Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #1 Skrevet 5. november 2019 For 3 år siden kom min bestefar på eldresenter. Vi solgte da hans hus. Jeg er arving sammen med tanten min da min far er død. Etter bestefars ønske ble arv fordelt da vi solgte huset. Tante hadde det økonomiske ansvaret da hun har ordnet mest med bestefar. Da pengene skulle fordeles lot vi det stå igjen 75.000kr som skulle være til begravelse da den dagen kom. Dette spesifiserte min tante, og det ble da holdt igjen fra min forskudd på arv. Bestefar er nå dessverre død og min tante mener vi skal dele begravelsesutgiftene oss to imellom. Dette kommer på rundt 25.000kr. Hun surrer helt ekstremt med penger, og sier nå at det ikke er noen penger igjen etter bestefar og jeg må betale. Dette er vel ikke riktig? Anonymkode: a5b8a...65a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #2 Skrevet 5. november 2019 Altså, 25.000kr på oss hver. hi Anonymkode: a5b8a...65a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #3 Skrevet 5. november 2019 Nei, hvis dere avtalte at 75.000 skulle stå igjen til slike utgifter så må hun finne frem disse 75.000 hvis hun har tatt de. Som arving kan du be om innsyn i avdødes kontoer og finne ut hvor og når pengene tok veien. Anonymkode: 9e5eb...f76
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #4 Skrevet 5. november 2019 Så lenge din bestefar ikke har brukt opp de 75 000 kronene så må jo hun ha gjort det? Eller er det på noen måte trekt inn for "husleie" på sykehjemmet? Jeg ville minnet henne på hva avtalen var og så be om kontoutskrifter fra da ting ble fordelt. Har hun selv brukt de 75 000 kronene så bør hun også stå for begravelsen, for da har hun i realiteten gjort noe ulovlig. Om begravelsen kommer på 50 000 kroner så er det jo fremdeles 25 000 hun må stå til rette for, egentlig. Har du vitner som kan huske avtalen dere gjorde, så få disse på banen. Dessverre er det ofte slik at begravelser og oppgjør får det verste eller beste frem i folk. Har vært gjennom noe av det siste året selv. Kondolerer med tapet av din bestefar. Uansett hva du ender med å gjøre med dette, prøv å gjøre det som gir deg mest ro i situasjonen og det du kan leve best med. Vi endte med å ikke krangle, betalte mer enn vi burde, men det har jo ødelagt familiefølelsen/-samholdet. De andre vet de gjorde feil og holder avstand. Så gjør det du føler er riktigst for deg og tiden fremover, det du føler din bestefar også ville vært mest enig i. Ta vare på deg og dine nærmeste ❤️ Anonymkode: 571c5...5ec
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #5 Skrevet 5. november 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så lenge din bestefar ikke har brukt opp de 75 000 kronene så må jo hun ha gjort det? Eller er det på noen måte trekt inn for "husleie" på sykehjemmet? Jeg ville minnet henne på hva avtalen var og så be om kontoutskrifter fra da ting ble fordelt. Har hun selv brukt de 75 000 kronene så bør hun også stå for begravelsen, for da har hun i realiteten gjort noe ulovlig. Om begravelsen kommer på 50 000 kroner så er det jo fremdeles 25 000 hun må stå til rette for, egentlig. Har du vitner som kan huske avtalen dere gjorde, så få disse på banen. Dessverre er det ofte slik at begravelser og oppgjør får det verste eller beste frem i folk. Har vært gjennom noe av det siste året selv. Kondolerer med tapet av din bestefar. Uansett hva du ender med å gjøre med dette, prøv å gjøre det som gir deg mest ro i situasjonen og det du kan leve best med. Vi endte med å ikke krangle, betalte mer enn vi burde, men det har jo ødelagt familiefølelsen/-samholdet. De andre vet de gjorde feil og holder avstand. Så gjør det du føler er riktigst for deg og tiden fremover, det du føler din bestefar også ville vært mest enig i. Ta vare på deg og dine nærmeste ❤️ Anonymkode: 571c5...5ec Takk❤️ Bestefar har ikke brukt pengene, han satt igjen med noen tusenlapper hver mnd som han klarte seg med. Tante har tatt de selv, men er god på å lyve så hun forsøker seg nok. Ja, mannen min og jeg var der da vi ble enige om dette. Skrev til henne at vi satt vekk penger til begravelse, og hun sier bare at hun ikke har penger. For meg blir det feil og i realiteten betale en begravelse to ganger når hun har brukt opp pengene. Egentlig skulle det vært penger til overs. Sukk. Anonymkode: a5b8a...65a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #6 Skrevet 5. november 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk❤️ Bestefar har ikke brukt pengene, han satt igjen med noen tusenlapper hver mnd som han klarte seg med. Tante har tatt de selv, men er god på å lyve så hun forsøker seg nok. Ja, mannen min og jeg var der da vi ble enige om dette. Skrev til henne at vi satt vekk penger til begravelse, og hun sier bare at hun ikke har penger. For meg blir det feil og i realiteten betale en begravelse to ganger når hun har brukt opp pengene. Egentlig skulle det vært penger til overs. Sukk. Anonymkode: a5b8a...65a Da ville jeg vist til avtalen, og som en over sa, bedt om innsyn av kontoutskriftene til din bestefar (for de 75 000 kr stod vel i hans navn?). Problemet er at det kan ta litt tid før man får innsyn, man får ikke nødvendigvis det før dødsattesten er klar, det kan ta litt tid, husker ikke hvor lang tid det tar. Kan dere lage en avtale med henne, hvor dere viser til avtalen med de 75 000, og at dere kan gå med på å legge ut 25 000 nå mot at dere får dem igjen når de 75 000 er kommet "tilrette"? Om hun har hatt tilgang til din bestefars konto så har hun nok tilegnet seg de 75 000 ulovlig, og det synes jeg dere skal gå videre med, for det er et stort problem for for mange eldre at pårørende stjeler fra dem, og fordi det er så tabubelagt får slike folk ofte fortsette med flere pårørende/nære uten at noen gjør noe med det. Jeg vil anta at din bestefar kanskje var forutseende da han insisterte på å gjøre ferdig alt for noen år siden... Anonymkode: 571c5...5ec
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #7 Skrevet 5. november 2019 Hvis arven er på under 1G, så er det ikke mer enn det å hente til p dekke begravelse. Da må dere bruke de pengene bestefar hadde til å betale så mye som mulig av begravelsen med og så søke nav om gravferdsstønad. Det er ingen som forlanger at dere skal betale for begravelsen. Evt catering etter begravelsen kan det være dere må betale, men da må hun kunne vise til at de avtalte og avsatte 75 000 er brukt på noe annet enn henne selv. Hvis hun har satt seg som ansvarlig hos både begravelsesbyrå og catering, så kjipt for henne. De kommer aldri til å forsøke å kreve deg for penger. Anonymkode: b9564...ce4
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #8 Skrevet 5. november 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da ville jeg vist til avtalen, og som en over sa, bedt om innsyn av kontoutskriftene til din bestefar (for de 75 000 kr stod vel i hans navn?). Problemet er at det kan ta litt tid før man får innsyn, man får ikke nødvendigvis det før dødsattesten er klar, det kan ta litt tid, husker ikke hvor lang tid det tar. Kan dere lage en avtale med henne, hvor dere viser til avtalen med de 75 000, og at dere kan gå med på å legge ut 25 000 nå mot at dere får dem igjen når de 75 000 er kommet "tilrette"? Om hun har hatt tilgang til din bestefars konto så har hun nok tilegnet seg de 75 000 ulovlig, og det synes jeg dere skal gå videre med, for det er et stort problem for for mange eldre at pårørende stjeler fra dem, og fordi det er så tabubelagt får slike folk ofte fortsette med flere pårørende/nære uten at noen gjør noe med det. Jeg vil anta at din bestefar kanskje var forutseende da han insisterte på å gjøre ferdig alt for noen år siden... Anonymkode: 571c5...5ec Tror du virkelig at hun har forlagt de 75 000 kr i huset sitt og plutselig finner de igjen? Skal de gi en dame 25 000 kr i mot at hun skal få de tilbake?? Anonymkode: 9e294...31b
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #9 Skrevet 5. november 2019 Da ber du om innsyn i alle kontoutskrifter. Du forteller henne at dere satte av 75 000kr å at dette er penger å bruke. Har hun ikke de må hun låne. I prinsippet har hun stjålet av arven . Hun hadde pent måttet betale selv Anonymkode: 52d3f...ce4
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #10 Skrevet 5. november 2019 Da begynner du med å be din tante om kontoutdrag fra de tre årene sånn at du kan se hva pengene er brukt til. Samtidig gir du beskjed om at du ikke kommer til å betale for begravelsen før du får se kontoutdragene. Anonymkode: 3824d...298
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #11 Skrevet 5. november 2019 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk❤️ Bestefar har ikke brukt pengene, han satt igjen med noen tusenlapper hver mnd som han klarte seg med. Tante har tatt de selv, men er god på å lyve så hun forsøker seg nok. Ja, mannen min og jeg var der da vi ble enige om dette. Skrev til henne at vi satt vekk penger til begravelse, og hun sier bare at hun ikke har penger. For meg blir det feil og i realiteten betale en begravelse to ganger når hun har brukt opp pengene. Egentlig skulle det vært penger til overs. Sukk. Anonymkode: a5b8a...65a Hun har stjålet dem, så det får dere ta av boet da? Er tilbøyelig til å si at du bør be om offentlig skifte. Anonymkode: dd62a...02d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #12 Skrevet 5. november 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da ville jeg vist til avtalen, og som en over sa, bedt om innsyn av kontoutskriftene til din bestefar (for de 75 000 kr stod vel i hans navn?). Problemet er at det kan ta litt tid før man får innsyn, man får ikke nødvendigvis det før dødsattesten er klar, det kan ta litt tid, husker ikke hvor lang tid det tar. Kan dere lage en avtale med henne, hvor dere viser til avtalen med de 75 000, og at dere kan gå med på å legge ut 25 000 nå mot at dere får dem igjen når de 75 000 er kommet "tilrette"? Om hun har hatt tilgang til din bestefars konto så har hun nok tilegnet seg de 75 000 ulovlig, og det synes jeg dere skal gå videre med, for det er et stort problem for for mange eldre at pårørende stjeler fra dem, og fordi det er så tabubelagt får slike folk ofte fortsette med flere pårørende/nære uten at noen gjør noe med det. Jeg vil anta at din bestefar kanskje var forutseende da han insisterte på å gjøre ferdig alt for noen år siden... Anonymkode: 571c5...5ec Dødsattesten er klar før en uke er gått, altså. Anonymkode: dd62a...02d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #13 Skrevet 5. november 2019 Skrev dere en skikkelig avtale eller var det bare noen mailer frem og tilbake? Hvordan skal hun ha fått rak i pengene. Hadde hun råderett over din bestrfars kontoer? Anonymkode: f53c6...ccb
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #14 Skrevet 5. november 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror du virkelig at hun har forlagt de 75 000 kr i huset sitt og plutselig finner de igjen? Skal de gi en dame 25 000 kr i mot at hun skal få de tilbake?? Anonymkode: 9e294...31b Selvfølgelig tror jeg ikke hun har forlagt penger - hvor får du det fra? Hvis det er eneste måte å få gitt bestefar en ordentlig begravelse, så ville jeg betalt 25 000, om jeg kunne, ja. Men, jeg ville ha bedt om en kontrakt på det, som viser til den tidligere avtalen og at Hi skal få tilbake pengene når pengene kommer til rette. Det gjør at hvis det viser seg at tanten har stjålet pengene så kan HI kreve å få dekket dette i ettertid. Anonymkode: 571c5...5ec
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #15 Skrevet 5. november 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dødsattesten er klar før en uke er gått, altså. Anonymkode: dd62a...02d Det tok lenger tid da vi stod i det i løpet av siste året. Husker ikke akkurat hvor lenge, men lurer på om det var tre uker. Anonymkode: 571c5...5ec
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #16 Skrevet 5. november 2019 Hva betyr offentlig skifte? Vi har ingen skriftlig avtale, men lot de pengene stå på bestefars konto til å dekke dette. Hun har hatt full råderett over konto, jeg har ikke hatt noe med det å gjøre. Er lei meg, trist å krangle om dette. Hun sier at det ikke er noen penger på konto, null igjen etter bestefar sier ho. Anonymkode: a5b8a...65a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #17 Skrevet 5. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hva betyr offentlig skifte? Vi har ingen skriftlig avtale, men lot de pengene stå på bestefars konto til å dekke dette. Hun har hatt full råderett over konto, jeg har ikke hatt noe med det å gjøre. Er lei meg, trist å krangle om dette. Hun sier at det ikke er noen penger på konto, null igjen etter bestefar sier ho. Anonymkode: a5b8a...65a Men har du bedt om kontoutdrag? Anonymkode: 3824d...298
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #18 Skrevet 5. november 2019 Det er feigt, men jeg hadde betalt de 25.000, men sagt til tanta at dere hadde en avtale og at du vet du blir lurt. Å lure til seg arv, noe så tarvelig av henne Anonymkode: b6609...915
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #19 Skrevet 5. november 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men har du bedt om kontoutdrag? Anonymkode: 3824d...298 Nei. Ho prøver å bortforklare det! Og vil ikke svare på hva som er skjedd med de pengene.. Sier bare at hun ikke kan betale. Anonymkode: a5b8a...65a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #20 Skrevet 5. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er feigt, men jeg hadde betalt de 25.000, men sagt til tanta at dere hadde en avtale og at du vet du blir lurt. Å lure til seg arv, noe så tarvelig av henne Anonymkode: b6609...915 Synes bare det er helt urimelig når jeg satt av penger jeg fikk som forskudd på arv til begravelse, og nå skal betale for det på nytt... Anonymkode: a5b8a...65a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #21 Skrevet 5. november 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Ho prøver å bortforklare det! Og vil ikke svare på hva som er skjedd med de pengene.. Sier bare at hun ikke kan betale. Anonymkode: a5b8a...65a Da gir du beskjed om at dersom hun ikke kommer med kontoutdrag i løpet av en dag eller maks 2, kommer du først til å gå til banken og fortelle at du misstenker underslag og be om innsyn på kontoen, og om de sier at de ikke kan gi deg det, kommer du ti å anmelde saken. Og så gjør du det. Anonymkode: 3824d...298
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #22 Skrevet 5. november 2019 Uten noen skriftlig avtale og uten at pengene var satt på en spessialkonto tror jeg ikke du har mye å komme med. Bestefar kan jo ha brukt pengene selv eller gitt dem bort til noen andre. Han kan til og med ha gitt dem til datteren sin uten at det er noe galt i det. Dere kan søke gravferdsstøtte og gjøre begravelsen så enkel at dere slipper å betale noe ekstra selv eller dere kan betale. Jeg tror ikke du vil få medhold i retten i at din tante skylder deg penger. Til det virker avtalen alt for vag. Anonymkode: f53c6...ccb
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #23 Skrevet 5. november 2019 Du skriver følgende SMS: »Hei tante. Viser til din henvendelse om at vi betaler 25000 hver for bestefars begravelse. Siden vi i fellesskap satte av 75000 til begravelse da vi fordelte arv etter salg av hus, stiller jeg meg uforstående til dette. Kan du sende meg kontoutskrift for perioden fra huset ble solgt og frem til dags dato, slik at vi kan få klarhet i bevegelsene på konto? Vi må jo finne ut hva som har skjedd. Hvis det er vanskelig å skaffe kan vi gå i banken sammen for å be om innsyn. Jeg vet at bestefar ikke har brukt av pengene selv, så da bør det være rikelig der til å betale for begravelsen. Hilsen x» Anonymkode: 7c279...ac5
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #24 Skrevet 5. november 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Uten noen skriftlig avtale og uten at pengene var satt på en spessialkonto tror jeg ikke du har mye å komme med. Bestefar kan jo ha brukt pengene selv eller gitt dem bort til noen andre. Han kan til og med ha gitt dem til datteren sin uten at det er noe galt i det. Dere kan søke gravferdsstøtte og gjøre begravelsen så enkel at dere slipper å betale noe ekstra selv eller dere kan betale. Jeg tror ikke du vil få medhold i retten i at din tante skylder deg penger. Til det virker avtalen alt for vag. Anonymkode: f53c6...ccb Han var dement. Ingenting nytt ble kjøpt inn de årene han var der. Hun var meget bestemt på at vi skulle holde av penger til begravelse, noe jeg selvsagt var enig i. Jeg tror ikke engang han har brukt opp de tusenlappene han fikk hver mnd disse årene. Anonymkode: a5b8a...65a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #25 Skrevet 5. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du skriver følgende SMS: »Hei tante. Viser til din henvendelse om at vi betaler 25000 hver for bestefars begravelse. Siden vi i fellesskap satte av 75000 til begravelse da vi fordelte arv etter salg av hus, stiller jeg meg uforstående til dette. Kan du sende meg kontoutskrift for perioden fra huset ble solgt og frem til dags dato, slik at vi kan få klarhet i bevegelsene på konto? Vi må jo finne ut hva som har skjedd. Hvis det er vanskelig å skaffe kan vi gå i banken sammen for å be om innsyn. Jeg vet at bestefar ikke har brukt av pengene selv, så da bør det være rikelig der til å betale for begravelsen. Hilsen x» Anonymkode: 7c279...ac5 Takk. Kanskje jeg er tøff nok til å sende det. Er bare så sykt konfliktsky. Men tusen takk! Akkurat det jeg skulle ha skrevet. Anonymkode: a5b8a...65a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå