Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #26 Skrevet 1. november 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg spiller klarinett selv, så jo, noen har anlegg for å spille lettere enn andre. Anonymkode: ddb4a...4e4 Og du slapp å øve fordi du var født med disse ferdighetene...? Anonymkode: 312d4...17a
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #27 Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er ikke flisespikkeri. Det dreier seg ikke om at noen har øvd mindre, det dreoer seg om at det er en kjempeoverdrivelse. Anonymkode: 57e75...083 😂😂😂 Jamen så si det til barna dine da. «Han som jobber på musikkhøyskole/ konservatorium, og som fører 40 nye studenter fram til en eksamen hvert år, han bare jugde, du trenger ikke øve så mye. Mamma vet best.» Seriøst, er du klimaskeptiker også? En sånn som mener det må være noe feil med systemet dersom bare fysikkprofessorer skal få lov å snakke om været? Anonymkode: 312d4...17a
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #28 Skrevet 1. november 2019 Jeg er ikke overrasket i det hele tatt. Jeg er utdannet danser. Jeg startet med ballett som 3-åringen. Danser etterhvert også jazz, stepp og moderne. Fra jeg var 12-13 år danser jeg flere timer hver dag uken igjennom. I feriene var jeg gjerne med på intensivkurs. Fra jeg var 15-16 og frem til jeg avsluttet videregående danset jeg opp mot 20 klokketimer i uken. Etter videregående kom jeg inn på en dansehøgskole i utlandet. Jeg hadde aldri kommet inn der hvis jeg ikke hadde lagt ned så mange timer med trening i forkant. Anonymkode: a62ba...e9f
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #29 Skrevet 1. november 2019 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke overrasket i det hele tatt. Jeg er utdannet danser. Jeg startet med ballett som 3-åringen. Danser etterhvert også jazz, stepp og moderne. Fra jeg var 12-13 år danser jeg flere timer hver dag uken igjennom. I feriene var jeg gjerne med på intensivkurs. Fra jeg var 15-16 og frem til jeg avsluttet videregående danset jeg opp mot 20 klokketimer i uken. Etter videregående kom jeg inn på en dansehøgskole i utlandet. Jeg hadde aldri kommet inn der hvis jeg ikke hadde lagt ned så mange timer med trening i forkant. Anonymkode: a62ba...e9f Du danset mer da du var 12-13 enn da du var 18? Intensivkurs hver uke hele sommeren, i alle påskeferier osv? Flere timer dans på julaften? Aldri syk? "Opp mot 20 timer" er sjelden 20 timer i snitt. "Gjerne med på intensivkurs" er ofte 4 uker i året. Det er lett å huske litt feil om hvor mye man øvde for 10 år siden. Anonymkode: 57e75...083
amandine Skrevet 1. november 2019 #30 Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du danset mer da du var 12-13 enn da du var 18? Intensivkurs hver uke hele sommeren, i alle påskeferier osv? Flere timer dans på julaften? Aldri syk? "Opp mot 20 timer" er sjelden 20 timer i snitt. "Gjerne med på intensivkurs" er ofte 4 uker i året. Det er lett å huske litt feil om hvor mye man øvde for 10 år siden. Anonymkode: 57e75...083 Hva er det med flisespikkeriet? Hvorfor krangler du? Og hva er poenget med å tvile på det folk sier? Tror du Jakob Ingebrigtsen kødder når han sier han har trent mye lenge? Og hvis jeg sier at min datter trener ca 20 timer i uken for å må sine mål, hvorfor i alle dager skulle jeg lyve? Gjennom ungdomsskolen en time før skolen og to etter. Hver dag. Tre timer lørdag og treningsfri søndag. Utenom sesong. Eget opplegg i ferier. Ikke fravær fra skolen pga sykdom i det hele tatt og alternativ trening i perioder med skade. Nå på videregående er det 10 timer trening i uken på skolen pluss egen trening utenom. Er 16 år og logger alle økter. Har fremdeles ikke fravær fra skolen og jobber målrettet. Du blir ikke best av å skulke, hverken i idrett eller musikk. Forøvrig tipper jeg at de som er så dedikerte bryr seg fint lite om noen tviler på antall timer de legger ned. Resultatene snakker for seg.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #31 Skrevet 1. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg må innrømme at jeg ikke tror på deg. Det er så lett å glemme alle de dagene det ikke ble som planlagt, da du hadde influensa, da du satt på flyet, da det var skoletur, da du var drittlei og bare lot som om du øvde osv. At det du sier var målet og at du fikk det til enkelte uker tror jeg på, men om du i praksis øvde så mye tror jeg du er en a veldig få. Det stemmer ikke med min erfaring. Jeg har barn som har spilt i mange år og gar derfor reist rundt på konserter og turneer med mange barn og ungdomer. Flere av dem har kommet inn på høyere musikkutdanning i ettertid, men ingen av dem øvde i nærheten av så dedikert som du beskriver, selv når de var på tur i musikksammenheng. Jeg ser også på hvor mye mine egne barn øver. Den ene har bare øvd litt. Nivået er deretter. Den andre har vært flink til å øve. I mange år hadde de øvekonkuranse på musikkskolen der de sammenliknet øveskjemaer og premierte dem som øvde mest. Av en gruppe på over 100 vant min datter over 50% av de konkuransene. Hun var likevell ikke i nærheten av å øve en time om dagen i snitt. Dette var i perioden fra 10 til 14 år. Jeg tror det er veldig mange som tror de har øvd mer enn de faktisk har, men det er jo vanskelig å bevise så lenge de ikke har ført dagbok. Anonymkode: 57e75...083 Vokste opp i en streng musikerfamilie. Kan love deg at det var uaktuelt å skippe øvingen med mindre man hadde høy feber, og det ble prioritert øving, kurser, seminarer, orkestertreff osv i feriene. På videregående var jeg oftest oppe tidlig og fikk inn 1 til 1,5 timer øving før jeg skulle på skolen. Og så var det selvfølgelig øving senere på dagen også. Jeg var ikke mye med venner fra skolen, men jeg hadde venner i musikkmiljøet. Anonymkode: a6ebb...5fc
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #32 Skrevet 1. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg må innrømme at jeg ikke tror på deg. Det er så lett å glemme alle de dagene det ikke ble som planlagt, da du hadde influensa, da du satt på flyet, da det var skoletur, da du var drittlei og bare lot som om du øvde osv. At det du sier var målet og at du fikk det til enkelte uker tror jeg på, men om du i praksis øvde så mye tror jeg du er en a veldig få. Det stemmer ikke med min erfaring. Jeg har barn som har spilt i mange år og gar derfor reist rundt på konserter og turneer med mange barn og ungdomer. Flere av dem har kommet inn på høyere musikkutdanning i ettertid, men ingen av dem øvde i nærheten av så dedikert som du beskriver, selv når de var på tur i musikksammenheng. Jeg ser også på hvor mye mine egne barn øver. Den ene har bare øvd litt. Nivået er deretter. Den andre har vært flink til å øve. I mange år hadde de øvekonkuranse på musikkskolen der de sammenliknet øveskjemaer og premierte dem som øvde mest. Av en gruppe på over 100 vant min datter over 50% av de konkuransene. Hun var likevell ikke i nærheten av å øve en time om dagen i snitt. Dette var i perioden fra 10 til 14 år. Jeg tror det er veldig mange som tror de har øvd mer enn de faktisk har, men det er jo vanskelig å bevise så lenge de ikke har ført dagbok. Anonymkode: 57e75...083 Om man ikke øver en time pr dag som 14-åring blir man ikke god. En tiråring kan ikke sammenlignes med en på 14. Og så er det nok noen instrumenter som krever litt mer, både i vanskelighetsgrad og antall som spiller det. Fiolin og bratsj har f. eks. ikke helt samme søknadsmasse kan jeg levende forestille meg. Anonymkode: aaa1f...0a4
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #33 Skrevet 1. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Du danset mer da du var 12-13 enn da du var 18? Intensivkurs hver uke hele sommeren, i alle påskeferier osv? Flere timer dans på julaften? Aldri syk? "Opp mot 20 timer" er sjelden 20 timer i snitt. "Gjerne med på intensivkurs" er ofte 4 uker i året. Det er lett å huske litt feil om hvor mye man øvde for 10 år siden. Anonymkode: 57e75...083 Idiot!!! Tror du skjønner hvor jeg vil hen. Anonymkode: a62ba...e9f
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #34 Skrevet 1. november 2019 Hvorfor blir du så provosert, HI? Hva er det som gjør at akkurat dette gjør deg så sint? Her får du svar fra musikere, fra dansere, fra idrettsutøvere. Ok, så kanskje de ikke trente på julaften. Men i ditt opprinnelige innlegg var det summen av 7 500 øvetimer du reagerte på. Se på ballettdansere, de begynner gjerne når de er fire-fem år gamle, og det blir raskt ganske intensivt. Mange går på egen ungdomsskole i Oslo, på egen ballettlinje. Jeg tipper de fleste som begynner ved Balletthøyskolen har trent langt utover 7 500 timer før de begynner der. Det er ikke snakk om opptak til kulturskolen lengre, men opptak til høyskole. Anonymkode: 08a7c...c97
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #35 Skrevet 1. november 2019 Jeg er utdannet musiker fra NMH. Du har et poeng i at alle ikke øver så mye som denne uttalelsen tyder på. Noen har lettere for det enn andre, og noen instrumenter er mer teknisk krevende og er mer øvingsinstrumenter enn andre. Når det er sagt så husk at det å komme inn på høyere musikkutdanning er et ekstremt nåløye. Du prøvespiller sammen med eks antall andre og de har få plasser. På mitt instrument tar de stort sett inn en hvert år. Da sier det seg selv at folk er så godt forberedt som de kan bli. Øving er ikke kun med instrumentet, det er også mentale forberedelser og lesing av musikken, høre på det osv. Det å satse på utøvende musikk er ikke for alle og enhver, det er en livstil og det krever en enorm dedikasjon og innsats. Du må faktisk være god allerede før du starter å studere(ikke utlært, for det blir man aldri) Anonymkode: 20f86...b47
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #36 Skrevet 1. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg er utdannet musiker fra NMH. Du har et poeng i at alle ikke øver så mye som denne uttalelsen tyder på. Noen har lettere for det enn andre, og noen instrumenter er mer teknisk krevende og er mer øvingsinstrumenter enn andre. Når det er sagt så husk at det å komme inn på høyere musikkutdanning er et ekstremt nåløye. Du prøvespiller sammen med eks antall andre og de har få plasser. På mitt instrument tar de stort sett inn en hvert år. Da sier det seg selv at folk er så godt forberedt som de kan bli. Øving er ikke kun med instrumentet, det er også mentale forberedelser og lesing av musikken, høre på det osv. Det å satse på utøvende musikk er ikke for alle og enhver, det er en livstil og det krever en enorm dedikasjon og innsats. Du må faktisk være god allerede før du starter å studere(ikke utlært, for det blir man aldri) Anonymkode: 20f86...b47 Alt det du skrivet her er jeg fulstendig enig i. Anonymkode: 57e75...083
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #37 Skrevet 1. november 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg må innrømme at jeg ikke tror på deg. Det er så lett å glemme alle de dagene det ikke ble som planlagt, da du hadde influensa, da du satt på flyet, da det var skoletur, da du var drittlei og bare lot som om du øvde osv. At det du sier var målet og at du fikk det til enkelte uker tror jeg på, men om du i praksis øvde så mye tror jeg du er en a veldig få. Det stemmer ikke med min erfaring. Jeg har barn som har spilt i mange år og gar derfor reist rundt på konserter og turneer med mange barn og ungdomer. Flere av dem har kommet inn på høyere musikkutdanning i ettertid, men ingen av dem øvde i nærheten av så dedikert som du beskriver, selv når de var på tur i musikksammenheng. Jeg ser også på hvor mye mine egne barn øver. Den ene har bare øvd litt. Nivået er deretter. Den andre har vært flink til å øve. I mange år hadde de øvekonkuranse på musikkskolen der de sammenliknet øveskjemaer og premierte dem som øvde mest. Av en gruppe på over 100 vant min datter over 50% av de konkuransene. Hun var likevell ikke i nærheten av å øve en time om dagen i snitt. Dette var i perioden fra 10 til 14 år. Jeg tror det er veldig mange som tror de har øvd mer enn de faktisk har, men det er jo vanskelig å bevise så lenge de ikke har ført dagbok. Anonymkode: 57e75...083 Jeg lurer litt på hva som er målet ditt med denne diskusjonen, jeg. 🤔 Prøver du å forsvare hvorfor ungene dine ikke er gode nok, er det en unnskyldning for at de ikke er gode nok? Hvorfor tenker du egentlig at dine følelser, spørsmålstegn og estimater rundt dette er riktigere enn fakta fra en som har drøssevis med erfaring? Realiteten er jo sånn at de som er virkelig gode i all hovedsak har øvd VANVITTIG mye! Talent er én faktor, men det tåler likevel dårlig å stå alene. Anonymkode: 89e3a...bc1
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #38 Skrevet 2. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Alt det du skrivet her er jeg fulstendig enig i. Anonymkode: 57e75...083 Men det samme har jo ca 15 andre prøvd å gi deg med teskjeer allerede... Og du bare "sikker på de intensivkursene var så lange da? og du øvde vel ikke når du hadde influensa?" Kan bare si én ting helt kategorisk: musiker blir kun de som ikke klarer å la være. SÅ motivert må man være, og da er øving en del av det. Selv om du altså tror vi bare var heldige og ble flinke av en halvtime her og der. Anonymkode: 312d4...17a
sug lut Skrevet 2. november 2019 #39 Skrevet 2. november 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Men det samme har jo ca 15 andre prøvd å gi deg med teskjeer allerede... Og du bare "sikker på de intensivkursene var så lange da? og du øvde vel ikke når du hadde influensa?" Kan bare si én ting helt kategorisk: musiker blir kun de som ikke klarer å la være. SÅ motivert må man være, og da er øving en del av det. Selv om du altså tror vi bare var heldige og ble flinke av en halvtime her og der. Anonymkode: 312d4...17a Nettopp.
beef sister Skrevet 2. november 2019 #40 Skrevet 2. november 2019 Dette har du åpenlyst svært liten kunnskap om. Kanskje du skal vurdere å lytte til alle svarene du har fått? Samtlige forteller deg at det å nå et profesjonelt nivå innenfor hvilken som helst kunstgren krever enorme mengder med øving. Det er bare for å komme inn på studier - når du igjen har gjort det, er du nødt til å øve målrettet så lenge du ønsker å leve av kunsten. Det er ingen som på noe tidspunkt blir utlært. Det er heller ingen som er så begavet at de behøver å legge ned langt mindre arbeid enn alle andre. Talent utgjør 10% av alle prestasjoner, resten er hard jobbing. Du ser ikke at det er rimelig respektløst å påstå at andre ikke har lagt ned den mengden arbeid de har gjort for å nå det nivået er er på? Vel, ved å hevde at profesjonelle utøvere har lagt ned mindre arbeid enn hva de har gjort, risikerer du å fornærme rimelig mange. Det er nemlig ikke slik at de få dagene der man ikke trente like intensivt er et bevis på at 7500 timer er et urealistisk tall. Innenfor enkelte dansegrener er det normalt å måtte bruke 30-35 timer i uken, og det typisk fra tidlig tenår. Det betyr naturligvis at man ikke har mange timer igjen til andre ting enn skole og trening, men det er tross alt prisen man er villig til å betale for å holde på med lidenskapen sin. Du kan selv regne ut hvor mange timer det vil utgjøre i løpet av seks år. Husk å fjerne noen timer også, da, slik at du får tatt høyde for dagene man var i Barcelona eller Paris og ikke trente like intensivt. Disse unntakene er jo ditt beste argument for at mennesker som jobber med eller selv lever av kunsten sin slettes ikke har jobbet like hardt som de selv hevder.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #41 Skrevet 2. november 2019 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Du gjorde det, ja? Vel, det er ikke alle som gjør det. Noen er bare født flinke, og trenger ikke å legge så mye arbeid i det Anonymkode: ddb4a...4e4 Du er da helt på en annen planet? Talent er bare en minimal brøkdel av det som trengs for å lykkes. I musikk, som i fotball, som i golf osv. Det hjelper å ha litt lett for det, men ingen blir virkelig god uten å legge arbeid og innsats i det. Det finnes ingen magi i det. 90% er håndverk som må trenes og bygges opp. Jeg kjenner mange musikere både i inn- og utland. Ikke én er kommet der de er i dag uten vedholdende og målrettet øving. Beklager å måtte punktere ballongen din. Anonymkode: a6ebb...5fc
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #42 Skrevet 2. november 2019 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg spiller klarinett selv, så jo, noen har anlegg for å spille lettere enn andre. Anonymkode: ddb4a...4e4 Det betyr ikke at man kan bli proffesjonell musiker uten å gjøre en enorm innsats. Ingen gjør det. Men de som har litt ekstra fra naturens side har kanskje mulighet for å komme litt lengre i siste ende - hvis ikke de er fallet fra før. Slike har det ofte med å gi opp når ting faktisk begynner å kreve en innsats. Ofte er de som blir best folk som har kjempet og øvd omtrent fra starten. Anonymkode: a6ebb...5fc
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #43 Skrevet 2. november 2019 Tror som deg at det er individuelt. Har ei niese som var et geni på piano allerede før hun lærte å ta timer. Hva med Mozart eller Beethoven? Så mye jobb trengte nok ingen av de. Vil tro mange trenger det men blir kategorisk å si alle. Individuelle forskjeller der som andre steder i livet. Anonymkode: 4ce93...109
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #44 Skrevet 2. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tror som deg at det er individuelt. Har ei niese som var et geni på piano allerede før hun lærte å ta timer. Hva med Mozart eller Beethoven? Så mye jobb trengte nok ingen av de. Vil tro mange trenger det men blir kategorisk å si alle. Individuelle forskjeller der som andre steder i livet. Anonymkode: 4ce93...109 Få barn øvde så mye som Mozart fra helt liten. At han tidlig ble god er ikke hokus pokus. Det var timer med målrettet fokusert øving fra liten av. At han så i tillegg hadde gode anlegg kom i tillegg og gjorde forskjellen. Men heller ikke han kom sovende til sitt nivå. Det er stort sett slik. Talent og evner tar deg bare til et visst nivå. Så er det enkelte som er eksepsjonelle - men om de ikke hadde øvd mere enn andre hadde de ikke stukket seg så veldig ut. Om interessen/dedikasjonen ikke er der blir det aldri til noe. 7500 timer er en tommelfingerregel. Det er jo ingen som teller dette eksakt, men det sier noe om hvilken innsats som kreves for å nå et visst nivå. Så kan du sikkert finne enkelte unntak, men med det nivå som er innen for klassisk musikk i dag og den internasjonale konkurransen er det ca der nivået ligger. Jeg kjenner en vanvittig god pianist. Han var tidlig god - men så øvde han også (frivillig) 3 timer etter skole hver dag helt fra barneskolealder. Ikke rart at han var bedre på instrumentet enn sine jevnaldrende da han ble tenåring.... Anonymkode: a6ebb...5fc
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #45 Skrevet 2. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Få barn øvde så mye som Mozart fra helt liten. At han tidlig ble god er ikke hokus pokus. Det var timer med målrettet fokusert øving fra liten av. At han så i tillegg hadde gode anlegg kom i tillegg og gjorde forskjellen. Men heller ikke han kom sovende til sitt nivå. Det er stort sett slik. Talent og evner tar deg bare til et visst nivå. Så er det enkelte som er eksepsjonelle - men om de ikke hadde øvd mere enn andre hadde de ikke stukket seg så veldig ut. Om interessen/dedikasjonen ikke er der blir det aldri til noe. 7500 timer er en tommelfingerregel. Det er jo ingen som teller dette eksakt, men det sier noe om hvilken innsats som kreves for å nå et visst nivå. Så kan du sikkert finne enkelte unntak, men med det nivå som er innen for klassisk musikk i dag og den internasjonale konkurransen er det ca der nivået ligger. Jeg kjenner en vanvittig god pianist. Han var tidlig god - men så øvde han også (frivillig) 3 timer etter skole hver dag helt fra barneskolealder. Ikke rart at han var bedre på instrumentet enn sine jevnaldrende da han ble tenåring.... Anonymkode: a6ebb...5fc Jeg kjenner også vanvittig gode musikere og nei alle disse har ikke brukt hele livet til å øve. Anonymkode: 4ce93...109
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #46 Skrevet 2. november 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kjenner også vanvittig gode musikere og nei alle disse har ikke brukt hele livet til å øve. Anonymkode: 4ce93...109 Gode amatører. Hvis vi snakker om noe mer skal jeg love deg de har øvd. Anonymkode: e24ac...6db
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #47 Skrevet 2. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Gode amatører. Hvis vi snakker om noe mer skal jeg love deg de har øvd. Anonymkode: e24ac...6db Kommer an på sjanger og instrument. Strykere og pianister øver avsindig mye. Enkelte blåseinstrumenter har begrensninger i hvor mye det er fysisk mulig å øve pr døgn. Anonymkode: a6ebb...5fc
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #48 Skrevet 2. november 2019 39 minutes ago, Anonym bruker said: Kommer an på sjanger og instrument. Strykere og pianister øver avsindig mye. Enkelte blåseinstrumenter har begrensninger i hvor mye det er fysisk mulig å øve pr døgn. Anonymkode: a6ebb...5fc Din erfaring med noe er ikke sannheten for alle... Anonymkode: 1938f...ea9
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #49 Skrevet 2. november 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Tror som deg at det er individuelt. Har ei niese som var et geni på piano allerede før hun lærte å ta timer. Hva med Mozart eller Beethoven? Så mye jobb trengte nok ingen av de. Vil tro mange trenger det men blir kategorisk å si alle. Individuelle forskjeller der som andre steder i livet. Anonymkode: 4ce93...109 Du tror ikke de øvde mange timer pr dag? Du tror de bare satt seg ned og tryllet frem musikken? Arve Tellefsen fortalte hvor mange timer han øvde helt fra han fikk fiolinen. Han sa også at han måtte øve mer jo eldre han ble fordi fingrene ble stivere og trengte mye bevegelse for å bli myke nok. Jeg tror heller ikke at Therese Johaug eller Johannes Klæbo trimmet en halvtime etter skolen i tenårene. Det er tydelig at mange ikke aner oppofrelsen de som virkelig blir gode i noe gjør. Litt trist. Anonymkode: 8eaad...094
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå