Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2019 #1 Skrevet 10. oktober 2019 Kommer betenkt hjem fra foreldresamtale på skolen. Jeg har altså da en gutt som blir 6 år i november. Han har flere venner og vi har besøk nesten daglig 😊 Han er omsorgsfull, men tullete. Han liker biler og Lego. Han elsker å klatre i trær, løpe, hoppe og sparke fotball. Han kan lese og regne, men har ikke så god finmotorikk enda. Et i mine øyne og sammenlignet med vennene, et helt normalt barn som elsker å leke. I dag fikk jeg høre at han var veldig umoden. Han var flink til mye, men hadde vanskeligheter med å sitte stille på stolen i en hel skoletime. Han fiklet med pennalet, vrir seg på stolen (de har stol med hjul som man kan snurre på) og falt ofte litt ut på slutten av timene. Jeg er litt usikker på om det er greit å kalle dette umodenhet. Det er et negativt ladet ord. Er ikke det naturlig at 5-6 åringer er klar for friminutt på slutten av en skoletime? Kan legge til at jeg også har to barn til, jenter. Læreren der brukte aldri ordet umoden. Anonymkode: a4837...c62
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2019 #2 Skrevet 10. oktober 2019 Høres ut som en lærer som ikke er vant til de minste i skolen Anonymkode: ba484...1f1
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2019 #3 Skrevet 10. oktober 2019 Høres ut som en gjennomsnittlig 6åring👍😊 Anonymkode: 32467...809
Mostly Harmless Skrevet 10. oktober 2019 #4 Skrevet 10. oktober 2019 (endret) Man kan jo ikke forvente annet enn å ha noen umodne barn blant førsteklassingene, når man nå har funnet ut at det er en god ide at femåringer skal begynne på skolen. Men mente læreren det skulle gjøres noe med dette da? Eneste jeg kan se for meg som kan hjelpe ut over å vente på at han skal bli modnere, er å minimere distraksjoner. Kan ikke forvente at en femåring skal klare å motstå snurrestol og pennal når det begynner å røyne på. Endret 10. oktober 2019 av Mostly Harmless
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2019 #5 Skrevet 10. oktober 2019 Jeg får lyst til å hoppe og skrike som en....ja, 5-åring, når jeg leser slikt. Det er ikke barnas feil at det plutselig er feil å være et barn når voksne har bestemt at den "lekbaserte" førsteklassen faktisk er vanlig skole. Anonymkode: c1a14...ce6
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2019 #6 Skrevet 10. oktober 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kommer betenkt hjem fra foreldresamtale på skolen. Jeg har altså da en gutt som blir 6 år i november. Han har flere venner og vi har besøk nesten daglig 😊 Han er omsorgsfull, men tullete. Han liker biler og Lego. Han elsker å klatre i trær, løpe, hoppe og sparke fotball. Han kan lese og regne, men har ikke så god finmotorikk enda. Et i mine øyne og sammenlignet med vennene, et helt normalt barn som elsker å leke. I dag fikk jeg høre at han var veldig umoden. Han var flink til mye, men hadde vanskeligheter med å sitte stille på stolen i en hel skoletime. Han fiklet med pennalet, vrir seg på stolen (de har stol med hjul som man kan snurre på) og falt ofte litt ut på slutten av timene. Jeg er litt usikker på om det er greit å kalle dette umodenhet. Det er et negativt ladet ord. Er ikke det naturlig at 5-6 åringer er klar for friminutt på slutten av en skoletime? Kan legge til at jeg også har to barn til, jenter. Læreren der brukte aldri ordet umoden. Anonymkode: a4837...c62 Men det er jo det han ER da? Han er jo også nesten et år yngre enn de eldste i klassen. Det kommer seg jo etterhvert, du sier jo at han kan lese og regne alt, da er det jo i tillegg kjedelig der siden han ikke lærer noe nytt. Anonymkode: af3b6...6f0
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2019 #7 Skrevet 10. oktober 2019 Høres ut som han er umoden i forhold til mange 6-åringer ved skolestart. Han er jo umoden sånn sett. Men han er IKKE unormal. Mange skolestartere er veldig umoden fordi det er nesten umenneskelig å kreve at en vilter 5-åring skal sitte stille på stolen en hel skoletime. For øvrig kan jeg si at i min sønns klasse var de fleste gutter veldig urolige helt frem til 4. klasse. Er nok mer vanlig enn uvanlig. Anonymkode: 03d6c...4c7
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2019 #8 Skrevet 10. oktober 2019 Jeg er så DRITT lei av foreldre som skal henge seg opp i ord. "Det er et negativt ladet ord". Skjerp deg!? Hm? Du er umoden. Ungen din høres normal ut. Til å være gutt. De er ofte mer urolige. Anonymkode: 1ebfc...2ad
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2019 #9 Skrevet 10. oktober 2019 Han høres temmelig normal ut. De fleste førsteklassinger hadde hatt godt av et år til i barnehagen. Skolestart for fem-seksåringer var godt ment, men har slått helt feil ut. Det er ikke den lekbaserte læringsarenaen det var ment å være. I tillegg er jo gutten din nettopp gutt, og født seint på året. Anonymkode: b19eb...fa4
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2019 #10 Skrevet 10. oktober 2019 Jeg ville ikke bekymret meg for gutten. Vedrørende læreren: Det er mulig vedkommende er litt teit/insensitiv. Det kommer an på hvordan ordene falt. Jeg ville uansett latt det fare og gitt læreren en sjanse til. Anonymkode: c6703...ddd
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2019 #11 Skrevet 10. oktober 2019 Han høres normal ut. Begge mine gutter har hatt problem med å sitte rolig i den alderen. Det blir bedre 😉 Anonymkode: f241d...360
oslofrk Skrevet 10. oktober 2019 #12 Skrevet 10. oktober 2019 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han høres temmelig normal ut. De fleste førsteklassinger hadde hatt godt av et år til i barnehagen. Skolestart for fem-seksåringer var godt ment, men har slått helt feil ut. Det er ikke den lekbaserte læringsarenaen det var ment å være. I tillegg er jo gutten din nettopp gutt, og født seint på året. Anonymkode: b19eb...fa4 Det var ikke «godt ment» at 6åringene begynte på skolen! Det var av økonomiske hensyn - for å få plass til ettåringene i bhg og foreldre raskere ut i jobb.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2019 #13 Skrevet 10. oktober 2019 Jeg er skikkelig lei meg på vegne av femåringene som er satt til å måtte være små voksne for å fylle kriteriene for normalitet. Ps: Jeg er lektor på videregående og fikler masse med diverse stadig vekk, jeg ser på klokka og lurer på når fellesmøter er ferdig etc. Kan også synes det er kjekt med avveksling fra å stå og sitte inne i et klasserom en hel dag uke etter uke. Rektor har ikke innhentet meg og katalogisert meg som umoden. Anonymkode: 22ac0...714
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2019 #14 Skrevet 10. oktober 2019 Har også novemberbarn, jente (lillesøster) som startet på skolen ifjor. Tok noen måneder før hun kom «inn i» alt det nye. Hun ville ikke alltid sitte i samlingsstund, gjøre oppgaver i norsk mm. Jeg er barnehagelærer og kjente jeg var spent hvordan overgangen til skolen skulle gå, og ikke overrasket over at det ble nye nytt på en gang, bare det å holde oversikt over innesko og å henge opp jakka var utfordrende. Litt kunsterisk og distré type. Men skolen og lærerne hos oss har vært supre med å forstå at de er 5 og 6 år gamle og trenger tid og varme voksne til å veilede de gjennom oppstarten. Hjelper nok å gå på liten skole, 18 elever og nesten alltid 2-3 voksne i timene. Forstår godt at du ble skuffet over lærerens beskrivelse, er det 5-åringen som skal tilpasse seg skolen eller motsatt? Det at han er sosial og trives er det aller viktigste i første klasse, da faller det andre på plass. Min andreklassing leser norsk og engelsk, skriver alle bursdagskort og handlelister selv nå. Valgte «barnets side» ifjor - umoden eller barnslig - passer perfekt uansett! 😊 Anonymkode: 59fc3...a56
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2019 #15 Skrevet 10. oktober 2019 Er det ikke bra at læreren sier han er umoden da? Det betyr jo at læreren ser en liten gutt, som ikke er helt klar for skolens regime enda, og har forståelse for det. I stedet for at han får stempel som en forstyrrende urokråke eller noe annet slemt, sier de at han er umoden, og de skjønner at han trenger litt mere tid på seg. Anonymkode: 8b175...847
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2019 #16 Skrevet 10. oktober 2019 1 time siden, oslofrk skrev: Det var ikke «godt ment» at 6åringene begynte på skolen! Det var av økonomiske hensyn - for å få plass til ettåringene i bhg og foreldre raskere ut i jobb. Jo, selvfølgelig var det godt ment. Men det var en absolutt intensjon i dette om at seksåringene skulle ha en lek-preget hverdag, og at dette første skoleåret "bare" skulle forberede dem for skolen og "vanlig" skolearbeid. Det er forøvrig ingen grunn til at ikke ettåringer skal begynne i barnehage, og ja, vi trenger at folk er i arbeid i dette landet. Vi har fantastiske velferdsordninger som er avhengig av at vi alle er med og delfinansierer den. Anonymkode: b19eb...fa4
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2019 #17 Skrevet 10. oktober 2019 Dette høres rart ut. Da min gutt gikk i 1. klasse fikk vi også høre at han var mye urolig, men at dette var helt normalt, og at bare halvparten av barna i klassen faktisk klarte å bli sittende på stolen gjennom en hel skoletime. Dette var ikke noe som var forventet i 1. klasse sa læreren, og de pleide å ta mye pauser og la barna få røre på seg når de så at det var behov for det. Anonymkode: 4050b...c7b
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2019 #18 Skrevet 10. oktober 2019 Man kan overhodet ikke forvente at en femåring skal sitte i ro en hel skoledag. JEG klarer ikke å sitte i ro en hel skoledag, og jeg er en helt normal 30-åring. Denne læreren høres ut som han eller hun ikke er vant til små barn. Anonymkode: c49d8...71e
Tipp topp Skrevet 11. oktober 2019 #19 Skrevet 11. oktober 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det ikke bra at læreren sier han er umoden da? Det betyr jo at læreren ser en liten gutt, som ikke er helt klar for skolens regime enda, og har forståelse for det. I stedet for at han får stempel som en forstyrrende urokråke eller noe annet slemt, sier de at han er umoden, og de skjønner at han trenger litt mere tid på seg. Anonymkode: 8b175...847 Dette tenkte jeg også. Hvorfor oppfatter du umoden som et negativt ord? Er jo bare en beskrivelse læreren mener forklarer hvorfor han er litt urolig etc. At det skyldes at han fortsatt er en liten gutt og ikke andre grunner.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #20 Skrevet 11. oktober 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det ikke bra at læreren sier han er umoden da? Det betyr jo at læreren ser en liten gutt, som ikke er helt klar for skolens regime enda, og har forståelse for det. I stedet for at han får stempel som en forstyrrende urokråke eller noe annet slemt, sier de at han er umoden, og de skjønner at han trenger litt mere tid på seg. Anonymkode: 8b175...847 Dette. Eg hadde nok og brukt det ordet😊. Anonymkode: 4b34b...e27
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2019 #21 Skrevet 11. oktober 2019 Jeg synes ordet umoden er litt negativt ladet jeg da, særlig i første utviklingssamtale i 1. klasse. Han høres jo ut som en fin og helt normal 5-åring som etter 30 min i skoletimen faller litt ut i konsentrasjon. Med mindre det kom med en positivt ladet forklaring på at skolen er en stor overgang for flere 1. klassinger. Anonymkode: 59fc3...a56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå