Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #1 Skrevet 29. oktober 2019 Jeg er 46 år, jobbet som pedagogisk leder i barnehage i 20 år og vet at 20 år til «på gulvet» med de små frem til pensjon ikke er særlig realistisk, særlig fysisk. Vurderer å ta master i spesialpedagogikk/ logopedi eller annet fagfelt, men 4 år deltid ved siden av jobb, barn i småskolen og hus/ hjem virker litt uoverkommelig. Begynt å leke med tanken på at jeg kan ta det på heltid over 2 år, om det går økonomisk. Søkte på en kalkulator fra lånekassen igår og fikk opp at jeg kan få forsørgerstipend for barn og lån - også noe om at deler av lånet gjøres om til stipend om man fullfører graden/ utdanningen. Er 25 år siden jeg startet på høgskole sist så er jo helt ute av alt, studieteknikker mm så er litt skremmende men jo mer jeg tenker på det jo mer fristende (men skummelt) blir det! Når barna mine om 2 år er ferdig på SFO får vi frigjort 6800 kroner i måneden der, må undersøke om delvis avdragsfrihet fra lån, spare hardt mm. Mannen min tjener 460 000,- i året så å leve på hans inntekt vil ikke gå. Hmm, mulig det er urealistisk hele prosjektet. Har du tanker eller erfaringer å dele? Anonymkode: e4fad...10a
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #2 Skrevet 29. oktober 2019 Jeg tok master ved siden av full jobb, på normert tid. Men jeg hadde egentlig signert opp for 4 år, jeg bare ombestemte meg underveis fordi jeg ikke orket så lang tid, så det ble 50 % første året og 150 % andre året. Du kan jo også søke om 4 år og begynne 50 % mens du jobber i 2 år til, og deretter skrive selve masteroppgaven på 1 år uten å jobbe, eller jobbe redusert. Anonymkode: a7436...db2
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #3 Skrevet 29. oktober 2019 Det er forresten MYE enklere å studere som godt voksen, man er generelt mer kunnskapsrik og erfaren da og mer tålmodig. Anonymkode: a7436...db2
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #4 Skrevet 29. oktober 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg tok master ved siden av full jobb, på normert tid. Men jeg hadde egentlig signert opp for 4 år, jeg bare ombestemte meg underveis fordi jeg ikke orket så lang tid, så det ble 50 % første året og 150 % andre året. Du kan jo også søke om 4 år og begynne 50 % mens du jobber i 2 år til, og deretter skrive selve masteroppgaven på 1 år uten å jobbe, eller jobbe redusert. Anonymkode: a7436...db2 Oj, 150% studier ved siden av 100% - og familie antar jeg, hva er du laget av? 😅 Jeg som synes hverdagslivet med 100% jobb, kveldsmøter, to barn med lekser og aktiviteter er mer nok, du imponerer! Når fikk du tid til å lese og skrive master? Hadde du mye avlastning ifh til barna? HI Anonymkode: e4fad...10a
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #5 Skrevet 29. oktober 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er forresten MYE enklere å studere som godt voksen, man er generelt mer kunnskapsrik og erfaren da og mer tålmodig. Anonymkode: a7436...db2 Det har du nok rett i, 20 års erfaring med barn med mange ulike behov gir mye kunnskap. Tok det som i 1999 het 1. avdeling spes.ped. Angrer på at jeg ikke gikk videre den gangen, men... HI Anonymkode: e4fad...10a
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #6 Skrevet 29. oktober 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oj, 150% studier ved siden av 100% - og familie antar jeg, hva er du laget av? 😅 Jeg som synes hverdagslivet med 100% jobb, kveldsmøter, to barn med lekser og aktiviteter er mer nok, du imponerer! Når fikk du tid til å lese og skrive master? Hadde du mye avlastning ifh til barna? HI Anonymkode: e4fad...10a Ja, fire barn, men de er store da. Hadde ikke klart det med små barn. Mannen tok en del, men prioriterte selvsagt en del tid med barna. Alt annet ble prioritert bort. Jeg leste eller skrev på oppgaven hver ledige stund på kvelden og i helger. Det var beintøft, men jeg var utrolig motivert for å bli ferdig. Anonymkode: a7436...db2
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #7 Skrevet 29. oktober 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, fire barn, men de er store da. Hadde ikke klart det med små barn. Mannen tok en del, men prioriterte selvsagt en del tid med barna. Alt annet ble prioritert bort. Jeg leste eller skrev på oppgaven hver ledige stund på kvelden og i helger. Det var beintøft, men jeg var utrolig motivert for å bli ferdig. Anonymkode: a7436...db2 All kred til deg, er imponert! Må vente for mange år til ungene mine blir så store og da blir jeg vel for gammel, det er ulempe med å få barn sent i 30-årene. Jeg får undersøke ulike muligheter, bor 30 min nord for Oslo. Må bare manne meg opp først! 🙈 HI Takk for svar! Anonymkode: e4fad...10a
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #8 Skrevet 29. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: All kred til deg, er imponert! Må vente for mange år til ungene mine blir så store og da blir jeg vel for gammel, det er ulempe med å få barn sent i 30-årene. Jeg får undersøke ulike muligheter, bor 30 min nord for Oslo. Må bare manne meg opp først! 🙈 HI Takk for svar! Anonymkode: e4fad...10a Du kan uansett melde deg opp som deltidsstudent og heller kanskje gå ned litt i stilling. F.eks. kan det være at det bare er forelesninger onsdager, og da kan du ha fri fra jobb den dagen. Jeg fikk alle fire barna ganske tidlig (21-28 år), så minste var 8 år da jeg startet. Da var vi ferdig med å måtte hente i bhg og på SFO, og de eldste var så store at de laget middag en dag hver i uken. Det var gull verd. Anonymkode: a7436...db2
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #9 Skrevet 29. oktober 2019 Hei! Jeg tenker akkurat som deg hi, bare at jeg i en alder av 44 nettopp er ferdig utdannet bhglærer. Jeg har jobbet som assistent i femten år og med to store barn hjemme, vet jeg at jeg ikke klarer mer enn fem-sju år til på gulvet. Jeg har studert fulltid ved siden av full jobb og familie og vurderer å søke master fra høsten. Jeg tenker bhgkunnskap ved OsloMet, da kan jeg bli styrer på sikt. Lykke til, jeg heier på deg! Ps, økonomien er vanskelig her også, men jeg har tatt opp studielån underveis. Anonymkode: 9e592...e66
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #10 Skrevet 29. oktober 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei! Jeg tenker akkurat som deg hi, bare at jeg i en alder av 44 nettopp er ferdig utdannet bhglærer. Jeg har jobbet som assistent i femten år og med to store barn hjemme, vet jeg at jeg ikke klarer mer enn fem-sju år til på gulvet. Jeg har studert fulltid ved siden av full jobb og familie og vurderer å søke master fra høsten. Jeg tenker bhgkunnskap ved OsloMet, da kan jeg bli styrer på sikt. Lykke til, jeg heier på deg! Ps, økonomien er vanskelig her også, men jeg har tatt opp studielån underveis. Anonymkode: 9e592...e66 Well done, er så imponert over alle som sjonglerer familie, jobb og studier! 👏 Styrer er nok ikke noe jeg egner meg til, mangler noen egenskaper der, så heller mot språkpedagog, logoped, evt noe innen Statped - hørsel, syn. Har du hatt noe stipendmuligheter eller er det utelukket med full jobb? Frister jo ikke så veldig med studielån igjen, 12 år siden jeg var ferdig med det siste men om det må til.. Har foreldre med ryddig økonmi så vurdere å høre om de har noe mulighet til å bidra. HI Anonymkode: e4fad...10a
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #11 Skrevet 29. oktober 2019 Tok master i barnevern på heltid og hadde 100% jobb i tillegg, pluss barn jeg har 100% omsorg for. Det var 2 tøffe år, men med god struktur og nøye planlegging gikk det rundt. Anonymkode: af72c...d8a
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #12 Skrevet 29. oktober 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tok master i barnevern på heltid og hadde 100% jobb i tillegg, pluss barn jeg har 100% omsorg for. Det var 2 tøffe år, men med god struktur og nøye planlegging gikk det rundt. Anonymkode: af72c...d8a Igjen - helt fabelaktig! Jeg vet nesten sikkert at det ikke kommer til å gå her, skal jeg gå fulltid må jeg redusere arbeidsmengden. Men virker ikke som det er undervisning hver dag så en kombo med studier og mindre stillings% er en mulighet. HI Anonymkode: e4fad...10a
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #13 Skrevet 29. oktober 2019 Noen flere med erfaringer? Anonymkode: e4fad...10a
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #14 Skrevet 29. oktober 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tok master i barnevern på heltid og hadde 100% jobb i tillegg, pluss barn jeg har 100% omsorg for. Det var 2 tøffe år, men med god struktur og nøye planlegging gikk det rundt. Anonymkode: af72c...d8a Men...heltid master er litt misvisende. Det er kun sporadiske forelesninger, og lite obligatorisk minus et par arbeidskrav, så det er ikke en 100% greie som det høres ut. Anonymkode: 89442...e33
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #15 Skrevet 29. oktober 2019 Hvis du bor i en kommune som har behov for den kompetansen innen hørsel/syn, men sliter med å få personell med den fagkunnskapen, da kan det være kommunen vil være villig til å gi stipend eller at du beholder lønnen din, men jobber litt redusert mot at du forplikter deg å jobbe med det i kommunen i en viss tid etterpå? Det kan være verdt å sjekke ut, i hvert fall, Hi. Anonymkode: 9e4ca...232
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #16 Skrevet 30. oktober 2019 Hva med å bruke barnehagelærer utdanningen din til å søke andre jobber? Du kan jobbe på SFO, Nav, ungdoms boliger osv. Anonymkode: 57cde...f17
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #17 Skrevet 30. oktober 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva med å bruke barnehagelærer utdanningen din til å søke andre jobber? Du kan jobbe på SFO, Nav, ungdoms boliger osv. Anonymkode: 57cde...f17 Har brukt 1/2 år på å se gjennom annonser på finn.no og å finne en ny type jobb er alternativet til å ta videre utdannelse. SFO leder kunne gått men føler meg usikker på om å organisere alt der er noe jeg egner meg til. Søkte en jobb i Nav men hørte aldri noe så tenkte jeg ikke var så aktuelt kandidat. Dessuten leser man jo så mye om hvor tøft det er å jobbe i Nav som virker litt skremmende. Tjener 540 000,- i året nå og å bytte til nytt beite betyr nok nedgang i lønn. Ønsker heller ikke jobbe turnus ellers har jeg sett på stillinger som miljøarbeider også. Hmm, får bruke tid på å finne ut hva jeg ønsker å gjøre, ikke bare enkelt! 😌 HI Anonymkode: e4fad...10a
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #18 Skrevet 30. oktober 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis du bor i en kommune som har behov for den kompetansen innen hørsel/syn, men sliter med å få personell med den fagkunnskapen, da kan det være kommunen vil være villig til å gi stipend eller at du beholder lønnen din, men jobber litt redusert mot at du forplikter deg å jobbe med det i kommunen i en viss tid etterpå? Det kan være verdt å sjekke ut, i hvert fall, Hi. Anonymkode: 9e4ca...232 Skal undersøke litt, blir slått sammen til storkommune, Lillestrøm fra 01.01.2000, så kan håpe det kommer noen muligheter der. Vet det blir gjort for barnehagelærer, jobber 60%, studerer 40% og får 80% lønn av kommunen. HI Anonymkode: e4fad...10a
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #19 Skrevet 30. oktober 2019 Jeg er 48 og har tatt enkeltemner her og der de siste årene, ved siden av jobb. Har en master jeg tok i 20 årene. Er tillitsvalgt og interessert i tematikk knyttet til ledelse. Har bestemt meg for å ta årsstudium i ledelse fra høst 2020, enten 100% eller 50% over to år. Utdanning er ofte ferskvare og min holdning er at det aldri er feil å lære noe nytt. Har ikke erfaring, men sier GO FOR IT hvis det er noe du ønsker og får til i ditt liv! Anonymkode: 6c02c...fcf
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #20 Skrevet 30. oktober 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg er 48 og har tatt enkeltemner her og der de siste årene, ved siden av jobb. Har en master jeg tok i 20 årene. Er tillitsvalgt og interessert i tematikk knyttet til ledelse. Har bestemt meg for å ta årsstudium i ledelse fra høst 2020, enten 100% eller 50% over to år. Utdanning er ofte ferskvare og min holdning er at det aldri er feil å lære noe nytt. Har ikke erfaring, men sier GO FOR IT hvis det er noe du ønsker og får til i ditt liv! Anonymkode: 6c02c...fcf Ps - har barn, hund, krevende jobb og normal økonomi. Enkelte vil nok si at jeg har en bra jobb og bra lønn allerede. Det for holde, liksom! For meg handler det om å utvikle meg og få ønsket påfyll i voksen alder. Anonymkode: 6c02c...fcf
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #21 Skrevet 30. oktober 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg er 48 og har tatt enkeltemner her og der de siste årene, ved siden av jobb. Har en master jeg tok i 20 årene. Er tillitsvalgt og interessert i tematikk knyttet til ledelse. Har bestemt meg for å ta årsstudium i ledelse fra høst 2020, enten 100% eller 50% over to år. Utdanning er ofte ferskvare og min holdning er at det aldri er feil å lære noe nytt. Har ikke erfaring, men sier GO FOR IT hvis det er noe du ønsker og får til i ditt liv! Anonymkode: 6c02c...fcf Skulle nok vært flinkere til å tatt fag oppigjennom, men har trives veldig som ped.leder og tatt kurser vi har fått tilbud om gjennom jobb. Håper jeg kan få det til fra høsten 2021, da er yngste stor nok til å gå til og fra skolen og vi er ferdig med utgifter på SFO. God tid til å finne ut av ting. Lykke til til deg også! 👍 HI Anonymkode: e4fad...10a
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #22 Skrevet 30. oktober 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skulle nok vært flinkere til å tatt fag oppigjennom, men har trives veldig som ped.leder og tatt kurser vi har fått tilbud om gjennom jobb. Håper jeg kan få det til fra høsten 2021, da er yngste stor nok til å gå til og fra skolen og vi er ferdig med utgifter på SFO. God tid til å finne ut av ting. Lykke til til deg også! 👍 HI Anonymkode: e4fad...10a Takk! Det er du og din familie sin situasjon som avgjør hva som er mulig for deg/dere. Kommer det reaksjoner fra andre kan jo det like gjerne være fordi de egentlig også ønsket å gjøre noe nytt! Kanskje har de ikke råd, kanskje blir de stoppet av praktiske årsaker og kanskje de ikke tør. Heia deg og lykke til! ...fcf Anonymkode: 6c02c...fcf
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #23 Skrevet 30. oktober 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Men...heltid master er litt misvisende. Det er kun sporadiske forelesninger, og lite obligatorisk minus et par arbeidskrav, så det er ikke en 100% greie som det høres ut. Anonymkode: 89442...e33 Gjelder dette alle masterstudier og studiesteder? Om jeg kan jobbe noe ved siden av vil jo hjelpe mye. Må få studieplaner over de aktuelle fordypningene fra studiested for å se hva som er realistisk. Anonymkode: e4fad...10a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå