DetYrer Skrevet 16. november 2019 #26 Skrevet 16. november 2019 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Samme her. Et av mine beste juleminner er rent og julepyntet hus julaften samt at vi henter all pynten 23. og pyntet hus og juletre sammen. Tenker litt av magien forsvinner om alt står ute i uker før julen begynner. Anonymkode: 6e934...d29 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helt enig! Det er noe med å stå opp julaften til nypyntet hus❤ Anonymkode: 9a78a...a61 Det er jeg forsåvidt helt enig i, men jeg pynter til advent. Det vil si jeg henger opp stjerner, setter opp staker og kan fint pynte med lilla ❤️ Men all den pynten med rødt, gull, hvitt og nisser og sånn - det får vente til tidligst 22.12-23.12. Tradisjon tro pynter vi treet 23.12.
KellyTaylor Skrevet 16. november 2019 #27 Skrevet 16. november 2019 Utebelysningen plugger jeg i 30,november , muligens 29.nov. Klør i fingrene til å pynte ute siden fler har gjort dette her hvor jeg bor. Handlet inn nye stjerner til vinduene i går og annet stasj. Kalendergavene til ungene er på G og snart i mål Treet får jeg i år nyhogd fra en bonde i nærheten den 1.desember og pynter nokså kjapt vil jeg tro. Elsker jul ❤️
steinbukk30 Skrevet 16. november 2019 #28 Skrevet 16. november 2019 Pynter til jul 23.desember. Juletreet på kvelden. Utelys og adventstjerner 1.des.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #29 Skrevet 16. november 2019 Alt kommer fram 1. desember/første søndag i advent, det som kommer først. Alt ryddes bort 1. januar. Har ikke adventspynt. Anonymkode: 6eb73...5f0
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #30 Skrevet 16. november 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det er da ingen motsetning? Anonymkode: 5d53b...3bf Neida. 😉 Anonymkode: a7694...0e9
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. november 2019 #31 Skrevet 16. november 2019 Her er det jul med pyntet tre fra 1 desember. De første sviblene har allerede kommet i hus. Julen varer fra 1 desember til dagen før nyttårsaften.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #32 Skrevet 16. november 2019 1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Her er det jul med pyntet tre fra 1 desember. De første sviblene har allerede kommet i hus. Julen varer fra 1 desember til dagen før nyttårsaften. For deg, kanskje, ikke på kalenderen. Anonymkode: a7694...0e9
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. november 2019 #33 Skrevet 16. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: For deg, kanskje, ikke på kalenderen. Anonymkode: a7694...0e9 Jeg mente selvsagt her i huset ja😊 dårlig formulert
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #34 Skrevet 16. november 2019 6 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Jeg mente selvsagt her i huset ja😊 dårlig formulert Men kjære deg, julen varer jo forbi nyttårsaften og Det ER jul frem til 6.1.2020. Så egentlig fra 25.12 til 6.1. Anonymkode: 37ffd...d2c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. november 2019 #35 Skrevet 16. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men kjære deg, julen varer jo forbi nyttårsaften og Det ER jul frem til 6.1.2020. Så egentlig fra 25.12 til 6.1. Anonymkode: 37ffd...d2c Hos oss har vi ikke jul i det nye året. Det er sånn vi har det og det er jo opp til hver og en å ha sine tradisjoner . Her er jula borte før vi går inn i ett nytt år og starter alltid det nye året med blanke ark. Vi kjøper også en haug med hvite tulipaner til nyttårsaften .
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #36 Skrevet 16. november 2019 48 minutter siden, DetYrer skrev: Det er jeg forsåvidt helt enig i, men jeg pynter til advent. Det vil si jeg henger opp stjerner, setter opp staker og kan fint pynte med lilla ❤️ Men all den pynten med rødt, gull, hvitt og nisser og sånn - det får vente til tidligst 22.12-23.12. Tradisjon tro pynter vi treet 23.12. Pynter til advent jeg også😊 med alt det du skriver. Men selve julepynten og treet venter jeg med til 23. Og jeg stresser ikke. Jeg koser meg den ettermiddagen og får god hjelp av barn og mann. Er som regel ferdig i god tid før kvelden før kvelden😊 Anonymkode: 9a78a...a61
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #37 Skrevet 16. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Pynter til advent jeg også😊 med alt det du skriver. Men selve julepynten og treet venter jeg med til 23. Og jeg stresser ikke. Jeg koser meg den ettermiddagen og får god hjelp av barn og mann. Er som regel ferdig i god tid før kvelden før kvelden😊 For meg er advent ventetid og førjulskos❤ Anonymkode: 9a78a...a61 Anonymkode: 9a78a...a61
DetYrer Skrevet 16. november 2019 #38 Skrevet 16. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Pynter til advent jeg også😊 med alt det du skriver. Men selve julepynten og treet venter jeg med til 23. Og jeg stresser ikke. Jeg koser meg den ettermiddagen og får god hjelp av barn og mann. Er som regel ferdig i god tid før kvelden før kvelden😊 Anonymkode: 9a78a...a61 Ja, det er noe magisk ved det. Og det å henge opp strømper I år har vi faktisk peis også 😂 Vi pleier egentlig å pynte litt utpå ettermiddagen/tidlig kvelden. Vet ikke hvorfor. Men har også tradisjon for å hjelpe foreldrene mine å pynte treet, og da må vi gjerne ta pause og se på grevinnen og hovmesteren på tv!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #39 Skrevet 16. november 2019 36 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Hos oss har vi ikke jul i det nye året. Det er sånn vi har det og det er jo opp til hver og en å ha sine tradisjoner . Her er jula borte før vi går inn i ett nytt år og starter alltid det nye året med blanke ark. Vi kjøper også en haug med hvite tulipaner til nyttårsaften . Du kan feire jul i juli for min del, men resten av verden har en ‘mal’ å følge og der starter julen på julaften og varer til 13/20 dag jul. Anonymkode: fc3cb...a49
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #40 Skrevet 16. november 2019 Pynter til advent første søndag i advent, og til jul ca 23.12. I år kommer vi til vaske og pynte til jul helga før, altså 21.12 og 22.12. greit å ikke stresse med det lille julaften ... Anonymkode: 41c81...931
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #41 Skrevet 16. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jula varer jo i 20 dager, den da. Fra julaften til 20. dag jul, 13. januar. Svenskene avslutter ei uke før, på "trettondagen". Anonymkode: a7694...0e9 Jeg har julefølelsen FØR julaften, og på selvsagt, og sånn har det vært siden jeg var liten. Jeg har vokst opp med adventspynting og så til jul 23.desember, og deretter julepynt til ut i januar, men det føltes aldri rett for meg. For meg er det julaften, og delvis romjulen, som er jul. Etter nyttårsaften er jo julen ferdig, man må på jobb igjen, det er et nytt år, ikke noe mer å glede seg til av familiesamvær, mat og gaver osv. Derimot gleder jeg meg til dette i hele desember fram til julaften, og da lar jeg huset gjenspeile dette. For meg er det tiden før nyttårsaften som er julekosen, men forventingene hos barna, musikken, julebakst og kos. Hører du på julemusikk og baker pepperkaker i januar også, du da? Anonymkode: 1dd44...cc8
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. november 2019 #42 Skrevet 16. november 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan feire jul i juli for min del, men resten av verden har en ‘mal’ å følge og der starter julen på julaften og varer til 13/20 dag jul. Anonymkode: fc3cb...a49 Nå ja... alle feirer slik de selv vil og det er ikke slik at alle følger malen
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #43 Skrevet 16. november 2019 2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Nå ja... alle feirer slik de selv vil og det er ikke slik at alle følger malen Hvis alle skal feire som de vil, så vil jo tradisjonen slik den er nå dø ut etterhvert. Det er et tegn i tiden at ingen har tid til å lengte og glede seg. Alt må skje nå, jul i november, ut med julepynt i romjulen når julen egentlig er osv. Jeg tror det hadde vært sunt for flere å gire ned og heller øve seg på å kjenne på det å glede seg. Anonymkode: fc3cb...a49
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. november 2019 #44 Skrevet 16. november 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis alle skal feire som de vil, så vil jo tradisjonen slik den er nå dø ut etterhvert. Det er et tegn i tiden at ingen har tid til å lengte og glede seg. Alt må skje nå, jul i november, ut med julepynt i romjulen når julen egentlig er osv. Jeg tror det hadde vært sunt for flere å gire ned og heller øve seg på å kjenne på det å glede seg. Anonymkode: fc3cb...a49 Jeg tror man fint klarer å glede seg uansett jeg⭐️.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #45 Skrevet 16. november 2019 Jeg pynter gradvis fra første adventshelga. Den helga kommer advents-/julebelysning opp i vinduer og ute. Litt pynt blir satt frem, men mest i glass og hvitt, juleserviset blir tatt frem og kjøkkengardinene blir byttet ut til julegardiner. Utover desember dukker det opp litt store nisser her og der, og kanskje litt juleblomster. Lillejulaften kommer resten av pynten frem, da pynter vi alle vinduskarmer og hyller og skap, og juletreet pyntes med lys og kuler. Etter sengetid lillejulaften, pynter jeg treet helt ferdig, med glitter og perlelenker. Jeg legger på store juleduker på alle bord, pynter bordene, setter fram kurver med frukt og godter, og legger fram julehefter. Så vasker jeg over gulvene på stuen og kjøkkenet med grønnsåpe, henger opp julehåndklær på badene og fyller strømper. Det siste der var vel litt utenfor temaet, da. Julen hos oss, varer iallefall til 6. januar. Anonymkode: 8c325...a58
soleia Skrevet 16. november 2019 #46 Skrevet 16. november 2019 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg pynter gradvis fra første adventshelga. Den helga kommer advents-/julebelysning opp i vinduer og ute. Litt pynt blir satt frem, men mest i glass og hvitt, juleserviset blir tatt frem og kjøkkengardinene blir byttet ut til julegardiner. Utover desember dukker det opp litt store nisser her og der, og kanskje litt juleblomster. Lillejulaften kommer resten av pynten frem, da pynter vi alle vinduskarmer og hyller og skap, og juletreet pyntes med lys og kuler. Etter sengetid lillejulaften, pynter jeg treet helt ferdig, med glitter og perlelenker. Jeg legger på store juleduker på alle bord, pynter bordene, setter fram kurver med frukt og godter, og legger fram julehefter. Så vasker jeg over gulvene på stuen og kjøkkenet med grønnsåpe, henger opp julehåndklær på badene og fyller strømper. Det siste der var vel litt utenfor temaet, da. Julen hos oss, varer iallefall til 6. januar. Anonymkode: 8c325...a58 Akkurat det same som her hjå oss (med unntak av golvvask seint på vetlejulafta, den tek eg litt før) Julepynten dukkar opp litt og litt fram mot jul, juletreet og juledukane kjem fram 23. på ettermiddag/kveld. Hjå oss er det advent i stova, med lilla og kvitt, og raud voksduk og julegardiner mm på kjøkenet.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #47 Skrevet 16. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis alle skal feire som de vil, så vil jo tradisjonen slik den er nå dø ut etterhvert. Det er et tegn i tiden at ingen har tid til å lengte og glede seg. Alt må skje nå, jul i november, ut med julepynt i romjulen når julen egentlig er osv. Jeg tror det hadde vært sunt for flere å gire ned og heller øve seg på å kjenne på det å glede seg. Anonymkode: fc3cb...a49 Men poenget er jo nettopp at man gleder seg til jul, før jul/romjul, og derfor vil pynte da også. Har du virkelig julestemning i begynnelsen av januar når hverdagen er igang igjen? Anonymkode: 1dd44...cc8
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #48 Skrevet 16. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du kan feire jul i juli for min del, men resten av verden har en ‘mal’ å følge og der starter julen på julaften og varer til 13/20 dag jul. Anonymkode: fc3cb...a49 Dette stemmer overhodet ikke. Vi har en helt annen måte å feire jul på i Norden. Advent (med lilla-farge, lys osv.) er f.eks. overhodet ikke vanlig verken i Storbritannia eller USA. I begge disse landene er det helt vanlig med jul fra 1. desember til rett over nyttår. Dette med 13. og 20. dag jul er også et nordisk fenomen. Det er INGEN spor etter jul i en vanlig britisk eller amerikansk butikk langt uti januar. Jeg tenker at alle får gjøre det de trives best med. Vi vil ha jul i huset vårt 1. desember til 1. januar, så da gjør vi det. Det plager heldigvis ingen andre. Andre vil ha jul 23. desember til 20. dag jul, og da gjør det de. Det plager meg overhodet ikke. Alle tradisjoner er i endring, ingen er statiske. Det må vi bare leve med. Anonymkode: 6eb73...5f0
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #49 Skrevet 16. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men kjære deg, julen varer jo forbi nyttårsaften og Det ER jul frem til 6.1.2020. Så egentlig fra 25.12 til 6.1. Anonymkode: 37ffd...d2c Hvorfor skriver du kjære deg? For meg finnes det ikke noe verre enn å ha jul i huset i januar. Vet svært mange som tenker detsamme. Driter langt i ditt kjære deg og kalenderdatoer. Anonymkode: 468cf...5c0
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #50 Skrevet 16. november 2019 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men poenget er jo nettopp at man gleder seg til jul, før jul/romjul, og derfor vil pynte da også. Har du virkelig julestemning i begynnelsen av januar når hverdagen er igang igjen? Anonymkode: 1dd44...cc8 Jeg elsker julepynten min, og kunne hatt den fremme til påske. Men siden jeg ikke pynter før 22-23 desember, og rydder bort 6 januar så er den jo bare fremme ca 2 uker. Absolutt ikke lenge nok til å bli lei. Anonymkode: fc3cb...a49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå