Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #1 Skrevet 1. november 2019 Jeg snakket med en mann som underviser på musikkhøyskolen eller noe sånt (musikk på høyskolenivå). Han fortalte at de forventet at studentene var så erfarene når de begynte hos dem at de hadde minst 7500 timer konsentrert øving bak seg. Jeg tenkte ikke så mye på det med en gang,, men i ettertid tenker jeg at det er enormt mye. Det vil si over 4 timer om dagen, 365 dage i året, i 5 år! 1400 t i året tilsvarer omtrent en 80% jobb. Hvor mange barn og ungdomer er det egentlig som øver så mye? Anonymkode: 57e75...083
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #2 Skrevet 1. november 2019 De fleste har vel spilt i mer enn 5 år? Men poenget hans er bra. De virkelig gode ØVER. Og det er jo ikke for alle.. Anonymkode: 3c966...4bf
amandine Skrevet 1. november 2019 #3 Skrevet 1. november 2019 Det krever arbeid å bli best av de beste, uansett hvilken gren. Jeg har barn som trener og har trent omtrent 20 timer i uken +/- siden 10/11-års-alderen. Før det litt mindre selvfølgelig, det har økt på etterhvert. Det blir jo litt samlet etterhvert.. Utrolig mye arbeid, men det handler også om interesse, glede, lidenskap, vennskap, måloppnåelse. Det er ikke tusenvis av kjipe timer som snegler seg avgårde.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #4 Skrevet 1. november 2019 Tidligste du kan søke på musikkhøyskolen er når du er 19 år og ferdig med studieforberedende på vgs, og da har du gjerne spilt et intrument ihvertfall i 9 år, gjerne enda lenger. Mange av de som søker der er også enda litt eldre, har kanskje gått musikklinjer på folkehøyskoler eller gjort andre ting, og da blir det enda flere dager og timer med øving. Det er jo snakk om folk som er veldig glad i å spille, som gjerne vil leve av musikken. Da er ikke det å spille hver dag, øve iherdig for å få til noe osv et ork, det er lystbetont. Anonymkode: a0f9f...3e2
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #5 Skrevet 1. november 2019 Da jeg søkte, og kom inn, hadde jeg spilt piano fra jeg var 5 år. Øvd nesten hver dag og fra ungdomdsskolen øvde jeg hver dag. 7500 timer er ikke mye. Anonymkode: 72d02...dcf
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #6 Skrevet 1. november 2019 Utdanna musiker. De siste to årene før jeg startet på høyere utdanning øvde jeg fem-seks timer om dagen. Ca 365 dager i året. Før det var det vel ca 4 år med 1-3 timer pr dag. Før det ca 4 år med 30 min pr dag. Før det flere år med varierende innsats. Startet da jeg var 5 år. Så han er ikke helt ved siden av. Kampen om plassene er hard. Det kreves innsats på nivå med toppidrett. Anonymkode: a6ebb...5fc
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #7 Skrevet 1. november 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da jeg søkte, og kom inn, hadde jeg spilt piano fra jeg var 5 år. Øvd nesten hver dag og fra ungdomdsskolen øvde jeg hver dag. 7500 timer er ikke mye. Anonymkode: 72d02...dcf Øve hver dag er en ting. Det er det mange som gjør, men hvor mange timer øvde du i uka? Hvis du øvde 3 timer i uka i snitt fra du var 5 til du var 12, det er ganske mye, blir det likevell bare ca 1400 timer. 2 timer hver eneste dag gjennom ungdomsskolen gir ca 2100 timer. Da må du opp i 3,6 timer hver eneste dag på videregående, og det skulle være konsentrert øving. Da blir det ikke tid til mye annet. De færreste unger øver i timesvis før ungdomsskolealder og de færreste øver faktisk hver dag, selv om det er det som er målet. Av dem som går på talentprogrammet på kulturskolen her, fordi de er ivrigere og flinkere til å øve enn de fleste, er det i praksiss vanlig å øve til 5 dager i ukaog 30 til 90 minutter om dagen. Mange har helt øvefri i nesten alle skoleferier. Hvis forutsettningen for å komme inn på høyere musikkstdier er at du valgte musikken som eneste fritidsinteresse før du fylye 10 er det noe seriøst galt med systemet. Det må da være greit å ikke være "utlært" før du er vesentlig eldre enn 20. Om du "slr gjennom" når du er 30 må da det være like bra som om du slår gjennom når du er 20? Anonymkode: 57e75...083
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #8 Skrevet 1. november 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Utdanna musiker. De siste to årene før jeg startet på høyere utdanning øvde jeg fem-seks timer om dagen. Ca 365 dager i året. Før det var det vel ca 4 år med 1-3 timer pr dag. Før det ca 4 år med 30 min pr dag. Før det flere år med varierende innsats. Startet da jeg var 5 år. Så han er ikke helt ved siden av. Kampen om plassene er hard. Det kreves innsats på nivå med toppidrett. Anonymkode: a6ebb...5fc Jeg må innrømme at jeg ikke tror på deg. Det er så lett å glemme alle de dagene det ikke ble som planlagt, da du hadde influensa, da du satt på flyet, da det var skoletur, da du var drittlei og bare lot som om du øvde osv. At det du sier var målet og at du fikk det til enkelte uker tror jeg på, men om du i praksis øvde så mye tror jeg du er en a veldig få. Det stemmer ikke med min erfaring. Jeg har barn som har spilt i mange år og gar derfor reist rundt på konserter og turneer med mange barn og ungdomer. Flere av dem har kommet inn på høyere musikkutdanning i ettertid, men ingen av dem øvde i nærheten av så dedikert som du beskriver, selv når de var på tur i musikksammenheng. Jeg ser også på hvor mye mine egne barn øver. Den ene har bare øvd litt. Nivået er deretter. Den andre har vært flink til å øve. I mange år hadde de øvekonkuranse på musikkskolen der de sammenliknet øveskjemaer og premierte dem som øvde mest. Av en gruppe på over 100 vant min datter over 50% av de konkuransene. Hun var likevell ikke i nærheten av å øve en time om dagen i snitt. Dette var i perioden fra 10 til 14 år. Jeg tror det er veldig mange som tror de har øvd mer enn de faktisk har, men det er jo vanskelig å bevise så lenge de ikke har ført dagbok. Anonymkode: 57e75...083
sug lut Skrevet 1. november 2019 #9 Skrevet 1. november 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Øve hver dag er en ting. Det er det mange som gjør, men hvor mange timer øvde du i uka? Hvis du øvde 3 timer i uka i snitt fra du var 5 til du var 12, det er ganske mye, blir det likevell bare ca 1400 timer. 2 timer hver eneste dag gjennom ungdomsskolen gir ca 2100 timer. Da må du opp i 3,6 timer hver eneste dag på videregående, og det skulle være konsentrert øving. Da blir det ikke tid til mye annet. De færreste unger øver i timesvis før ungdomsskolealder og de færreste øver faktisk hver dag, selv om det er det som er målet. Av dem som går på talentprogrammet på kulturskolen her, fordi de er ivrigere og flinkere til å øve enn de fleste, er det i praksiss vanlig å øve til 5 dager i ukaog 30 til 90 minutter om dagen. Mange har helt øvefri i nesten alle skoleferier. Hvis forutsettningen for å komme inn på høyere musikkstdier er at du valgte musikken som eneste fritidsinteresse før du fylye 10 er det noe seriøst galt med systemet. Det må da være greit å ikke være "utlært" før du er vesentlig eldre enn 20. Om du "slr gjennom" når du er 30 må da det være like bra som om du slår gjennom når du er 20? Anonymkode: 57e75...083 Hvorfor er dette så provoserende for deg? Det er ikke uvanlig å øve fulle dager et par år i strekk før opptak til høyere utdanning. Og altså "utlært" - det sier jo mest om hvor lite du vet om musikk.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #10 Skrevet 1. november 2019 2 minutter siden, sug lut skrev: Hvorfor er dette så provoserende for deg? Det er ikke uvanlig å øve fulle dager et par år i strekk før opptak til høyere utdanning. Og altså "utlært" - det sier jo mest om hvor lite du vet om musikk. Det er en grunn til at jeg brukte anførselstegn rundt "utlært". Jeg blir litt provosert fordi jeg er sikker på at det ikke er sant. Det er å spre et inntrykk av at en yrkesgruppe har gjort en mye større innsats for å komme dit de er enn det som er tilfelle og det tar fra en drl ungdom motet til å gå den veien hvis de ikke har startet med seriøs øving veldig tidlig. Det er synd. Anonymkode: 57e75...083
sug lut Skrevet 1. november 2019 #11 Skrevet 1. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er en grunn til at jeg brukte anførselstegn rundt "utlært". Jeg blir litt provosert fordi jeg er sikker på at det ikke er sant. Det er å spre et inntrykk av at en yrkesgruppe har gjort en mye større innsats for å komme dit de er enn det som er tilfelle og det tar fra en drl ungdom motet til å gå den veien hvis de ikke har startet med seriøs øving veldig tidlig. Det er synd. Anonymkode: 57e75...083 Du tror ikke det er sant? Akkurat. Nei, da så.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #12 Skrevet 1. november 2019 2 minutter siden, sug lut skrev: Du tror ikke det er sant? Akkurat. Nei, da så. Ut fra min erfaring, som etter hvert har blitt ganske stor, er det ikke sant, nei. Jeg kjenner mange som mener de har øvd 5 timer om dagen. I praksiss har de sjelden øvd mer enn 20 timer i uka, som regel enda mindre. Anonymkode: 57e75...083
sug lut Skrevet 1. november 2019 #13 Skrevet 1. november 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ut fra min erfaring, som etter hvert har blitt ganske stor, er det ikke sant, nei. Jeg kjenner mange som mener de har øvd 5 timer om dagen. I praksiss har de sjelden øvd mer enn 20 timer i uka, som regel enda mindre. Anonymkode: 57e75...083 Hvordan har det seg at du vet dette bedre enn utøverne selv?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #14 Skrevet 1. november 2019 2 minutes ago, Anonym bruker said: Ut fra min erfaring, som etter hvert har blitt ganske stor, er det ikke sant, nei. Jeg kjenner mange som mener de har øvd 5 timer om dagen. I praksiss har de sjelden øvd mer enn 20 timer i uka, som regel enda mindre. Anonymkode: 57e75...083 Kjenner du så mange profesjonelle musikere? Jeg har mange musikkglade i familie, og 2 profesjonelle. Jeg spilte fiolin selv samtidig som disse to som lever av det nå. Mengden spilling kunne ikke sammenliknes. Jeg øvde vel kanskje 7 timer i uka, de sikkert det doble om ikke tredoble. Så jeg er en habil spiller, de er fantastiske. Anonymkode: 3c966...4bf
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #15 Skrevet 1. november 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kjenner du så mange profesjonelle musikere? Jeg har mange musikkglade i familie, og 2 profesjonelle. Jeg spilte fiolin selv samtidig som disse to som lever av det nå. Mengden spilling kunne ikke sammenliknes. Jeg øvde vel kanskje 7 timer i uka, de sikkert det doble om ikke tredoble. Så jeg er en habil spiller, de er fantastiske. Anonymkode: 3c966...4bf Nei, bare noen, men jeg kjenner en god del som har kommet inn på høyere musikkstudier og som studerer nå. I denne sammenhengen er det mest interessant at jeg khente dem da de var yngre. Jeg vet at de "husker" feil om hvor mye de øvde. De tror de øvde hver dag da de var 10. Jeg husker godt at de ikke gjorde det. De husker den ene hytteturen da de hadde med instrumentet, ikke de 5 turene da det fikk ligge hjemme osv. Jeg tviler ikke på at øvelse betyr mye. Det gjør det, men jeg er helt sikker på at det ikke er nødvendig å ha øvd konsentrert i minst 7500 timer før høyskole, for å bli fantastisk god. Anonymkode: 57e75...083
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #16 Skrevet 1. november 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, bare noen, men jeg kjenner en god del som har kommet inn på høyere musikkstudier og som studerer nå. I denne sammenhengen er det mest interessant at jeg khente dem da de var yngre. Jeg vet at de "husker" feil om hvor mye de øvde. De tror de øvde hver dag da de var 10. Jeg husker godt at de ikke gjorde det. De husker den ene hytteturen da de hadde med instrumentet, ikke de 5 turene da det fikk ligge hjemme osv. Jeg tviler ikke på at øvelse betyr mye. Det gjør det, men jeg er helt sikker på at det ikke er nødvendig å ha øvd konsentrert i minst 7500 timer før høyskole, for å bli fantastisk god. Anonymkode: 57e75...083 Ah! Så det er flisespikkeri du er ute etter? «Du øvde ikke alle gangene du var på hytta, så ikke kom her å fortell meg at du øvde hver dag, nei!» Sånt er skikkelig, skikkelig usjarmerende. Anonymkode: b860b...210
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #17 Skrevet 1. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tidligste du kan søke på musikkhøyskolen er når du er 19 år og ferdig med studieforberedende på vgs, og da har du gjerne spilt et intrument ihvertfall i 9 år, gjerne enda lenger. Mange av de som søker der er også enda litt eldre, har kanskje gått musikklinjer på folkehøyskoler eller gjort andre ting, og da blir det enda flere dager og timer med øving. Det er jo snakk om folk som er veldig glad i å spille, som gjerne vil leve av musikken. Da er ikke det å spille hver dag, øve iherdig for å få til noe osv et ork, det er lystbetont. Anonymkode: a0f9f...3e2 Dette. 7500 timer er for å komme inn - og for å nå et profesjonelt nivå snakker vi 10.000 timer. (Det gjelder andre ting enn musikk også, forsåvidt.) Og husk: alle kommer jo ikke inn. Det er minst 3-4 som prøvespiller for hver som får studieplass på NMH. Men så fins det andre måter også, man kan studere andre steder osv. Jeg har aldri søkt på NMH, kunne ikke se for meg at jeg skulle komme inn. Men jeg studerte musikk likevel og lever av det i dag. Anonymkode: 312d4...17a
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #18 Skrevet 1. november 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, bare noen, men jeg kjenner en god del som har kommet inn på høyere musikkstudier og som studerer nå. I denne sammenhengen er det mest interessant at jeg khente dem da de var yngre. Jeg vet at de "husker" feil om hvor mye de øvde. De tror de øvde hver dag da de var 10. Jeg husker godt at de ikke gjorde det. De husker den ene hytteturen da de hadde med instrumentet, ikke de 5 turene da det fikk ligge hjemme osv. Jeg tviler ikke på at øvelse betyr mye. Det gjør det, men jeg er helt sikker på at det ikke er nødvendig å ha øvd konsentrert i minst 7500 timer før høyskole, for å bli fantastisk god. Anonymkode: 57e75...083 Men da kjente du sikkert noen hekt eksepsjonelt begavede og super musikalske folk, da. Hvis du mener de kom inn på tross av 10 år med unnasluntring. Eller kanskje de strammet skruen til litt seinere, og øvde mer, da du ikke lenger omgikkes dem daglig. Hvis du ikke tror på at dette er det antall timer som trengs, så har jeg bare ett å si: prøv selv. Noter ned HVER time du øver. Hvis du blir klar for et profesjonelt studium før det antall timer er passert, flott, da har du beviset ditt. Anonymkode: 312d4...17a
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #19 Skrevet 1. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: De færreste unger øver i timesvis før ungdomsskolealder og de færreste øver faktisk hver dag, selv om det er det som er målet. Av dem som går på talentprogrammet på kulturskolen her, fordi de er ivrigere og flinkere til å øve enn de fleste, er det i praksiss vanlig å øve til 5 dager i ukaog 30 til 90 minutter om dagen. Mange har helt øvefri i nesten alle skoleferier. Du, øvefri i alle skoleferier, den må du lenger ut på landet med... da skyldes det i så fall at de egentlig ikke liker å gå på musikkskolen. Mine på 12 og 14 er helt «vanlig late» ungdommer, som gjerne vil slippe alt som lukter av innsats, men de øver da på instrumentene sine selv om det er ferie. Ellers blir det jo håpløst å komme i gang når ferien er over! 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis forutsettningen for å komme inn på høyere musikkstdier er at du valgte musikken som eneste fritidsinteresse før du fylye 10 er det noe seriøst galt med systemet. Det må da være greit å ikke være "utlært" før du er vesentlig eldre enn 20. Om du "slr gjennom" når du er 30 må da det være like bra som om du slår gjennom når du er 20? Du har virkelig ikke forstått det... Aller først: det er ikke «systemet» som bestemmer noe som helst. Systemet kan ikke verken gi deg eller ta fra deg noen ferdigheter. Skolen man søker på har noen basiskrav (teoretiske sådanne) og deretter er det prøvespill. Og da sitter en jury og lytter, og velger de kandidatene som spiller best og som de har mest tro på. Hvis én kandidat spiller bedre etter kun 7000 timer enn en annen gjør etter 8000, ok, da øver han vel mer effektivt enn den andre, eller har lettere for det. Men «hobbyøving» (som er det du beskriver) vil ikke gi en studieplass der. Musikk er litt som idrett: det kreves visse ferdigheter. Muskelminnet må ha alle bevegelsene innøvd og automatisert. Og først deretter kommer vi til de individuelle og kunstneriske forskjellene... Deretter - uttrykk som «utlært» og «slår igjennom», det vil du sjelden høre profesjonelle musikere bruke... man er ALDRI utlært. Den som spiller er instrument på høyt nivå, kan ikke lene seg på de 7500 timene han øvde før studiene! Og mht å slå igjennom, så tror du vel ikke seriøst at alle på NMH har som plan å bli Alexander Rybak? Det er mange tusen profesjonelle musikere i Norge og de fleste konserterer og underviser i sitt lokalmiljø, de har ikke som plan å «slå igjennom». Klassisk musikk er ikke stedet for popstjernestatus... 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir litt provosert fordi jeg er sikker på at det ikke er sant. Det er å spre et inntrykk av at en yrkesgruppe har gjort en mye større innsats for å komme dit de er enn det som er tilfelle og det tar fra en drl ungdom motet til å gå den veien hvis de ikke har startet med seriøs øving veldig tidlig. Det er synd. Anonymkode: 57e75...083 Øh, det er da mye mer synd hvis man fremstiller dette som lettere enn det er, og ungdommene tror de er fantastisk dyktige, og så kommer de på prøvespill og ser at de ikke har gjort den innsatsen de måtte for å lykkes? Hvem tror du de vil være mest sur på da, han ansatte som ga et realistisk anslag av øvemengden, eller mamma som betrygget dem med at det ikke var så farlig? Anonymkode: 312d4...17a
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #20 Skrevet 1. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Utdanna musiker. De siste to årene før jeg startet på høyere utdanning øvde jeg fem-seks timer om dagen. Ca 365 dager i året. Før det var det vel ca 4 år med 1-3 timer pr dag. Før det ca 4 år med 30 min pr dag. Før det flere år med varierende innsats. Startet da jeg var 5 år. Så han er ikke helt ved siden av. Kampen om plassene er hard. Det kreves innsats på nivå med toppidrett. Anonymkode: a6ebb...5fc Du gjorde det, ja? Vel, det er ikke alle som gjør det. Noen er bare født flinke, og trenger ikke å legge så mye arbeid i det Anonymkode: ddb4a...4e4
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #21 Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du gjorde det, ja? Vel, det er ikke alle som gjør det. Noen er bare født flinke, og trenger ikke å legge så mye arbeid i det Anonymkode: ddb4a...4e4 Ingen er «født flink» på klarinett eller cello, altså... det er en helt unaturlig måte å bevege kroppen på, og konkurransen er hard. Så hvis du tror det, da tror du på en myte. Anonymkode: 312d4...17a
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #22 Skrevet 1. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du gjorde det, ja? Vel, det er ikke alle som gjør det. Noen er bare født flinke, og trenger ikke å legge så mye arbeid i det Anonymkode: ddb4a...4e4 Idiot. Anonymkode: e24ac...6db
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #23 Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ingen er «født flink» på klarinett eller cello, altså... det er en helt unaturlig måte å bevege kroppen på, og konkurransen er hard. Så hvis du tror det, da tror du på en myte. Anonymkode: 312d4...17a Jeg spiller klarinett selv, så jo, noen har anlegg for å spille lettere enn andre. Anonymkode: ddb4a...4e4
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #24 Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Idiot. Anonymkode: e24ac...6db Kunnskapsrik med godt gehør! Samt fingerferdigheter. Trudelutt! Anonymkode: ddb4a...4e4
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #25 Skrevet 1. november 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ah! Så det er flisespikkeri du er ute etter? «Du øvde ikke alle gangene du var på hytta, så ikke kom her å fortell meg at du øvde hver dag, nei!» Sånt er skikkelig, skikkelig usjarmerende. Anonymkode: b860b...210 Nei, det er ikke flisespikkeri. Det dreier seg ikke om at noen har øvd mindre, det dreoer seg om at det er en kjempeoverdrivelse. Anonymkode: 57e75...083
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå