gjelder her? Med unntak av det som står på Bufdir sine sider. Anonymkode: 43a8c...4e8
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #8 Skrevet 19. november 2019 Vi i det offentlige er forpliktet til å ta imot ein eller to ved plassering. Barna trivest med å ta imot andre barn. er spente i vakt/ venteperiode og tar godt imot dei.Trur dei lærer mykje av det. Anonymkode: 9010a...860
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #9 Skrevet 19. november 2019 vi kan ikke si nei til plassering uansett. ein eller to barn og skal vere klar på 2 timer Anonymkode: 9010a...860
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #10 Skrevet 19. november 2019 Vi har vært fosterhjem, men yngste vår er 5 så litt usikker på om det er for ungt for beredskapshjem. De to andre er over 12. Anonymkode: 43a8c...4e8
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #11 Skrevet 19. november 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har vært fosterhjem, men yngste vår er 5 så litt usikker på om det er for ungt for beredskapshjem. De to andre er over 12. Anonymkode: 43a8c...4e8 Jeg tror jeg ville ventet. Men det er jo individuelt hva man har kapasitet til. Eventuelt gått for å ta i mot tenåringer, så det ikke blir så kræsj i sammenfallende behov. Eller babyer, men det er sliiiitsomt å ha overskudd til flere barn om man sitter der med rusbaby som aldri sover. Anonymkode: 36ce7...456
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #12 Skrevet 19. november 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror jeg ville ventet. Men det er jo individuelt hva man har kapasitet til. Eventuelt gått for å ta i mot tenåringer, så det ikke blir så kræsj i sammenfallende behov. Eller babyer, men det er sliiiitsomt å ha overskudd til flere barn om man sitter der med rusbaby som aldri sover. Anonymkode: 36ce7...456 Jeg er hjemme uansett, barna fungerer godt og mannen min har fleksibel jobb. Vi har plass og god kapasitet og et godt nettverk. Er ikke redd for nattevåk eller eventuelle abstinenser. Anonymkode: 43a8c...4e8
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #13 Skrevet 20. november 2019 Ring bufetat og dei vurderer fort om det er grunn for å gå videre. trur nok du får nei pgav alder på minste.Grensa på 10 eller 11 er ganske absolutt.Men om mannen din er svært tilgjengeleg kan det kanskje vege opp. KNskje private aktørane ikj har så absolutt aldersgrense.Lykke til👍 Anonymkode: 9010a...860
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #14 Skrevet 20. november 2019 Hvorfor ønsker du dette? Risikere familiens stabilitet? Yngstemann er for liten. Anonymkode: 7a2c2...9f2
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #15 Skrevet 20. november 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ønsker du dette? Risikere familiens stabilitet? Yngstemann er for liten. Anonymkode: 7a2c2...9f2 Risikere familiens stabilitet? På hvilken måte da? Anonymkode: 43a8c...4e8
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #16 Skrevet 20. november 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Risikere familiens stabilitet? På hvilken måte da? Anonymkode: 43a8c...4e8 Altså, man må være forberedt på at det å ta i mot barn i beredskapshjem er vesentlig mer intenst og krevende enn noe du har opplevd med egne barn. Blant de barna jeg har hasteflyttet de siste årene, har vi hatt barnehagebarn som har vært så utagerende at de krevde to voksne i døgndrift, barneskolebarn som forsøkte å tenne på huset og som ramponerte bilen til beredskapshjemmet, barn på over ti år som tisset i sengen og hadde flere oppvåkninger hver natt, abstinente spedbarn som skrek kontinuerlig og ikke tålte berøring osv. Dessuten barn som har fortalt de andre barna på plasseringsstedet om seksuelle overgrep, eller banket dem opp, eller stjålet og ødelagt tingene deres. Dette vil påvirke barn og voksne i et beredskapshjem. Det kan være vesentlig tøffere enn man ser for seg. Uten å si at det ikke lar seg gjøre, vil min anbefaling være å vente til egne barn er 9+ og i større grad kan forstå at de havner bakerst i køen igjen og igjen. Anonymkode: 36ce7...456
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #17 Skrevet 20. november 2019 Ok, vi har vært fosterhjem tidligere og jeg jobber selv i skole og har god kjennskap til mye. Men ønsket personlige erfaringer. Vi avventer nok noen år til, men det skremmer oss ikke at det er krevende, barna kan ikke noe for de handlingene de gjør. Det er jo for en grunn at de har ulike måter å reagere på. Mange har jo svært alvorlige traumer. Anonymkode: 43a8c...4e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå