Gå til innhold

Dere som driver med hest, hvor mye ville dere tatt betalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt går på ridning, men synes ikke hun får nok ut av skolen med stor gruppe, så hun er 2 timer i uken i en privat stall sammen med en hest og eieren (jeg er også med og hjelper datteren min).

Her hjelper hun med å møkke, stelle hesten og får ri. Hjelper til med foring og rydding også. 

Hvis dere hadde vært eieren av hesten, hvor mye ville dere hatt i mnd. for å være "privatlærer" for ridning og stell av hest og stall? :)

Har spurt vedkommende, men hun hadde aldri gjort det før så hun visste ikke.

Anonymkode: 27bc4...8d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva innebærer det når du sier at hun får ri? Hvis hun får ridetimer er det naturlig at det koster mer enn hvis hun får ri på egenhånd.

Hva slags fasiliteter er det der? Jeg ville vært villig til å betale mer for et slikt opplegg hvis det var snakk om en stall med ridebane enn et sted der man bare kan ri på tur. Enda litt mer hvis det var snakk om et sted med ridehall.

Hvem er eieren til hesten? Er det snakk om en ungjente som har sin første hest, eller er det snakk om en erfaren hesteperson? Har vedkommende undervist før? Dette vil også påvirke prisen. (Hvis det er snakk om en ungjente med sin første hest ville jeg også tenkt gjennom sikkerheten, og forhørt meg med voksenpersoner i hestemiljøet om de mener at ordningen er forsvarlig).

Jeg har aldri hverken køpt eller tilbudt noe som det du skisserer. Jeg har hatt forryttere, det vil si en person som har hesten fast en eller flere ganger i uka. Den dagen forrytter har hesten har forrytter ansvar for alt stell og stallarbeid, og er den som rir hesten den dagen. Prisene for å være forrytter varrierer veldig. Noen kan få ha hest på denne måten gratis, fordi eier trenger avlastning og ikke får tak i/vil ha betalende forrytter, andre betaler en fast sum, ofte fastsat per gang. Prisen for betalende forrytter varierer i forhold til tilbud og etterspørsel i den delen av landet man bor, fasilitetene på stallen og nivået på hesten. Her jeg bor nå er det vanlig med ca 100 kr gangen for en normalt grei hest på en helt vanlig stall. Skal man ha godt utdannet hest og/eller hest på stall med ridehall, er det gjerne dyrere.

Jeg underviser, og tar mellom 200 og 350 kroner for en privat ridetime, som varer i tre kvarter. Da holder rytter selv hest. (Prisforskjellen går på hvor langt jeg må reise, og hvor mange ryttere det er samtidig). I ditt tilfelle er det ingen reisevei for eieren, og eieren ville jo uansett måtte stelle hesten sin. Men hu bli jo bundet til å være tilstede på et gitt tidspunkt, og tiden hennes i stallen den dagen blir mer jobb en kos den dagen.

Hvis jeg nå antar at det er en normalt grei hest og en helt vanlig stall, uten noen lukseriøse fasiliteter, så ville jeg tenkt 100 kroner for selve bruken av hesten, også lønn til eier oppå dette. Hvor mye lønn eier skal ha vil komme ann på hvordan dette er lagt opp. Hvis hun er på hele tiden mens dere er er bør hun ha lønn som tisvarer en normal timelønn ganger to. Hvis din datter tar hesten ut og rir alene en time, og eier er med dere den andre timen, bør lønnen ligge på en timelønn x en. Hva som er riktig timelønn vil komme ann på eiers erfaring.

Anonymkode: 32bc2...fd2

Skrevet

Jeg tar 800 (200 per gang) for en kollega. Hun lærer ridning fra bunnen av. Jeg har ikke trenerutdannelse, men en svært kapabel hest og selv har jeg 20 års erfaring fra sporten. 

Anonymkode: 574b3...951

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...