Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #1 Skrevet 15. oktober 2019 Hvor vanlig er det at eldre folk på over 90 år bor i et hus helt alene? Vi har nylig flyttet hit og er ei dame på 92 år som bor helt alene i et svært hus. Mannen hennes døde for litt over 1 år siden, vet ikke om de har barn. Aldri sett noen der. Hun er veldig gammel og skrøpelig, så blir bare så overrasket over at hun bor i et helt hus klin alene. Hun har garantert hjemmesykepleiere og alarm rundt halsen, men er ikke det ganske uvanlig? Tenk hvis det skjer henne noe eller hun dør der inne, stakkars😕 Anonymkode: b76a5...ea9
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #2 Skrevet 15. oktober 2019 Vær en god nabo og snakk med henne, følg litt med. Tilby henne middag innimellom, eller inviter henne på en kaffe. Bli kjent med henne. Noen bor hjemme fordi de ønsker det, men det er dessverre en god del eldre som hverken får plass i omsorgsbolig eller på sykehjem fordi de er "for friske" (omskriving for at kommunen enten ikke har plass eller ikke økonomi til å følge opp sine eldre). Da ender mange å bo i stor ensomhet sine siste dager om de ikke har familie i nærheten. Anonymkode: 8ee9e...53b
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #3 Skrevet 15. oktober 2019 Min bestemor på 98 bor alene i hus. Hun har alarm. Hjemmehjelp hver 14 dag og bruker rullator ute og stokk inne. Hun klarer å gå trappene i huset, lager seg middag hver dag og kommer seg rundt. Hun er helt kognitivt oppegående, men har daglig kontakt pr tlf med oss i familien. Hun klarer seg fint alene og er en oppegående sosial dame. Anonymkode: 33b74...f33
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #4 Skrevet 15. oktober 2019 Min farfar bor alene i ett stort hus. Han er 92 år gammel. Anonymkode: 4d96c...57b
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #5 Skrevet 15. oktober 2019 Vanlig. Dør hun på annen måte der enn i leilighet, tror du? Anonymkode: fa8cd...50b
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #6 Skrevet 15. oktober 2019 Det er ikke så uvanlig ihvertfall. Mormor bodde hjemme til hun var 94 år, da havnet hun i rullestol og klarte seg ikke selv lenger. Hadde hun holdt seg på bena tror jeg jammen hun hadde bodd hjemme til hun døde 99 år gammel, hun var klar i toppen og frisk helt til hun plutselig døde av hjerneblødning Svigermor er 89 år gammel og sier hun nekter å flytte på hjemmet. Hun vil bo hjemme til hun må bæres ut med bena først 😉 Anonymkode: 5f311...144
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #7 Skrevet 15. oktober 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vanlig. Dør hun på annen måte der enn i leilighet, tror du? Anonymkode: fa8cd...50b Så høy IQ du har, skikkelig smart altså. Du er vel den samme personen som lager kvalme i absolutt alle trådene vil jeg tro? Slutt å vær dum, sånn helt seriøst. Du sammenligner en enebolig med trapper både til inngangsdør og trapper innvendig og lurer på om hun kan dø på en annen måte i et svært hus enn i en mindre leilighet uten trapper, hvor det er vanskeligere for innbruddstyver å ta seg inn og hvor man har naboer både over, under og ved siden? Idiot! Anonymkode: b76a5...ea9
KellyTaylor Skrevet 15. oktober 2019 #8 Skrevet 15. oktober 2019 Ja nå i disse dager er det vanlig. Mormor bodde hjemme til hun var 90 og farmor til hun døde som 86 åring. Er svært vanskelig å få sykehjemsplass eller i bofellesskap dessverre. Og mange vil faktisk bo hjemme så lenge de har alarm, telefon og hjemmetjenester
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #9 Skrevet 15. oktober 2019 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vær en god nabo og snakk med henne, følg litt med. Tilby henne middag innimellom, eller inviter henne på en kaffe. Bli kjent med henne. Noen bor hjemme fordi de ønsker det, men det er dessverre en god del eldre som hverken får plass i omsorgsbolig eller på sykehjem fordi de er "for friske" (omskriving for at kommunen enten ikke har plass eller ikke økonomi til å følge opp sine eldre). Da ender mange å bo i stor ensomhet sine siste dager om de ikke har familie i nærheten. Anonymkode: 8ee9e...53b Vet liksom bare ikke hvordan jeg skal gå fram for å hilse på henne. Hun er skrøpelig til bens så å ha henne på besøk for en kaffe er nok umulig. Har bare dett henne et par ganger, da hadde hun vært ute å kastet søppel og hun stod der og hadde pause og var så sliten at tunga hang ut av munnen. Den andre gangen satt hun på en stol utenfor huset. Tror bare hun klarer å gå til søpla og tilbake, i og med at hun også har den stolen rett utenfor inngangsdøra. Hvis jeg ringer på så kan det hende hun blir redd eller at hun ligger og hviler/sover og ikke hører meg eller at hun haster seg opp og går rett i gulvet. Etter det lille jeg har sett av henne kan jeg ikke skjønne at hun bor alene i et så svært hus😱 Håper hun får god hjelp og at hun har noe familie. Er det vanlig at familie lar så eldre mennesker bo i et hus helt alene? Anonymkode: b76a5...ea9
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #10 Skrevet 15. oktober 2019 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min bestemor på 98 bor alene i hus. Hun har alarm. Hjemmehjelp hver 14 dag og bruker rullator ute og stokk inne. Hun klarer å gå trappene i huset, lager seg middag hver dag og kommer seg rundt. Hun er helt kognitivt oppegående, men har daglig kontakt pr tlf med oss i familien. Hun klarer seg fint alene og er en oppegående sosial dame. Anonymkode: 33b74...f33 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min farfar bor alene i ett stort hus. Han er 92 år gammel. Anonymkode: 4d96c...57b 3 minutter siden, KellyTaylor skrev: Ja nå i disse dager er det vanlig. Mormor bodde hjemme til hun var 90 og farmor til hun døde som 86 åring. Er svært vanskelig å få sykehjemsplass eller i bofellesskap dessverre. Og mange vil faktisk bo hjemme så lenge de har alarm, telefon og hjemmetjenester Oi! Men hvor ofte ser dere til de? Og hvem hjelper til med vedlikehold av hus? Er dere ikke bekymret, både for at de faller og slår seg men også for innbruddstyver o.l.? De skal jo på do hver dag, dusje, ha mat og komme seg rundt i huset. Tror ikke jeg ville syntes det var greit at min mor bodde alene i et svært hus i den alderen. Anonymkode: b76a5...ea9
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #11 Skrevet 15. oktober 2019 Er da ingenting i veien for at friske 90-åringer bor hjemme. De fleste VIL jo det også. Falle og slå seg kan man hvor som helst. Dessuten, mange vil nok heller velge livskvalitet fremfor potensielt lengre liv på et aldershjem Anonymkode: 047a0...08d
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #12 Skrevet 15. oktober 2019 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er da ingenting i veien for at friske 90-åringer bor hjemme. De fleste VIL jo det også. Falle og slå seg kan man hvor som helst. Dessuten, mange vil nok heller velge livskvalitet fremfor potensielt lengre liv på et aldershjem Anonymkode: 047a0...08d Hva anser du som å være frisk da? Er en 92 åring som såvidt kommer seg rundt frisk? Eller er man frisk så lenge man er mentalt tilstede og kan lage seg middag? Anonymkode: b76a5...ea9
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #13 Skrevet 15. oktober 2019 Min farmor er 93 år og bor i en stor enebolig, alene. Hjemmesykepleien kommer på besøk hver morgen med medisiner, og hjelper henne med å dusje. Hun har rengjøringshjelp hver tredje uke, og alarm rundt halsen. Heldigvis er eneboligen på ett plan. Naboer hjelper henne med gressklipping og snømåking (de får betalt). Faren min er der ofte og hjelper henne med mye. Vi tre barnebarna besøker henne minst en gang i uka. Hun vil IKKE bo noe annet sted. Anonymkode: 18590...f19
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #14 Skrevet 15. oktober 2019 Hvor skulle hun ellers vært mener du? Min morfar bodde hjemme til den dagen han døde, 91 år gammel. En gammeltante ble flyttet til sykehjem da hun var 97 (er 99 nå) og en gammelonkel bodde hjemme (de hadde ingen barn heller) til han var 95, døde da han var 98. Begge de to siste ble syke nok og var/er på sykehjem. Anonymkode: d74fb...2e4
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #15 Skrevet 15. oktober 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vet liksom bare ikke hvordan jeg skal gå fram for å hilse på henne. Hun er skrøpelig til bens så å ha henne på besøk for en kaffe er nok umulig. Har bare dett henne et par ganger, da hadde hun vært ute å kastet søppel og hun stod der og hadde pause og var så sliten at tunga hang ut av munnen. Den andre gangen satt hun på en stol utenfor huset. Tror bare hun klarer å gå til søpla og tilbake, i og med at hun også har den stolen rett utenfor inngangsdøra. Hvis jeg ringer på så kan det hende hun blir redd eller at hun ligger og hviler/sover og ikke hører meg eller at hun haster seg opp og går rett i gulvet. Etter det lille jeg har sett av henne kan jeg ikke skjønne at hun bor alene i et så svært hus😱 Håper hun får god hjelp og at hun har noe familie. Er det vanlig at familie lar så eldre mennesker bo i et hus helt alene? Anonymkode: b76a5...ea9 "Lar"? Eldre er myndige og kan stort sett, så lenge de er friske mentalt, bestemme over seg selv. Mange både trenger og ønsker seg omsorgsbolig eller sykehjemsplass uten at de får det, noen vil bo hjemme. Og ikke alle har familie heller. Ikke gjør det så vanskelig. Ta med en kanne kaffe og noen kaker og gå over og presenter deg for henne, bli kjent med henne, finn ut om hun har noen. Eldre biter som regel ikke Anonymkode: 8ee9e...53b
Hjertefru Skrevet 15. oktober 2019 #16 Skrevet 15. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva anser du som å være frisk da? Er en 92 åring som såvidt kommer seg rundt frisk? Eller er man frisk så lenge man er mentalt tilstede og kan lage seg middag? Anonymkode: b76a5...ea9 Kjære vene. Det er da ikke gitt at en 92-åring er spesielt dårlig til beins. Har truffet folk over 90 som både kjører bil og er mer teknologisk oppegående enn meg selv. Ikke mange nei, men de finnes. Mamma bodde i eneboligen sin alene i masse år før hun til slutt havnet på institusjon pga et brudd. Vi prøvde å overtale henne til å flytte i leilighet, men hun nektet.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #17 Skrevet 15. oktober 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Oi! Men hvor ofte ser dere til de? Og hvem hjelper til med vedlikehold av hus? Er dere ikke bekymret, både for at de faller og slår seg men også for innbruddstyver o.l.? De skal jo på do hver dag, dusje, ha mat og komme seg rundt i huset. Tror ikke jeg ville syntes det var greit at min mor bodde alene i et svært hus i den alderen. Anonymkode: b76a5...ea9 Barnebarnet til 98 åringen her. Vi i familien har en dag hver vi ringer, så hun snakker med familie hver dag. Vi bor ca 3-4 timer unna. Hun dusjer og går på do som jeg selv. Lager seg middag og løser kryssord, ser på tv, er på sosialemedier på ipad. Drar på bussturer, handler i butikken hver dag, drar på trening en dag i uken. Tar i mot besøk, tar ut/inn av vaskemaskin og oppvaskmaskin. Større vedlikehold bidrar familie med. Daglig vedlikehold klarer hun selv og får husvask og medesin påfylling av hjemmehjelp hver 14 dag. Hun har det bra og det virker inngripende i hennes liv om vi skulle prøvd å plassert henne på hjem tilfelle innbrud eller fall? Hun er jo helt oppegående og har alarm. Skulle hun dø, er hun allerede godt voksen og vi ville funnet utav det under et døgn. Ville være idiotisk å plassere henne på hjem "tilfelledersomattehvis". Hun har det bra! Anonymkode: 33b74...f33
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #18 Skrevet 15. oktober 2019 Helt vanlig. Skal mye til for å få langtidsplass på sykehjem. Eldre bor nå lengre hjemme med hjelp av hjemmesykepleie. Mange spreke mennesker på over 90 i dag er det og. Godt tenkes at hun trives godt med det. Anonymkode: fcb77...94d
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #19 Skrevet 15. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Barnebarnet til 98 åringen her. Vi i familien har en dag hver vi ringer, så hun snakker med familie hver dag. Vi bor ca 3-4 timer unna. Hun dusjer og går på do som jeg selv. Lager seg middag og løser kryssord, ser på tv, er på sosialemedier på ipad. Drar på bussturer, handler i butikken hver dag, drar på trening en dag i uken. Tar i mot besøk, tar ut/inn av vaskemaskin og oppvaskmaskin. Større vedlikehold bidrar familie med. Daglig vedlikehold klarer hun selv og får husvask og medesin påfylling av hjemmehjelp hver 14 dag. Hun har det bra og det virker inngripende i hennes liv om vi skulle prøvd å plassert henne på hjem tilfelle innbrud eller fall? Hun er jo helt oppegående og har alarm. Skulle hun dø, er hun allerede godt voksen og vi ville funnet utav det under et døgn. Ville være idiotisk å plassere henne på hjem "tilfelledersomattehvis". Hun har det bra! Anonymkode: 33b74...f33 Hun hørtes og altfor sprek til å få plass på sykehjem. Supert at hun holder seg så bra😊 Anonymkode: fcb77...94d
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #20 Skrevet 15. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Barnebarnet til 98 åringen her. Vi i familien har en dag hver vi ringer, så hun snakker med familie hver dag. Vi bor ca 3-4 timer unna. Hun dusjer og går på do som jeg selv. Lager seg middag og løser kryssord, ser på tv, er på sosialemedier på ipad. Drar på bussturer, handler i butikken hver dag, drar på trening en dag i uken. Tar i mot besøk, tar ut/inn av vaskemaskin og oppvaskmaskin. Større vedlikehold bidrar familie med. Daglig vedlikehold klarer hun selv og får husvask og medesin påfylling av hjemmehjelp hver 14 dag. Hun har det bra og det virker inngripende i hennes liv om vi skulle prøvd å plassert henne på hjem tilfelle innbrud eller fall? Hun er jo helt oppegående og har alarm. Skulle hun dø, er hun allerede godt voksen og vi ville funnet utav det under et døgn. Ville være idiotisk å plassere henne på hjem "tilfelledersomattehvis". Hun har det bra! Anonymkode: 33b74...f33 Herlighet, så fantastisk😍 Jeg kjenner ingen som er så gamle og vet ikke hvorfor jeg blir så bekymret for denne eldre damen som bor alene. Alle besteforeldrene mine døde da de var relativt unge. Er bare så redd hun skal gå på tryne ned trappene både ved inngangspartiet hennes og inne i huset da hun bor i et svært 3 etg hus. Hørte også at hun mistet mannen sin i fjor og har jo hørt at det kan gå rett «vest» i topplokket når eldre folk plutselig blir alene etter et så lagt liv med partner og så blir de plutselig alene. HI Anonymkode: b76a5...ea9
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #21 Skrevet 15. oktober 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helt vanlig. Skal mye til for å få langtidsplass på sykehjem. Eldre bor nå lengre hjemme med hjelp av hjemmesykepleie. Mange spreke mennesker på over 90 i dag er det og. Godt tenkes at hun trives godt med det. Anonymkode: fcb77...94d Trives gjør hun vel garantert. Hvem ville ikke trivdes med å kunne bo i huset sitt så lenge? Er bare litt bekymret for henne og alle de trappene hun har i hus. Vet liksom ikke helt hvordan ståa er med familie der. Alt jeg vet er at hun ser rimelig skrøpelig ut, er dårlig ril beins of at mannen hennes døde i fjor. Anonymkode: b76a5...ea9
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #22 Skrevet 15. oktober 2019 Farmor er 97, og kjører fremdeles bil. Hun tok førerkort da hun ble enke som 81-åring, kjøpte seg ny bil i fjor. Riktignok en fem år gammel bruktbil, men hun fant ut at den nok overlever henne uansett. Hun ville ha firehjulstrekk slik at hun kunne komme seg på hytta alene. Hun bor i enebolig med stor hage, har robotgressklipper, robotstøvsuger og brøytehjelp. Innkjørselen er noen hundre meter, jeg også hadde måttet leid hjelp til det. Huset har tre etasjer, men jeg tror ikke hun går ned i kjelleren særlig ofte. Hun bruker en del Fjordland, det er kjedelig å lage middag til en. Men annenhver søndag lager hun middag til barn, barnebarn, oldebarn og to små tippoldebarn. Det er ikke særlig regelmessighet med mat, hun innrømmer at det blir to måltid for det meste, hun kompenserer med kaker som hun kjøper på butikken. Det går sjelden dagsavis mellom kafebesøk med en venninne, pliktrunde til kjente på hjemmet eller familiebesøk. Hadde noen antydet at det var på tide å flytte hadde nok den stakkaren blitt strevet ut av testamentet. Anonymkode: 96de1...c3c
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #23 Skrevet 15. oktober 2019 2 timer siden, Hjertefru skrev: Kjære vene. Det er da ikke gitt at en 92-åring er spesielt dårlig til beins. Har truffet folk over 90 som både kjører bil og er mer teknologisk oppegående enn meg selv. Ikke mange nei, men de finnes. Mamma bodde i eneboligen sin alene i masse år før hun til slutt havnet på institusjon pga et brudd. Vi prøvde å overtale henne til å flytte i leilighet, men hun nektet. Nei det er ikke gitt at alle 92 åringer er dårlige til beins, men hun er dårlig til beins og ganske så skrøpelig. Er de i topp form så er det vel greit, poenget her er at hun ikke er det og bor alene i et hus med masse trapper. Anonymkode: b76a5...ea9
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2019 #24 Skrevet 16. oktober 2019 Min bestemor på 94 bor alene, hun er få frisk til å bo på omsorgsbolig. Anonymkode: 0b143...d0a
Tipp topp Skrevet 16. oktober 2019 #25 Skrevet 16. oktober 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei det er ikke gitt at alle 92 åringer er dårlige til beins, men hun er dårlig til beins og ganske så skrøpelig. Er de i topp form så er det vel greit, poenget her er at hun ikke er det og bor alene i et hus med masse trapper. Anonymkode: b76a5...ea9 Vet du at hun må gå så ofte i trappene da? Ofte har de uansett størrelse på huset de de trenger på et plan. Besteforeldrene mine bodde i hus med 2 etg. men hadde bad, kjøkken og soverom i samme etg så trengte ikke gå mye i trappen likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå