Annanym Skrevet 2. november 2019 #1 Skrevet 2. november 2019 Jeg tenker med meg selv, at vi betaler for årlig tannlege, mobilregning og forsikring. Videre forventer jeg egentlig at han må få seg en deltidsstilling. Han vil jo også få lån/ stipend fra Lånekassen. Gir dere noe utenom? Hva tenker dere rundt dette?
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #2 Skrevet 2. november 2019 Tannlege og forsikring. Kan bidra ved andre nødvendige engangsbeløp som feks. en større legeregning eller noe. Men forventer at de forsørger seg selv når de flytter ut. Sette opp budsjett osv. Anonymkode: 7ddc2...92a
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #3 Skrevet 2. november 2019 Vi vil se litt an om han jobber eller studerer, hvordan han bor osv, men forsikringer, tannlege og treningsstudio (han bør trene, så det sponser vi gjerne noen år til), samt medisin opp til frikortsgrensen. Hvis han har fullt studie kan det være vi kan betale litt ekstra, f.eks. deler av en husleie, men det vil vi se an. Kanskje heller sponse med ting som vaskemaskin, ting til kjøkkenet osv. Anonymkode: 37fc2...b1e
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #4 Skrevet 2. november 2019 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tannlege og forsikring. Kan bidra ved andre nødvendige engangsbeløp som feks. en større legeregning eller noe. Men forventer at de forsørger seg selv når de flytter ut. Sette opp budsjett osv. Anonymkode: 7ddc2...92a Enig Anonymkode: 45ea9...54b
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #5 Skrevet 2. november 2019 Forventer faktisk at de forsørger seg selv når de flytter ut. Dersom de bor hjemme etter videregående «sponser» vi gratis bolig og ordinære måltider mot at de ikke tar opp studielån. større uforutsette utgifter som de ikke er skyld i selv kan vi selvsagt bidra med, men ikke ordinært forbruk. Anonymkode: 640f5...2fb
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #7 Skrevet 2. november 2019 Ja, vi hjelper 😊 Mine foreldre hjelper fortsatt meg hvis det virkelig biter. #ParentsForLife Anonymkode: 5ebfb...d37
Kamomille Skrevet 2. november 2019 #8 Skrevet 2. november 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, vi hjelper 😊 Mine foreldre hjelper fortsatt meg hvis det virkelig biter. #ParentsForLife Anonymkode: 5ebfb...d37 Er det ikke en viss forskjell å trå støttende til hvis «det virkelig biter» å det å bidra til den daglige husholdningen ved å betale månedlig telefonregning, månedskort på treningssenter, busskort, husleie etc?
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #9 Skrevet 2. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi vil se litt an om han jobber eller studerer, hvordan han bor osv, men forsikringer, tannlege og treningsstudio (han bør trene, så det sponser vi gjerne noen år til), samt medisin opp til frikortsgrensen. Hvis han har fullt studie kan det være vi kan betale litt ekstra, f.eks. deler av en husleie, men det vil vi se an. Kanskje heller sponse med ting som vaskemaskin, ting til kjøkkenet osv. Anonymkode: 37fc2...b1e Sponser dere virkelig trening? Er dette barn som er ferdig med videregående og har begynt å studere? Da forventer jeg at de forsørger seg selv. Forsikring skal jeg betale for der forventer jeg ikke at de helt ser konsekvensene av å droppe det. Trening, tannlege, lege, medisiner osv må de stå for selv. Er du voksen må du også betale alt det kjipe. Jeg tror jeg innså at jeg var voksen første gang jeg betalte en tannlegeregning. Kniper det skal jeg hjelpe, men jeg er ikke en utømmelig minibank. Anonymkode: c4350...b77
Mia_73 Skrevet 2. november 2019 #10 Skrevet 2. november 2019 Vi har tenkt å betale tannlege da dette er en utgiftspost som gjerne blir valgt bort. Studerer de borte kan vi sponse billett til hjemreiser. Handle inn litt ting til første leilighet/hybel. Utgangspunkt er dog at de er selvstendige og at de lærer å budsjetere og klarer seg med pengene de får inn fra jobb og/eller lånekassa. Ønsker ikke sponse fast andel av inntekten deres. F.eks. uaktuelt å betale mobilregningen.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #11 Skrevet 2. november 2019 WTF??!! Hvis man er voksen nok til å flytte hjemmefra så klarer man vel å forsørge seg selv? Ellers må man bo med foreldrene til man er voksen og moden nok til å klare seg selv. Anonymkode: 4bacc...15e
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #12 Skrevet 2. november 2019 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sponser dere virkelig trening? Er dette barn som er ferdig med videregående og har begynt å studere? Da forventer jeg at de forsørger seg selv. Forsikring skal jeg betale for der forventer jeg ikke at de helt ser konsekvensene av å droppe det. Trening, tannlege, lege, medisiner osv må de stå for selv. Er du voksen må du også betale alt det kjipe. Jeg tror jeg innså at jeg var voksen første gang jeg betalte en tannlegeregning. Kniper det skal jeg hjelpe, men jeg er ikke en utømmelig minibank. Anonymkode: c4350...b77 Foreløpig er han 17 år og bor hjemme. Han har litt ekstra utfordringer og en ting som er veldig viktig for ham er å trene. Som fattig student kan det fort være en utfordring å ha råd til det man trenger og ønsker, og da vil vi hjelpe ham litt dersom det trengs. Han har modnet enormt og er kjempeflink til mye, på noen områder mer enn andre på sin alder, men han er også litt umoden på noen områder og kommer til å trenge litt ekstra hjelp i starten av voksenlivet. Det er helt greit, vi bidrar gjerne. Jeg vil tro at han blir en selvstendig og velfungerende ung mann, men at vi som foreldre må hjelpe litt ekstra i noen år lenger enn bare til han får ut av VGS. Det viktigste er likevel å hjelpe ham til å klare seg best mulig selv, f.eks. ved å sette opp budsjett. Anonymkode: 37fc2...b1e
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #13 Skrevet 2. november 2019 Jeg velger å betale forsikring, er viktig at livs og uføreforsikring blir betalt også i "fattige" ungdomsår. Ellers klarer han seg selv og får ikke noe fast. Jeg gir litt av og til da, fyller opp med litt basisvarer til han, betaler for en middag ute og slike ting. Han fikk 1.000 kr til en vinterjakke av oss også nå i høst. Anonymkode: c8289...0a1
Nyttårs barn Skrevet 2. november 2019 #14 Skrevet 2. november 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Foreløpig er han 17 år og bor hjemme. Han har litt ekstra utfordringer og en ting som er veldig viktig for ham er å trene. Som fattig student kan det fort være en utfordring å ha råd til det man trenger og ønsker, og da vil vi hjelpe ham litt dersom det trengs. Han har modnet enormt og er kjempeflink til mye, på noen områder mer enn andre på sin alder, men han er også litt umoden på noen områder og kommer til å trenge litt ekstra hjelp i starten av voksenlivet. Det er helt greit, vi bidrar gjerne. Jeg vil tro at han blir en selvstendig og velfungerende ung mann, men at vi som foreldre må hjelpe litt ekstra i noen år lenger enn bare til han får ut av VGS. Det viktigste er likevel å hjelpe ham til å klare seg best mulig selv, f.eks. ved å sette opp budsjett. Anonymkode: 37fc2...b1e Det finnes mye treningsmuligheter for studenter ofte nesten gratis.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #15 Skrevet 2. november 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: WTF??!! Hvis man er voksen nok til å flytte hjemmefra så klarer man vel å forsørge seg selv? Ellers må man bo med foreldrene til man er voksen og moden nok til å klare seg selv. Anonymkode: 4bacc...15e Altså, det er ikke et valg for alle. Noen må flytte hjemmefra for å i det hele tatt kunne begynne på videregående, det betyr ikke at de er voksne og ikke trenger støtte av foreldrene mer Anonymkode: d7877...eec
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #16 Skrevet 2. november 2019 2 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Det finnes mye treningsmuligheter for studenter ofte nesten gratis. I så fall er det strålende! 😊 Anonymkode: 37fc2...b1e
HvittHus Skrevet 2. november 2019 #17 Skrevet 2. november 2019 Vår yngste får 1500 fast hver måned, og så betaler vi for medisinene hun bruker som beløper seg til 3-4000 hvert år. I tillegg betaler jeg alltid når vi er ute på noe når jeg besøker henne, samt fyllr kjøleskap etc Hun hadde klart seg selv uten problemer, men vi sliter ikke akkurat ved å hjelpe henne litt, så det er vår måte å bidra på. I forhold til de andre barna som ikke fikk samme hjelpen(de trengte det ikke), så definerer vi dette som "forskudd på arv"
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. november 2019 #18 Skrevet 2. november 2019 Den ene fikk fast 1500 i mnd da han studerte i Oslo, den andre holdt vi mobil for og han er hjemme og vasker tøy og spiser hver helg. Nå tjener begge egne penger og har fått litt utstyr til hus og hjem ved flytting samt hjelp til pakking og vasking.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #19 Skrevet 2. november 2019 42 minutter siden, HvittHus skrev: Vår yngste får 1500 fast hver måned, og så betaler vi for medisinene hun bruker som beløper seg til 3-4000 hvert år. I tillegg betaler jeg alltid når vi er ute på noe når jeg besøker henne, samt fyllr kjøleskap etc Hun hadde klart seg selv uten problemer, men vi sliter ikke akkurat ved å hjelpe henne litt, så det er vår måte å bidra på. I forhold til de andre barna som ikke fikk samme hjelpen(de trengte det ikke), så definerer vi dette som "forskudd på arv" Så dere skriver opp alt? Og hvordan blir det om 40 år når dere dør? Blir summen justert i forhold til den tids verdi? Sånn forskudd på arv kommer alltid veldig skjevt ut. Hadde satt av tilsvarende sum til de andre og gitt det fortløpende. Er ikke noe hyggelig med forskjellsbehandling selvom de ikke «trengte» det. Anonymkode: 118eb...9ba
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #20 Skrevet 2. november 2019 Man har forsørgerplikt så lenge de går på skole, selv om de er over 18. https://www.lanekassen.no/ungdomsrett Anonymkode: 57d4b...52e
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #21 Skrevet 2. november 2019 Kommer til å støtte litt økonomisk hele livet. Ikke sånn at de blir avhengige av det, men bare for å få litt ekstra. Mine er langt unna å flytte hjemmenifra, men jeg skal ihvertfall hjelpe til slik at de trenger å ta opp minst mulig lån når de studerer.. Jeg har fått mye støtte i oppveksten, får fortsatt penger her og der når jeg minst forventer det. jeg har alltid vært økonomisk. Måtte spare penger jeg fikk i gave, lært at en aldri skal bruke mere penger enn hva man har. ( ikke ta opp mere lån enn du klarer å betale) kommer til å lære mine barn det samme. At de Alltid må ha en buffer, og sparekonto. Ikke bruke opp alle pengene en får( gave/lønn osv) viktigheten med å fordele det på en mnd. Jeg vet ikke hvor god råd vi har når de begynner på videregående, men vi vil støtte de så godt vi kan. Anonymkode: 3d563...f1f
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #22 Skrevet 2. november 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man har forsørgerplikt så lenge de går på skole, selv om de er over 18. https://www.lanekassen.no/ungdomsrett Anonymkode: 57d4b...52e Det gjelder jo bare så lenge de går på videregående da. De fleste er ferdig der når de er 19-20 år gamle. Anonymkode: c8289...0a1
Himmel og hav Skrevet 2. november 2019 #23 Skrevet 2. november 2019 Vi betaler mobilregninga også får han 1500,- i måneden til forsikring, busskort, medisiner og så han skal kjøpe seg litt bedre mat enn han egentlig har råd til. I tillegg så hender det vi betaler togbilletten hjem, sender litt ekstra å kose seg med under eksamenslesing osv, og så får han omtrent det han peker på i matbutikken når han er hjemom. Bare koselig å kunne bidra litt. Husker hvor glad jeg var når jeg studerte og mamma sendte meg noen kroner i posten.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #24 Skrevet 2. november 2019 Først tenkte jeg at vi ikke kommer til å betale noe som helst til voksne barn. Mine foreldre gjorde ikke det, og jeg flyttet hjemme fra etter 2. kl på vgs. Men jeg tror jeg vil sponse forsikring. Det er viktig, og ene barnet har en diagnose som gjør at hun aldri vil få ny forsikring hvis hun glemmer å betale den hun har nå slik at den blir sagt opp. Jeg er veldig opptatt at av ungene skal bli selvstendige. De skal ikke legge opp livet etter at vi skal hjelpe dem økonomisk jevnt og trutt. Men jeg vil invitere dem med på ferie og jeg vil fylle opp kjøleskapet deres med sunn og dyr mat. Anonymkode: fb8b6...b48
prekæs Skrevet 2. november 2019 #25 Skrevet 2. november 2019 Mine to voksne får klare seg selv i hverdagen, men overrasker gjerne innimellom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå