Gå til innhold

Full jobb i matbutikk, hvordan er arbeidsuka organisert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker spesielt på lørdagen - jobber en hver sin lørdag og fri en ukedag? Hvor lange er vaktene?

Anonymkode: 6fdab...cbc

Skrevet

Sønnen min jobber full stilling i en matbutikk dette året. 

Han jobber fire dager og seks dager annenhver uke, så har langhelg annenhver helt.

Jobber som dette

Mandag: 12-20

Tirsdag: 07-15

Onsdag: 15-23

Torsdag: 08-16

Annenhver uke har han da fri fredag og lørdag, de ukene han jobber har han disse vaktene

Fredag: 12-21

Lørdag: 14-21

Han sier det er de voksne damene som har tidligvakten og mellomvakten på lørdag, mens de unge, studenter og han har senvakten. Han synes det er greit for senvakten på lørdag er veldig godt betalt. De har høye tillegg for ubekvem arbeidstid i butikk.

Anonymkode: 2993e...fed

Skrevet

Vi jobber stort sett hver tredje lørdag. Noen ungdommer jobber hver andre lørdag. Vi har ikke søndagsåpent. 

Vi har en blanding av tidligvakter, midtvakter og senvakter. Vaktlengde avhenger av stillingsstørrelse blant annet. Alle må jobbe noe tidlig og noe sent men vi tilrettelegger utfra livssituasjon og ønsker.

Anonymkode: 2acbc...ee1

Skrevet

Tusen takk for gode svar! Lurer også på om det er mulighet til å bytte en vakt ca. 1-3 ganger i måneden med andre kollegaer, dersom man har planer ganske langt fram i tid? HI

Anonymkode: 6fdab...cbc

Skrevet

Det er litt forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass. Som fulltid jobber man gjerne lørdag annenhver uke. Noen bytter på hvem som jobber tidlig/sent på lørdager, mens andre har faste vakter. Litt avhengig av kollegaene dine burde det gå fint å bytte vakter etter hvert. 

Noen har fulltidsstillinger som jobber stort sett kun dag, en kveld i uka og annenhver lørdag. Det er de "beste" stillingene, for ellers finnes det gjerne noen som kun har midtvakter. På min gamle arbeidsplass jobbet jeg stort sett dagtid, men kortere dager to dager i uka. Dette slik at jeg jobbet 5 dager ene uka og 6 dager andre uken (for da var det inkl. lørdag). Noen arbeidsgivere er greie og prøver å ta hensyn til at de ikke setter deg opp på kveldsvakt med påfølgende tidligvakt, men ikke alle bryr seg om det. 

Erfaringsmessig må man ta til takke med en del ugunstige vakter i begynnelsen. Når man blir kjent med arbeidsgiver, kommet seg inn i varmen og fått vist hva du kan så får du gjerne lagt opp kabalen til å passe deg best. Men i starten må man gjerne svelge noen kameler når det gjelder vakter. 

Arbeidsgivere er så forskjellige også da.. På en av mine gamle arbeidsplasser brukte butikksjefen å sette opp de samme ungdommene på julaften hvert eneste år. Det er dårlig gjort.. Mens andre rullerer på de ansatte og passer på at ingen på jobbe de samme høytidsdagene hvert år. 

Anonymkode: b3dad...c5f

Skrevet

Kommer litt an på hvilken stilling du har. Vanlig medarbeider, eller låseansvarlig jobber veldig ujevnt, mye midt og kveldsvakter, og 2.hver helg. 

De med ansvar jobber mest på dagtid. I vår kjede, er det et krav at alle MÅ ha 1 kveldsvakt og 1 helgevakt i mnd. Butikksjef inkludert. Det er veldig strenge regler for hviletid mellom vakter. Dette står i aml. Så det er regulert. 

Som regel er det en del ekstrahjelper som vil ha timer, men om du har ansvar, blir det verre å bytte. Vi bytter gjerne helg mot helg hos oss.

Anonymkode: 156ed...d27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...