Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #26 Skrevet 5. november 2019 be nav om en serviceberegning. Da får du riktig svar. Du har fremdeles inntektsevne. Noen får 100% ufør, men 0,- i trygd grunnet inntektsevne. Anonymkode: 69ddc...967
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #27 Skrevet 5. november 2019 Jeg skjønner nå hvorfor «rike» får skattelette. Vi betaler mest uansett men får minst tilbake. Anonymkode: 52ec0...9e3
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #28 Skrevet 5. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner nå hvorfor «rike» får skattelette. Vi betaler mest uansett men får minst tilbake. Anonymkode: 52ec0...9e3 Så grådig og uspiselig du er. Jeg tjener også svært godt, men sitter ikke og er smålig på grunn av det. Jeg vet godt hvor utrolig heldig jeg er. For meg handler ikke skatt utelukkende om "hva jeg får tilbake". Det handler om hva slags samfunn jeg ønsker rundt meg. NAV er et sikkerhetsnett, ikke en pott som du betaler inn til, og så tar penger ut av. Anonymkode: fe267...4ab
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #29 Skrevet 5. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner nå hvorfor «rike» får skattelette. Vi betaler mest uansett men får minst tilbake. Anonymkode: 52ec0...9e3 Jeg lurer fremdeles på hvordan du mener at det kan lønne seg for deg å være uføretrygdet? Anonymkode: d8316...772
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #30 Skrevet 5. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner nå hvorfor «rike» får skattelette. Vi betaler mest uansett men får minst tilbake. Anonymkode: 52ec0...9e3 Det stemmer jo ikke. De rikeste får høyest pensjon, høyest sykepenger, mest i foreldrepenger osv. I tillegg er de rikeste ofte storforbrukere av offentlig støttede goder som kultur, veier og retsvesen. De rikeste betaler nok mer i forhold til hva de får igjen enn de fattigste, men de får også mye tilbake. Anonymkode: cde0a...0eb
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #31 Skrevet 5. november 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk! i følge den kalkulatoren får jeg ingenting i uføretrygd. Det er jo helt idiotisk! Greit at man mener at 650.000 kr da holder (som er 50% av lønnen min) Men jeg har utgifter som korrelerer. Med tanke på de enorme summene jeg har betalt i skatt hvert år så blir jeg rimelig skuffet om jeg blir ufør og ikke får noe utbetalt. hi Anonymkode: 52ec0...9e3 Hjelpes...! Hadde du ment det samme om det var sosialhjelp det var snakk om? «Jeg synes jeg burde få mer enn de andre, for tidligere har jeg betalt masse skatt og jeg har en dyr levestandard å opprettholde». Anonymkode: 959b8...7cb
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #32 Skrevet 6. november 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Hjelpes...! Hadde du ment det samme om det var sosialhjelp det var snakk om? «Jeg synes jeg burde få mer enn de andre, for tidligere har jeg betalt masse skatt og jeg har en dyr levestandard å opprettholde». Anonymkode: 959b8...7cb Nei, hvorfor skulle jeg det? Jeg er syk og går mot ufør. Jeg mistet minimum halvparten av inntekten min. Selvfølgelig har det en stor innvirkning på mitt liv slik det er for alle andre. Jeg hadde trodd at jeg fikk noe i uføretrygd for den delen jeg mister. Syns ikke det er helt urimelig. Anonymkode: 52ec0...9e3
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #33 Skrevet 6. november 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Det stemmer jo ikke. De rikeste får høyest pensjon, høyest sykepenger, mest i foreldrepenger osv. I tillegg er de rikeste ofte storforbrukere av offentlig støttede goder som kultur, veier og retsvesen. De rikeste betaler nok mer i forhold til hva de får igjen enn de fattigste, men de får også mye tilbake. Anonymkode: cde0a...0eb Vel, en som tjener 1.3 mill får ikke mer sykepenger eller foreldrepenger enn en som tjener rundt 600.000 kr. Taket er 6G uansett. jeg har små barn og lever et helt vanlig familieliv. Fordi jeg tjener 1.3 mill så bruker ikke jeg mer veier, kultur eller rettsvesen enn andre. Hva mener du med det? tror du familier med en dobbelt inntekt enn gjennomsnittet lever et helt annet liv? Anonymkode: 52ec0...9e3
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #34 Skrevet 6. november 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Så grådig og uspiselig du er. Jeg tjener også svært godt, men sitter ikke og er smålig på grunn av det. Jeg vet godt hvor utrolig heldig jeg er. For meg handler ikke skatt utelukkende om "hva jeg får tilbake". Det handler om hva slags samfunn jeg ønsker rundt meg. NAV er et sikkerhetsnett, ikke en pott som du betaler inn til, og så tar penger ut av. Anonymkode: fe267...4ab Men jeg er ikke heldig. Jeg har leddgikt, crohns og hjertefeil. Diagnoser jeg har hatt i henholdsvis 13 og 30 år. Jeg har hatt ekstremt vondt og gråtet meg igjennom arbeidsdager. Jeg har operert og ligget på sykehuset med PC i morfinrus. Jeg har hatt så vondt at jeg gikk ned 8 kg pga smerter i nakken da jeg ikke greide å tygge mat. BMI på 16,5. Jeg har hatt 22 operasjoner på 20 år. jeg startet eget selskap for jeg greide ikke å bli truet på jobb til 8, istedenfor å bli sykemeldt og/eller ufør. Jeg er ikke heldig. Jeg er skikkelig uheldig og har jobbet beinhardt for å slippe uførhet. Nå blir jeg sengeliggende hvis jeg sitter på kontoret i 6 timer i strekk en dag. Jeg må gjøre noe. Syns ikke det da er helt urimelig å tro og håpe at man blir kompensert NOE for den delen av inntekten man taper. Jeg har jobbet langt forbi hva helsen sier jeg burde og hva mange andre ville ha gjort, nettopp for å skape noe mer for familien enn en ufør mamma med lav inntekt. Det har kostet blod og tårer. Mange tårer. Så nei, jeg vil ikke kalle meg heldig.. HI Anonymkode: 52ec0...9e3
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #35 Skrevet 6. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men jeg er ikke heldig. Jeg har leddgikt, crohns og hjertefeil. Diagnoser jeg har hatt i henholdsvis 13 og 30 år. Jeg har hatt ekstremt vondt og gråtet meg igjennom arbeidsdager. Jeg har operert og ligget på sykehuset med PC i morfinrus. Jeg har hatt så vondt at jeg gikk ned 8 kg pga smerter i nakken da jeg ikke greide å tygge mat. BMI på 16,5. Jeg har hatt 22 operasjoner på 20 år. jeg startet eget selskap for jeg greide ikke å bli truet på jobb til 8, istedenfor å bli sykemeldt og/eller ufør. Jeg er ikke heldig. Jeg er skikkelig uheldig og har jobbet beinhardt for å slippe uførhet. Nå blir jeg sengeliggende hvis jeg sitter på kontoret i 6 timer i strekk en dag. Jeg må gjøre noe. Syns ikke det da er helt urimelig å tro og håpe at man blir kompensert NOE for den delen av inntekten man taper. Jeg har jobbet langt forbi hva helsen sier jeg burde og hva mange andre ville ha gjort, nettopp for å skape noe mer for familien enn en ufør mamma med lav inntekt. Det har kostet blod og tårer. Mange tårer. Så nei, jeg vil ikke kalle meg heldig.. HI Anonymkode: 52ec0...9e3 Du hsr tydligvis fått langt mer igjenn på grunn av dårlig helse enn drt gjennomsnittet får. Du har i to år hatt god lønn. Før det tjente du ingenting og betalte da sansynlig vis ingenting i innreltskatt heller. At du har vslgt å ha en levestandard som åasser til intekten fin de siste to årene og ikkehverken det du rjente før eller det du kunne forvente å tjene i fremtiden er ditt problem. Synd at du er syl, men økonomisk er det ikke synd på deg. Du vet at intekten din går ned. Tilpass utgiftene til det Jeg tipper det betyr å flytte til noe billigere, men du kommer jo fortsatt til å ha en helt ok inntekt. Anonymkode: cde0a...0eb
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #36 Skrevet 6. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du hsr tydligvis fått langt mer igjenn på grunn av dårlig helse enn drt gjennomsnittet får. Du har i to år hatt god lønn. Før det tjente du ingenting og betalte da sansynlig vis ingenting i innreltskatt heller. At du har vslgt å ha en levestandard som åasser til intekten fin de siste to årene og ikkehverken det du rjente før eller det du kunne forvente å tjene i fremtiden er ditt problem. Synd at du er syl, men økonomisk er det ikke synd på deg. Du vet at intekten din går ned. Tilpass utgiftene til det Jeg tipper det betyr å flytte til noe billigere, men du kommer jo fortsatt til å ha en helt ok inntekt. Anonymkode: cde0a...0eb Jeg bidro nok mer i skatt de to årene en mange da selskapet jeg startet betaler masse skatt. Så selv om ikke jeg fikk lønn så bidro jeg allikevel. Jeg er ikke ute etter sympati, men det er tydeligvis bare synd på de som er syke og ikke bidrar. At jeg har fått langt mer igjen pga dårlig helse enn gjennomsnittet er pga rovdrift av meg selv, ikke fordi jeg er heldigere enn gjennomsnittet. jeg er ingen helgen, for all del, men jeg fortjener heller ikke «du er så heldig. Bare flytt til noe billigere» selvfølgelig går inntekten ned når man blir syk - det skal alltid lønne seg å jobbe! Men hadde håpet at noe av den tapte inntekten ble kompensert etter alle årene med slit. Slik som de fleste andre som blir syke etter mange år i arbeidslivet. Anonymkode: 52ec0...9e3
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #37 Skrevet 6. november 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg bidro nok mer i skatt de to årene en mange da selskapet jeg startet betaler masse skatt. Så selv om ikke jeg fikk lønn så bidro jeg allikevel. Jeg er ikke ute etter sympati, men det er tydeligvis bare synd på de som er syke og ikke bidrar. At jeg har fått langt mer igjen pga dårlig helse enn gjennomsnittet er pga rovdrift av meg selv, ikke fordi jeg er heldigere enn gjennomsnittet. jeg er ingen helgen, for all del, men jeg fortjener heller ikke «du er så heldig. Bare flytt til noe billigere» selvfølgelig går inntekten ned når man blir syk - det skal alltid lønne seg å jobbe! Men hadde håpet at noe av den tapte inntekten ble kompensert etter alle årene med slit. Slik som de fleste andre som blir syke etter mange år i arbeidslivet. Anonymkode: 52ec0...9e3 Jeg spør deg igjen da. Hvor tenker du at grensen skal gå? Skal man kunne tjene 2 mill og få uføretrygd ved siden av, 1 mill og å uføretrygd ved siden av? Anonymkode: d8316...772
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #38 Skrevet 6. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg spør deg igjen da. Hvor tenker du at grensen skal gå? Skal man kunne tjene 2 mill og få uføretrygd ved siden av, 1 mill og å uføretrygd ved siden av? Anonymkode: d8316...772 Jeg aner ikke. Det er jo i utgangspunktet ikke satt et reelt tak heller. Kun for hvor mye man kan få utbetalt. Alt annet er skjønn og kalkuleringer, istedenfor en reell grense? forøvrig tjener jeg ikke verken 1 eller 2 mill ved siden av da. Blir jeg ufør 50% så vil jeg ha rundt 600.000-650.000. Det er ingen høy lønn (lenger) men en gjennomsnittlig. Anonymkode: 52ec0...9e3
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #39 Skrevet 6. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg spør deg igjen da. Hvor tenker du at grensen skal gå? Skal man kunne tjene 2 mill og få uføretrygd ved siden av, 1 mill og å uføretrygd ved siden av? Anonymkode: d8316...772 For ikke å snalke om- Hvor lenge ellet kort kan man ha tjent så mye? Skal et godt år være nok? En mnd? Hva om du hadde et dårlig år etter et godt år? Anonymkode: cde0a...0eb
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #40 Skrevet 6. november 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: For ikke å snalke om- Hvor lenge ellet kort kan man ha tjent så mye? Skal et godt år være nok? En mnd? Hva om du hadde et dårlig år etter et godt år? Anonymkode: cde0a...0eb Det skjønte jeg ikke for «den gode lønnen» får jeg jo ikke utbetalt uansett. Jeg prater om det jeg sitter igjen med i den arbeidsføre delen. Ikke beregningsgrunnlaget for en evt utbetaling. Hadde nav betegnet ut fra de siste 5 årene så får jeg trygd da gjennomsnittet blir lavere, men det hjelper jo ikke hvis jeg får utbetalt 650.000 kr i året fra jobben. Anonymkode: 52ec0...9e3
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #41 Skrevet 6. november 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det skjønte jeg ikke for «den gode lønnen» får jeg jo ikke utbetalt uansett. Jeg prater om det jeg sitter igjen med i den arbeidsføre delen. Ikke beregningsgrunnlaget for en evt utbetaling. Hadde nav betegnet ut fra de siste 5 årene så får jeg trygd da gjennomsnittet blir lavere, men det hjelper jo ikke hvis jeg får utbetalt 650.000 kr i året fra jobben. Anonymkode: 52ec0...9e3 Hvis du får utbetalt 650.000 har du en helt grei inntekt å leve av og trenger ikke støtte av nav. Vi har alle sterke og svake sider i forhold til arbeidslivet. Du har vært "uheldig" og fått noen sykdomer som gjør det vanskelig å tjene godt, men du har tydligvis også noen veldig sterke sider. Totalt sett ender du opp litt over midt på treet. Da er det ingen grunn til at du skal få ekstra midler fra fellesskapet. Jeg har det litt motsatt av deg. Mine styrker er blant annet at jeg er fris og fysisl sterk, men på den andre siden har jeg ganske kraftig dysleksi og talefeil med alt det fører med seg. Totalt sett gjør det at jeg kan jobbe mange timer, men en del av de best betalte jobbene blir vanskelig. Lønnsmessig kommer jeg likevell helt greit ut (om enn litt lavere enn deg). Samfunnet kan okke kompansere for alt som gjør at vi ikke får toppjobbene. Det er viktig å ha et sikkerhetsnett i bunnen, men så lenge vi klarer oss fint, med de styrkene og svakhetene vi har, bør vi ikke staten trenge å betale oss ekstra for skavankene våre. Det heter "gi etter evne, motta etter behov". Både du og jeg er så heldige at vi kan klare oss selv og ikke har behov for støtte fra nav. Anonymkode: cde0a...0eb
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #42 Skrevet 6. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg bidro nok mer i skatt de to årene en mange da selskapet jeg startet betaler masse skatt. Så selv om ikke jeg fikk lønn så bidro jeg allikevel. Jeg er ikke ute etter sympati, men det er tydeligvis bare synd på de som er syke og ikke bidrar. At jeg har fått langt mer igjen pga dårlig helse enn gjennomsnittet er pga rovdrift av meg selv, ikke fordi jeg er heldigere enn gjennomsnittet. jeg er ingen helgen, for all del, men jeg fortjener heller ikke «du er så heldig. Bare flytt til noe billigere» selvfølgelig går inntekten ned når man blir syk - det skal alltid lønne seg å jobbe! Men hadde håpet at noe av den tapte inntekten ble kompensert etter alle årene med slit. Slik som de fleste andre som blir syke etter mange år i arbeidslivet. Anonymkode: 52ec0...9e3 Det er her du bommer. Uføretrygd skal ikke kompensere for mindre/lav/ingen/høy inntekt. Det er en sikkerhetsnett som skal sørge for at du får NOE om du blir syk- i stedet for ingenting. Du har omtrent 100 000 mer en det som er gjennomsnittet, så hele poenget er at du trenger ikke dette sikkerhetsnettet. At det hadde vært fint å bli kompensert skjønner jo alle, men det er ikke slik det funker. Dette får man kun gjennom private forsikringer, noe jeg forstår at du dessverre ikke har fått pga. sykdom. 😕 Anonymkode: a4be4...882
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #43 Skrevet 6. november 2019 600-650 000 for halv jobb er ille? Det er 200 000 mer enn de fleste i full jobb. Anonymkode: 69ddc...967
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #44 Skrevet 6. november 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: 600-650 000 for halv jobb er ille? Det er 200 000 mer enn de fleste i full jobb. Anonymkode: 69ddc...967 Jeg kan ikke se at jeg har skrevet det er ille? (Forøvrig så håper jeg ikke det et 200.000 kr mer enn «de fleste» i full jobb). jeg spør om jeg kan få uføretrygd for den delen jeg taper. men jeg har fått svar på det og jeg takker for mange fine tilbakemeldinger 😃 skjønner at jeg har sett på uføretrygd som en kompensasjon for tapt arbeidsinntekt pga sykdom og ikke som en stønad for livsopphold. Anonymkode: 52ec0...9e3
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #45 Skrevet 6. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er her du bommer. Uføretrygd skal ikke kompensere for mindre/lav/ingen/høy inntekt. Det er en sikkerhetsnett som skal sørge for at du får NOE om du blir syk- i stedet for ingenting. Du har omtrent 100 000 mer en det som er gjennomsnittet, så hele poenget er at du trenger ikke dette sikkerhetsnettet. At det hadde vært fint å bli kompensert skjønner jo alle, men det er ikke slik det funker. Dette får man kun gjennom private forsikringer, noe jeg forstår at du dessverre ikke har fått pga. sykdom. 😕 Anonymkode: a4be4...882 Takk for tilbakemeldingen! Ja skjønner jeg har sett på det feil. Dog, hvis det ikke er for å kompensere, hvorfor får ikke alle likt? Hvorfor er det da i forhold til inntekt hvor de som Har tjent mest får mest og motsatt? Frem til et punkt hvor man ikke får noe? Akkurat det henger da ikke på greip hvis det et kun et sikkerhetsnett. Anonymkode: 52ec0...9e3
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #46 Skrevet 6. november 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for tilbakemeldingen! Ja skjønner jeg har sett på det feil. Dog, hvis det ikke er for å kompensere, hvorfor får ikke alle likt? Hvorfor er det da i forhold til inntekt hvor de som Har tjent mest får mest og motsatt? Frem til et punkt hvor man ikke får noe? Akkurat det henger da ikke på greip hvis det et kun et sikkerhetsnett. Anonymkode: 52ec0...9e3 Det er variasjon som tar hensyn til tidligere lønn, men de har satt et øvre tak. Derfor vil en del falle utenfor hvis de med deltid tjener mer enn uføretaket. Anonymkode: e839b...e16
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #47 Skrevet 6. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for tilbakemeldingen! Ja skjønner jeg har sett på det feil. Dog, hvis det ikke er for å kompensere, hvorfor får ikke alle likt? Hvorfor er det da i forhold til inntekt hvor de som Har tjent mest får mest og motsatt? Frem til et punkt hvor man ikke får noe? Akkurat det henger da ikke på greip hvis det et kun et sikkerhetsnett. Anonymkode: 52ec0...9e3 Hvorfor henger ikke det på greip? Men synes du virkelig at det er riktig at staten skal kompensere deg sånn at du vil ha oppimot 1 mill inntekt? Anonymkode: d8316...772
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå