Gå til innhold

Når begynner dere å pynte til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har julefølelsen FØR julaften, og på selvsagt, og sånn har det vært siden jeg var liten. Jeg har vokst opp med adventspynting og så til jul 23.desember, og deretter julepynt til ut i januar, men det føltes aldri rett for meg. For meg er det julaften, og delvis romjulen, som er jul. Etter nyttårsaften er jo julen ferdig, man må på jobb igjen, det er et nytt år, ikke noe mer å glede seg til av familiesamvær, mat og gaver osv. Derimot gleder jeg meg til dette i hele desember fram til julaften, og da lar jeg huset gjenspeile dette. For meg er det tiden før nyttårsaften som er julekosen, men forventingene hos barna, musikken, julebakst og kos. Hører du på julemusikk og baker pepperkaker i januar også, du da?

Anonymkode: 1dd44...cc8

Jeg baker ikke kaker verken før eller etter jul, men juleforberedelser er før jul, i ventetiden, som forøvrig er en svært travel tid uten rom for mye kos og julefølelse. Julefølelsen kommer når jeg får fri, kan senke skuldrene litt og begynne på f.eks. julematen. 

Julemusikk hører jeg på både i adventstiden og hele jula, la oss si i rundt halvannen måned. Familiesamvær er det ingen i vår familie som har tid til før jul, men derimot har vi tid til det hele jula, også etter nyttår. For meg er det fremdeles mye igjen av jula ved nyttår, da er vi ikke halvveis engang. 

Sånn er det for meg, og ja, dette er gammel norsk tradisjon jeg liker å holde fast ved. Hva andre gjør, får være deres sak, men kom ikke og fortell meg at min (vår) måte å feire jul på er feil. (Like lite som at jeg skal si at andres måte er feil, altså, jeg bare forteller om gammel tradisjon som jeg fremdeles følger. Og når det gjelder høytider, så er jeg temmelig konservativ, jeg vet det og liker det.)

Uten at jeg har noe som helst bevis for det, så tror jeg at et flertall av Norges befolkning fremdeles er temmelig tradisjonelle hva angår julefeiring, sikkert noe mer konservativt blant godt voksne og eldre, enn blant unge.  

Anonymkode: a7694...0e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg baker ikke kaker verken før eller etter jul, men juleforberedelser er før jul, i ventetiden, som forøvrig er en svært travel tid uten rom for mye kos og julefølelse. Julefølelsen kommer når jeg får fri, kan senke skuldrene litt og begynne på f.eks. julematen. 

Julemusikk hører jeg på både i adventstiden og hele jula, la oss si i rundt halvannen måned. Familiesamvær er det ingen i vår familie som har tid til før jul, men derimot har vi tid til det hele jula, også etter nyttår. For meg er det fremdeles mye igjen av jula ved nyttår, da er vi ikke halvveis engang. 

Sånn er det for meg, og ja, dette er gammel norsk tradisjon jeg liker å holde fast ved. Hva andre gjør, får være deres sak, men kom ikke og fortell meg at min (vår) måte å feire jul på er feil. (Like lite som at jeg skal si at andres måte er feil, altså, jeg bare forteller om gammel tradisjon som jeg fremdeles følger. Og når det gjelder høytider, så er jeg temmelig konservativ, jeg vet det og liker det.)

Uten at jeg har noe som helst bevis for det, så tror jeg at et flertall av Norges befolkning fremdeles er temmelig tradisjonelle hva angår julefeiring, sikkert noe mer konservativt blant godt voksne og eldre, enn blant unge.  

Det er faktisk ganske mange godt voksne og eldre som ikke har jul til langt ut i januar lenger

Anonymkode: 547a7...8d5

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette stemmer overhodet ikke. Vi har en helt annen måte å feire jul på i Norden. Advent (med lilla-farge, lys osv.) er f.eks. overhodet ikke vanlig verken i Storbritannia eller USA. I begge disse landene er det helt vanlig med jul fra 1. desember til rett over nyttår.

Dette med 13. og 20. dag jul er også et nordisk fenomen. Det er INGEN spor etter jul i en vanlig britisk eller amerikansk butikk langt uti januar.

Jeg tenker at alle får gjøre det de trives best med. :) Vi vil ha jul i huset vårt 1. desember til 1. januar, så da gjør vi det. Det plager heldigvis ingen andre. Andre vil ha jul 23. desember til 20. dag jul, og da gjør det de. Det plager meg overhodet ikke. :)

Alle tradisjoner er i endring, ingen er statiske. Det må vi bare leve med.

Anonymkode: 6eb73...5f0

Men hva er "riktig"? 

Nordisk eller britisk/amerikansk? Hva med nederlandsk tradisjon med 

Er det noe som er universelt riktig?

Hva med f.eks. nederlandsk tradisjon med sinterklaas? Eller i Russland der gaver gis på nyttårsaften og julaften er 7. januar? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hva er "riktig"? 

Nordisk eller britisk/amerikansk? Hva med nederlandsk tradisjon med 

Er det noe som er universelt riktig?

Hva med f.eks. nederlandsk tradisjon med sinterklaas? Eller i Russland der gaver gis på nyttårsaften og julaften er 7. januar? 

Jeg personlig mener at det ikke finnes én riktig måte å feire jul på. Hvis man spør hundre familier, får man hundre svar. Jeg synes alle skal få feire jul slik de ønsker selv og forstår ærlig talt ikke dem som blir så provosert over hvorvidt andre liker lilla eller ikke, eller når de får juletreet i hus.

Det er derfor jeg synes det er så snålt med alle dem som mener at deres tradisjoner er de eneste "riktige".

Skrevet

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg personlig mener at det ikke finnes én riktig måte å feire jul på. Hvis man spør hundre familier, får man hundre svar. Jeg synes alle skal få feire jul slik de ønsker selv og forstår ærlig talt ikke dem som blir så provosert over hvorvidt andre liker lilla eller ikke, eller når de får juletreet i hus.

Det er derfor jeg synes det er så snålt med alle dem som mener at deres tradisjoner er de eneste "riktige".

Så enig i dette!

Ei i bygda her, har hatt digert juletre og adventsstjerner og adventsstaker fremme i over en uke nå. Og første nyttårsdag er alt ryddet vekk.

Folk er forskjellige. Og selv om jeg ikke ville gjort det sånn, er det jo dette som er det riktige for vår nabo.

Anonymkode: 8c325...a58

Skrevet
19 hours ago, Anonym bruker said:

Ser noen naboer har pyntet med utendørsbelysning allerede og det er såå fint! Frister å begynne å pynte her også, men jeg synes det er litt tidlig enda. Pynter dere mye ute? Og når «tenner» dere lysene?

Anonymkode: b5704...b10

alt fra 1 til 3 uker før julaften, spørs hva jeg orker. venninnen min har det fra siste dagen i oktober til 1 januar, det hadde ikke jeg orket

Anonymkode: cebc3...7cf

Skrevet

Jeg kunne gjerne pyntet ute nå. Men vi har tradisjon med å pynte helgen det er 1. advent. Bake pepperkaker og har en lystenning sammen. Ungene liker dette så da venter vi. 

Anonymkode: 7a0ce...1ba

Skrevet

Jeg er ikke vant til å pynte så mye, vi gjorde ikke det da jeg var liten. Man vi vasket og ryddet en del i dagene før jul, og dekket bordet til middag juleaften med pen duk og lysestaker. Dukene ble liggende til de ikke var så pene lenger, juletreet til det begynte å drysse for mye, så det ble en naturlig slutt på en måte. (Noen år hadde vi pepperkakehus, og da ble det pepperkakehusknusefest i januar en gang etter at skolen hadde begynt på igjen. Artig!)

Så dere som pynter tidlig, hva pynter dere egentlig med? Og må dere tørke støv av julepynten, vaske juleduker og sånt flere ganger før det er jul? Blir ikke det bare ekstra stress?

Utenom det er jeg enig med de som sier de ikke forbinder utendørs belysning med jul. Her omkring har mange utelysene oppe sålenge det er mørkt om ettermiddagen, altså ut i mars kanskje. Det er koselig, men ikke "julete" for meg.

Skrevet
5 minutter siden, Spurvugla skrev:

Så dere som pynter tidlig, hva pynter dere egentlig med? Og må dere tørke støv av julepynten, vaske juleduker og sånt flere ganger før det er jul? Blir ikke det bare ekstra stress?

Vi setter fram alle julepynten 1. desember/første advent. Det innebærer utendørs belysning (istapper), stjerner i vinduene, mye glass fra Christinia Glasmagasin, og juletre med lys.

Jeg trenger ikke tørke støv av julepynten, det blir ikke støvete på en måned. Ikke som jeg har merket, i alle fall.

Vi har ikke juleduker, julegardiner e.l.

Synes overhodet ikke det er stress, bare kos. Hele desember er en herlig ventemåned. :) 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Et av mine beste juleminner er rent og julepyntet hus julaften samt at vi henter all pynten 23. og pyntet hus og juletre sammen. Tenker litt av magien forsvinner om alt står ute i uker før julen begynner.

Anonymkode: 6e934...d29

Akkurat dette var mine tanker i ettermiddag da jeg måtte nedom handlesenteret og oppdaget at de har julepyntet både ute og inne.

Julen mister magien sin når den skal vare i flere måneder. Når jula først kommer er jo mange allerede lei den. Det ser vi jo hvert år her inne også, tredje juledag dukker nesten tradisjonstro første trådene opp om det er flere som er i ferd med å kaste ut julen.

Her er det advent til første advent og julepynt 22. desember, juletreet pyntes på kvelden på lillejulaften. Og så tas julepynten bort i begynnelsen av januar, noen ganger 13. dag jul, andre ganger 20. dag jul.

Anonymkode: 85554...ae6

Skrevet
5 minutter siden, Spurvugla skrev:

Jeg er ikke vant til å pynte så mye, vi gjorde ikke det da jeg var liten. Man vi vasket og ryddet en del i dagene før jul, og dekket bordet til middag juleaften med pen duk og lysestaker. Dukene ble liggende til de ikke var så pene lenger, juletreet til det begynte å drysse for mye, så det ble en naturlig slutt på en måte. (Noen år hadde vi pepperkakehus, og da ble det pepperkakehusknusefest i januar en gang etter at skolen hadde begynt på igjen. Artig!)

Utenom det er jeg enig med de som sier de ikke forbinder utendørs belysning med jul. Her omkring har mange utelysene oppe sålenge det er mørkt om ettermiddagen, altså ut i mars kanskje. Det er koselig, men ikke "julete" for meg.

Her pyntes det med blomster. Masse svibler og juleroser. Juletre pyntes med lys og enkel pynt. Har noe gammeldags julepynt som kommer frem. Veldig rent og enkelt. Vi har også masse lys. Ingen duker og ingen nisser . Det eneste røde vi har i julen er noen kjempegamle røde bjeller i keramikk. 

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser noen naboer har pyntet med utendørsbelysning allerede og det er såå fint! Frister å begynne å pynte her også, men jeg synes det er litt tidlig enda. Pynter dere mye ute? Og når «tenner» dere lysene?

Anonymkode: b5704...b10

Begynnelsen av Desember. 

Anonymkode: 7cf14...703

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat dette var mine tanker i ettermiddag da jeg måtte nedom handlesenteret og oppdaget at de har julepyntet både ute og inne.

Julen mister magien sin når den skal vare i flere måneder. Når jula først kommer er jo mange allerede lei den. Det ser vi jo hvert år her inne også, tredje juledag dukker nesten tradisjonstro første trådene opp om det er flere som er i ferd med å kaste ut julen.

Her er det advent til første advent og julepynt 22. desember, juletreet pyntes på kvelden på lillejulaften. Og så tas julepynten bort i begynnelsen av januar, noen ganger 13. dag jul, andre ganger 20. dag jul.

Anonymkode: 85554...ae6

Jeg lukker øynene for alt som har med jul å gjøre fram til 1. desember. Det går veldig fint, jeg er heldigvis aldri på kjøpesenter. Og jeg blir ikke lei, selv 1. januar er det litt trist å pakke bort julen. Men jeg er som en del andre over her, jeg blir bare trist av å komme hjem til julepyntet hus når jeg har vært på jobben. I år faller jo julen slik at jeg muligens venter med å rydde bort julen til 4. januar. :) Siden første arbeidsdag ikke blir før 6. januar.

Skrevet

Utelys på treet tennes bok om en ukes tid eller 2. 

Pynt inne skjer rundt 1.des. og vi plukker ned julepynt mellom 1. Og 6. Desember. Utetre beslysning får stå til ca vinterferien.

Jeg ønsker å pynte treet vårt i år ca 2 uker før julaften pga en fest vi skal ha. Hvor lenge holder edelgran seg?

Anonymkode: 5322c...d77

Skrevet

Til manges store fortvilelse pynter vi inne til jul, tre og alt, 1.desember. Men det er det jeg er vokst opp med, og det er det min mor vokste opp med. 
Barnet mitt elsker det, og jeg tvinger ingen andre til å pynte like tidlig, så forstår ikke hvorfor det er et så stort problem for mange!?

Vil man pynte til advent først, for så å pynte til jul 23., ja, da gjør man jo det. Vil man pynte til jul i oktober gjør man det. Det skader vel ingen?

Anonymkode: f3e76...48c

Skrevet

Jeg henger opp stjerner i vinduet, krans med lys på døra og pynter til advendt til 1 advent. Setter opp litt og litt julepynt etterhvert som det passer. Juletreet kommer som regel opp rundt en gang mellom 20-22 desember. Alt utenom stjernene i vinduet og kransen på døra blir tatt ikke så lenge etter nyttår. Stjernene og dørkransen kan bli hengende lenge, i fjor ble de ikke tatt ned før til påske.

Anonymkode: 547a7...8d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...