Gå til innhold

TikTok og alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når synes dere det er greit å tillate barn å bruke tiktok?? 10 åringen har fått bruke det en stund mot at hun har hatt lukket profil. Hun har et par venner som bruker det mye og snakker mye om det. Jeg har fulgt med en stund nå for å bli ordentlig kjent med appen. Videoene barnet mitt lager er uskyldige nok. Men herregud så mye seksualiserte videoer det er av unge tenårings-jenter som er der, og som barnet mitt kan se. Det er både språk, vitser og bevegelser om oral-sex og alt annet som den aldersgruppen er altfor ung til. Jenter med lite klær som gjør sexbevegelser for likes. Man er kanskje skånet for å få kommentarer fra fremmede når barnet har lukket profil men barna får likevel sett alt som er åpent og det er virkelig mye drøyt. Skal sette med ned med barnet i kveld, forklare og bestemme at dette skal slettes fra telefonen nå. Gruer meg til det fordi jeg vet at det blir upopulært. Vurderer å samkjøre med foreldrene til vennene, men minst en av dem er av typen som tillater alt. Har dere barn på Tiktok? Alder? Følger dere med på appen og ser videoer som andre enn ditt barn legger ut og som de ser på? Jeg har blitt skremt og sjokkert i alle fall. 

Anonymkode: a8597...e5c

Fortsetter under...

Skrevet

Mine på 8 og 10 år har Tik tok. Og ser ut som de fleste i denne aldersgruppen har dette her. Eldste bruker dette mye, men jeg sjekker alt han legger ut. Yngste har slettet appen fra sin mobil og bruker det ikke lenger.  Hender hun legger ut video fra min konto. Uskyldige tullevideoer. 

Anonymkode: 47662...d86

Skrevet

Det er vel 13-års grense er det ikke?

Mine jenter på 10 og 12 år har det ikke.

Anonymkode: 8baeb...949

Skrevet

Det er 13 års grense, slike det er på Facebook og Snap.

Skrevet

Mine (gutter på 9, 13 og 15) har det ikke, men det er kanskje mest for jenter?

Anonymkode: 4afed...c3c

Skrevet

Min jente på 10 år får ikke TikTok, men hun prøvde å snikinnføre det selv. Vi måtte inn og slette kontoen og ha en alvorsprat med henne. Jeg vet at noen k klassen hennes får ha dette, men heldigvis er de fleste foreldrene fornuftige og sier nei til sine barn. Det er et sosialt medium uansett om profilen er lukket eller åpen, og det er en grunn til at aldersgrensen er 13 år.

Anonymkode: 8448d...b7b

Annonse

Skrevet

Min datter har TikTok, og jeg følger godt med. Har aldri sett en eneste sexualisert video. Alt jeg ser er uskyldige videoer laget av barn. Hadde jeg opplevd det du, HI, beskriver, så hadde jeg slettet appen.

Anonymkode: 07325...223

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min datter har TikTok, og jeg følger godt med. Har aldri sett en eneste sexualisert video. Alt jeg ser er uskyldige videoer laget av barn. Hadde jeg opplevd det du, HI, beskriver, så hadde jeg slettet appen.

Men synes du virkelig dette er greit? At barn legger ut videoer av seg selv? Se har jo null kritisk sans.

Skrevet

Flere i tredje klasse her som har den. Min får ikke selv om aaaalle de andre har det. Det er virkelig ikke noe for små ven, og som alltid virker det som de som følger minst med, har mest skjersmtid etc.er først ute. «Men de har jo lukket profil» men herlighet hva skal de med det? Vise seg frem?  Få likes? Og som hi sier...de ser jo alt andre legger ut. Helt uaktuelt her. 

Anonymkode: 51cda...3ec

Skrevet

Min 3. klassing har ikke appen. Har ikke spurt etter det heller

Anonymkode: 96356...912

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men synes du virkelig dette er greit? At barn legger ut videoer av seg selv? Se har jo null kritisk sans.

Jeg syns det er forholdsvis uskyldig. I allefall det jeg har sett så langt. Min datter syns det er morsomt å danse disse dansene som er på TikTok og det er det hun bruker det til. Hun har lukket profil og kun de hun kjenner som får følge henne. Jeg sjekker hver dag. Jeg kan jo ikke forsvare dette 100% mtp at det er aldersgrense på 13 år, men hun får lov å ha appen under oppsyn.

Skrevet

datteren min på 9 vil veldig gjerne ha det.. vi har foreløpig sagt nei! Men jeg synes det er vanskelig å vite hva de skal få lov og hva ikke.

Anonymkode: 75c18...1f9

Skrevet

14-åringen bruker TikTok mye og har flere tusen følgere. Hun følger også mange andre brukere innenfor de sjangrene som interesserer henne. Jeg hadde ALDRI latt en 9-åring bevege seg inn i den appen. Den har 13-årsgrense, og selv om du har lukket profil finnes det millioner av brukere som legger ut utrolig mye rart som barn ikke trenger å se. De kan også lett komme i kontakt med eldre barn eller voksne som ikke har gode hensikter. 

Annonse

Skrevet
10 timer siden, Måsen skrev:

14-åringen bruker TikTok mye og har flere tusen følgere. Hun følger også mange andre brukere innenfor de sjangrene som interesserer henne. Jeg hadde ALDRI latt en 9-åring bevege seg inn i den appen. Den har 13-årsgrense, og selv om du har lukket profil finnes det millioner av brukere som legger ut utrolig mye rart som barn ikke trenger å se. De kan også lett komme i kontakt med eldre barn eller voksne som ikke har gode hensikter. 

Flere tusen følgere??? 14 åring?

Anonymkode: cfe6e...8b4

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Flere tusen følgere??? 14 åring?

Anonymkode: cfe6e...8b4

Ja, hun driver med CosPlay og har følgere fra hele verden. 😉 

Skrevet

min er snart 10 og har det, får lov til og sjekke hver kveld, ser ikke problemet at barn har det

Anonymkode: 01a3a...b5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...