Gå til innhold

Familiedilemma om arv.

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Takk. Kanskje jeg er tøff nok til å sende det. Er bare så sykt konfliktsky. Men tusen takk! Akkurat det jeg skulle ha skrevet.

Anonymkode: a5b8a...65a

Det er du tøff nok til. Skriv og trykk på send, så er det gjort. Og så betaler du ikke ut noe før dette er avklart! 
Du stiller ingen urimelige krav, som arving er innsyn i kontobevegelser en selvfølge. Hvordan skal dere ellers gjøre opp boet?

Anonymkode: 7c279...ac5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er du tøff nok til. Skriv og trykk på send, så er det gjort. Og så betaler du ikke ut noe før dette er avklart! 
Du stiller ingen urimelige krav, som arving er innsyn i kontobevegelser en selvfølge. Hvordan skal dere ellers gjøre opp boet?

Anonymkode: 7c279...ac5

Eneste spørsmål er: Er dette penger som har stått på bestefars konto - penger som ble holdet utenfor og beholdt av bestefar da pengene etter huset ble fordelt, eller er det penger fra arveoppgjøret som er satt på en konto som tilhører en eller begge arvingene?

Anonymkode: 3824d...298

Skrevet

Var det utnevnt verge til bestefar? Siden han var dement? Hvem var i såfall oppnevnt til verge? 

Anonymkode: bb214...119

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det tok lenger tid da vi stod i det i løpet av siste året. Husker ikke akkurat hvor lenge, men lurer på om det var tre uker.

Anonymkode: 571c5...5ec

Dødsattest skrives av legen som erklærer død. Den skal skrives samme dag og sendes nærmeste tingrett. 
En skifteattest (mulig det er den du kaller dødsattest?) blir ikke utstedet før alle parter er enige om arven og fordelingen av den eller det er bo av liten verdi (mindre enn 1G, som er ca 98 000)

Anonymkode: b9564...ce4

Skrevet

Hva betyr offentlig skifte?

Vi har ingen skriftlig avtale, men lot de pengene stå på bestefars konto til å dekke dette. Hun har hatt full råderett over konto, jeg har ikke hatt noe med det å gjøre.

Er lei meg, trist å krangle om dette.

Hun sier at det ikke er noen penger på konto, null igjen etter bestefar sier ho.

Ikke krev offentlig skifte. Det koster minst 80 000. Du må betale inn ca 40 000 til tingretten før de kan sette i gang og boet har ikke nok verdi til at det kan dekke utgiftene til offentlig skifte. Du vil tape penger på det. 
Tanten din har påtatt seg å være ansvarlig for begravelsen og hun kan derfor ikke kreve noe av deg. Er det mindre enn 1G på konto, så vil hun kunne få alt mot å betale begravelsen. Du er ikke noe sted ansvarlig for de 25 000

Skrevet

Hva betyr offentlig skifte?

Vi har ingen skriftlig avtale, men lot de pengene stå på bestefars konto til å dekke dette. Hun har hatt full råderett over konto, jeg har ikke hatt noe med det å gjøre.

Er lei meg, trist å krangle om dette.

Hun sier at det ikke er noen penger på konto, null igjen etter bestefar sier ho.

Du kan også kontakte Fylkesmannen. Hvis hun ikke offisielt er gjort til din bestefars økonomiske verge, så har hun ingen rett til å disponere hans konto når han er dement. Hvis hun har blitt gjort til økonomisk verge har hun opplysningsplikt til Fylkesmannen, mener jeg, og må dokumentere hva pengene er gått til.

Ta en sjekk hos Fylkesmannen og hør om hun har vært godkjent som økonomisk verge for din bestefar. Ta en telefon i morgen tidlig. Om de ikke kan svare deg så be om at de sjekker saken, og be om råd hvordan du skal forholde deg til dette videre.

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dødsattest skrives av legen som erklærer død. Den skal skrives samme dag og sendes nærmeste tingrett. 
En skifteattest (mulig det er den du kaller dødsattest?) blir ikke utstedet før alle parter er enige om arven og fordelingen av den eller det er bo av liten verdi (mindre enn 1G, som er ca 98 000)

Da var det tiden det tok for å få det bekreftet av tingretten. Mente ikke skifteattesten, men dødsattesten, tok langt mer enn en uke før vi etterlatte fikk den. Kan jo være noe gikk galt der akkurat i vårt tilfelle.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da var det tiden det tok for å få det bekreftet av tingretten. Mente ikke skifteattesten, men dødsattesten, tok langt mer enn en uke før vi etterlatte fikk den. Kan jo være noe gikk galt der akkurat i vårt tilfelle.

De etterlatte får ikke dødsattesten. Den beholder tingretten. Den leveres aldri til etterlatte og vises aldri til etterlatte. Dødsattesten regnes som et privat dokument og den inneholder taushetsbelagte opplysninger. 
hvis du har fått noe som helst fra tingretten, så kan det være informasjonsskriv «vi har fått melding om at xxxx er død.........»

Dødsattest har du i alle fall ikke fått. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...