Gå til innhold

Hvor mye får 13-åringen din i lommepenger? Og hva skal det dekke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min 13-åring får 50kr hver fredag! Og det skal dekke snop. Resten betaler jeg etter behov som klær,kino eller andre ting. Og faktisk klarer han å spare litt av de 50 også. 

Anonymkode: 985ed...3b1

13-åringen vår har en liten deltidsjobb, går med reklame. Hun finansierer det meste av eget forbruk på den måneden.

I tillegg har hun en del faste plikter hjemme, og får 200 kr i uken for det.

Anonymkode: 1e243...c27

Annonse

12-åring her. Får 70 hver lørdag for faste plikter som feks ta ut av oppvaskmaskin, gå ut med søppel, størvsuge og rydde loftstue etc. Dette dekker kantine, kino etc. Han er sparsommelig, og klarer å disponere dem godt. Får noe ekstra ved behov. 

Anonymkode: b702f...ec4

38 minutter siden, Twintipp skrev:

Får ingenting fast, vil ikke betale for at han gjør helt normale ting i et hushold. Alle bidrar. 

Han får når han trenger og skal noe:)

Her er heller ikke lommepenger knyttet mot husarbeid, i et hus må alle bidra etter evne uten noe "hva får jeg for det" 

Men ser likevel verdien i månedslønn, de må lære å disponere penger, spare osv. I voksenverden får man penger en gang i måneden og de må disponeres ut, dette er det veldig greit om de har litt trening i når voksenlivet starter 

Anonymkode: 4fdea...122

Våre barn får ukepenger etter alder. 65 kr pr uke for 13-åringen. 
Vi betaler for lørdagsgodt, klær, sko, abonnement, kino og eventuelle andre aktiviteter. 
Ukepengene bruker han noen ganger til sparing til noe han har lyst på. Noen ganger til «tull og tøys» på senteret, en slush på kiosken, en genser med et spesielt merke som jeg synes er unødvendig dyr, nytt «kult» tastatur til PC osv...

Anonymkode: 89b50...c76

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er heller ikke lommepenger knyttet mot husarbeid, i et hus må alle bidra etter evne uten noe "hva får jeg for det" 

Men ser likevel verdien i månedslønn, de må lære å disponere penger, spare osv. I voksenverden får man penger en gang i måneden og de må disponeres ut, dette er det veldig greit om de har litt trening i når voksenlivet starter 

Anonymkode: 4fdea...122

Jo, enig at det er fint. Men, i voksenlivet må de jo jobbe for pengene. Her klipper tenåring plenen, måker, stabler ved hos besteforeldre for å tjene penger. I alle år har han måtte spare halvparten av alle penger han tjener, og får i gave.

Det er bare prinsippet om å få betalt for normale gjøremål jeg ikke synes noe om. Penger for å gå med søppel, tømme oppvaskmaskinen osv. 

Annonse

1500 i mnd , det går til alt uten klær, sko og mat hjemme

350 busskort

100 i smågodt i mnd

så kjøper han seg sånn app store kort av og til

er på kino, badeland og slik

kan gå ut og spise med kompiser/venninner av og til også

har stort sett 200-500 kr igjen hver mnd som han sparer til ting som han ønsker seg

Anonymkode: 8b41d...68c

Min jente på 13 år får 500kr i mnd. 
Dekker på og av bordet, sorterer dine møkkete klær når jeg skal vaske. Lager matpakke, tar opp matboks og drikkeflaske. Går med søppel. Og rydder på plass håndkler 

400 i mnd. Det skal dekke alt bortsett fra nødvendige klær og utstyr. Godteri blir også stort sett servert hjemme. Transport blir også dekket av oss, ettersom kollektivt er et fremmedord her.

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

1500 i mnd , det går til alt uten klær, sko og mat hjemme

350 busskort

100 i smågodt i mnd

så kjøper han seg sånn app store kort av og til

er på kino, badeland og slik

kan gå ut og spise med kompiser/venninner av og til også

har stort sett 200-500 kr igjen hver mnd som han sparer til ting som han ønsker seg

Anonymkode: 8b41d...68c

Min får det samme, men det dekker også alt av klær og sko. 

Anonymkode: e5f86...d28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...