Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #1 Skrevet 11. oktober 2019 Min sønn har bedt han siden han var 3 ,de gikk i samme bhg, og er også nå etter skolestart ganske gode venner, og leker en del, men legger merke til noe veldig trist, han har ikke vert i noen av de 3 bursdagene som har vert til nå, og når jeg spør hvor han er, så sier de han ba vi ikke? Er ikke dette veldig slemt? ja han kan være litt masete,men ellers en topp gutt, mamman har alltid vert med, så jeg synes ikke det var noe problem. han funger veldig godt selvom han har downs syndrom Anonymkode: d6468...0c3
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #2 Skrevet 11. oktober 2019 Jo, det er veldig trist. Sånn skal det ikke være. Anonymkode: 42dd6...4d9
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #3 Skrevet 11. oktober 2019 Det er uhørt og jeg hadde tatt det opp i foreldregruppen. Man utestenger ikke et barn, uansett. Trenger det ekstra oppfølging får foreldrene bli med (noe du også sier de er). Om det er uvitenhet eller idioti fra de andre foreldrene gjør egentlig ingen forskjell, det må tas tak i uansett. Anonymkode: 03de2...799
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #4 Skrevet 11. oktober 2019 Jeg synes det er helt uhørt! Jeg har selv fire barn, og har hatt både en blind jente, ei som er psykisk utviklingshemmet, en med downs syndrom og en i rullestol i bursdag. Det går helt fint. Disse foreldrene er vant til å være med, det er vant til å tilrettelegge og få ting greit, så det ordner seg helt fint. Men jeg opplevde også, tror det var tredje gangen hun som er psykisk utvikningshemmet var her i bursdag at mammaen hennes da at det var så fint at jeg inkluderte henne, og at det var eneste barneselskapet hun var bedt i. Jeg synes det er så trist. Ja, jenta er hjerneskadet, og hun har noen med seg. Siste bursdagen hun var her hadde hun med seg støttekontakten sin og fant en dukke som ingen her lekte med lenger som hun holdt i hele selskapet. Hun er litt slitsom og ikke så interessert i de andre barna og går for seg selv, men sikkert et år etterpå sa hun hver gang jeg møtte henne "Husker du den gangen jeg var hjemme hos dere og koste med dukka". Det skal så lite til, og det er ikke et større problem enn du gjør det til altså. Anonymkode: 9b725...e49
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #5 Skrevet 11. oktober 2019 Går han i samme klasse som dem? Hvis han feks går i en spesialklasse og bare er inne i noen timer sammen med de andre barna, og ikke er oppført på klasselista, hadde ikke jeg tenkt på å invitere ham heller. I motsatt fall er det helt på trynet å ekskludere ham. Anonymkode: 38f78...7e8
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #6 Skrevet 11. oktober 2019 Så rart hvor forskjellige holdninger kan være. I familien min er det ei jente med downs syndrom, og foreldrene sier hun blir bedt i så mange bursdager at det nesten blir litt for mye av det gode. (Men bare nesten, for hun virkelig elsker bursdager.) Hun er i barneselskapene til mine barn også selv om hun er noen år eldre enn dem, for hun synes det er så stas. Anonymkode: 4ed13...9e8
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #7 Skrevet 11. oktober 2019 Tusen takk for fine svar Godt det ikke bare jeg som reagerer på dette. Nei gutten går hele tiden sammens med de andre barna. Mener dere jeg skal ta det opp med resten av foreldrene ? Jeg tenker det kanskje er bedre og ta det med kontaktlærer? Anonymkode: d6468...0c3
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #8 Skrevet 11. oktober 2019 Er veldig delt her. Man skal jo ikke utestenge noen. Men, skal de barna som var så «uheldige» å komme i klassen til den med Downs virkelig måtte «ødelegge» alle bursdager i 8 eller 10 skoleår? Jeg er tvilling og jeg og søsteren havnet i ulike parallell klasser på skolen. Jeg fikk han med Downs. Han tok «all» plass «hele» tiden. Alt måtte tilpasses ham, alle måtte ta hensyn til ham hele tiden. Og veldig mye av de sosiale tingene som bursdager ble litt «ødelagt». Når jeg ser på mine skoleår sammenliknet med søsters så ser jeg jo at vi som havner i klassen til han med Downs trakk det korte strået. Det var surt for oss å se den andre klassen som slapp dette. Sånn er det bare. Det gikk ut over oss i alle årene på skolen. Jeg tenker at utestenge et «vanlig» barn ikke er greit, men en med Downs har faktisk andre forutsetninger og det tenker jeg at ikke burde gå ut over hele klassen. Så slem er jeg. Anonymkode: 63ea5...d3f
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #9 Skrevet 11. oktober 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for fine svar Godt det ikke bare jeg som reagerer på dette. Nei gutten går hele tiden sammens med de andre barna. Mener dere jeg skal ta det opp med resten av foreldrene ? Jeg tenker det kanskje er bedre og ta det med kontaktlærer? Anonymkode: d6468...0c3 Når han går i klassen dems, er dette helt uaktuelt å ikke be. Hva f... ? Ja, dette burde du ta opp. Minne dem på at han er en del av klassen og samholdet. Inviterer de selv til bursdager? Anonymkode: de4f9...392
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #10 Skrevet 11. oktober 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er veldig delt her. Man skal jo ikke utestenge noen. Men, skal de barna som var så «uheldige» å komme i klassen til den med Downs virkelig måtte «ødelegge» alle bursdager i 8 eller 10 skoleår? Jeg er tvilling og jeg og søsteren havnet i ulike parallell klasser på skolen. Jeg fikk han med Downs. Han tok «all» plass «hele» tiden. Alt måtte tilpasses ham, alle måtte ta hensyn til ham hele tiden. Og veldig mye av de sosiale tingene som bursdager ble litt «ødelagt». Når jeg ser på mine skoleår sammenliknet med søsters så ser jeg jo at vi som havner i klassen til han med Downs trakk det korte strået. Det var surt for oss å se den andre klassen som slapp dette. Sånn er det bare. Det gikk ut over oss i alle årene på skolen. Jeg tenker at utestenge et «vanlig» barn ikke er greit, men en med Downs har faktisk andre forutsetninger og det tenker jeg at ikke burde gå ut over hele klassen. Så slem er jeg. Anonymkode: 63ea5...d3f Forskjell på privat og skole. Altså, man ekskluderer ingen. Og er det et barn med spesielle behov, ber man foreldre være med, til rettelegger så godt som mulig, uten at det går utover alle. Din klasse, her har skolen og lærer gjort en dårlig jobb. Ja, alle skal lære seg å ta vare på og vise hensyn. Men det skal ikke gå så langt at de 24 andre i klassen blir holdt tilbake. Anonymkode: de4f9...392
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #11 Skrevet 11. oktober 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Forskjell på privat og skole. Altså, man ekskluderer ingen. Og er det et barn med spesielle behov, ber man foreldre være med, til rettelegger så godt som mulig, uten at det går utover alle. Din klasse, her har skolen og lærer gjort en dårlig jobb. Ja, alle skal lære seg å ta vare på og vise hensyn. Men det skal ikke gå så langt at de 24 andre i klassen blir holdt tilbake. Anonymkode: de4f9...392 Bare det at foreldre er med er jo litt hemmende når de er begynt på skolen. Ser ikke helt hvordan det skulle blitt tilrettelagt bedre jeg. Det vil jo være negativt for de andre når nivået i en klasse må «senkes» ned til en med spesielle behov. Anonymkode: 63ea5...d3f
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #12 Skrevet 11. oktober 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er veldig delt her. Man skal jo ikke utestenge noen. Men, skal de barna som var så «uheldige» å komme i klassen til den med Downs virkelig måtte «ødelegge» alle bursdager i 8 eller 10 skoleår? Jeg er tvilling og jeg og søsteren havnet i ulike parallell klasser på skolen. Jeg fikk han med Downs. Han tok «all» plass «hele» tiden. Alt måtte tilpasses ham, alle måtte ta hensyn til ham hele tiden. Og veldig mye av de sosiale tingene som bursdager ble litt «ødelagt». Når jeg ser på mine skoleår sammenliknet med søsters så ser jeg jo at vi som havner i klassen til han med Downs trakk det korte strået. Det var surt for oss å se den andre klassen som slapp dette. Sånn er det bare. Det gikk ut over oss i alle årene på skolen. Jeg tenker at utestenge et «vanlig» barn ikke er greit, men en med Downs har faktisk andre forutsetninger og det tenker jeg at ikke burde gå ut over hele klassen. Så slem er jeg. Anonymkode: 63ea5...d3f Enig! Det avhenger også veldig av graden av tilleggsvansker. Godt fungerende, lite adferdsproblemer? Ingen unnskyldning. Psykisk utviklingshemming, autistiske trekk, alvorlige adferdsproblemer? Bursdagen er bursdagsbarnet sin dag. Akkurat den dagen burde det være lov å få feire på den måten som barnet ønsker, og slippe å ta store hensyn til andre (eller å risikere å få feiringen ødelagt). Anonymkode: 2686b...df6
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #13 Skrevet 11. oktober 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enig! Det avhenger også veldig av graden av tilleggsvansker. Godt fungerende, lite adferdsproblemer? Ingen unnskyldning. Psykisk utviklingshemming, autistiske trekk, alvorlige adferdsproblemer? Bursdagen er bursdagsbarnet sin dag. Akkurat den dagen burde det være lov å få feire på den måten som barnet ønsker, og slippe å ta store hensyn til andre (eller å risikere å få feiringen ødelagt). Anonymkode: 2686b...df6 Du skriver at barn må få feire på den måten man vil, Så hvis noen ikke vil ha ditt barn i bursdag så er det greit😊 selv om barnet ditt er det eneste? Anonymkode: 7b595...ef7
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #14 Skrevet 11. oktober 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du skriver at barn må få feire på den måten man vil, Så hvis noen ikke vil ha ditt barn i bursdag så er det greit😊 selv om barnet ditt er det eneste? Anonymkode: 7b595...ef7 Jeg håper du ser at det er STOR forskjell på et barn med spesielle behov og et «normalt» barn? Man stenger ikke ute et «normalt» barn bare fordi en ikke liker det, det handler om barn med spesielle behov som på død og liv skal inkluderes i alt på alle andres bekostning. Skal ett barn få «ødelegge» for alle de andre? Anonymkode: 63ea5...d3f
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #15 Skrevet 11. oktober 2019 Hørtes spesielt ut. Her blir alle bedt uansett. Anonymkode: 8861a...c6f
Twintipp Skrevet 11. oktober 2019 #16 Skrevet 11. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er veldig delt her. Man skal jo ikke utestenge noen. Men, skal de barna som var så «uheldige» å komme i klassen til den med Downs virkelig måtte «ødelegge» alle bursdager i 8 eller 10 skoleår? Jeg er tvilling og jeg og søsteren havnet i ulike parallell klasser på skolen. Jeg fikk han med Downs. Han tok «all» plass «hele» tiden. Alt måtte tilpasses ham, alle måtte ta hensyn til ham hele tiden. Og veldig mye av de sosiale tingene som bursdager ble litt «ødelagt». Når jeg ser på mine skoleår sammenliknet med søsters så ser jeg jo at vi som havner i klassen til han med Downs trakk det korte strået. Det var surt for oss å se den andre klassen som slapp dette. Sånn er det bare. Det gikk ut over oss i alle årene på skolen. Jeg tenker at utestenge et «vanlig» barn ikke er greit, men en med Downs har faktisk andre forutsetninger og det tenker jeg at ikke burde gå ut over hele klassen. Så slem er jeg. Anonymkode: 63ea5...d3f Vet du hva, jeg synes det svaret her er utrolig trist. Deres klasse trakk ikke det korteste strået. Forstår du ikke selv i voksen alder hvor verdiskapende det er å omgås hverandre på tross av ulikheter? Og er ikke denne guttens behov for inkludering større enn dit behov for å være med «likesinnede»? Her bor vi i Norge liksom, gratis skole og alt, men så skal en født med down syndrom ødelegge bursdagene deres? Uff.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #17 Skrevet 11. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg håper du ser at det er STOR forskjell på et barn med spesielle behov og et «normalt» barn? Man stenger ikke ute et «normalt» barn bare fordi en ikke liker det, det handler om barn med spesielle behov som på død og liv skal inkluderes i alt på alle andres bekostning. Skal ett barn få «ødelegge» for alle de andre? Anonymkode: 63ea5...d3f Hvis man kan utestenge et barn med Downs syndrom, kan man fint utestenge et barn man ikke liker. For å bruke din argumentasjon : Skal et barn som ikke likes av bursdagsbarnet og kanskje noen fler, ødelegge for andre? Hvorfor skal ikke et barn med spesielle behov inkluderes på samme måte som de uten? Vil du være med på å ekskludere? Anonymkode: 21005...6fa
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #18 Skrevet 11. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg håper du ser at det er STOR forskjell på et barn med spesielle behov og et «normalt» barn? Man stenger ikke ute et «normalt» barn bare fordi en ikke liker det, det handler om barn med spesielle behov som på død og liv skal inkluderes i alt på alle andres bekostning. Skal ett barn få «ødelegge» for alle de andre? Anonymkode: 63ea5...d3f Det er egentlig ingen forskjell på de to tingene du nevner. Saken er at når du utestenger en med downs, så gjør du det fordi du ikke liker denne. Jeg håper du forstår at disse barna ofte har de samme følelsene som andre, og også at de får med seg langt mer enn det mange tror. De forstår at de er annerledes, de forstår når de blir utestengt pga. diagnosen sin, de forstår når de på skolen hører alle andre snakke om selskaper de selv ikke blir bedt i... Men det er kanskje ikke så farlig å såre og utestenge et barn med diagnose? Når foreldrene er med så er det ingen grunn til å ikke be, i hvert fall ikke så lenge det ikke er ekstremt store forskjeller i funksjonsnivå. Anonymkode: 9b8b8...b02
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #19 Skrevet 11. oktober 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Er veldig delt her. Man skal jo ikke utestenge noen. Men, skal de barna som var så «uheldige» å komme i klassen til den med Downs virkelig måtte «ødelegge» alle bursdager i 8 eller 10 skoleår? Jeg er tvilling og jeg og søsteren havnet i ulike parallell klasser på skolen. Jeg fikk han med Downs. Han tok «all» plass «hele» tiden. Alt måtte tilpasses ham, alle måtte ta hensyn til ham hele tiden. Og veldig mye av de sosiale tingene som bursdager ble litt «ødelagt». Når jeg ser på mine skoleår sammenliknet med søsters så ser jeg jo at vi som havner i klassen til han med Downs trakk det korte strået. Det var surt for oss å se den andre klassen som slapp dette. Sånn er det bare. Det gikk ut over oss i alle årene på skolen. Jeg tenker at utestenge et «vanlig» barn ikke er greit, men en med Downs har faktisk andre forutsetninger og det tenker jeg at ikke burde gå ut over hele klassen. Så slem er jeg. Anonymkode: 63ea5...d3f Fint du selv ser hvor slemt det er da, i det minste. Jeg skjønner ikke hvordan en bursdag kan ødelagt av at et barn med Downs syndrom er invitert, så forklar gjerne det litt bedre? Anonymkode: 09fae...91b
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #20 Skrevet 11. oktober 2019 54 minutter siden, Twintipp skrev: Vet du hva, jeg synes det svaret her er utrolig trist. Deres klasse trakk ikke det korteste strået. Forstår du ikke selv i voksen alder hvor verdiskapende det er å omgås hverandre på tross av ulikheter? Og er ikke denne guttens behov for inkludering større enn dit behov for å være med «likesinnede»? Her bor vi i Norge liksom, gratis skole og alt, men så skal en født med down syndrom ødelegge bursdagene deres? Uff. Nei, det var ikke verdiskapende, heller tvert imot. Vi følte jo alle på kroppen hvor dårlig dette var for alle, kanskje bare han som det var positivt for? Å omgås ulike folk er jeg enig i er fint, men når dette er hver eneste hele skoledag, klassefest, leirskole, bursdag osv så tar det jo over helt. Da «bor» man midt i det. Man slipper ikke unna. Tydeligvis trumfer denne guttens behov alle oss andre 23 sine behov, er ikke det litt feil? Alle i klassen merket dette, ikke bare meg. Men det er jo slik, den ene trumfer de andres fordi det er «synd på ham» eller? Det er ikke kult å grue seg til neste gang man blir spytta på eller ropt til eller behandlet hardhendt. Og vite at hver bursdag blir det bråk pga av denne ene personen som må inkluderes. Og vite at man ikke får like god undervisning som naboklassen osv. Lett å sitte å si at jeg er fæl når du ikke har levd det selv. Anonymkode: 63ea5...d3f
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #21 Skrevet 11. oktober 2019 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis man kan utestenge et barn med Downs syndrom, kan man fint utestenge et barn man ikke liker. For å bruke din argumentasjon : Skal et barn som ikke likes av bursdagsbarnet og kanskje noen fler, ødelegge for andre? Hvorfor skal ikke et barn med spesielle behov inkluderes på samme måte som de uten? Vil du være med på å ekskludere? Anonymkode: 21005...6fa Et barn med Downs har ikke samme forutsetninger som de andre til å forstå alt og være med på alt. Normale barn har det. Samme hvor mye man prøver lære eller oppdra et barn med Downs vil det fortsatt ha Downs. En litt vanskelig gutt som ikke blir likt kan hjelpes av de rundt til å oppføre seg bedre, bli likt. Du får ikke en katt til å logre bare fordi du behandler den som en hund. Anonymkode: 63ea5...d3f
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #22 Skrevet 11. oktober 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det var ikke verdiskapende, heller tvert imot. Vi følte jo alle på kroppen hvor dårlig dette var for alle, kanskje bare han som det var positivt for? Å omgås ulike folk er jeg enig i er fint, men når dette er hver eneste hele skoledag, klassefest, leirskole, bursdag osv så tar det jo over helt. Da «bor» man midt i det. Man slipper ikke unna. Tydeligvis trumfer denne guttens behov alle oss andre 23 sine behov, er ikke det litt feil? Alle i klassen merket dette, ikke bare meg. Men det er jo slik, den ene trumfer de andres fordi det er «synd på ham» eller? Det er ikke kult å grue seg til neste gang man blir spytta på eller ropt til eller behandlet hardhendt. Og vite at hver bursdag blir det bråk pga av denne ene personen som må inkluderes. Og vite at man ikke får like god undervisning som naboklassen osv. Lett å sitte å si at jeg er fæl når du ikke har levd det selv. Anonymkode: 63ea5...d3f Det du beskriver her er på ingen måte diagnosetypisk for de med downs. Kjenner flere med diagnosen, og ingen av disse har oppført seg slik. Her er det skolen og andre som har sviktet dere, ikke den som hadde downsdiagnosen - den ble trolig sviktet like mye som dere andre i klassen! Anonymkode: 9b8b8...b02
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #23 Skrevet 11. oktober 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er egentlig ingen forskjell på de to tingene du nevner. Saken er at når du utestenger en med downs, så gjør du det fordi du ikke liker denne. Jeg håper du forstår at disse barna ofte har de samme følelsene som andre, og også at de får med seg langt mer enn det mange tror. De forstår at de er annerledes, de forstår når de blir utestengt pga. diagnosen sin, de forstår når de på skolen hører alle andre snakke om selskaper de selv ikke blir bedt i... Men det er kanskje ikke så farlig å såre og utestenge et barn med diagnose? Når foreldrene er med så er det ingen grunn til å ikke be, i hvert fall ikke så lenge det ikke er ekstremt store forskjeller i funksjonsnivå. Anonymkode: 9b8b8...b02 Jeg tenker at 23 personer ikke bør lide fordi en annen med Downs skal få «alt». Det ER forskjell. Det må jo folk bare innse. Anonymkode: 63ea5...d3f
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #24 Skrevet 11. oktober 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Et barn med Downs har ikke samme forutsetninger som de andre til å forstå alt og være med på alt. Normale barn har det. Samme hvor mye man prøver lære eller oppdra et barn med Downs vil det fortsatt ha Downs. En litt vanskelig gutt som ikke blir likt kan hjelpes av de rundt til å oppføre seg bedre, bli likt. Du får ikke en katt til å logre bare fordi du behandler den som en hund. Anonymkode: 63ea5...d3f ... Og likevel klarer de fleste katter og hunder å godta hverandre når de vokser opp sammen, til tross for at de er svært ulike. Kanskje vi mennesker bør prøve det samme. Anonymkode: 09fae...91b
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #25 Skrevet 11. oktober 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fint du selv ser hvor slemt det er da, i det minste. Jeg skjønner ikke hvordan en bursdag kan ødelagt av at et barn med Downs syndrom er invitert, så forklar gjerne det litt bedre? Anonymkode: 09fae...91b Han spyttet, han ropte, ødela ting, tok over alt med høy stemme, dyttet folk unna. Herjet og hojet. Fikk han ikke det som han ville ble han voldsom. Folk var engstelige, og det ble hans «show», så måtte vi andre holde hos i bakgrunnen og la ham ta plassen. Vi ble jo vant til det etterhvert, mistet piffen. Var bare når det ikke var klassestyrte ting som han måtte inkluderes i at vi kunne gjøre «normale» ting å ha det gøy. Jeg synes ikke det er slemt, men vêr dere synes jeg er det. Dere skulle jo prøvd å gå de årene i mine sko. Ekstra vanskelig for meg sikkert siden jeg jo hørte fra søsteren hvordan alt kunne ha vært. Anonymkode: 63ea5...d3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå