Gå til innhold

To spørsmål om lymfeknuter:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst har helseangst, så mulig jeg overdramatiserer helt.

Har en lymfekjertel ved albuen, jeg kan føle den om jeg tar over den, den stikker ikke så mye ut, og den er 1/1.1 cm lang. Den er oval, og den er ikke fastsittende. Kan ta på den og klemme på den.

1. Siden den er oval, og ligger ved albuen, hørt at 70% av lymfekreft ligger i hals/nakke området, resten ved låret, samt at den er oval, hørt at de aller fleste lymfeknutene er runde, oval betyr godartet. Kan dere bekrefte?

2. Blir lynfeknuten større om jeg tar og klemmer på den hele tiden?

Fortsetter under...

Skrevet
5 minutter siden, KellyTaylor skrev:

Gå til lege er du snill. 

Begrunnelse?

Skrevet

Ikle gjør deg til latter nå . 🙄 

Skrevet
11 minutter siden, kliskov skrev:

Begrunnelse?

1)Du er stresset på det. 

2) Det du lurer på (i prinsipp lurer du jo på om det er kreft) er umulig å svare på via et nettforum. Sier man at det er helt normalt basert på egen svigerforskning og det ikke er det er det jo farlig, og sier man at man tror det er kreft og det ikke er det så skaper man jo unødvendig frykt hos deg... 

Mange har hovne lymfeknuter, oftest er det alt fra normalt til en infeksjon som er grunnen, men noen ganger er det alvorligere. Dette kan kun legen din svare deg sikkert på, og veilede deg videre i. 

Anonymkode: d023d...0e3

Skrevet

Les "Kongen anbefaler" av Ingvard Wilhelmsen.

Og ta helsespørsmålene hos legen din :)

Anonymkode: 7e7ba...705

Annonse

Skrevet

Du kan se på forumet Kropp og helse til Kvinneguiden. Har vært flere spørsmål og gode svar om lymfeknuter der den siste tiden :)

Anonymkode: 48664...43b

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan se på forumet Kropp og helse til Kvinneguiden. Har vært flere spørsmål og gode svar om lymfeknuter der den siste tiden :)

Anonymkode: 48664...43b

Veldig dårlig råd til en som har helseangst!

I tillegg er det uforsvarlig, for kuler - selv om de aller fleste er godartede - skal alltid sjekkes av lege.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig dårlig råd til en som har helseangst!

I tillegg er det uforsvarlig, for kuler - selv om de aller fleste er godartede - skal alltid sjekkes av lege.

Det stemmer ikke. Det avhenger av hvor kulen ligger og hvordan den føles. 

Det er noe annet å føle en steinhard rund kul, kontra en oval og myk som ligger i albuen. Og min føles og litt mindre.

Skrevet
18 minutter siden, kliskov skrev:

Det stemmer ikke. Det avhenger av hvor kulen ligger og hvordan den føles. 

Det er noe annet å føle en steinhard rund kul, kontra en oval og myk som ligger i albuen. Og min føles og litt mindre.

Nyoppståtte kuler bør uansett undesøkes hos lege om de ikke forsvinner av seg selv innen kort tid.

Skrevet

Vet du sikkert at det er en lymfeknute da? Det kan jo være en liten fettkul f.eks? Og hvis det er en lymfeknute, så skyldes de aller fleste opphovnede lymfeknuter ikke kreft. De er som oftest en reaksjon på en infeksjon, et lite sår, en kvise eller noe lignende. Jeg synes likevel at du burde ta en tur til legen og spørre, fordi da får du et ordentlig svar som du kan stole på basert på en leges undersøkelse av din kul istedenfor alle andres historier om sine kuler. 

Anonymkode: 285b0...40a

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du sikkert at det er en lymfeknute da? Det kan jo være en liten fettkul f.eks? Og hvis det er en lymfeknute, så skyldes de aller fleste opphovnede lymfeknuter ikke kreft. De er som oftest en reaksjon på en infeksjon, et lite sår, en kvise eller noe lignende. Jeg synes likevel at du burde ta en tur til legen og spørre, fordi da får du et ordentlig svar som du kan stole på basert på en leges undersøkelse av din kul istedenfor alle andres historier om sine kuler. 

Anonymkode: 285b0...40a

Ja, men har lest litt rundt på nettet. 7/10 lymfekrefttilfeller er på hals, og de siste 2/3 er på nakken. 7/10 har og rund-formet kul, ikke oval. 

Min er på albuen og oval, samt ikke fastsittende. 

Skrevet

Men føler den kjertelen blir større jo mer jeg tar og klemmer på den. Noe i det?

Føler kjertelen er mindre for hver dag.

Annonse

Skrevet

Les bøkene til Ingvard Wilhelmsen, bl.a. "Kongen anbefaler" og få hjelp for din helseangst.

Du er ingen lege, slutt å tro at du med din angst kan finne svar på nettet, du bare øker angsten din.

Du har hatt tråd både her, og flere på kg om det samme. Du må ta dette med lege!

Ingen her kan fortelle deg hva det du har er!

Skrevet

Ingen her inne kan gi deg bekreftelse på dette. Er du bekymret så går du til legen din

Anonymkode: 84a7a...0d4

Skrevet

Er kulen der i 1 mnd ringer du lege. Men di fleste lymfeknuter i det ikke kreft i. 

Anonymkode: a8dd6...693

Skrevet

Hvordan vet du det er en lymfeknute? Kan være mye annet forskjellig.

Anonymkode: 7f972...3ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...