Gå til innhold

Vennegruppe 1.klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips? Fem barn, gutter og jenter. Kjenner ingen av barna eller foreldrene. Er vel å invitere etter skolen en dag, et par timer, mat, lek og ?! Vi har ikke noen stor bolig å boltre seg i. Kunne gjerne tatt dem med ut på tur, det er imidlertid en del av pointet å se og være i hverandres hjem, tenker jeg. Takker for forslag 🙂

Anonymkode: 8f917...e81

Fortsetter under...

Skrevet

Hva skjedde med å bare ringe på døra og leke? Vennegrupper? Enda mer som skal organiseres av foreldre?? Hvem har funnet på dette?

Anonymkode: 1b651...3dc

Skrevet

Skolen, dessverre. Tror «alle» har det. Man skal inkluderes i stykker i beste mening. Jeg gruer meg, fordi vi har flyttet til ny plass, fra by til stor bygd, og her er det så andre «kjøreregler»! Man er «noen» i form av sitt hjem, ser det ut til, min omgangskrets i et stort sentrum (ikke i Norge) er «noen» i form av den de er, ikke sin lille, rotete leilighet. Vårt hus på 110 kvadratmeter fra 1960, med stor, uryddig tomt og langt fra noen skjønnhet innvendig eller utvendig. Det holder liksom ikke mål her. Jeg har aldri møtt meg selv i materialismedøra før nå, og jeg gruuuuuer meg til å få fremmede foreldre dyttende inn for en kopp kaffe etter vennegruppen. Barna kommer til å ha det fint, jobber med barn selv og er helt rolig der. Men foreldrene... Help. Har blitt en jeg aldri trodde jeg skulle møte i meg selv. 

Skrevet

Da vi hadde sist laget vi sugar cookies etter Nigellas oppskrift. Da skal det kjevles, stikkes ut og stekes, og forbausende mange av barna har ikke bakt før og synes det er gøy.

Anonymkode: d7540...4a5

Skrevet

Jo, men det er det jeg mener. Dette henger sammen alt sammen. 
Nå om dagen skal bursdager feires på lekeland eller rush eller en bondegård opptil en times kjøretur unna. Ingen feirer i eget hjem lenger, med hjemmelaget pizza og sjokoladelangpannekake, ballonger og selskapsleker. Man drar ikke hjem til hverandre, men arrangerer playdates. 
Vi må gjøre noe med det! Ta tilbake barndommen litt mer slik den var før. La barna kjede seg. La barna finne på ting selv. La dem leke i gata, i skogen, hjemme hos naboen. 
Helt unødvendig, etter min mening, å arrangere enda mer på vegne av barna. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå om dagen skal bursdager feires på lekeland eller rush eller en bondegård opptil en times kjøretur unna. Ingen feirer i eget hjem lenger, med hjemmelaget pizza og sjokoladelangpannekake, ballonger og selskapsleker. Man drar ikke hjem til hverandre, men arrangerer playdates. 
Vi må gjøre noe med det! Ta tilbake barndommen litt mer slik den var før. La barna kjede seg. La barna finne på ting selv. La dem leke i gata, i skogen, hjemme hos naboen. 

Vel men tiden er ikke slik den var før. Beklager. Flere mødre er i jobb, det er mer trafikk, mer utbygging, mindre skog (og mange foreldre er livredde for å la unger gå alene til skolen osv)

Vennegrupper er bra for da får barna besøkt hverandre, sett hvor man bor og dermed lettere å komme innom en annen gang. De blir bedre kjent og mobbing kan forhindres.

vi pleier å la de leke litt, så lager vi noe feks alle får en liten pizzabunn og tar på fyll selv. Stekes og vi spiser sammen. Eller vi spiser kveldsmat med varme rundstykker så får barna pynte hver sin ferdiglaget muffins. Eller vi lager pepperkaker i desember. 

Anonymkode: 28b4d...350

Annonse

Skrevet

Kjenner jeg blir litt glad for at skolen vår ikke har vennegrupper.. vi har årstidsgrupper. Barna er delt inn i fire grupper, også skal foreldrene sammen lage en aktivitet for hele klassen med familie. Jeg er i høstgruppa og vi arrangerer utedag med rebusløp og grilling en søndag. To timer bare. Vi ordner med bål og drikke, mat tar de med selv. 

Anonymkode: 33374...1c3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en 9-åring, og vi har kun hatt ute- og hjemmebursdager hittil. Barna koser seg de, jeg har inntrykk av at de foreldrene som inviterer til rush eller lekeland gjør det mest for å kjøpe seg fri, fordi de ikke har tid eller ork til å arrangere hjemme i en travel hverdag. Ikke fordi barna er blitt så kravstore.

Anonymkode: b534d...d20

Skrevet

Hi meningen er jo at du skal ha en aktivitet med barna,ikke at du skal sitte på ræven å se på at barne leker! Å middag er selvfølge at barna får ja!

Anonymkode: 3b272...d06

Skrevet

Hi meningen er jo at du skal ha en aktivitet med barna,ikke at du skal sitte på ræven å se på at barne leker! Å middag er selvfølge at barna får ja!

Har ingen planer om å sitte på ræven. Da hadde jeg ikke spurt etter tips. Ellers takk til dere andre for konstruktive tilbakemeldinger 🙂

Hi 

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

det er imidlertid en del av pointet å se og være i hverandres hjem, tenker jeg. Takker for forslag 🙂

Nei? Poenget er å ha vennegruppe. Hvor den holdes spiller ingen rolle

Anonymkode: 011c3...dac

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skolen, dessverre. Tror «alle» har det. Man skal inkluderes i stykker i beste mening. Jeg gruer meg, fordi vi har flyttet til ny plass, fra by til stor bygd, og her er det så andre «kjøreregler»! Man er «noen» i form av sitt hjem, ser det ut til, min omgangskrets i et stort sentrum (ikke i Norge) er «noen» i form av den de er, ikke sin lille, rotete leilighet. Vårt hus på 110 kvadratmeter fra 1960, med stor, uryddig tomt og langt fra noen skjønnhet innvendig eller utvendig. Det holder liksom ikke mål her. Jeg har aldri møtt meg selv i materialismedøra før nå, og jeg gruuuuuer meg til å få fremmede foreldre dyttende inn for en kopp kaffe etter vennegruppen. Barna kommer til å ha det fint, jobber med barn selv og er helt rolig der. Men foreldrene... Help. Har blitt en jeg aldri trodde jeg skulle møte i meg selv. 

Du trenger ikke å ha kaffe med noen!

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk og lov for unger som leker ute og ikke må dilte inne hele tiden. Jeg som allergiker trenger ikke unger fulle av bikkje- og kattehår inn her ass. 

Annonse

Skrevet

Nei. Det er ikke MENINGEN noe annet enn at disse ungene må være sammen et par timer.

Skrevet

Hvis foreldrene ikke kan godta litt uklippet gress og et gammelt hus, så tenker jeg at det kanskje ikke er foreldre du trenger å ha særlig mye kontakt med. Senk skuldrene og inviter på kaffe - erfaringen her er at andre foreldre rett og slett synes det er deilig at man kan sette seg med en kaffekopp i et ikke perfekt hjem. Vi har barn og vi har dyr og dertil har vi for lite skapplass (ev. alt for mange ting), så hos oss er det sjelden striglet.

Ungene er fornøyd med å leke og få enkel middag.

Skrevet
Akkurat nå, gale damen skrev:

Hvis foreldrene ikke kan godta litt uklippet gress og et gammelt hus, så tenker jeg at det kanskje ikke er foreldre du trenger å ha særlig mye kontakt med. Senk skuldrene og inviter på kaffe - erfaringen her er at andre foreldre rett og slett synes det er deilig at man kan sette seg med en kaffekopp i et ikke perfekt hjem. Vi har barn og vi har dyr og dertil har vi for lite skapplass (ev. alt for mange ting), så hos oss er det sjelden striglet.

Ungene er fornøyd med å leke og få enkel middag.

Du tenker ikke på at mange foreldre synes det er ubehagelig å bli invitert inn? De ønsker ikke dette. De vil bare hente barnet og  bli ferdige med dritten :P

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tenker ikke på at mange foreldre synes det er ubehagelig å bli invitert inn? De ønsker ikke dette. De vil bare hente barnet og  bli ferdige med dritten :P

Nå er det ikke sånn at jeg tvinger folk inn dørene.

I min verden er det høflig å tilby en kaffekopp dersom de andre foreldrene har tid og anledning. Noen ganger har folk tid og lyst, andre ganger takker de nei. Begge deler er helt sivilisert.

Skrevet

Vi hentet ungene på sfo og tok dem med på tur. Pølse på termos og saft, hentes ved skogen klokka halv seks.

Om poenget var kaffeslabberas med foreldrene og innsyn i hverandres hjem, bommet vi totalt på det, haha! 

Du trenger ikke å be barna hjem om du heller vil ta dem med på tur. Selv om det kanskje forventes, får det være grenser for overorganisering av andres liv.

Skrevet

På vennegruppe er det meningen at barna skal leke eller spille et spill f.eks uten at det organiseres og lages så mye opplegg. Tanken bak vennegruppe er at man blir kjent og trygg og at det skal mer til at man mobber en man har vært hjemme hos. Lag noe enkelt å spise som de fleste barn liker og be foreldrene på en kopp kaffe når de henter barna. Et par timer holder fint. La de leke litt, bygge Lego eller noe sånt. Blir de bajaser kan du jo ta de med ut og sparke litt fotball eller bare sende de ut og leke litt.

Anonymkode: ea7c9...c4c

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tips? Fem barn, gutter og jenter. Kjenner ingen av barna eller foreldrene. Er vel å invitere etter skolen en dag, et par timer, mat, lek og ?! Vi har ikke noen stor bolig å boltre seg i. Kunne gjerne tatt dem med ut på tur, det er imidlertid en del av pointet å se og være i hverandres hjem, tenker jeg. Takker for forslag 🙂

Vi skal ha hjemmegruppe i slutten av måneden, da tenker jeg å kjøpe 4-5 små gresskar slik at barna kan lage hversitt til Halloween , ellers en OK kveldsmat med skiver, lapper osv. Varer 1 1/2 time! Dette er noe alle har og er superkjekt for barna, selv om vi voksne ikke alltid er helt der.... 😉

Skrevet
2 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Vi hentet ungene på sfo og tok dem med på tur. Pølse på termos og saft, hentes ved skogen klokka halv seks.

Om poenget var kaffeslabberas med foreldrene og innsyn i hverandres hjem, bommet vi totalt på det, haha! 

Du trenger ikke å be barna hjem om du heller vil ta dem med på tur. Selv om det kanskje forventes, får det være grenser for overorganisering av andres liv.

Nettopp

Skrevet

Vennegrupper er ikke noe stress. Ungene leker på egen hånd, om du gidder inviterer du foreldrene til å ta en kaffekopp når de henter - det er jo kjekt om det er en skole hvor man ikke kjenner foreldrene fra før, når de skal være en del av nettverket de neste sju åra.

Standard er typ "vi henter på AKS/SFO, vennegruppe til kl 18, ta gjerne en kopp kaffe når dere henter. Gi beskjed om det er noen allergier eller andre dietthensyn. Hilsen mammaen til Bobby." (Jeg har faktisk bare sett én vennegruppeinvitasjon fra en far, våre rundt tredve vennegrupper... Det må man jo gjerne også gjøre noe med).

Anonymkode: be45b...119

Skrevet
På 15.10.2019 den 9.03, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg blir litt glad for at skolen vår ikke har vennegrupper.. vi har årstidsgrupper. Barna er delt inn i fire grupper, også skal foreldrene sammen lage en aktivitet for hele klassen med familie. Jeg er i høstgruppa og vi arrangerer utedag med rebusløp og grilling en søndag. To timer bare. Vi ordner med bål og drikke, mat tar de med selv. 

Anonymkode: 33374...1c3

Vi har årstidsgrupper, OG vennegrupper

Anonymkode: ce986...1af

Skrevet

Vennegrupper hos oss er kun barna. Foreldrene henter, men kommer ikke inn. Og det er ikke meningen at foresatt skal aktivisere barna, de skal leke fritt sammen med det de bestemmer seg for selv. Man kan fint ha det ute, så hovedpoenget er ikke å se hverandres hjem.

I min vennegjeng er de som har helt perfekt stylede nordiske hjem de som faktisk ikke bryr seg noe om hvordan det ser ut hjemme hos andre. De har det som hobby selv, men bryr seg nada om hva andre har som hobby. Så det går nok bra at huset ditt ikke er striglet! Og barn enser det jo ikke.

Anonymkode: a879b...9e9

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vennegrupper hos oss er kun barna. Foreldrene henter, men kommer ikke inn. Og det er ikke meningen at foresatt skal aktivisere barna, de skal leke fritt sammen med det de bestemmer seg for selv. Man kan fint ha det ute, så hovedpoenget er ikke å se hverandres hjem.

I min vennegjeng er de som har helt perfekt stylede nordiske hjem de som faktisk ikke bryr seg noe om hvordan det ser ut hjemme hos andre. De har det som hobby selv, men bryr seg nada om hva andre har som hobby. Så det går nok bra at huset ditt ikke er striglet! Og barn enser det jo ikke.

Anonymkode: a879b...9e9

Da har du misforstått! Jo det er meningen at foreldrene skal ha en aktivitet med barna;det er poenget med å ha vennegruppe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...