Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #1 Skrevet 6. november 2019 Er det ok for deg og har dere opplevd det samme? Dette er en offentlig skole.... Anonymkode: 61ade...ae0
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #2 Skrevet 6. november 2019 Lodd for hva? Anonymkode: 23135...e52
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #3 Skrevet 6. november 2019 Trenger man å føle allverdens om ei loddbok? Anonymkode: 16836...b12
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #4 Skrevet 6. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Lodd for hva? Anonymkode: 23135...e52 Det er ikke så enkelt å tyde hva disse loddene skal dekke, men en annen mor har googlet og funnet ut at de har et prosjekt som heter Madagaskar. Litt flaut å sende barnet mitt på loddsalg når det ikke står hva pengene skal gå til. Jeg har via, via, fått informasjon om 4 lærere reiste til Madagaskar for å utlevere penner til en skole. Det hele er helt uforståelig for meg og rektor var en av dem som drog på tur. Anonymkode: 61ade...ae0
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #5 Skrevet 6. november 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trenger man å føle allverdens om ei loddbok? Anonymkode: 16836...b12 Jeg tror ikke at jeg har sagt noe om følelser? Anonymkode: 61ade...ae0
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #6 Skrevet 6. november 2019 Jeg hater de helvetes loddbøkene. Jeg har ett barn som sliter med en del angst. H*n kommer aldri til å ringe på noen sin dør. Og jeg kommer aldri til å tvinge barnet mitt til det. Anonymkode: 00be3...5f6
Gjest Antarctica Skrevet 6. november 2019 #7 Skrevet 6. november 2019 Du må jo ringe og spørre. Å ha et solidaritetsprosjekt er én ting, å finansiere en tur for 4 personer er noe annet.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #8 Skrevet 6. november 2019 Det hadde selvsagt ikke vært ok. Sannsynligvis ikke i det hele tatt, men i hvert fall ikke - som du beskriver - uten informasjon om hva det dreide seg om. Jeg hadde spurt skolen, og om jeg ikke ble imponert over svaret - levert loddboken tilbake. Anonymkode: 7aeef...968
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #9 Skrevet 6. november 2019 1 minutt siden, Pashla skrev: Du må jo ringe og spørre. Å ha et solidaritetsprosjekt er én ting, å finansiere en tur for 4 personer er noe annet. Kommer nok ikke til å høre med rektor, ettersom vi her forleden fikk forespeilt at han har narsissitiske trekk. Dette må dermed ordnes utenom, slik jeg forstår det. Anonymkode: 61ade...ae0
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #10 Skrevet 6. november 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke så enkelt å tyde hva disse loddene skal dekke, men en annen mor har googlet og funnet ut at de har et prosjekt som heter Madagaskar. Litt flaut å sende barnet mitt på loddsalg når det ikke står hva pengene skal gå til. Jeg har via, via, fått informasjon om 4 lærere reiste til Madagaskar for å utlevere penner til en skole. Det hele er helt uforståelig for meg og rektor var en av dem som drog på tur. Anonymkode: 61ade...ae0 Dette høres merkelig ut, etter min mening. Lite eller ingen informasjon, fire lærere på reise... Smålotteri skal godkjennes minst to uker før de settes igang, så du kan kontakte Lotteritilsynet og høre om de har meldt inn dette loddsalget. Smålotteri, inntil 200 000 kroner, trenger ikke godkjenning, men må meldes inn. Skal det selges lodd for mer enn 200 000 kroner så er det kun godkjente foreninger eller organisasjoner som har lov til det, og de mener jeg også må ha godkjenning på forhånd. Jeg ville sjekket hos Lotteritilsynet, og så ville jeg uansett etterpå ha kontaktet de som er ansvarlig for skole i kommunen for å sjekke om rektor har lov til å bruke elever til å selge lodd for dette prosjektet. Spesielt med tanke på at det gis altfor lite informasjon om prosjektet. Jeg setter også spørsmålstegn ved det at de lar fire lærere reise for å levere ut penner, da vil jeg tro at det meste av pengene går til reise, ikke til skolemateriell til trengende (såsant lærerne ikke betaler alt ved reisen selv, men da burde jo det også ha blitt informert om). Sjekk med Lotteritilsynet. https://lottstift.no/om-oss/fagblogg/ma-jeg-ha-tillatelse-for-a-arrangere-lotteri/ Anonymkode: 23135...e52
Gjest Antarctica Skrevet 6. november 2019 #11 Skrevet 6. november 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kommer nok ikke til å høre med rektor, ettersom vi her forleden fikk forespeilt at han har narsissitiske trekk. Dette må dermed ordnes utenom, slik jeg forstår det. Anonymkode: 61ade...ae0 Rykter skal da vel ikke styre hva dere gjør?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #12 Skrevet 6. november 2019 1 minutt siden, Pashla skrev: Rykter skal da vel ikke styre hva dere gjør? Og hva konkret mener du at vi skal gjøre? Dette loddsalget er knyttet opp til "skolens kveld" som er imorgen og hvor alle barn må stille på "opplegget". Anonymkode: 61ade...ae0
Gjest Antarctica Skrevet 6. november 2019 #13 Skrevet 6. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Og hva konkret mener du at vi skal gjøre? Dette loddsalget er knyttet opp til "skolens kveld" som er imorgen og hvor alle barn må stille på "opplegget". Anonymkode: 61ade...ae0 Jeg vet hva JEG konkret hadde gjort. Men vi mennesker er jo forskjellige.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #14 Skrevet 6. november 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette høres merkelig ut, etter min mening. Lite eller ingen informasjon, fire lærere på reise... Smålotteri skal godkjennes minst to uker før de settes igang, så du kan kontakte Lotteritilsynet og høre om de har meldt inn dette loddsalget. Smålotteri, inntil 200 000 kroner, trenger ikke godkjenning, men må meldes inn. Skal det selges lodd for mer enn 200 000 kroner så er det kun godkjente foreninger eller organisasjoner som har lov til det, og de mener jeg også må ha godkjenning på forhånd. Jeg ville sjekket hos Lotteritilsynet, og så ville jeg uansett etterpå ha kontaktet de som er ansvarlig for skole i kommunen for å sjekke om rektor har lov til å bruke elever til å selge lodd for dette prosjektet. Spesielt med tanke på at det gis altfor lite informasjon om prosjektet. Jeg setter også spørsmålstegn ved det at de lar fire lærere reise for å levere ut penner, da vil jeg tro at det meste av pengene går til reise, ikke til skolemateriell til trengende (såsant lærerne ikke betaler alt ved reisen selv, men da burde jo det også ha blitt informert om). Sjekk med Lotteritilsynet. https://lottstift.no/om-oss/fagblogg/ma-jeg-ha-tillatelse-for-a-arrangere-lotteri/ Anonymkode: 23135...e52 Takk, det er allerede gjort. Dessverre mente lotteritilsynet at det finnes unntak for humanitære tiltak og straks de hørte ordet "Madagaskar", virket de til å miste interessen. Jeg er mer oppgitt over at til og med skolen sender loddbøker med barna. Offentlig skole skal da ikke gjøre slik? Anonymkode: 61ade...ae0
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #15 Skrevet 6. november 2019 4 minutter siden, Pashla skrev: Jeg vet hva JEG konkret hadde gjort. Men vi mennesker er jo forskjellige. Ja, men det ville jo ha vært fint om du kunne ha meddelt ditt tiltak? Anonymkode: 61ade...ae0
Gjest Antarctica Skrevet 6. november 2019 #16 Skrevet 6. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, men det ville jo ha vært fint om du kunne ha meddelt ditt tiltak? Anonymkode: 61ade...ae0 Møtt opp på skolen, bedt om en audiens hos rektor og klasket loddboka i bordet foran ham/henne, utbedt meg en forklaring, sannsynligvis ignorert den, og fulgt opp med å utbe meg en unnskyldning. Barna mine skal ikke renne byen rundt på tiggerferd med mindre jeg selv har godkjent både formål og metode. Jeg er ikke så veldig konfliktsky, for å si det mildt.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #17 Skrevet 6. november 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kommer nok ikke til å høre med rektor, ettersom vi her forleden fikk forespeilt at han har narsissitiske trekk. Dette må dermed ordnes utenom, slik jeg forstår det. Anonymkode: 61ade...ae0 Atte det hva for noe? Anonymkode: 6fb17...f52
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #18 Skrevet 6. november 2019 1 minutt siden, Pashla skrev: Møtt opp på skolen, bedt om en audiens hos rektor og klasket loddboka i bordet foran ham/henne, utbedt meg en forklaring, sannsynligvis ignorert den, og fulgt opp med å utbe meg en unnskyldning. Barna mine skal ikke renne byen rundt på tiggerferd med mindre jeg selv har godkjent både formål og metode. Jeg er ikke så veldig konfliktsky, for å si det mildt. Jeg er heller ikke konfliktsky, men å ta et møte med en rektor som ikke får reise til Madagaskar og som har narssisistiske trekk, ville du ha tatt den kampen, dersom barnet ditt mangler 4 år på denne skolen? Anonymkode: 61ade...ae0
Gjest Antarctica Skrevet 6. november 2019 #19 Skrevet 6. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg er heller ikke konfliktsky, men å ta et møte med en rektor som ikke får reise til Madagaskar og som har narssisistiske trekk, ville du ha tatt den kampen, dersom barnet ditt mangler 4 år på denne skolen? Anonymkode: 61ade...ae0 Ja, hadde nok det. Heller det enn å ligge under for tullet hans/hennes i 4 år til. Men som sagt, vi mennesker er jo forskjellige. Noen vil sikkert foretrekke å hive loddboka i ovnen og si at hennes barn aldri hadde noen loddbok med hjem/den var mistet el lign.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #20 Skrevet 6. november 2019 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke så enkelt å tyde hva disse loddene skal dekke, men en annen mor har googlet og funnet ut at de har et prosjekt som heter Madagaskar. Litt flaut å sende barnet mitt på loddsalg når det ikke står hva pengene skal gå til. Jeg har via, via, fått informasjon om 4 lærere reiste til Madagaskar for å utlevere penner til en skole. Det hele er helt uforståelig for meg og rektor var en av dem som drog på tur. Anonymkode: 61ade...ae0 Hva sier ungen din om dette da? Hvis dette er et så stort prosjekt at flere lærere reiser ned dit, så må de jo jobbe med dette på skolen. Noe annet ville jo vært veldig rart Anonymkode: 6fb17...f52
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #21 Skrevet 6. november 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og hva konkret mener du at vi skal gjøre? Dette loddsalget er knyttet opp til "skolens kveld" som er imorgen og hvor alle barn må stille på "opplegget". Anonymkode: 61ade...ae0 Dette høres jo bare merkeligere og merkeligere. Skal de selge lodd på skolens kveld allerede i morgen? Ring tilbake til Lotteritilsynet og be dem maile deg unntakene de nevnte - de må jo ha lett tilgang på lovverket og ev. unntak. Og så ringer du de ansvarlige i kommunen og spør om dette opplegget er noe kommunen har godkjent. Selv om det går til humanitært formål så er de jo underlagt visse lover og regler og krav til dokumentasjon, bruk av penger osv. Om du ser på denne linken så står det klart at offentlige skoler og klasser ikke har lov: " Offentlege institusjonar, som skular, skuleklassar og foreldrearbeidsutval kan ikkje halde smålotteri." https://lottstift.no/lotteri-og-bingo/ulike-typar-lotteri/smalotteri/ Det er også krav til hvor mye lodd de kan selge sett i forhold til gevinstens verdi. Om dette kun er et lite lotteri så er det i mine øyne suspekt at de velger å reise flere lærere for å levere ut penner... jeg hadde gått videre med saken. Hadde også spurt Lotteritilsynet om dette, siden det så klart står at skoler og skoleklasser ikke kan holde smålotteri. I samme link står det jo også at inntektene ikke kan gå til privatpersoner, noe det også kan stilles spørsmål ved om lotteriet betaler reise/opphold for så mange lærere. Får du ikke ordentlige svar så er det jo også en mulighet å tipse lokalavisen om dette, be dem sjekke saken. Vil bare presisere at jeg hadde syntes det var et kjempepositivt initiativ hvis det var ordentlig informasjon om dette, både lotteriet, prosjektet, helst med regnskap over tidligere år som viste at det aller meste av innsamlede penger fra lotteriet gikk til det veldedige arbeidet det var ment å gjøre. Jeg kjenner noen andre som driver med et lignende arbeid, de har gjort det til en stiftelse, de som jobber med det er virkelig ildsjeler og betaler selv for reisene, nettopp fordi alle penger skal gå til det gode formålet, og de har ryddige regnskap som kan ettersjekkes, egne kontoer osv. Men det holdes ikke i regi av skole da, det er der jeg synes det her blir en merkelig sammenblanding - hos dere gis det et presentabelt skinn, samtidig som det ikke gis på langt nær nok informasjon om hva pengene skal gå til, og hvordan de bruker pengene, om de som reiser får dekket reisene eller om de betaler dem selv osv. Anonymkode: 23135...e52
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #22 Skrevet 7. november 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg hater de helvetes loddbøkene. Jeg har ett barn som sliter med en del angst. H*n kommer aldri til å ringe på noen sin dør. Og jeg kommer aldri til å tvinge barnet mitt til det. Anonymkode: 00be3...5f6 Da er det vel på tide å jobbe med det. Du skriver at barnet aldri vil gjøre det, har du gitt opp? Dersom noe skal selges så må dere ikke banke på fremmedes dører. Øv på tryggere arenaer, dra heller på planlagte besøk til venner og familie og selg der. Med angst er det så viktig å få føle mestring. Anonymkode: 987ff...d3a
sug lut Skrevet 7. november 2019 #23 Skrevet 7. november 2019 (endret) 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er heller ikke konfliktsky, men å ta et møte med en rektor som ikke får reise til Madagaskar og som har narssisistiske trekk, ville du ha tatt den kampen, dersom barnet ditt mangler 4 år på denne skolen? Anonymkode: 61ade...ae0 Ser ikke hva av det du nevner som skulle gjort det vanskelig å møte rektor? Endret 7. november 2019 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #24 Skrevet 7. november 2019 Kan du ikke bare ta kontakt med barnets lærer da? Om dette er et prosjekt skolen jobber med må jo alle lærere være godt informert? Vi hadde loddbøker på skolen her for noen år siden også, og en kveld på skolen hvor det ble solgt "kunst" ungene hadde laget, var kiosk/kantine og det ble solgt lodd. Pengene gikk til et prosjekt i Kambodja, noen barnehjem der som ble drevet av nordmenn. Barna her samlet også inn ting som klær, bamser o.l. som ble sendt dit. Ingen lærere reiste dit da, men noen av de som drev dette prosjektet kom til skolen etterpå og viste lysbilder og fortalte hva pengene hadde gått til. De viste bilder av barna der nede med bamsene de hadde fått, viste at de hadde kjøpt skolesekker, bøker, kopper å drikke av osv for pengene de hadde fått inn. Var et veldig lærerikt prosjekt som jeg støttet 100%. Men det å selge loddene på hjemmebane var selvfølgelig frivillig. Tror alle fikk med en loddbok med 100 lodd også solgte man så mange man klarte før man leverte boka og pengene tilbake. Noen hadde solgt ut hele boka og andre hadde bare solgt 10 lodd til nærmeste familie, alt var helt greit. Det opplegget du beskriver her høres veldig spesielt ut. Jeg ville startet med en telefon/melding til kontaktlærer hvor du etterspurte mer info. Anonymkode: d9b7d...8d7
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #25 Skrevet 7. november 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Det opplegget du beskriver her høres veldig spesielt ut. Jeg ville startet med en telefon/melding til kontaktlærer hvor du etterspurte mer info. Anonymkode: d9b7d...8d7 Dette. Enten er dette noe som har blitt dratt i gang med altfor kort varsel, og derfor har dere foresatte fått altfor lite informasjon. Eller så er dette noe skolen har gjort "i alle år", men av en eller annen grunn har dere ikke helt fått det med dere. I barnehagen til sønnen vår har de nettopp har FORUT-aksjon. Vi har fått med brosjyrer hjem, det har stått om det på MyKid, de ansatte snakker om prosjektet i levere- og hentesituasjonen osv. Alt er dokumentert og går ordentlig for seg. Anonymkode: 2dbf0...311
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå