Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2019 #1 Skrevet 20. oktober 2019 Jeg har en onkel med cøliaki. Vi skulle ha en familiemiddag, der også onkel var invitert. Til dessert hadde jeg bakt suksessterte, og drysset sjokolade på toppen. Valget falt på denne kaken, da den er bakt med mandelmel som da er glutenfritt. Da desserten ble servert, kunne ikke onkel ha denne kaka, pga gluten i sjokoladen?!? Han mente at alt med spor av gluten, inneholdt gluten. Han var faktisk litt snurt.. Det skal sies at jeg har bakt denne kaka på jobb ved flere anledninger. De som ikke tåler gluten, forsyner seg hver gang og klager aldri. Noen som reagerer på «spor av»-produkt? Anonymkode: 99787...cf9
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2019 #2 Skrevet 20. oktober 2019 Noen reagerer på det ja. Har ei nær venninne som ikke kan spise glutenfrie rundstykker dersom de varmes i samme ovn som det tidligere er stekt glutenholdig mat. Hun kan ikke spise ute, uten å bli dårlig. Hun er singel og all mat som kommer over dørstokken hos henne er glutenfri. Å reise på ferie, er det samme som å be om å bli dårlig. Så ja, onkelen din kan være en av de få som reagerer kraftig på selv mikroskopiske mengder. Anonymkode: 5cdda...8eb
HvittHus Skrevet 20. oktober 2019 #3 Skrevet 20. oktober 2019 Mannen min har cøliaki og er ekstremt sensitiv, men har aldri reagert på spor av. Men mennesker med samme diagnose er selvfølgelig forskjellige. Spurte han om hvordan du hadde behandlet kaken i ovnen? For hvis onkelen din er så sensitiv, kan han ikke spise kake som er bakt i samme ovn som man baker glutenprodukter i uten at man pakker inn kaken i bakepapir. For det vil alltid være små spor av gluten i en ovn som brukes til begge deler.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2019 #4 Skrevet 20. oktober 2019 1 minutt siden, HvittHus skrev: Mannen min har cøliaki og er ekstremt sensitiv, men har aldri reagert på spor av. Men mennesker med samme diagnose er selvfølgelig forskjellige. Spurte han om hvordan du hadde behandlet kaken i ovnen? For hvis onkelen din er så sensitiv, kan han ikke spise kake som er bakt i samme ovn som man baker glutenprodukter i uten at man pakker inn kaken i bakepapir. For det vil alltid være små spor av gluten i en ovn som brukes til begge deler. Nei, det var sjokoladen han ikke kunne ha. I følge han var visst så godt som all sjokolade med gluten. Så om kaka ikke hadde hatt sjokoladepynt på, så kunne han visst spist den. Jeg trodde at alt som var laget på et kjøkken der det vanligvis er gluten, var med «spor av gluten»? Fordi «forurensing» kan forekomme!! Jeg vet at noen er veldig sensitive. Ei i klassen til eldste gjorde det. Da han hadde med seg kake på bursdagen, fikk hun Kinderegg. Dette var etter avtale med moren. Derfor jeg ikke helt forstår reaksjonen til mon onkel..! Anonymkode: 99787...cf9
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2019 #5 Skrevet 20. oktober 2019 Noen er veldig sensitive og kan ikke ha spor av, men da kan de heller ikke ha mat laget på et "vanlig" kjøkken. Har en kollega som er så sensitiv og hun har sine egne kjøkkenredskaper og sin egen del av kjøkkenet som det aldri blir laget mat med gluten. Om onkelen din kunne spise kaken som er bakt i vanlig ovn, kunne han spist sjokoladen også. Anonymkode: 2b818...de5
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2019 #6 Skrevet 20. oktober 2019 Noen tåler ikke "spør av", men de er få. Men hvis det var kokesjokolade du brukte så er det mer enn spør av i noen av disse. Anonymkode: ca0f7...461
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2019 #7 Skrevet 20. oktober 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Noen tåler ikke "spør av", men de er få. Men hvis det var kokesjokolade du brukte så er det mer enn spør av i noen av disse. Anonymkode: ca0f7...461 Ut fra innlegget til HI så var dette en sjokolade som kunne innholde spor av... Og med tanke på at denne kaken vart laget på ett kjøkken hvor det vil befinne seg gluten. Med redskaper som også benyttes på glutenprodukter og stekes i en ovn brukt også til gluten så vil jeg tro at der er mange andre mer potensielle glutenfarer enn i det sjokolade strøselet på toppen... Anonymkode: fc61e...7a5
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2019 #8 Skrevet 20. oktober 2019 Noen få reagerer på spor av, de fleste gjør ikke det. Har han hatt en dårlig erfaring med det, skjønner jeg at han ikke gjør det igjen. Veninna til mitt ene barn reagerer på spor av. Hun har kinderegg som godteri siden mengden sjokolade er så liten i forhold til veldig mye annet. Hun får vondt i magen, men når mengden sjokolade er så liten er det verdt det. For å finne godteri hun kan spise er så begrenset og ikke er det så godt heller vil hun heller ha litt vondt og føle seg litt som alle andre når hun spiser den. I nesten alle andre sammenhenger må ting legges tilrette for henne, hun kan ikke spise det andre spiser, hun må ofte spise mat som er mindre godt enn alle andre, ulik middagsrett osv. Så det å føle seg litt normal og som alle andre innimellom, er som himmel for henne selv om hun får vondt. Anonymkode: 65458...44f
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2019 #9 Skrevet 21. oktober 2019 Om man reagerer eller ikke er en ting, men nå er det flere sjokolader som ikke inneholder spor av gluten lengre. Men som noen her sier, er det lagd på ett kjøkken hvor det normalt befinner seg gluten er det i de aller fleste tilfeller spor av gluten i maten/kakene. Anonymkode: e4755...a02
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2019 #10 Skrevet 21. oktober 2019 Noen reagerer, men de fleste gjør ikke det. Min sønn tåler alt som har "spor av". Det hele handler om mengde. Det er kun lov å bruke denne dersom det er under 20 ppm gluten, og dette blir faktisk regnet som glutenfritt. De fleste med cøliaki tåler varer med opp til 100 ppm gluten, noen også opp til 200 ppm, men det normale i dag for å kalle noe for glutenfritt eller "kan inneholde (spor av) gluten" når det er under 20 ppm gluten. Sannsynligvis ville din onkel tålt kaken fordi mengden sjokolade, i tillegg til å egentlig være glutenfri, er så liten. Hadde det vært brødsmuler hadde det vært noe annet. Anonymkode: 67bb1...1f2
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2019 #11 Skrevet 21. oktober 2019 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Noen er veldig sensitive og kan ikke ha spor av, men da kan de heller ikke ha mat laget på et "vanlig" kjøkken. Har en kollega som er så sensitiv og hun har sine egne kjøkkenredskaper og sin egen del av kjøkkenet som det aldri blir laget mat med gluten. Om onkelen din kunne spise kaken som er bakt i vanlig ovn, kunne han spist sjokoladen også. Anonymkode: 2b818...de5 Egne kjøkkenredskaper (brødrister, vaffeljern, sleiver ol.), smørepålegg og plass på kjøkkenet er ganske vanlig altså, spesielt når man har barn i hus. Vi har fire barn, men bare ett med cøliaki, Selv om søsknene er flinke, kan de glemme seg litt og f.eks. ta en kniv de har brukt på skiven ned igjen i smøret, og da kan ikke han med cøliaki spise det lenger. Anonymkode: 67bb1...1f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå