Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #1 Skrevet 1. november 2019 Kan dere hjelpe meg med å forstå dette? Vi har et stort problem. (jeg og mannen) det er veldig dårlig stemning, krangling og usikkerhet. Jeg har tatt vare på hele familien nå i over 1 mnd.( egentlig flere mnd) Betalt regninger, mat, klær, diesel og forsikringer for min egen bil som jeg egentlig bare bruker til jobben og kjøring til bhg. vi deler på husleien. han er sykemeldt fra jobben sin da han skadet seg på jobb, ble operert osv. Nå får han penger fra nav, sykemeldings penger eller hva enn nå heter. Han påstår at denne mnd nå fikk han 14000 minus skatt 4000 kr. Utbetalt ca 10.000 kr. 7500 går til husleie som er hans del. han får jo godt over 20.000 kr i mnd ellers fra jobben. Skal ikke han ha det samme? Han har vært sykemeldt siden august. Jeg vet at de første mnd får man fra arbeidsgiver. Han har så klart sendt papirene til nav, sykemeldingen fra legen å alt det som trengs. Men han påstår at nav har delt lønna hans i to, så den andre delen får han når han sender en sykemelding til den 5 november å da får han resten etter 5 dager? Hæ? skjønner ikke dette. Har lest på nav sine sider men blir ikke klokere. Jeg tror samtidig ikke på han, fordi hver mnd så er det alltid noe unnskyldninger om at han ikke har penger til å handle mat eller bidra til huset. Jeg er så lei. nå har han ikke penger til diesel, eller nok til husleien. Fordi han mener han har blitt trukket i noen regninger. Det samme sa han de første dagene når han fikk penger disse 10.000 kr. Han ville låne bilen min siden jeg har mer diesel enn han, men sa nei da jeg også er blitt blakk fordi jeg har brukt alt på oss. Trenger diesel for å komme meg på jobb. Jeg får heller ikke penger før om over 1 uke. Han ble veldig sur å slengte døra og sa da får du hente barna selv fra bhg. Jeg jobber til kl 1800, så rekker ikke bhg. Han henter og jeg leverer. jeg er så frustrert Anonymkode: 664af...646
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #2 Skrevet 1. november 2019 Hvorfor er du sammen med en som ikke drar sin del av lasset? Selvfølgelig får han ikke bare 14000 i mnd i sykepenger! Anonymkode: db912...7bd
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #3 Skrevet 1. november 2019 Det kan bli litt surr når nav tar over fordi utbetalingsdatoen endres (sykepenger kommer vel den 20.) også kan det bli problemer om det er forskjell på forskuddsbetaling og etterskuddsbetalung. Så det er ikke umulig at det er riktig det han sier, selv om totalen til slutt skal bli samme lønn. Men at han har blitt trekt noen regninger, hva betyr det? Har han fått lønnstrekk? Anonymkode: db632...759
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #4 Skrevet 1. november 2019 Sikker på han ikke har fått fyken og får AAP? Det er jo mye mindre. Eller så blir han tvangstrukket bidragsgjeld/annen gjeld av NAV kanskje? Anonymkode: 42bad...2f7
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #5 Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor er du sammen med en som ikke drar sin del av lasset? Selvfølgelig får han ikke bare 14000 i mnd i sykepenger! Anonymkode: db912...7bd For barnas sin skyld. Er også avhengig av han. Om ikke han henter barna, hvem skal hente barna i bhg? Vi har ikke å har ikke hatt det beste forholdet akkurat men jeg synes det er vanskelig å komme meg ut av det. Det er mange andre ting som er ikke bra ved han, han bidrar nada med i huset eller barna. Borsett fra den 1,5 timen til jeg kommer hjem fra jobb. Tar ikke med ut en pose med søppel en gang. Lager alltid en middag til han dagen før å en annen til barna fordi han mener han ikke kan lage mat. Jeg er så sliten og frustrert. spurte om han kunne gå inn på nav sine sider, slik at jeg kunne hjelpe han med å forstår hva nav holder på med siden de har delt opp lønna hans. Eller i nettbanken hans for å se på konto. Men han nekter Anonymkode: 664af...646
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #6 Skrevet 1. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: For barnas sin skyld. Er også avhengig av han. Om ikke han henter barna, hvem skal hente barna i bhg? Vi har ikke å har ikke hatt det beste forholdet akkurat men jeg synes det er vanskelig å komme meg ut av det. Det er mange andre ting som er ikke bra ved han, han bidrar nada med i huset eller barna. Borsett fra den 1,5 timen til jeg kommer hjem fra jobb. Tar ikke med ut en pose med søppel en gang. Lager alltid en middag til han dagen før å en annen til barna fordi han mener han ikke kan lage mat. Jeg er så sliten og frustrert. spurte om han kunne gå inn på nav sine sider, slik at jeg kunne hjelpe han med å forstår hva nav holder på med siden de har delt opp lønna hans. Eller i nettbanken hans for å se på konto. Men han nekter Anonymkode: 664af...646 Det høres litt ut som om han skjuler noe. Hvorfor lager du egen middag til han, hvorfor kan ikke han og barna spise samme middag? Alle kan lage litt mat hvis de bare gidder, men det trenger han jo ikke når du gjør det. Anonymkode: daf47...495
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #7 Skrevet 1. november 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: For barnas sin skyld. Er også avhengig av han. Om ikke han henter barna, hvem skal hente barna i bhg? Vi har ikke å har ikke hatt det beste forholdet akkurat men jeg synes det er vanskelig å komme meg ut av det. Det er mange andre ting som er ikke bra ved han, han bidrar nada med i huset eller barna. Borsett fra den 1,5 timen til jeg kommer hjem fra jobb. Tar ikke med ut en pose med søppel en gang. Lager alltid en middag til han dagen før å en annen til barna fordi han mener han ikke kan lage mat. Jeg er så sliten og frustrert. spurte om han kunne gå inn på nav sine sider, slik at jeg kunne hjelpe han med å forstår hva nav holder på med siden de har delt opp lønna hans. Eller i nettbanken hans for å se på konto. Men han nekter Anonymkode: 664af...646 Hvorfor for barnas skyld hvis han gjør nada med barna? Anonymkode: daf47...495
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #8 Skrevet 1. november 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan bli litt surr når nav tar over fordi utbetalingsdatoen endres (sykepenger kommer vel den 20.) også kan det bli problemer om det er forskjell på forskuddsbetaling og etterskuddsbetalung. Så det er ikke umulig at det er riktig det han sier, selv om totalen til slutt skal bli samme lønn. Men at han har blitt trekt noen regninger, hva betyr det? Har han fått lønnstrekk? Anonymkode: db632...759 Nei altså avtale giro. Regninger som blir trukket automatisk. Som er i hans tilfelle forsikring for bil, bom, og tlf regning. Bom har han ikke, da han har brukt min bil de to siste mnd. Så jeg har betalt bommene. Han har ikke noe bommer på sin bil, han har jo ikke kjørt bilen sin. Er det sånn at når man er sykemeldt så kommer pengene fast hver 20 mnd? Anonymkode: 664af...646
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #9 Skrevet 1. november 2019 Han får ikke utbetalt sykepenger for en hel måned av gangen. Altså ikke fra den 1. til den 31. det er sjelden sykmeldingen er nøyaktig en kalendermåned og kravet om sykepenger blir delt opp i ca 14. dagers bolker. be han vise deg kravene som er innsendt så ser du.. Anonymkode: 1fddc...fbe
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #10 Skrevet 1. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Han får ikke utbetalt sykepenger for en hel måned av gangen. Altså ikke fra den 1. til den 31. det er sjelden sykmeldingen er nøyaktig en kalendermåned og kravet om sykepenger blir delt opp i ca 14. dagers bolker. be han vise deg kravene som er innsendt så ser du.. Anonymkode: 1fddc...fbe Hvorfor er det slik? Anonymkode: 664af...646
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #11 Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor er det slik? Anonymkode: 664af...646 Fordi: 1. Sykmelding skal som hovedregel kun skrives ut for 2 uker av gangen. 2. Dersom sykmeldingen skrives ut for lenger enn 2 uker, vil systemet dele opp sykmeldingen i flere krav. Du må sende inn krav etter hver 14. Dagers-periode. sykepenger betales ut etterskuddsvis. Du må bekrefte om du har vært i jobb, om du har avviklet ferie etc Anonymkode: 1fddc...fbe
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #12 Skrevet 1. november 2019 Det kan hende han får summen delt opp i to betalinger, dvs hver 14. dag i stedet for hver måned. Da må dere fordele utgiftene bedre. Anonymkode: a9cd1...1a6
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #13 Skrevet 1. november 2019 Man får oppstykket avhengig av hvor mange dager man er sykemeldt. Om man fikk en sm fra 10 okt til 7 november vil man få det som er fra den 10 til 31. Den 25. Oktober, fra 1. Nov-7. November etter 5 dager da ca 12. November. Avhengig av hvilke datoer man får sm for så blir det mye småutbetalinger, holdt selv på å bli gal den perioden. Anonymkode: a8f49...e8b
Gjest Antarctica Skrevet 1. november 2019 #14 Skrevet 1. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: For barnas sin skyld. Er også avhengig av han. Om ikke han henter barna, hvem skal hente barna i bhg? Vi har ikke å har ikke hatt det beste forholdet akkurat men jeg synes det er vanskelig å komme meg ut av det. Det er mange andre ting som er ikke bra ved han, han bidrar nada med i huset eller barna. Borsett fra den 1,5 timen til jeg kommer hjem fra jobb. Tar ikke med ut en pose med søppel en gang. Lager alltid en middag til han dagen før å en annen til barna fordi han mener han ikke kan lage mat. Jeg er så sliten og frustrert. spurte om han kunne gå inn på nav sine sider, slik at jeg kunne hjelpe han med å forstår hva nav holder på med siden de har delt opp lønna hans. Eller i nettbanken hans for å se på konto. Men han nekter Anonymkode: 664af...646 Seriøst - NAV er ikke problemet her, mannen din er problemet. Han er jo en suppegjøk.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #15 Skrevet 1. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor er det slik? Anonymkode: 664af...646 NAV følger Arbeidsmiljøloven oven faktisk, i motsetning til de fleste (eller strengt tatt alle) arbeidsgivere, som avtaler seg bort fra 14-dagerslønninger i arbeidskontraktene. https://arbeidsmiljoloven.com/article/§-14-15-utbetaling-av-lonn-og-feriepenger/ Anonymkode: 8e2f6...449
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #16 Skrevet 2. november 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: NAV følger Arbeidsmiljøloven oven faktisk, i motsetning til de fleste (eller strengt tatt alle) arbeidsgivere, som avtaler seg bort fra 14-dagerslønninger i arbeidskontraktene. https://arbeidsmiljoloven.com/article/§-14-15-utbetaling-av-lonn-og-feriepenger/ Anonymkode: 8e2f6...449 Akkurat denne bestemmelsen er helt på trynet idiotisk. Ingenting i samfunnet er lagt opp til at man skal få lønnen oppdelt på denne måten. Det gjør at man får en ikke-forutsigbar lønnsutbetaling, om det utbetales hver 14. dag. Denne ordningen med utbetalinger hver 14. dag, som Nav følger, skaper gjeldsoffer av personer som ellers alltid har hatt orden på økonomien sin, i hvert fall de som ikke har en formue fra før, eller har en ektefelle de kan leve på. Dette har flere instanser meldt fra om til departement og politikere i flere år, de har vist til utallige slike tilfeller hvor folk er gjort til gjeldsoffer kun pga. denne utbetalingsordningen, men politikerne driter fullstendig i det, selv om de også har fått tall som viser at antall gjeldsoffer økte da Nav gikk fra utbetaling en gang i måneden (som samfunnet er lagt opp til og som gjør at man får en forutsigbar inntekt) og over til to ganger i måneden. Anonymkode: f6d09...02f
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #17 Skrevet 2. november 2019 Hi, mulig mannen din får utbetalinger hver 14. dag, men da må han jo disponere den andre betalingen slik at den varer i fire uker, siden det meste av første utbetaling går til boligutgifter. Om du ikke går fra slasken som utnytter deg også når han ikke er syk, så må dere komme dere til parterapi, for slik dere holder på ødelegger dere hverandre, og med denne stemningen i hjemmet vil det også påvirke barna deres ganske så negativt! Anonymkode: f6d09...02f
Gjest Antarctica Skrevet 2. november 2019 #18 Skrevet 2. november 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Akkurat denne bestemmelsen er helt på trynet idiotisk. Ingenting i samfunnet er lagt opp til at man skal få lønnen oppdelt på denne måten. Det gjør at man får en ikke-forutsigbar lønnsutbetaling, om det utbetales hver 14. dag. Denne ordningen med utbetalinger hver 14. dag, som Nav følger, skaper gjeldsoffer av personer som ellers alltid har hatt orden på økonomien sin, i hvert fall de som ikke har en formue fra før, eller har en ektefelle de kan leve på. Dette har flere instanser meldt fra om til departement og politikere i flere år, de har vist til utallige slike tilfeller hvor folk er gjort til gjeldsoffer kun pga. denne utbetalingsordningen, men politikerne driter fullstendig i det, selv om de også har fått tall som viser at antall gjeldsoffer økte da Nav gikk fra utbetaling en gang i måneden (som samfunnet er lagt opp til og som gjør at man får en forutsigbar inntekt) og over til to ganger i måneden. Anonymkode: f6d09...02f Det kalles strukturell vold. Keep them dangling, liksom....
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #19 Skrevet 2. november 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Akkurat denne bestemmelsen er helt på trynet idiotisk. Ingenting i samfunnet er lagt opp til at man skal få lønnen oppdelt på denne måten. Det gjør at man får en ikke-forutsigbar lønnsutbetaling, om det utbetales hver 14. dag. Denne ordningen med utbetalinger hver 14. dag, som Nav følger, skaper gjeldsoffer av personer som ellers alltid har hatt orden på økonomien sin, i hvert fall de som ikke har en formue fra før, eller har en ektefelle de kan leve på. Dette har flere instanser meldt fra om til departement og politikere i flere år, de har vist til utallige slike tilfeller hvor folk er gjort til gjeldsoffer kun pga. denne utbetalingsordningen, men politikerne driter fullstendig i det, selv om de også har fått tall som viser at antall gjeldsoffer økte da Nav gikk fra utbetaling en gang i måneden (som samfunnet er lagt opp til og som gjør at man får en forutsigbar inntekt) og over til to ganger i måneden. Anonymkode: f6d09...02f Det værste med å ha 14 dagers utbetalinger synes jeg var at de aldri kom på samme dato, så det å ha fast trekk på regninger var ikke så lett. Hver eneste gang måtte jeg gå gjennom alle utgifter for å se hvilkne regninger jeg hadde penger til å betale i den omgangen og hva som måtte vente, ikke så lett når man skulle betale større summer som husleie, ikke så mye igjen da. Anonymkode: daf47...495
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #20 Skrevet 2. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det værste med å ha 14 dagers utbetalinger synes jeg var at de aldri kom på samme dato, så det å ha fast trekk på regninger var ikke så lett. Hver eneste gang måtte jeg gå gjennom alle utgifter for å se hvilkne regninger jeg hadde penger til å betale i den omgangen og hva som måtte vente, ikke så lett når man skulle betale større summer som husleie, ikke så mye igjen da. Anonymkode: daf47...495 Jeg gikk på AAP da, ikke sykemeldt Anonymkode: daf47...495
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #21 Skrevet 2. november 2019 1 time siden, Pashla skrev: Det kalles strukturell vold. Keep them dangling, liksom.... Jepp, strup dem, gjør dem til syndebukker for vår udugelige politikk, da blir det mindre synlig at vi raserer samfunnet og skaper farlig store klasseforskjeller... Anonymkode: f6d09...02f
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #22 Skrevet 2. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det værste med å ha 14 dagers utbetalinger synes jeg var at de aldri kom på samme dato, så det å ha fast trekk på regninger var ikke så lett. Hver eneste gang måtte jeg gå gjennom alle utgifter for å se hvilkne regninger jeg hadde penger til å betale i den omgangen og hva som måtte vente, ikke så lett når man skulle betale større summer som husleie, ikke så mye igjen da. Anonymkode: daf47...495 Jeg har snakket med flere som jobber i ulike etater, noen som jobber som økonomiske rådgivere i kommune, men også høyere opp i systemet. De har sagt at hvis man skal takle en overgang til en slik utbetalingsordning så bør man ha et beløp på konto, før man begynner på aap-utbetalinger, som tilsvarer minimum to måneders tidligere lønn, nettopp fordi det blir så uforutsigbart, og at ulike etater vurderer stønader ut fra hva man tilsynelatende har om man deler årsinntekten på 12. Sånn rent bortsett fra at man i praksis sitter igjen med mindre enn det pr. måned. Ergo har man faktisk mindre utbetalt på en måned enn det ulike etater legger til grunn ved div. ekstrastønader. Nettopp fordi utbetalingsdato endrer seg fra måned til måned også, så trenger man i utgangspunktet en buffer på forhånd som tilsvarer minst to måneder lønn - og det er bare for å "gå i null" fremover. Hvis man ikke har en slik buffer starter man på mange tusen kroner i minus, noe man ikke har mulighet til å hente inn igjen såsant man har forholdsvis lav stønad. Husbanken utbetaler bostøtte etterskuddsvis, og baserer seg da på "faktisk inntekt", men det vil også si at minst to ganger pr. år så får man i teorien tre utbetalinger på en måned, og disse månedene får man da ikke bostøtte. Problemet er at mellom to husleieinnbetalinger og de fleste andre faste utgifter er det aldri mer enn to utbetalinger man mottar. Ergo vil man to ganger i året komme i minus med samme beløp man vanligvis har i bostøtte. For å gjøre det enda verre så ligger man i praksis to måneder på etterskudd med utbetalingene fra Husbanken. Si at man kvalifiserer for bostøtte og får det innvilget fra januar. Støtten for januar blir da ikke utbetalt før 20. februar. Men siden de fleste må betale husleie på forskudd, så må man i realiteten bruke den utbetalingen til mars-leien. Ergo har man også der kommet to måneder på minus, i tillegg til at man altså fast to ganger i åren kommer like mye i minus. Da de fremdeles betalte ytelser som tilsvarer aap en gang i måneden fikk brukerne utbetalt stønad en fast dato hver måned, bostøtte ble dermed også utbetalt hver måned til fast tid, fordi det ikke var behov for å sjekke hver enkelt brukers inntekt hver eneste måned. Dermed hadde brukeren en oversikt over inntekt hver måned, hadde mulighet til å planlegge, kom ikke på etterskudd før de startet på stønader, og ble heller ikke stadig brakt i minus av de etatene som egentlig skal hjelpe. Anonymkode: f6d09...02f
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #23 Skrevet 2. november 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei altså avtale giro. Regninger som blir trukket automatisk. Som er i hans tilfelle forsikring for bil, bom, og tlf regning. Bom har han ikke, da han har brukt min bil de to siste mnd. Så jeg har betalt bommene. Han har ikke noe bommer på sin bil, han har jo ikke kjørt bilen sin. Er det sånn at når man er sykemeldt så kommer pengene fast hver 20 mnd? Anonymkode: 664af...646 Hvorfor har du ikke tatt et raskt google søk? Da kommer det opp på nav sine hjemmesider: Søknad og utbetaling Du søker om sykepenger etter at sykmeldingsperioden er over. Blir søknaden din ferdig saksbehandlet og innvilget før den 15. i måneden, blir pengene utbetalt innen den 25. samme måned. For søknader som innvilges etter den 15. i måneden utbetales pengene innen 5 dager. Datoene gjelder også for deg som må søke om sykepenger på papir. Har du levert søknaden digitalt, skal du ikke levere den på papir i tillegg. Sykmelding over 31 dager Er sykmeldingen lengre enn 31 dager, vil perioden automatisk deles opp og du kan levere søknaden om sykepenger før perioden er avsluttet. Så hvis han som de fleste for sykemelding på 2 og 2 uker, så stemmer det han sier. Så han blir hengende på etterskudd, men får selvfølgelig normal lønn som sykepenger - men oppdelt og forsinka. Må ærlig innrømme at jeg er glad for at arbeidsgiveren min betaler ut sykepenger og får det tilbake fra Nav. Anonymkode: c0e3d...cab
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #24 Skrevet 2. november 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Husbanken utbetaler bostøtte etterskuddsvis, og baserer seg da på "faktisk inntekt", men det vil også si at minst to ganger pr. år så får man i teorien tre utbetalinger på en måned, og disse månedene får man da ikke bostøtte. Problemet er at mellom to husleieinnbetalinger og de fleste andre faste utgifter er det aldri mer enn to utbetalinger man mottar. Ergo vil man to ganger i året komme i minus med samme beløp man vanligvis har i bostøtte. For å gjøre det enda verre så ligger man i praksis to måneder på etterskudd med utbetalingene fra Husbanken. Si at man kvalifiserer for bostøtte og får det innvilget fra januar. Støtten for januar blir da ikke utbetalt før 20. februar. Men siden de fleste må betale husleie på forskudd, så må man i realiteten bruke den utbetalingen til mars-leien. Ergo har man også der kommet to måneder på minus, i tillegg til at man altså fast to ganger i åren kommer like mye i minus. Anonymkode: f6d09...02f Ikke i teorien. Man får faktisk utbetalt AAP eller dagpenger 3 ganger på en måned. Så når Husbanken baserer seg på hva man faktisk fikk utbetalt en måned, så vil det bli to måneder i året der inntekten har vært høyere enn de andre månedene. I oktober var det mange som fikk utbetaling 1., 15. og 29. og de har da hatt 50% mer inn på konto enn de hadde i september og vil få i november. Anonymkode: 6b875...1c8
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #25 Skrevet 2. november 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke i teorien. Man får faktisk utbetalt AAP eller dagpenger 3 ganger på en måned. Så når Husbanken baserer seg på hva man faktisk fikk utbetalt en måned, så vil det bli to måneder i året der inntekten har vært høyere enn de andre månedene. I oktober var det mange som fikk utbetaling 1., 15. og 29. og de har da hatt 50% mer inn på konto enn de hadde i september og vil få i november. Anonymkode: 6b875...1c8 Jada, datomessig så får man det tre ganger på de to månedene i året, men det blir likevel bare på papiret man har 50 % mer å rutte med, for det går ikke opp, man vil likevel ikke ha mer enn to utbetalinger å rutte med på fire uker om man ser det sammen med månedlige utgifter. Hvis man, derimot, hadde hatt en god buffer før man kom inn i dette systemet, da kunne man satt av den ene ekstra utbetalingen man får de to ukene, men har man det ikke så ser man i realiteten ikke til noe som helst ekstra, selv om det på papiret ser ut til at man har 50 % mer å rutte med den måneden. Som sagt, alle de som jobber med dette er klar over det, og det er brakt oppover i systemet utallige ganger de siste årene - og likevel velger politikerne å holde på en ordning som gjør at folk uforskyldt blir gjeldsoffer. Noe som hadde vært helt unødvendig hvis de hadde gått tilbake til ordningen med en utbetaling i måneden på en fast dato. De velger å skape gjeldsoffer. Anonymkode: f6d09...02f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå