Gå til innhold

Smørefri ski til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

11 åringen må ha nye ski. Vi har hatt smørefri før, men synes de går så sakte i nedoverbakker. Vi er ikke så mye på ski. 1 skidag på skolen og så er han på hytta til en kompis ett par ganger. Nå vil han ha smøreski, men jeg har ikke peiling på hvilken smøring. Noen råd? 

Anonymkode: 32436...cae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med så lite bruk ville jeg kjøpt brukt.

Kjøp noen smørninger, det får du råd om i butikken. Smal sak å smøre selv. Gni på, gå over med kork.

Felleski er fremtiden, men kanskje litt dyrt for 4-6 gangers bruk 

Anonymkode: edf2f...6e8

Skrevet

Kjøp felleski til ham! De går mye raskere nedover enn smørefrie. Hvis dere går sjelden på ski, vil dere sannsynligvis ikke være så gode til å smøre skiene riktig om dere kjøper smøreski. 

Anonymkode: dd97b...290

Skrevet

Det er vel felleski som er det store nå, du slipper å smøre, men det er bedre gli enn de gammeldagse smørefrie.

Vi har litt av hvert her, har fire barn og har en haug med ski. Det meste arvet eller kjøpt brukt så vi har både smørefrie og sånne til å smøre, og kjøpte et par felleski til 12-åringen i fjor. Alt fungerer greit altså, men det kan være litt pes å fjerne gammel smurning å få på riktig til skidager osv.

Felleski fungerte fint, men det er en litt ny teknikk så hun hadde et par turer før hun følte hun hadde skikkelig dreisen på det.

Mitt tips er å kjøpe brukt, koster veldig lite med brukte ski, og ungene sliter veldig lite på de altså. 

Anonymkode: cfe49...364

Skrevet

For å få god glid må skiene ha riktig spenn og du må glide gliflatene - helt uavhengig avkom du har smørefrie ski, felleski eller smøreski

Anonymkode: f4623...b6e

Skrevet

Jeg er ingen  ekspert på å smøre, men jeg har vist blitt mer enn god nok sier min eldste datter. Jeg hadde en mann som syns dt var veldig gøy med å smøre ski, så det har jeg aldri gjort før. Da jeg ble alene, måtte jeg lære meg dette også. Merkelig nok var jeg lur å prøvde dette før hun skulle bruke skiene langt. Det hadde vist gått greit, men det ble veldig mye bedre etter å ha søkt litt på google. Naboene syns sikkert det så litt teit ut når ungene prøvde ut i hagen, inn og ut osv. 

Ifjor kjøpte eldste seg felleski, det var vist in nå. Konklusjonen etter en sesong: de neste skia blir vanlige smøreski. De duger, men hun syns det er mye bedre å gå på smøreski, selv med mamma som smører som ikke står på ski. 

Unger kan fint lære seg å smøre de også. Bare å google litt og prøve seg frem slik som vi gjorde. Begge ungene klarer det, men som unger flest er så er vist mamma best når hu er hjemme (altså late)

Anonymkode: 2678a...465

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...