Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #1 Skrevet 29. oktober 2019 Gutten på 5 kjem heim med tissevpte dress nesten daglig går det ann å si at dersom han ikkje kjem seg inn på do i tide må han begynne med bleie i utetid? Anonymkode: 961d0...427
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #2 Skrevet 29. oktober 2019 Nei. Da må dere finne andre løsninger, be om hjelp fra bhg ansatte Anonymkode: a9772...95e
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #3 Skrevet 29. oktober 2019 Føler med deg. Vi har også en femåring som ikke har tid til å gå på do. Altfor mye spennende utelek. Vi har, i samarbeid med bhg, tatt på bleie ute. Dette fordi vi ikke kan holde på å vaske utetøy hver eneste dag. Det er ikke noe særlig med uvi heller. Barnet blir minnet på å gå på toalettet hver halvtime, men det er likevel ikke nok. Det er selvsagt flaut, men så lenge det står på viljen får det bare være. Anonymkode: f40f8...216
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #4 Skrevet 29. oktober 2019 Ja. Eller skal han bli skolegutt og fortsatt tisse seg ut? Han er så stor at bleie og uttissing burde opphørt for minst 2 år siden. Putt på ham bleie og la han kjenne på det. Anonymkode: 68e9f...659
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #5 Skrevet 29. oktober 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja. Eller skal han bli skolegutt og fortsatt tisse seg ut? Han er så stor at bleie og uttissing burde opphørt for minst 2 år siden. Putt på ham bleie og la han kjenne på det. Anonymkode: 68e9f...659 Det gjorde min mor også. Følelse av skam er ikke veien å gå! Jeg er nå 31, og har fortsatt uhell. For meg handlet det om svak muskulatur. Anonymkode: c2a3a...9b7
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #6 Skrevet 29. oktober 2019 Så lenge det ikke er noe fysisk galt som gjør at han tisser på seg, så må du snakke med personalet på avdelingen. De kan ikke minne på at han skal på do, men faktisk si at han skal gå på do og følge han ditt. Dette gjør vi på min avdeling med de som ofte glemmer seg når de er ute. De fleste tisser ikke med vilje men de glemmer seg. Når vi har vært flinke til dette så har også uhellene stoppet opp. Anonymkode: c8435...b59
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #7 Skrevet 29. oktober 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Gutten på 5 kjem heim med tissevpte dress nesten daglig går det ann å si at dersom han ikkje kjem seg inn på do i tide må han begynne med bleie i utetid? Anonymkode: 961d0...427 Hva gjør de ansatte for å hjelpe han da? Høres ut som om han trenger faste dotider, og at det ikke er vagfritt om han vil gå på do eller ei Anonymkode: 1d578...6a4
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #8 Skrevet 29. oktober 2019 Kjenner han om han vil på do da? Jenta mi hadde en periode der hun tisset på seg fordi hun også var forstoppet, og dermed ikke greide å kjenne etter at blæra var full. Anonymkode: 932c0...8ff
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #9 Skrevet 29. oktober 2019 Har dere sjekket ham fysisk? Han kan f.eks. ha overaktiv blære, da tisser de seg fortere ut når de er kalde eller i aktivitet. Jeg ville tatt på bleie i hvert fall, men snakket grundig med gutten. Spør om han kjenner at han må tisse, om han merker at han har tisset seg ut, legg merke til om han går ofte på do ellers osv. Anonymkode: 18684...4fb
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #10 Skrevet 29. oktober 2019 Vi har hatt samme tilfellet i barnehagen, vi tog barnet med på do hver halvtime om barnet ville det eller ei, det gikk fort over å barnet husket å gå på do selv etter en liten stund. Anonymkode: 61691...aa2
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #11 Skrevet 29. oktober 2019 1 hour ago, Anonym bruker said: Så lenge det ikke er noe fysisk galt som gjør at han tisser på seg, så må du snakke med personalet på avdelingen. De kan ikke minne på at han skal på do, men faktisk si at han skal gå på do og følge han ditt. Dette gjør vi på min avdeling med de som ofte glemmer seg når de er ute. De fleste tisser ikke med vilje men de glemmer seg. Når vi har vært flinke til dette så har også uhellene stoppet opp. Anonymkode: c8435...b59 35 minutes ago, Anonym bruker said: Vi har hatt samme tilfellet i barnehagen, vi tog barnet med på do hver halvtime om barnet ville det eller ei, det gikk fort over å barnet husket å gå på do selv etter en liten stund. Anonymkode: 61691...aa2 Jeg tenker også at dette må prøves ut først. Bleie på en 5-åring kan oppleves utrolig krenkende for et barn. Min 4-åring ville nektet Anonymkode: 55e3d...1d3
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #12 Skrevet 29. oktober 2019 Jeg ville rådført meg med helsesøster og bhg om hva som er rett å gjøre. Er krenkende for et barn på 5 år hvis det er uhell hver dag også.Da burde bhg skifte til bleie diskré evt hvis det er det som er rett. ALDRI bleie som straff!!!Kan være underliggende årsaker til at barnet har uhell.Kjenner til flere som har barn som har slitt spesielt om natten i mye høyere alder enn 5år. Anonymkode: a6b95...a60
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #13 Skrevet 29. oktober 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja. Eller skal han bli skolegutt og fortsatt tisse seg ut? Han er så stor at bleie og uttissing burde opphørt for minst 2 år siden. Putt på ham bleie og la han kjenne på det. Anonymkode: 68e9f...659 Fullstendig uenig med deg!Han er ikke skolegutt men barnehagegutt. Burde opphørt for 2 år siden??Trykke på en knapp da eller?? Er dine barn innforbi boksen hvor alt er rosenrødt og alt går knirkefritt? En 5 åring skal aldeles ikke kjenne på noe som helst når det gjelder krenkelse .Men støtte,kjærlighet og varme. Anonymkode: a6b95...a60
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #14 Skrevet 29. oktober 2019 Dette skjer i perioder. En periode går det veldig bra og så er det uhell daglig igjen. Lite uhell hjemme og han bruker heller ikke bleie på natt. De følger han opp på do med jamne mellomrom spesielt før og etter måltider. Aner liksom ikke hva vi skal gjøre. Det virker på en måte ikke som han bryr seg om det er uhell. HI Anonymkode: 961d0...427
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #15 Skrevet 29. oktober 2019 Vi gjorde det med vår datter som da var 4,5 år. Hun tisset seg ut hver gang de var ute, selv om de ansatte hadde gode rutiner med å følge henne på do. Vi gjorde det fordi hun ble våt og kald på vinterstid og fordi uteklær ble ødelagt. Dette ble gjort uten at andre barn så det, så det var greit for vår datter. Anonymkode: 2a511...5f3
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #16 Skrevet 29. oktober 2019 Da vår gutt var 4,5 år og hadde samme problem, foreslo barnehagen selv å innføre faste dotider. Da minnet de ham ikke bare på å gå på toalettet, men de fulgte ham fysisk inn og sørget for at han satt på toalettet. Etter noen uker-mndr ble det mye bedre. Han kunne fortsatt ha små «skvette»-uhell, men ikke slik at han tisset ut hele dressen. Prøv heller noe slikt i samarbeid med barnehagen før dere tar på ham bleie. Jeg er helt i mot å ta på bleie når de først har sluttet. Det må være ydmykende for ham også. Sannsynligvis er han bare så oppslukt av leken at han ikke klarer å tenke på at han bør/må tisse. Det er jo ikke slik at han tisser på seg med vilje og derfor skal ha en «straff» som det å bruke bleie vil være. Anonymkode: 582ff...4d9
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #17 Skrevet 29. oktober 2019 Jeg som skrev tidligere at de skulle følge på do så må jeg utdype at de følger barnet inn på do feks 1 etter mat og den normale do perioden man har når man skal ut. Mange av våres rekker ikke å tisse alt fordi at de ofte gleder seg til å komme ut, de hopper på do også er de liksom ferdig med en gang. Så be de faktisk følge han inn feks 1 times tid etter at de har kommet ut eller i den perioden de merker han tisser. hvis han har en typisk periode han gjør det på. Eller om han da er den siste som går ut slik at det er rolig inne når han skal gå på do før de kler på seg, slik at han for fokusert på å få gjort det ordentlig. Anonymkode: c8435...b59
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #18 Skrevet 29. oktober 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker også at dette må prøves ut først. Bleie på en 5-åring kan oppleves utrolig krenkende for et barn. Min 4-åring ville nektet Anonymkode: 55e3d...1d3 Ikke tillegg barn voksne følelser. Anonymkode: 58645...758
Gjest Antarctica Skrevet 30. oktober 2019 #19 Skrevet 30. oktober 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke tillegg barn voksne følelser. Anonymkode: 58645...758 Det er vel heller motsatt: alle voksne har fortsatt barnets følelser med oss. De endrer ikke type eller karakter selv om vi blir gamle. Freud har skrevet en del om det, du bør lese litt der.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #20 Skrevet 30. oktober 2019 3 timer siden, Pashla skrev: Det er vel heller motsatt: alle voksne har fortsatt barnets følelser med oss. De endrer ikke type eller karakter selv om vi blir gamle. Freud har skrevet en del om det, du bør lese litt der. For noe tull. Freud er foreldet for lenge siden, det burde du vite som tydeligvis anser deg selv som en smarting? Ja, det kan godt hende at DU har barnets følelser med deg. Men da må du også vite at nyere forskning (enn antikk-freud) gir uttrykk for at å ikke legge fra seg sine barnslige følelser, er et tegn på umodenhet. Anonymkode: 58645...758
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #21 Skrevet 30. oktober 2019 Dette må barnehagen ta tak i, og sette inn tiltak. Vet du hva de har forsøkt allerede? For det første må han tisse før han får på seg uteklærne, uten unntak. Så bør han leies inn og tisse hver halvtime, f.eks, uten unntak. Er dette forsøkt? Hvis han tisser på seg selv om han tisser hver halvtime, så ville jeg faktisk dratt til fastlegen. Da kan det være fysiske/psykiske grunner. Be om time kjapt. Anonymkode: fb94d...98e
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #22 Skrevet 30. oktober 2019 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette må barnehagen ta tak i, og sette inn tiltak. Vet du hva de har forsøkt allerede? For det første må han tisse før han får på seg uteklærne, uten unntak. Så bør han leies inn og tisse hver halvtime, f.eks, uten unntak. Er dette forsøkt? Hvis han tisser på seg selv om han tisser hver halvtime, så ville jeg faktisk dratt til fastlegen. Da kan det være fysiske/psykiske grunner. Be om time kjapt. Anonymkode: fb94d...98e Aner ikke hva som er prøvd. Jeg skal spørre om det 👍 Anonymkode: 961d0...427
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #23 Skrevet 30. oktober 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Aner ikke hva som er prøvd. Jeg skal spørre om det 👍 Anonymkode: 961d0...427 Da er det på høy tid med en samtale om hvordan han følges opp, og en avtale på hvordan det skal gjøres fremover. Anonymkode: 1d578...6a4
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #24 Skrevet 30. oktober 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da er det på høy tid med en samtale om hvordan han følges opp, og en avtale på hvordan det skal gjøres fremover. Anonymkode: 1d578...6a4 Eller vet jo litt. At han følges opp på do etter måltider. Men ikke om de spør han mer enn det. Anonymkode: 961d0...427
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #25 Skrevet 30. oktober 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eller vet jo litt. At han følges opp på do etter måltider. Men ikke om de spør han mer enn det. Anonymkode: 961d0...427 Da synes jeg det er viktig at du finner ut av det, det kan jo godt hende at de allerede har et system på plass og at det er andre ting som gjør at han tisser på seg. Synes det er rart at dere ikke har snakket om det når han har tissevåt dress hver dag, det må jo være frustrerende for de ansatte og, og for barnet selv. At du tenker på å true med bleie uten at du vet hva som blir gjort med problemet, synes jeg er tafatt rett og slett. Tisser han på seg hjemme? Anonymkode: 1d578...6a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå