Gå til innhold

Uførepensjon fra Klp og sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Er det noen her som har/har hatt uførepensjon fra Klp? Jeg har vært sykemeldt i 30% og nærmer meg maksdato (desember.) Har nå søkt uførepensjon fra da.

Lederen min anbefalte meg og heller redusere stillingen min til 70%, ta ulønnet permisjon eller si opp 30%. Dette begrunnet hun med at man ikke har lov til å kombinere uførepensjon med sykemelding (selv etter de 26 ukene.) Dermed vil jeg bli trukket i lønn dersom jeg skulle bli syk/skadet over tid. Er det noen som vet om dette stemmer? Har aldri hatt uførepensjon tidligere og kjenner at dette stresser meg litt.. Vil det virkelig heller lønne seg å si opp deler av stillingen eller bare jobbe redusert? Det vil jo ha mye å si økonomisk, men samtidig er det jo helt krise hvis det skulle skje noe og jeg blir sittende helt uten inntekt utover pensjon i 30%. 

Anonymkode: 22b6c...37c

Fortsetter under...

Skrevet

Ring de å spør. 

Svogeren min har uførepensjon fra klp, 20% også jobber han 80%. Regner med han har sagt opp 20%.

Det du må vite er at klp ikke gir grunnlag for uførepensjon fra nav, så det kan påvirke grunnlaget ditt om du går mot uføretrygd. 

Anonymkode: b547f...8a5

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ring de å spør. 

Svogeren min har uførepensjon fra klp, 20% også jobber han 80%. Regner med han har sagt opp 20%.

Det du må vite er at klp ikke gir grunnlag for uførepensjon fra nav, så det kan påvirke grunnlaget ditt om du går mot uføretrygd. 

Anonymkode: b547f...8a5

Takk for svar. 

Dette er forhåpentligvis bare midlertidig, men takk for informasjon. Det visste jeg faktisk ikke🤔 

Jeg får bruke behandlingstiden på søknaden til å sette meg ordentlig inn i dette. Kanskje det faktisk vil lønne seg å ta ut permisjon i 30%, da har jeg jo mulighet til å ta på meg ekstravakter innimellom også. Dersom formen tillater det. Minuset er jo tap av inntekt dersom jeg ikke klarer det.. 

Skrevet

Ved midlertidig uførhet skal du ikke si opp stillingen, kun søke permisjon. Vær oppmerksom på at utbetalingen fra pensjonskassen er basert på hva lønnen din er (grunnlønn pluss faste tillegg), ikke hva du har tjent tidligere. Du skriver at du jobber vakter. Antar dermed at du jobber turnus.

Jobber man turnus, vil man ved mindre enn 50% uførhet, komme mye dårligere ut av det da man ikke får støtte fra NAV. Pensjonskassen og NAV har forskjellige måter å regne på. Inntekt som er pensjonsgivende i folketrygden, er ikke alltid pensjonsgivende i pensjonskassen. 

Anonymkode: 06cdd...ea6

Skrevet

Aldri si opp stillingen, eller deler av den! 

Anonymkode: 940e9...aa8

Skrevet

Ikke si opp! 

Anonymkode: a00d3...f59

Annonse

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ved midlertidig uførhet skal du ikke si opp stillingen, kun søke permisjon. Vær oppmerksom på at utbetalingen fra pensjonskassen er basert på hva lønnen din er (grunnlønn pluss faste tillegg), ikke hva du har tjent tidligere. Du skriver at du jobber vakter. Antar dermed at du jobber turnus.

Jobber man turnus, vil man ved mindre enn 50% uførhet, komme mye dårligere ut av det da man ikke får støtte fra NAV. Pensjonskassen og NAV har forskjellige måter å regne på. Inntekt som er pensjonsgivende i folketrygden, er ikke alltid pensjonsgivende i pensjonskassen. 

Anonymkode: 06cdd...ea6

Jeg jobber turnus ja.. Da er hvertfall en ting sikker ut i fra flere svar her. Sier ikke opp noe som helst. 

Jeg er altså helt blank på dette her og har litt å sette meg inn i skjønner jeg. Men jeg forstår ikke helt hvordan jeg kommer dårligere ut. Hvis jeg hadde jobbet 50% i stedet for 70% ville jeg vel fått 66% av halv stilling fra Nav? Og snakket med Klp for litt tid siden og han sa de dekket opp ca 90 % av lønna. Altså taper jeg 10 % inntekt i året. Men tydeligvis noe her jeg ikke helt forstår, hvis jeg faktisk kommer dårligere ut enn hvis uføregraden hadde vært 50% eller mer!? 🙈 

Akkurat nå er jeg 50% sykemeldt og legen mente vi skulle søke hos Nav. Men jeg vil jobbe 70%, også pga det økonomiske, men håper og tror jo at det skal gå bra. 

Gud, skulle gjerne hatt en quickfix på denna helsa.. 

Skrevet

Jeg har 100% stilling på arbeidsplassen min, men er 40% midlertidig ufør via klp. Jeg jobber altså 3 dager i uken.

Blir jeg syk (som f.eks da jeg hadde influensa) får jeg hjemme for de dagene jeg ikke er på jobb. Jeg kan ikke bruke egenmelding, men sykemelding får man.

Anonymkode: 53974...158

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...