Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #1 Skrevet 7. november 2019 Jeg var på hotell i helgen. Det sto en lapp på minibaren om at man vil bli belastet for alt man tar ut av minibaren, selv om man setter det tilbake. Har de virkelig lov til å gjøre det? Er det lov å kreve penger av folk fordi de flytter på noe? Skjønner at hotellene ikke vil at man skal bruke minibaren som kjøleskap for medbragte ting, men jeg synes det virker ulovlig. En skobutikk kan vel heller ikke kreve at man betaler for skoene dersom man løfter dem ut av hylla, men setter dem tilbake? Ja - jeg vet at det bare er å la være å fjerne noe. Det gjorde jeg heller ikke, og hadde ingen planer om å gjøre det. Jeg lurer bare på om det er lov. Anonymkode: bedac...b29
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #2 Skrevet 7. november 2019 Hvordan vet de at du tar ut noe og setter det inn igjen da? Anonymkode: 97435...eb3
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #3 Skrevet 7. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvordan vet de at du tar ut noe og setter det inn igjen da? Anonymkode: 97435...eb3 En eller annen form for automatisk registrering, visstnok. Anonymkode: bedac...b29
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #4 Skrevet 7. november 2019 De har vel sånne kjøleskap som registrerer hva som er hvor, vil jeg anta. Anonymkode: 0403f...69c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #5 Skrevet 7. november 2019 Jøss, verden blir bare mer og mer avansert. Aldri hørt om sånne kjøleskap jeg... Men jeg regner jo med det er lov, hotellene hadde nok ikke investert i et sånt opplegg om det var ulovlig. Anonymkode: 7a70e...28f
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #6 Skrevet 7. november 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: En eller annen form for automatisk registrering, visstnok. Anonymkode: bedac...b29 Det er jo litt kjipt da. Jeg skjønner jo at de ikke bil at folk skal bruke det til privat drikke, men da kan man jo heller ikke ta ut flaske for å se nærmere på den, om man vil drikke den eller en annen, uten å uansett måtte betale for den. Anonymkode: 97435...eb3
Tipp topp Skrevet 7. november 2019 #7 Skrevet 7. november 2019 Så lenge de opplyser om det vil jeg tro at det er lov. Dessverre finnes det de som tar seg drikke fra vanlige minibarer, og fyller feks. vann på flasken og setter den tilbake. Ikke så lett å oppdage med en gang og det tar tid hvis personalet skal sjekke hver flaske etter hvert besøk. Det unngår de med denne type minibar.
Pobie Skrevet 7. november 2019 #8 Skrevet 7. november 2019 Vet ikke om det er lovlig, men tull og tøys er det. Vi bruker alltid kjøleskapet til våre egne ting og hadde klaget sporenstreks hvis kjøleskapet hadde vært fullt av ting slik at vi ikke hadde plass til vårt eget. Og hva om man tar ut f eks en flaske vin, men ombestemmer seg og setter den tilbake? Hvis man da klager og hotellet står på sitt bryr de seg ikke mye om verken gjestene sine eller omdømmet sitt.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #9 Skrevet 7. november 2019 4 minutter siden, Tipp topp skrev: Så lenge de opplyser om det vil jeg tro at det er lov. Dessverre finnes det de som tar seg drikke fra vanlige minibarer, og fyller feks. vann på flasken og setter den tilbake. Ikke så lett å oppdage med en gang og det tar tid hvis personalet skal sjekke hver flaske etter hvert besøk. Det unngår de med denne type minibar. Man kan jo ikke bare lage egne regler og kreve folk for penger. Hvis jeg setter opp et skilt om at det koster 100 kroner å tråkke på plenen min, så gir det meg ingen rett til å kreve de pengene av folk. Hvorfor skulle det være greit at hotellet krever penger for noe som ikke blir konsumert eller ødelagt? Anonymkode: bedac...b29
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #10 Skrevet 7. november 2019 Gir egentlig mening da. Hotellet har noen faste produkter, fra faste leverandører som de bruker. Hvis hotellgjestene begynner å fylle opp selv (erstatte produkter), så kan de heller ikke kvalitetssikre. Hva om det er noe galt med produktene du setter inn? Eller er feil merke? Eller annet? Anonymkode: 2bca9...ad5
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #11 Skrevet 7. november 2019 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man kan jo ikke bare lage egne regler og kreve folk for penger. Hvis jeg setter opp et skilt om at det koster 100 kroner å tråkke på plenen min, så gir det meg ingen rett til å kreve de pengene av folk. Hvorfor skulle det være greit at hotellet krever penger for noe som ikke blir konsumert eller ødelagt? Anonymkode: bedac...b29 Det er forskjell på din plen og en bedrift som tilbyr varer og tjenester for salg. Og dette handler ikke om å lage egne regler, det handler om å informere om at kjøleskapet har varesensor. Det er ikke en menneskerett å få lov å ha egne drikkevarer i minibaren på rommet altså. Anonymkode: ed112...3dd
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #12 Skrevet 7. november 2019 Om det er lov eller ikke, vet jeg ingenting om. MEN jeg hadde blitt kraftig irritert!! Tar alltid ut det som står i minibaren, setter inn mine egne drikkevarer, og setter tilbake det som er hotellets før jeg reiser derfra. Anonymkode: 801ed...bc4
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #13 Skrevet 7. november 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er forskjell på din plen og en bedrift som tilbyr varer og tjenester for salg. Og dette handler ikke om å lage egne regler, det handler om å informere om at kjøleskapet har varesensor. Det er ikke en menneskerett å få lov å ha egne drikkevarer i minibaren på rommet altså. Anonymkode: ed112...3dd Jo, det handler om å kreve penger av folk for en vare som de ikke benytter, og som vil kunne selges senere. Jeg lurer på om, og i så fall hvordan, dette kan være lov. Er det noen som har greie på lovverk som faktisk vet dette? Og jeg spør altså fordi jeg oppriktig lurer på dette, ikke fordi jeg har planer om å fylle opp minibarer med private varer. Jeg er nesten aldri på hotell. Man må da kunne lure på ting, rent teoretisk? En sak som ikke liknet direkte, men hadde litt samme prinsipp, var en veldig kjent bokklubb i Norge. Den krevde inntil nylig a all utmelding skulle skje pr. telefon, som bare hadde åpent et visst antall timer på dagtid. Jeg prøvde selv å melde meg ut skriftlig, men fikk beskjed om at de kun aksepterte muntlig utmeldelse. Det var jo helt åpenbart at dette ble gjort kun for å gjøre det vanskelig for folk å melde seg ut. Innmelding kunne skje ved tastetrykk. Noen (ikke jeg) klaget til Forbrukerrådet, og bokklubben måtte stoppe praksisen. Jeg vet at det ikke er samme sak, men det viser jo at man ikke uten videre kan lage sine egne regler. Anonymkode: bedac...b29
Spurvugla Skrevet 7. november 2019 #14 Skrevet 7. november 2019 Det høres ut som en oppskrift på sure og misfornøyde kunder. Tenk om man skal kjøpe noe, men tar ut feil flaske eller bare dytter borti noe. Så må man betale for begge. Noen har jo behov for å lese varedeklarasjonene også, ved allergier og sånn, skal ikke det heller være lov?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #15 Skrevet 7. november 2019 14 minutter siden, Spurvugla skrev: Det høres ut som en oppskrift på sure og misfornøyde kunder. Tenk om man skal kjøpe noe, men tar ut feil flaske eller bare dytter borti noe. Så må man betale for begge. Noen har jo behov for å lese varedeklarasjonene også, ved allergier og sånn, skal ikke det heller være lov? Regner med de har en folder på skrivebordet som forklarer hva kjøleskapet inneholder, med varedeklerasjon, så man slipper å fysisk ta tingene ut for å lese på dem. Anonymkode: 7a70e...28f
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #16 Skrevet 7. november 2019 Der det er minibar med alkohol, så har de skjenkebevilling på disse hotellrommene. Det er dermed ikke lov å nyte medbrakt alkohol på disse rommene. Vet mange bryter dette, men hotellet kan miste skjenkebevillingen. Anonymkode: e9d2e...80c
Hengebukksvinet Skrevet 7. november 2019 #17 Skrevet 7. november 2019 Det er rett og slett helt utrolig hva voksne folk klarer å lage problemer av!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #18 Skrevet 7. november 2019 2 timer siden, Pobie skrev: Vet ikke om det er lovlig, men tull og tøys er det. Vi bruker alltid kjøleskapet til våre egne ting og hadde klaget sporenstreks hvis kjøleskapet hadde vært fullt av ting slik at vi ikke hadde plass til vårt eget. Og hva om man tar ut f eks en flaske vin, men ombestemmer seg og setter den tilbake? Hvis man da klager og hotellet står på sitt bryr de seg ikke mye om verken gjestene sine eller omdømmet sitt. Du mener vel ikke seriøst at du hadde klaget over at du ikke kunne sette dine egne ting inn i kjøleskapet? Anonymkode: 97435...eb3
Spurvugla Skrevet 7. november 2019 #19 Skrevet 7. november 2019 6 minutter siden, Hengebukksvinet skrev: Det er rett og slett helt utrolig hva voksne folk klarer å lage problemer av! Det tenker du helt til det er du som står der og må betale 358 kr ekstra fordi hotellet hevder du har flytta på ei vinflaske.
Hengebukksvinet Skrevet 7. november 2019 #20 Skrevet 7. november 2019 1 minutt siden, Spurvugla skrev: Det tenker du helt til det er du som står der og må betale 358 kr ekstra fordi hotellet hevder du har flytta på ei vinflaske. Nå skriver jo HI at det sto en lapp på minibaren som informerte om dette. Da hadde jeg selvsagt respektert det. Hvis hotellet ikke hadde gitt noen informasjon, hadde jeg selvfølgelig blitt litt irritert.
Spurvugla Skrevet 7. november 2019 #21 Skrevet 7. november 2019 5 minutter siden, Hengebukksvinet skrev: Nå skriver jo HI at det sto en lapp på minibaren som informerte om dette. Da hadde jeg selvsagt respektert det. Hvis hotellet ikke hadde gitt noen informasjon, hadde jeg selvfølgelig blitt litt irritert. Vel, det gjør det å åpne den minibaren til en risikosport, selv om du egentlig hadde tenkt å kjøpe noe fra den. Jeg unngår å bruke minibarene selv, men tanken er vel egentlig at folk skal kjøpe ting fra den. Dette skiltet virker ikke akkurat oppmuntrende.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #22 Skrevet 7. november 2019 Hva er det som gjør at folk forventer 100% rett til å gjøre det de vil, på private steder? De forteller deg at hotellrommet du leier har disse vilkårne. Det nytter ikke å komme med Norges lover da. Så lenge det ikke er diskriminerende, kan steder ha mange rare regler. Dresskode feks Anonymkode: 7d472...8be
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #23 Skrevet 7. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Gir egentlig mening da. Hotellet har noen faste produkter, fra faste leverandører som de bruker. Hvis hotellgjestene begynner å fylle opp selv (erstatte produkter), så kan de heller ikke kvalitetssikre. Hva om det er noe galt med produktene du setter inn? Eller er feil merke? Eller annet? Anonymkode: 2bca9...ad5 Var vel ikke akkurat dette det var snakk om her... Anonymkode: 21c6e...d94
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #24 Skrevet 7. november 2019 19 minutter siden, Spurvugla skrev: Vel, det gjør det å åpne den minibaren til en risikosport, selv om du egentlig hadde tenkt å kjøpe noe fra den. Jeg unngår å bruke minibarene selv, men tanken er vel egentlig at folk skal kjøpe ting fra den. Dette skiltet virker ikke akkurat oppmuntrende. Absolutt ikke. Kjøleskap med sensor er ikke et vanlig kjøleskap. Alt blir holdt på plass av slike armer og registrer det hvis de klappes bort om du skjønner. Så du må fysisk dra flaskene opp av posisjonen sin. Så du kan titte inn der så mye du vil. Anonymkode: 67510...170
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #25 Skrevet 7. november 2019 46 minutter siden, Hengebukksvinet skrev: Det er rett og slett helt utrolig hva voksne folk klarer å lage problemer av! Også litt utrolig at voksne folk har så liten leseforståelse som du gir uttrykk for. Jeg lurer på noe. Det er ikke et problem for meg, det er et spørsmål om hvorvidt det faktisk er lov å lage denne typen regler. Lurer du aldri på noe? Anonymkode: bedac...b29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå