Gå til innhold

Hvordan har dere råd til Syden???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ufør, ca 200 000, og min mann tjener ca 800 000. 

Vi har 1 mil i inntekt. 

Nybygget hus ( 8 år siden), 2 biler, bla bla bla....

Vi har IKKE mulighet til å reise til Syden hvert år...... 

Men naboene har.....og de har mindre inntekt enn oss.... 

Jeg fatter ikke....

14 åringen min sittet nå hjemme i sofaen og ser Snap stort fra 13 venner/bekjente i klassen som er i Tyrkia og Spania i høstferien....... 

En del av disse familiene var 2 og 3 uker i sommer, pluss noen i tillegg også påska.....

BEGRIPER ikke hvordan de har råd......

Anonymkode: d3efa...879

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ferielån.

Anonymkode: 97025...7ee

Skrevet

Hvor var du da klassen fikk undervisning i korrekt bruk av tegnsetting? Eller da dere lærte om avsnitt og struktur i tekst generelt? 

Hvordan har vi råd til å reise til "Syden"? Vi har begge greie inntekter. Lavt boliglån, noe studielån, ingen billån og ellers ingen andre type lån. 

Anonymkode: 332ff...a02

Skrevet

Vi har vel sånn omtrent det samme som dere. Vi drar ikke til syden, men vi hadde hatt råd til det om vi ville. Men vi har råd til de feriene vi vil ha fordi vi har lavt boliglån og lever ellers sparsommelig i hverdagen, og vi sparer ekstra hver måned. 

Anonymkode: 3b926...0c6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ufør, ca 200 000, og min mann tjener ca 800 000. 

Vi har 1 mil i inntekt. 

Nybygget hus ( 8 år siden), 2 biler, bla bla bla....

Vi har IKKE mulighet til å reise til Syden hvert år...... 

Men naboene har.....og de har mindre inntekt enn oss.... 

Jeg fatter ikke....

14 åringen min sittet nå hjemme i sofaen og ser Snap stort fra 13 venner/bekjente i klassen som er i Tyrkia og Spania i høstferien....... 

En del av disse familiene var 2 og 3 uker i sommer, pluss noen i tillegg også påska.....

BEGRIPER ikke hvordan de har råd......

Anonymkode: d3efa...879

Herregud, at du ikke blir flau over ditt eget innlegg. Over 1 million i inntekt og har ikke råd til å reise til syden, dere burde virkelig gå gjennom budsjettet deres

Anonymkode: 1a271...11c

Skrevet

Og jeg fatter ikke at folk aldri har råd! Jeg fatter ikke ig jeg har minstelønn!!!! Men nå har jeg også brukt diverse apper som gir gratis en del ting. 

Anonymkode: 725b4...d61

Skrevet

Vi har 450 000 brutto til sammen, og vi kunne reist til syden hvert år hvis vi ville. Det er mange billige reiser og mange måter å leve økonomisk i hverdagen.

Anonymkode: ac240...5e0

Skrevet

Mindre inntekt er ikke ensbetydende med dårligere råd enn dere. Hvis de har lite lån og sparer mye i hverdagen vil de ha bedre råd enn noen med stort huslån, to billån, dyre matvaner, osv. 

Skrevet

Nå handler det jo om hva man prioriterer da. Da jeg var liten dro vi til « syden» hver sommer. Jeg og mamma. Hun var alene og hadde dårlig råd men sparte det hun kunne gjennom året. Syden er også så mangt . Noen velger de billigste turene og noen velger de dyre. Med deres inntekt burde dere ha råd til å reise hvis det er det dere ønsker å prioritere 

Skrevet

Jeg er alene med barna og er i Spania hvert år. For meg er ferie en viktig prioritet. Jeg sparer penger på et glass. Der går alt av kontanter og pant. Barna legger også ofte oppi litt der. Ellers sparer jeg 5000 kr i måneden til ferie. Bruker de pengene på sydentur og småturer til storbyer. Opplevelser er livet. Jeg får bare 30000 kr utbetalt, men jeg har ikke gjeld og eier min egen bolig. 😊

Anonymkode: 7f752...fc6

Skrevet

Planlegging.

Feriebudsjett er egen sparekonto vi legger av på årlig. 

-Feriepengene man får hvert år er jo også noe man kan bruke på ferie... Her går feriepengeutbetaling rett i ferie potten for neste års ferie, og spares da med renter i et år. I tillegg til ekstra som legges i hver mnd. Så bestilles ferie min. 6mnd i forveien,da prisene er lavere. 

Anonymkode: a55f5...647

Skrevet

Alenemor og drar til Hellas hver sommer. Prioriteringer! Bruker veldig lite på klær til meg selv. Veldig kontroll på matbudsjett. Bruker minimalt på dill, f. eks interiør, blader etc. Kjøper nesten alt til barn på salg, mye utstyr brukt. Går gjennom økonomien to ganger i året. 

Anonymkode: e6196...443

Skrevet

Vi har to gode inntekter, boliglån på 3,5 mill, ingen billån og er økonomisk fornuftige. Vi kunne fint vært i Syden x 3 per år, men er det ikke. Ikke vil vi det heller.

Anonymkode: 33f1c...a24

Skrevet

Hvordan vi har råd? Vi tok utdanning og tjener ca 1,2 brutto til sammen. Boliglån på 3,5 mill. Kun en bil og den er uten lån. Studielån på ca 500.000 til sammen. Lever sparsommelig, dvs mye hytteturer med DNT i stedet for hotellferier gjennom året. Alltid to uker i Hellas om sommeren. Sparer også 6000 i fond hver måned.

Anonymkode: 89a8b...54d

Skrevet

Det er jo hva man prioriterer. Og du vet jo ikke noe om økonomien til de andre, selv om de ikke har veldig høy inntekt, kan de ha lavt boliglån, så de har lite utgifter.

Jeg er alene med mine barn, og grunnet sykdom, studier osv, har min inntekt vært mellom 200 000-300 000. Og vi har reist til utlandet hvert eneste år. Dyreste ferien vi har hatt kostet reisen 19000, for oss 3, da var vi borte i nesten 4 uker, og reiste rundt i Italia og Frankrike. Beste ferien vi noensinne har hatt. Og billigste ferien var en langhelg i Polen for litt under 2000 kr for oss 3. Har og reist en uke til Mallorca for 3000 kr for oss 3. 

Jeg elsker å reise, og da prioriterer jeg det. Jeg bruker da ekstremt lite penger på meg selv, går aldri ut, og er økonomisk med matbudsjettet, lager nesten alt selv. Og jeg har ikke bil. Da klarer vi fint å reise til utlandet hvert eneste år. 

Anonymkode: d5989...35a

Skrevet

Ved å jobbe knallhardt i mange år med høyere utdanning og jobbe seg oppover, og være velsignet med grei helse. Nå tjener vi rundt 1,5 mill i året og kan reise om vi vil, uten å spare. Tidligere sparte vi, det er ikke så vanskelig dersom man har et budsjett og litt kontroll på økonomien. 

Anonymkode: 11421...acf

Skrevet (endret)
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor var du da klassen fikk undervisning i korrekt bruk av tegnsetting? Eller da dere lærte om avsnitt og struktur i tekst generelt? 

Du måtte bare? 

Hi, dere burde ha råd til å reise til Syden to - tre ganger i året for den lønna, minst. Koster ikke skjorta🙂

Endret av Elizabeth89
Skrevet

Som alle de andre har sagt: Det er ikke bare et spørsmål om inntekt, men også om utgifter. Vi tjener ikke like mye som dere tilsammen, vi har også to biler, men vi kunne fint reist til Syden hvert år hvis vi ville, økonomisk sett. Det handler om prioriteringer i hverdagen.

Skrevet (endret)
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har 450 000 brutto til sammen, og vi kunne reist til syden hvert år hvis vi ville. Det er mange billige reiser og mange måter å leve økonomisk i hverdagen.

jobber dere fult og tjener kun 450.000 til sammen? 

til HI.  Vi tjener til sammen 2,5 mill, men har mye lån og høye utgifter. Men drar hvert år på utenlandsferie uten å spare. Det er en prioritering selv om vi har andre prosjektet hjemme som sluker penger. Det er hva man ønsker selv. For noen er ferie viktig, mens andre er fornøyde med å være hjemme. 

Endret av Gemini77/
Lagret for tidlig
Skrevet
7 minutter siden, Gemini77/ skrev:

jobber dere fult og tjener kun 450.000 til sammen? 

Nei, vi er uføre begge to.

Skrevet

Man sparer. Da skaffer man seg råd til å reise på ferie. Det er ikke så store summene man trenger å spare hver måned for å få råd til en grei tur eller to. Fast sparetrekk av lønn. 

Dessuten: hvorfor syden med stor S? Jeg har ganske brukbar snøring på kart, men "Syden" finner jeg ikke. 

Anonymkode: 76890...523

Skrevet

Det kommer jo HELT AN PÅ hvilke utgifter man har det :P Om man har regninger på 40 000 hver måned, er det selvfølgelig at man ikke har råd til å dra til Syden.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man sparer. Da skaffer man seg råd til å reise på ferie. Det er ikke så store summene man trenger å spare hver måned for å få råd til en grei tur eller to. Fast sparetrekk av lønn. 

Dessuten: hvorfor syden med stor S? Jeg har ganske brukbar snøring på kart, men "Syden" finner jeg ikke. 

Anonymkode: 76890...523

vær så god:

https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt-ord/syden/

Skrevet

Jeg skjønner din frustrasjon. Det er lett å sammenligne seg med andre. Det vi ikke vet, er hvor mye utgifter de har. Vi har et vennepsr, f.eks, som også tilsynelatende har helt lik økonomi som oss. De har derimot arvet en del penger og ei hytte, og har hatt store forsikringsutbetalinger pga diagnoser på to barn. Det vet ikke alle. 

Vi har det ca helt likt som dere. Vi tok derimot grep om økonomien, og fikk oversikt over utgifter. Det hjalp litt. Men likevel, mange spinker og sparer i hverdagen for å kunne reise til ‘Syden’. Vi lever litt mer romslig i hverdagen, har stort matbudsjett og finere bil og båt enn strengt tatt nødvendig, men det gir oss glede. 

Poenget mitt er at så lenge man VET hva pengene sine går til, og føler at de brukes på rett måte, så blir nan så mye mer fornøyd. Uansett økonomiske situasjon.

Anonymkode: 36a6e...293

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...