Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #1 Skrevet 30. oktober 2019 For to år siden fikk jeg ny jobb. Rett etter meg ble det ansatt to menn med betydelig mindre erfaring og utdanning enn meg. De er også endel yngre. Vi gjør stort sett samme jobb, har samme tittel, og tjener nøyaktig likt. Så har jeg begynt å tenke. Er det egentlig ok? Burde ikke jeg, som både eldre og mere erfaren egentlig tjene mer? Anonymkode: 664e1...af9
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #2 Skrevet 30. oktober 2019 Hvis dere faktisk gjør samme jobb er det ve ingen grunn til at du skal tjene mer? Om du er dyktigere eller raskere blir det noe annet, men så lenge aøder og utdanning ikke gjør at du bidrar ekstea ser jeg ikke noen grunn til at du skal ha høyere lønn. Anonymkode: 0bbed...450
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #3 Skrevet 30. oktober 2019 Det kommer litt an på. Hva mener du med mer erfaring? I noen bransjer teller all arbeidserfaring som ansiennitet, mens i andre branser er det bare jobb i det yrket som teller. Spørsmålet er om dere har samme utdanning og du har erfaring som teller med når ansiennitet skal beregnes. I den bransjen jeg jobber får du bare ansiennitetstår for jobb i samme yrke, men jeg vet at i søsteren min sin bransje teller all arbeidserfaring med. Anonymkode: 57ae3...8bd
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #4 Skrevet 30. oktober 2019 Vi har samme utdanning, men de andre har aldri jobbet som det de er utdannet som. (Hatt helt andre typer jobber.) Jeg har jobbet med dette i 17 år, og har dermed mye mer å bidra med på alle prosjekter, i alle planer osv. Jeg brukes også som en slags rådgiver andre kolleger henvender seg til når de står fast. HI Anonymkode: 664e1...af9
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #5 Skrevet 30. oktober 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vi har samme utdanning, men de andre har aldri jobbet som det de er utdannet som. (Hatt helt andre typer jobber.) Jeg har jobbet med dette i 17 år, og har dermed mye mer å bidra med på alle prosjekter, i alle planer osv. Jeg brukes også som en slags rådgiver andre kolleger henvender seg til når de står fast. HI Anonymkode: 664e1...af9 Har dere ikke ansiennitet i din bransje? Det er jo gjerne flere trinn man må gå for å oppnå topplønn. Anonymkode: 57ae3...8bd
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #6 Skrevet 30. oktober 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har samme utdanning, men de andre har aldri jobbet som det de er utdannet som. (Hatt helt andre typer jobber.) Jeg har jobbet med dette i 17 år, og har dermed mye mer å bidra med på alle prosjekter, i alle planer osv. Jeg brukes også som en slags rådgiver andre kolleger henvender seg til når de står fast. HI Anonymkode: 664e1...af9 Da tror jeg du kan ta opp lønnsnivået på neste medarbeidersamtale eller ved neste forhandlinger. Det er ikke sikkert du får mer, men det kan hende. Anonymkode: 0bbed...450
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #7 Skrevet 30. oktober 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har samme utdanning, men de andre har aldri jobbet som det de er utdannet som. (Hatt helt andre typer jobber.) Jeg har jobbet med dette i 17 år, og har dermed mye mer å bidra med på alle prosjekter, i alle planer osv. Jeg brukes også som en slags rådgiver andre kolleger henvender seg til når de står fast. HI Anonymkode: 664e1...af9 Men går det ikke etter ansiennitet da? Anonymkode: c4641...115
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #8 Skrevet 30. oktober 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men går det ikke etter ansiennitet da? Anonymkode: c4641...115 Godt spørsmål. Vi har jo samme ansiennitet i nåværende firma... HI Anonymkode: 664e1...af9
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #9 Skrevet 30. oktober 2019 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Godt spørsmål. Vi har jo samme ansiennitet i nåværende firma... HI Anonymkode: 664e1...af9 Men så lenge din tidligere erfaring er høyst relevant for den jobben du gjør i dag OG du brukes i en rådgivningsfunksjon innen faget overfor andre kolleger, så skulle du ligge en god del over de som er ansatt uten noe relevant erfaring - etter min erfaring. Er du organisert, ta kontakt med forbundet! Anonymkode: bde93...915
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #10 Skrevet 30. oktober 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men så lenge din tidligere erfaring er høyst relevant for den jobben du gjør i dag OG du brukes i en rådgivningsfunksjon innen faget overfor andre kolleger, så skulle du ligge en god del over de som er ansatt uten noe relevant erfaring - etter min erfaring. Er du organisert, ta kontakt med forbundet! Anonymkode: bde93...915 Takk! Er det jeg tenker og. HI Anonymkode: 664e1...af9
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #11 Skrevet 30. oktober 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk! Er det jeg tenker og. HI Anonymkode: 664e1...af9 Ta tak i det, for det er dessverre fremdeles ikke uvanlig at kvinner lønnes lavere og langt lavere enn menn i samme stillinger, med samme utdanning, erfaring og oppgaver. Her har du i tillegg 17 år relevant erfaring innen feltet OG du har større ansvar mtp. rådgivingsfunksjonen din OG du bidrar med langt mer i prosjekter nettopp pga. erfaringen din. Ta det med fagorganisasjonen først, for de er gode på å vurdere slikt og kan også hjelpe deg videre. Kvinner må bli bedre på å stå opp for seg selv. Lykke til! Anonymkode: bde93...915
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #12 Skrevet 30. oktober 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ta tak i det, for det er dessverre fremdeles ikke uvanlig at kvinner lønnes lavere og langt lavere enn menn i samme stillinger, med samme utdanning, erfaring og oppgaver. Her har du i tillegg 17 år relevant erfaring innen feltet OG du har større ansvar mtp. rådgivingsfunksjonen din OG du bidrar med langt mer i prosjekter nettopp pga. erfaringen din. Ta det med fagorganisasjonen først, for de er gode på å vurdere slikt og kan også hjelpe deg videre. Kvinner må bli bedre på å stå opp for seg selv. Lykke til! Anonymkode: bde93...915 Takk 💪 HI Anonymkode: 664e1...af9
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #13 Skrevet 30. oktober 2019 Hos oss har vi en 12 års ansiennitetsstige. I tillegg kan man få personlige tillegg. Du må be om en lønnssamtale med lederen din. Ikke referer til de to andre kollegene, det er irrelevant. Du må argumentere for hvorfor DU fortjener høyere lønn. Anonymkode: 80ef9...d87
Gjest Antarctica Skrevet 30. oktober 2019 #14 Skrevet 30. oktober 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: For to år siden fikk jeg ny jobb. Rett etter meg ble det ansatt to menn med betydelig mindre erfaring og utdanning enn meg. De er også endel yngre. Vi gjør stort sett samme jobb, har samme tittel, og tjener nøyaktig likt. Så har jeg begynt å tenke. Er det egentlig ok? Burde ikke jeg, som både eldre og mere erfaren egentlig tjene mer? Anonymkode: 664e1...af9 Du får bruke dette som argument når lønn skal forhandles. Sett fram et krav og få din fagforening med på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå