Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #1 Skrevet 26. oktober 2019 Kommer inn på apotek 1 i byen, det er ett ektepar fra latvia som dtiver det. Datteren deres gikk i klassen til min sønn før. Datteren fyller 14 år i romjula vet jeg. Og her er hun i full gang med å betjene kunder og stå i kassa..... Jeg trodde ikke 13 år gamle barn fikk betjene kasser i butikk jeg. Er ikke arbeidsoppgavene en 13 åring kan få veldig regulert og begrensede? Anonymkode: 738ad...2db
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #2 Skrevet 26. oktober 2019 Det er ikke ulovlig å betjene kassa, men de kan ikke selge tobakk og alkohol. Litt usikker på hvordan reglene er på apotekvarer... Sønnen min fikk jobb på Europris da han var 15 år og selv om det egentlig var meningen han skulle jobbe med påfyll av varer, rydding og slike forefallende oppgaver lærte han fort kassa og ble satt der også. Men kom det noen som skulle kjøpe tobakk måtte han ringe på en av de over 18 år for det hadde han ikke lov å selge. Anonymkode: 4a5fd...5e1
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #3 Skrevet 26. oktober 2019 Har ikke lov til å stå der alene og ikke hjelpe til med noen anbefalinger av noe slag. Har hatt en del skoleungdom på besøk på arbeidsdager på skolen osv. Og har vært streng på hva de får lov til. Fikk lære kassa og ta imot betaling når jeg stod med dem eller en annen stod sammen dem. Han ene ville anbefale hostesaft osv, men han fikk streng beskjed om at det kan han ikke siden det kan være potensielt farlig å anbefale feil av legemidler. Min 8-åring var flere ganger med på jobb og det hendte hun slo inn varer hvis kunden og jeg hadde tid, men hadde ikke latt en 13 åring stått alene Anonymkode: 251f3...4ae
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #4 Skrevet 26. oktober 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har ikke lov til å stå der alene og ikke hjelpe til med noen anbefalinger av noe slag. Har hatt en del skoleungdom på besøk på arbeidsdager på skolen osv. Og har vært streng på hva de får lov til. Fikk lære kassa og ta imot betaling når jeg stod med dem eller en annen stod sammen dem. Han ene ville anbefale hostesaft osv, men han fikk streng beskjed om at det kan han ikke siden det kan være potensielt farlig å anbefale feil av legemidler. Min 8-åring var flere ganger med på jobb og det hendte hun slo inn varer hvis kunden og jeg hadde tid, men hadde ikke latt en 13 åring stått alene Anonymkode: 251f3...4ae Hvorfor la barn stå der? Barn skjønner neppe viktigheten av taushetsplikt Anonymkode: d5487...99f
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #5 Skrevet 26. oktober 2019 Det hadde vært helt uaktuelt for meg å bli betjent av en mindreårig, uutdannet på apotek. Det hadde jeg meldt videre siden det er snakk om taushetsbelagt informasjon, for ikke å snakke om at det er aldersgrense på å kjøpe og selge medisiner. Med god grunn. Anonymkode: bd636...b82
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #6 Skrevet 26. oktober 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor la barn stå der? Barn skjønner neppe viktigheten av taushetsplikt Anonymkode: d5487...99f Fikk stå i kassen for reseptfrie legemidler og handelsvarer. Og man spør kundene først om det er greit for dem. Sa de nei, så fikk ikke eleven gjøre det. Heldigvis var de fleste positive til det. Fikk ikke ekspedere resepter. Og alle måtte signere taushetsplikt erklæringen. Anonymkode: 251f3...4ae
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #7 Skrevet 26. oktober 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fikk stå i kassen for reseptfrie legemidler og handelsvarer. Og man spør kundene først om det er greit for dem. Sa de nei, så fikk ikke eleven gjøre det. Heldigvis var de fleste positive til det. Fikk ikke ekspedere resepter. Og alle måtte signere taushetsplikt erklæringen. Anonymkode: 251f3...4ae En 13-åring er ikke fullt ut i stand til å forstå omfanget av taushetsplikten. I tillegg er det problematisk med tanke på at barnet er for ungt for å bli straffet for ev. brudd - da vil jeg tro det vil gå som uansvarlig ledelse av den som har godkjent en 13-åring i en slik stilling... Barn under 18 år som tar seg jobb trenger foreldres samtykke. Samtykker foreldrene så samtykker de også til taushetserklæringen. Hvordan ville du ha håndtert det om du fikk tilbakemelding om at en 13-åring som jobbet hos deg hadde brutt taushetsplikten? Anonymkode: f4146...652
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #8 Skrevet 26. oktober 2019 Sålenge hun ikke betjener resepter, så ser jeg ikke problemet. Skal man ha hjelp til noe, så spør man vel de andre. At hun scanner inn flasshampo og ibux gjør ikke meg noe. Anonymkode: bea08...854
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #9 Skrevet 26. oktober 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: En 13-åring er ikke fullt ut i stand til å forstå omfanget av taushetsplikten. I tillegg er det problematisk med tanke på at barnet er for ungt for å bli straffet for ev. brudd - da vil jeg tro det vil gå som uansvarlig ledelse av den som har godkjent en 13-åring i en slik stilling... Barn under 18 år som tar seg jobb trenger foreldres samtykke. Samtykker foreldrene så samtykker de også til taushetserklæringen. Hvordan ville du ha håndtert det om du fikk tilbakemelding om at en 13-åring som jobbet hos deg hadde brutt taushetsplikten? Anonymkode: f4146...652 Når man står i selvvalgskassen kjenner man ikke til noe om kundene. Du vet like mye om personen sykehistorie og problemer som du gjør i kassen på Rema. Det er når man betjener resepter man vet mer om folk. Og som sagt så ble det alltid spurt om det var greit for de som handlet Anonymkode: 251f3...4ae
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #10 Skrevet 26. oktober 2019 Sitat fra legemiddelverket "Utsalgsstedets ansatte som selger legemidler, må være over 18 år. Alderskravet gjelder imidlertid ikke dersom en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Med daglig tilsyn menes at en person over 18 år må ha en tilstedeværelse i utsalgsstedet som er så frekvent og omfattende, at han/hun kan ta dette kontrollansvar for salget. Dette er en parallell til bestemmelsen om aldersgrense for salg av alkohol i butikk." Anonymkode: e96cc...c39
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #11 Skrevet 26. oktober 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når man står i selvvalgskassen kjenner man ikke til noe om kundene. Du vet like mye om personen sykehistorie og problemer som du gjør i kassen på Rema. Det er når man betjener resepter man vet mer om folk. Og som sagt så ble det alltid spurt om det var greit for de som handlet Anonymkode: 251f3...4ae Vel, vanlige butikker må sikre at de som kjøper f.eks. smertestillende er fylt 18 år. Det er ulovlig å selge til unge som ikke er myndige. Apotekene har unntak fra dette, men da fordi de skal gi veiledning og vurdere om det er sikkert å selge slike medikamenter til unge under 18 år. Slike medikamenter går under selvvalgsvarer på alle apotek i dag - det sier seg selv at 13-åringen ikke er i stand til å vurdere om unge kunder kan bruke det eller ei. Så å sette en 13-åring til å selge slike medikamenter er ikke lov, heller ikke på apotek. Anonymkode: f4146...652
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #12 Skrevet 26. oktober 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel, vanlige butikker må sikre at de som kjøper f.eks. smertestillende er fylt 18 år. Det er ulovlig å selge til unge som ikke er myndige. Apotekene har unntak fra dette, men da fordi de skal gi veiledning og vurdere om det er sikkert å selge slike medikamenter til unge under 18 år. Slike medikamenter går under selvvalgsvarer på alle apotek i dag - det sier seg selv at 13-åringen ikke er i stand til å vurdere om unge kunder kan bruke det eller ei. Så å sette en 13-åring til å selge slike medikamenter er ikke lov, heller ikke på apotek. Anonymkode: f4146...652 Nå synes jeg du skal lese hva jeg har skrevet. Aldri skrevet at det er greit at en 13-åring står der alene Anonymkode: 251f3...4ae
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #13 Skrevet 26. oktober 2019 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sålenge hun ikke betjener resepter, så ser jeg ikke problemet. Skal man ha hjelp til noe, så spør man vel de andre. At hun scanner inn flasshampo og ibux gjør ikke meg noe. Anonymkode: bea08...854 Hva med graviditetstest, kondomer, glidemiddel, avføringsmiddel, hermoridekrem, lusemiddel osv, osv? Jeg hadde ikke likt at et barn skulle ha kunnskap om mine innkjøp. Anonymkode: bf69e...bde
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #14 Skrevet 26. oktober 2019 Personer over 16år kan betjene en kasse alene når det ikke er aldersbegrensede varer. Skal en kunde ha en aldersbegrenset vare MÅ en person over 18år stå bak. På apotekvarer kan heller ingen uten utdannelse gi ut noe informasjon om produktene, de kan faktisk ikke si om det er til barn eller voksen engang. De kan kun henvise kunden til å lese på forpakkningen. Jeg skjønner ikke at ett apotek lar dette skje, men jeg vet jo at mange lukker ett øye for lover og regler vi har. Når det er snakk om billig arbeidskraft lukker mange øyne for hva som er lov dessverre. Anonymkode: 77328...245
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #15 Skrevet 26. oktober 2019 Er helt vanlig at ungdommer fra 15 år og oppover er ekstrahjelp på apotek, matbutikk, og andre plasser det passer. Etter de har vært ute i arb uken på skolen , og viss de viser interesse , er det mange så er heldige med å få ekstra vakter, MEN får opplæring og god veiledning på det de skal gjøre. Taushetsplikten må skrives under på og blir forklart. Skal og sies at mange faste voksne ansatte , bryter den daglig!! Min datter på 15 år har fast helgearbeid på et apotek, sammen med 3 andre, og de har fått god opplæring . De gir samme infoen som de som ellers jobber der. Og hun lærer utrolig mye. MEN 13 år er alt for ungt. Det finnes lovverk som sier hva de kan gjør og ikke og hvor mye de kan arbeide. Kan jobbe helg og ikke mer enn 2 timer daglig i uken når en går på u skolen, på videregående kan de jobbe mye mer. Anonymkode: 0ef6c...d09
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #16 Skrevet 26. oktober 2019 Her var det mye synsing! fra Arbeidstilsynet: Hvis du har fylt 13 år kan du utføre "lett" arbeid. Forutsatt at arbeidet er lett, kan du for eksempel ta jobb som avisbud eller utføre kontor- og butikkarbeid. Har du fylt 14 år, kan du også ha annet arbeid som ledd i skolegang eller i praktisk yrkesorientering. Slike opplæringsprogram skal være godkjent av skolemyndighetene. Dersom du er under 15 år, eller er skolepliktig, kreves det skriftlig samtykke fra foreldre eller andre foresatte før du kan begynne i arbeid. For personer som er under 15 år, eller som er skolepliktige, må arbeidstiden ikke overstige 2 timer i døgnet, og 12 timer i uken i uker med undervisning. På skolefrie dager kan du arbeide opp til 7 timer i døgnet. I skoleferier som varer i minst en uke, kan du arbeide opptil 7 timer i døgnet og 35 timer i uken. For personer mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktige, må arbeidstiden ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken. Du skal også ha fri mellom 23:00 og 06.00. Arbeid mellom 21:00 og 23:00 er nattarbeid, og er kun tillatt på visse vilkår. Det er egne regler for såkalt "kulturelt arbeid" - det vil si arbeid i teater, film og liknende. Blant annet er det unntak fra forbudet mot nattarbeid. Hvis du er mellom 15 og 18 og ikke er skolepliktig, er det også unntak fra forbudet mot nattarbeid i forbindelse med rengjøring, ombæring av aviser m.m. Hva som er unntatt og hvilke regler som gjelder da, står i forskrift om organisering, ledelse og medvirkning. Anonymkode: 7daec...af9
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #17 Skrevet 26. oktober 2019 Ok, så da er det lovlig at ei 13 år gammel jente står i kassa på apoteket da. -hun sto jo ikke å ekspederte medisin. Men ok, jeg bare trodde ikke minv13 åring ville sitte i kassa på meny om hun fikk jobb der. Anonymkode: 738ad...2db
Eliseflisa Skrevet 27. oktober 2019 #18 Skrevet 27. oktober 2019 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Ok, så da er det lovlig at ei 13 år gammel jente står i kassa på apoteket da. -hun sto jo ikke å ekspederte medisin. Men ok, jeg bare trodde ikke minv13 åring ville sitte i kassa på meny om hun fikk jobb der. Anonymkode: 738ad...2db Det kunne hun ikke heller, pga de selger alkohol og sigaretter. Men hun kan jobbe på Cubus
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #19 Skrevet 28. oktober 2019 På 26.10.2019 den 14.18, Anonym bruker skrev: Det er ikke ulovlig å betjene kassa, men de kan ikke selge tobakk og alkohol. Litt usikker på hvordan reglene er på apotekvarer... Sønnen min fikk jobb på Europris da han var 15 år og selv om det egentlig var meningen han skulle jobbe med påfyll av varer, rydding og slike forefallende oppgaver lærte han fort kassa og ble satt der også. Men kom det noen som skulle kjøpe tobakk måtte han ringe på en av de over 18 år for det hadde han ikke lov å selge. Anonymkode: 4a5fd...5e1 Det er feil, man må være minst 15 for å betjene kasse på en dagligvarebutikk, garantert ikke lov til å være yngre på et apotek. Anonymkode: b229b...5a1
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #20 Skrevet 28. oktober 2019 20 timer siden, Eliseflisa skrev: Det kunne hun ikke heller, pga de selger alkohol og sigaretter. Men hun kan jobbe på Cubus Ikke i kassa. Anonymkode: b229b...5a1
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #21 Skrevet 28. oktober 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke i kassa. Anonymkode: b229b...5a1 Det er ingenting i lovverket som tilsier at en 13-åring ikke kan betjene kassa. Interne rutiner kan gjerne si noe annet, men lovverket nevner ikke kasse spesifikt Anonymkode: 7daec...af9
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #22 Skrevet 30. oktober 2019 Hmmm, tja, jaja det er hennes foreldre som driver det apoteket, så det er sikkert lovlig. Anonymkode: 738ad...2db
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #23 Skrevet 31. oktober 2019 Jeg er ikke interessert i å betjenes av barn på apoteket, så jeg hadde gitt beskjed om at dersom de har et barn i kassa vil jeg slutte å benytte dem. Det er apoteker på hvert gatehjørne, de bør tenke seg om. Anonymkode: f487d...917
frk Nilsen Skrevet 31. oktober 2019 #24 Skrevet 31. oktober 2019 Ville helt klart ha tatt kontakt med Legemiddelverket om det sto en 13-åring i kassa på apoteket. "Legemiddelverket fører tilsyn med tilverkarar, importørar, grossistar, apotek, blodbankar, kliniske utprøvingar og system som overvakar biverknader."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå