Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #1 Skrevet 2. november 2019 Jeg har et barn som har fått voldsom allergisk reaksjon et par ganger etter å ha brukt plaster. Ikke hver gang, men noen få ganger. Vi kontaktet lege, ble henvist til hudlege og tok sånn test der han gikk med store "klistremerker" bak på ryggen som testet for massevis av ulike ting. Det viste seg at han maks grad av utslag på kolofonium, altså svært allergisk. Så vi har kontaktet både apotek og produsenter av plaster, og alle svarer at neida, det er ikke noe kolofonium i deres produkter. Likevel får han allergisk reaksjon innimellom på plaster, og vi klarer ikke helt å finne ut av det. F.eks. var vi på sykehuset for en operasjon, og de skulle sette veneflon. Jeg ga beskjed om allergien, de hentet pakken, vi leste bakpå og googlet, men neida, ikke noe kolofonium der (eller andre navn på stoffet). Likevel fikk han en allergisk reaksjon senere. Er det noen som har noen erfaring her? Er det mulig at produsentene lyver om innholdet? Jeg er litt i villrede. De fleste leger har ikke hørt om kolofonium en gang, og gutten selv er livredd for å bruke plaster nå etter de siste reaksjonene (store blemmer, rødhet, kløe, opphovnet osv). Anonymkode: afa22...078
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #2 Skrevet 2. november 2019 Altså, pakken til plasteret for å teipe fast veneflonen. Det ble litt uklart. HI Anonymkode: afa22...078
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #3 Skrevet 2. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså, pakken til plasteret for å teipe fast veneflonen. Det ble litt uklart. HI Anonymkode: afa22...078 Det er sånn teip du snakker om? https://lifenorge.no/products/plastertape-med-dispenser Jeg har ingen kjent kontaktallergi, men det plasteret der er helt forferdelig. Jeg blir rød, det klør/svir og jeg blir litt rålig i huden av det. Anonymkode: 6a813...40a
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #4 Skrevet 2. november 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er sånn teip du snakker om? https://lifenorge.no/products/plastertape-med-dispenser Jeg har ingen kjent kontaktallergi, men det plasteret der er helt forferdelig. Jeg blir rød, det klør/svir og jeg blir litt rålig i huden av det. Anonymkode: 6a813...40a Akkurat det tåler han faktisk, de brukte en annen type. HI Anonymkode: afa22...078
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #5 Skrevet 2. november 2019 Både jeg og sønnen min reagerer på enkelte typer plaster, bl a sånn veneflonplaster. Har aldri undersøkt det videre, har bare smurt med hydrokortison de få gangene vi har fått reaksjon. Anonymkode: f92c5...2e2
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #6 Skrevet 2. november 2019 Da vil jeg tro at han også er allergisk mot noe som finnes i plasterne eller plastertapen, men som de enda ikke har testet for. Jeg har ikke noe i nærheten av det din sønn har, tåler flere typer plaster, men ser at jeg får reaksjoner på noen, og da blir det hissig rødt og klør veldig, blir nesten som noen vabler eller blemmer i huden. Pussig nok så varierer det hvor på kroppen jeg får slike plaster, reagerer f.eks. sjelden på hendene, men får det nesten alltid når jeg har slike plaster på kroppen (mage). Jeg får mer reaksjon på slike plaster som er beregnet å sitte på en stund, og som det er mer plast i. De jeg tåler best er de som virker mer som "stoff" eller "bomull" fra Mepore. Denne typen: https://www.apotek1.no/produkter/mepore-selvheftende-kompress-6x7cm-60stk-937036p?gclid=EAIaIQobChMIwrm-3fTL5QIVT4myCh2g6wfREAQYASABEgIjePD_BwE De finnes i ulike størrelser, og på en del apotek kan du også kjøpe slike enkeltvis på apoteket (men da må du spørre om å få kjøpe dem enkeltvis, for de opplyser gjerne ikke om det, men de har større pakker som de deler opp). Nå har jeg ikke lest på innholdsfortegnelse for å sjekke det stoffet du nevnte, men kanskje det kan være et alternativ å prøve? Da kan dere prøve når han er hjemme og ikke trenger plaster. Jeg tenker at noen av de større typene av dette plasteret bør kunne være mulig å klippe litt opp for å tilpasse til f.eks. venoflon, og så kan man heller ta en bandasje/gasbind rundt i tillegg for å holde det mer på plass, hvis han tåler dette plasteret. Anonymkode: 4864a...155
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #7 Skrevet 2. november 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da vil jeg tro at han også er allergisk mot noe som finnes i plasterne eller plastertapen, men som de enda ikke har testet for. Jeg har ikke noe i nærheten av det din sønn har, tåler flere typer plaster, men ser at jeg får reaksjoner på noen, og da blir det hissig rødt og klør veldig, blir nesten som noen vabler eller blemmer i huden. Pussig nok så varierer det hvor på kroppen jeg får slike plaster, reagerer f.eks. sjelden på hendene, men får det nesten alltid når jeg har slike plaster på kroppen (mage). Jeg får mer reaksjon på slike plaster som er beregnet å sitte på en stund, og som det er mer plast i. De jeg tåler best er de som virker mer som "stoff" eller "bomull" fra Mepore. Denne typen: https://www.apotek1.no/produkter/mepore-selvheftende-kompress-6x7cm-60stk-937036p?gclid=EAIaIQobChMIwrm-3fTL5QIVT4myCh2g6wfREAQYASABEgIjePD_BwE De finnes i ulike størrelser, og på en del apotek kan du også kjøpe slike enkeltvis på apoteket (men da må du spørre om å få kjøpe dem enkeltvis, for de opplyser gjerne ikke om det, men de har større pakker som de deler opp). Nå har jeg ikke lest på innholdsfortegnelse for å sjekke det stoffet du nevnte, men kanskje det kan være et alternativ å prøve? Da kan dere prøve når han er hjemme og ikke trenger plaster. Jeg tenker at noen av de større typene av dette plasteret bør kunne være mulig å klippe litt opp for å tilpasse til f.eks. venoflon, og så kan man heller ta en bandasje/gasbind rundt i tillegg for å holde det mer på plass, hvis han tåler dette plasteret. Anonymkode: 4864a...155 Verken meg eller barna tåler engang den. Men tåler den som heter Sensitiv med aleo vera. Har aldri sjekket opp noe mer rundt det. Anonymkode: fb0cd...ea4
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #8 Skrevet 2. november 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Verken meg eller barna tåler engang den. Men tåler den som heter Sensitiv med aleo vera. Har aldri sjekket opp noe mer rundt det. Anonymkode: fb0cd...ea4 Jeg googlet den nå, ser den bare i plaster. Får man den i bandasje og? Anonymkode: 6a813...40a
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #9 Skrevet 2. november 2019 Han er allergisk mot noe i de stoffene huden hans blir utsatt for. Det finnes ingen allergitester som sjekker alle stoffer i hele verden. Anonymkode: 93aa3...bb3
Himmel og hav Skrevet 2. november 2019 #10 Skrevet 2. november 2019 Jeg kan ha plaster på meg i en dag eller to, men om jeg må ha det på lenger, så får jeg vabler, kløe og blir rød, som så blir en misfarging i huden. Har fortsatt en brun firkant i huden etter at jeg måtte dekke til et operasjonssår i 10 dager for et år siden. Jeg har foreløpig ikke funnet noe jeg tåler over lengre tid.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #11 Skrevet 2. november 2019 Takk for alle tanker og erfaringer! Ja, det må jo være noe han reagerer på. Nå nekter han kategorisk å få på noen form for plaster, så vi må lage "bandasjer" hver gang og stramme med sportsteip utenpå. HI Anonymkode: afa22...078
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #12 Skrevet 2. november 2019 Jeg har selv kontaktallergi, prøvde noe som heter silkeplaster sist jeg skulle dekke til operasjonssår. Da bare klippet de til en gasbind og tapet rundt med dette silkeplasteret. Var litt reaksjon, men ikke på langt når så mye som med det vanlige plasteret. Anonymkode: 6b896...702
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #13 Skrevet 2. november 2019 Jeg har også en datter som reagerer på noen plaster eller noe lim, men ikke alt. Hun hadde en operasjon i fjor og reagerte ikke på limet rundt veneflonen, men hun reagerte på tapen de brukte på øynene hennes når hun var i narkose. De setter jo en tapebit for å holde øynene igjen når de opererer og det så jo helt grusomt ut etterpå, hun våknet etterpå og spørsmålet var liksom hva i alle dager har hendt med øynene hennes... Aner ikke hva hun reagerer på da, og har ikke trengt å forske noe mer i det. Kjøper et plaster på apoteket for sensitiv hud og det tåler hun. Anonymkode: b416d...81d
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #14 Skrevet 2. november 2019 Jeg fikk utslett og blemmer av plaster før jeg begynte med glutenfritt. Har cøliaki altså, og etter at jeg kuttet gluten tåler jeg alt av plaster og teip uten noe problem. Tror ikke det er så vanlig, men det er hvert fall min erfaring. Anonymkode: 3ba59...9a5
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #15 Skrevet 2. november 2019 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk utslett og blemmer av plaster før jeg begynte med glutenfritt. Har cøliaki altså, og etter at jeg kuttet gluten tåler jeg alt av plaster og teip uten noe problem. Tror ikke det er så vanlig, men det er hvert fall min erfaring. Anonymkode: 3ba59...9a5 Kan cøliaki gjøre at man reagerer allergisk mot andre matvarer også? Dvs at man tåler de andre matvarene dersom man kutter ut gluten. Anonymkode: e5e58...1db
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #16 Skrevet 2. november 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan cøliaki gjøre at man reagerer allergisk mot andre matvarer også? Dvs at man tåler de andre matvarene dersom man kutter ut gluten. Anonymkode: e5e58...1db Det vet jeg dessverre ikke Anonymkode: 3ba59...9a5
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #17 Skrevet 2. november 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan cøliaki gjøre at man reagerer allergisk mot andre matvarer også? Dvs at man tåler de andre matvarene dersom man kutter ut gluten. Anonymkode: e5e58...1db Ikke meg du spør, og jeg vet ikke med cøliaki, men dette gjelder ofte med matintoleranser og noen andre matallergier. Jeg har ikke cøliaki, men har tydelige reaksjoner på gluten og annet korn, da jeg lest svaret til hun du spør så kom jeg på at når jeg får i meg spesielt gluten så blir huden min mye mer lettirritert, ser ut som en histaminreaksjon i huden bare ved små "risp" eller trykk i huden, og slår også ut med en hudsykdom jeg har som ellers holdes i sjakk så lenge jeg ikke får i meg gluten. Anonymkode: 4864a...155
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #18 Skrevet 2. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk utslett og blemmer av plaster før jeg begynte med glutenfritt. Har cøliaki altså, og etter at jeg kuttet gluten tåler jeg alt av plaster og teip uten noe problem. Tror ikke det er så vanlig, men det er hvert fall min erfaring. Anonymkode: 3ba59...9a5 Han har ikke cøliaki, han tok faktisk gastroskopi for noen måneder siden fordi vi mistenkte det. Til de andre som spør. Cøliaki er en autoimmun sykdom, ikke en matvareallergi. Det er derimot ikke uvanlig å få midlertidig laktoseintoleranse ved ubehandlet cøliaki fordi dem delen som spalter laktose sitter ytterst på tarmtottene, og tarmtottene blir utflatet ved cøliaki. Når man spiser glutenfritt og tarmene blir friske, vil de også kunne spalte laktose igjen. HI Anonymkode: afa22...078
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #19 Skrevet 2. november 2019 Jeg reagerer også voldsomt på plaster, det er noe i limet jeg ikke tåler. En kompress med sportsteip rundt fungerer bedre for meg. Reagerer litt, avhengig av hvor på kroppen jeg må teipe, men ikke så mye som når jeg bruker vanlig plaster. Plaster for sensitiv hud funker heller ikke. Anonymkode: 4ca1a...f5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå