Gå til innhold

6-åringer som bruker str 158????

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenåringer på ungdomsskolen bruker ikke de størrelsene. Sånn til info. 

Det er ofte at barn som er lubne/tykke foretrekker store klær. Det får de til å føle seg mindre tykke

Anonymkode: 5494b...720

Det gjør de da. Jenta mi er 13 år og 153 cm. Hun bruker str. 158 hun. Du skjønner at det kommer ann på størrelse, ikke sant? Min mor er 158 cm og kjøper klær i barneavdelingen innimellom fordi det er billigere og fordi noen klær er omtrent like de som er i dameavdelingen. 

Anonymkode: 713e6...187

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta et kjapt regnestykke. 

6 barn på damme alder

3 er 130 cm

2 er 115 cm

hvor mange er høyere enn gjennomsnittet?

Man kan ikke finne gjennomsnittet av seks barn med de opplysningene der, men i ethvert tilfelle vil nøyaktig halvparten være på/over gjennomsnittet og tilsvarende under. At de fleste i et utvalg er over gjennomsnittet, er en matematisk umulighet.

Anonymkode: a9695...a7f

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan ikke finne gjennomsnittet av seks barn med de opplysningene der, men i ethvert tilfelle vil nøyaktig halvparten være på/over gjennomsnittet og tilsvarende under. At de fleste i et utvalg er over gjennomsnittet, er en matematisk umulighet.

Anonymkode: a9695...a7f

Man går ut i fra alle barn på samme alder og deler det på antall barn. Det kan bli flertall både under og over. Alt kommer an på hvor langt under eller over man er. 

Man kan da helt klart finne gjennomsnittshøyden av 5 barn ved å bruke deres høyde. Hvorfor mener du man ikke kan det? Hvis du tenker at 1/3 er over, 1/3 under og 1/3 midt på, så må de over og under være nøyaktig like langt over og under for at fin teori skal stemme. 

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nehei. Merkelig at de aller fleste bruker klær større enn sin alder da. Indikerer ikke det at de fleste er litt lenger enn klesstøtrelsen tilsier i alder?

Vet du ikke hva gjennomsnitt betyr? 

Det går faktisk ikke an at ‘de fleste’ er større enn snittet - skjønner du? Da faller hele poenget med å rekne ut et snitt bort. 

Anonymkode: e5b20...c8d

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du ikke hva gjennomsnitt betyr? 

Det går faktisk ikke an at ‘de fleste’ er større enn snittet - skjønner du? Da faller hele poenget med å rekne ut et snitt bort. 

Det går helt fint det. Det er ikle sånn at nøyaktig halvparten er over eller under. 

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det går helt fint det. Det er ikle sånn at nøyaktig halvparten er over eller under. 

Det er jo det et gjennomsnitt betyr 🤔 de fleste norske seksåringer kan ikke være større enn snittet av norske seksåringer. 

Det håper jeg at du skjønner. 

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo det et gjennomsnitt betyr 🤔 de fleste norske seksåringer kan ikke være større enn snittet av norske seksåringer. 

Nei, det er ikke det gjennomsnitt betyr. Hvis du har 10 6-åringer hvor 9 er 130 cm og 1 er 120 cm, så vil gjennomsnittet være 129 cm. De fleste (altså 9 stk) er da over gjennomsnittet.

Det du snakker om er median, ikke gjennomsnitt.

Anonymkode: 43508...cba

Jenta mi på 6 år er HØY(est i klassen), 128 cm. Hun bruker 134, jeg klarer vanskelig å se for meg en 6-åring bruke 158. Men skjer sikkert? Men da er man jo like høy som en ungdomsskoleelev.. Husker jeg var 140cm i 6.-/7.-klasse. 

Anonymkode: 67271...14c

Har ei på 6, straks 7 år som er 118 cm høy, slank så i bukser er 122 str ofte for stor og for lang. Bruker mest str 116 nå. 8 andre jenter i klassen og de er ikke såå mye høyere selv om min er minst. 

Hun på 8 har alltid vært midt på kurven på helsestasjon og målt 104 på 4 års kontroll, 110 cm på 5 års kontroll osv. Nå er hun 132 cm høy og bruker 134/140 str. Ingen mye større i klassen hennes heller. Men hva de andre bruker i klær aner jeg ikke...

Anonymkode: 1cc8a...d2f

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjennomsnitt et å ta alle lengder og dele det på antall barn. Eksempelet mitt over viser at det et fullt mulig å ha et flertall over snittet. 

5 barn på samme alder 

3 er 130 cm

2 er 115 cm

gjennomsnittet er 124 cm og dette betyr at 3 av 5 et over snittet.

Hvor høye norske barn er, har uansett ingen relasjon til klesstørrelsene. De varierer mellom butikker, og er uansett ikke laget for norske barn (med noen unntak). F.eks. Name It, Zara osv. er basert på barn i helt andre land.

Man kan heller ikke se kun på høyde, men også på vekt, og hvor lang man er i ryggen i forhold til beina, f.eks. Gutten vår har lang rygg og kortere bein. Han bruker en annen størrelse i overdeler enn i underdeler.

Uansett må foreldre få lov til å velge klær de mener passer barna sine, og barna må etter hvert få lov til å være med å bestemme selv.

Kanskje denne jente med baggy klær liker baggy klær, eller kanskje hun har en storesøster hun ser opp til, og arver tøy av?

Noen ganger er man også veldig mellom størrelser, slik at størrelsen under er desidert for liten, og en størrelse opp er desidert for stor.

Anonymkode: c87b1...8d8

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenåringer på ungdomsskolen bruker ikke de størrelsene. Sånn til info. 

Det er ofte at barn som er lubne/tykke foretrekker store klær. Det får de til å føle seg mindre tykke

Eh, jo. Mine tenåringsjenter brukte 158 i 8.-9. klasse. 

Anonymkode: 45a2d...4c2

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det kan de fint være. Om 10 6-åringer er 120cm høye, 5 er 125cm høye, og 15 er 150cm høye, er gjennomsnittshøyden til disse 6-åringene 136 cm. Ergo er flertallet av 6-åringene godt over gjennomsnittshøyden. 

For en fantastisk diskusjon! 🙈

«Ingen jenter på ungdomsskolen bruker 158!»

«Jo, mine jenter brukte 158 i 9.klasse!»

«Hvorfor bruker noen jenter for store klær?? Det MÅ jeg ha svar på!»

«Norske barn er høyere enn gjennomsnittet.»

«Nei!»

«Jo!»

«Vet du ikke hva gjennomsnitt er, eller????»

Men sånn ellers? Går det bra? 😂 Folk er forskjellige. Barn er forskjellige. Noen liker trange klær. Andre liker store klær. Spiller det noen rolle? 🤷🏼‍♀️

Dette med  Strl  er veldig vanskelig. Min datter  går i 6. Klasse er like høy som meg, ikke tykk men heller ikke mager. Hun kjøper ikke klær i barne Strl  lenger.  Sluttet å kjøpe i barne avd  i 4 klasse.  Har ikke noe med at det ikke passer men passformen blir gal. 

Anonymkode: 947b6...dba

Hahaha, det er slike tråder som gjør dib gull!

Størrelser vs alder varierer selvsagt.  Akkurat som voksne størrelser. Når jeg må kjøpe størrelse M er størrelsen feil. Men når jeg må kjøpe XS er det riktig, selv om jeg egentlig bruker S.

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eh, jo. Mine tenåringsjenter brukte 158 i 8.-9. klasse. 

Mens min 12-åring i 7. bruker størrelse M voksen, og vokste ut av barnestørrelsene da hun var 10-11.  Folk er forskjellige.

Anonymkode: f3633...eed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...