Gå til innhold

Noen her som har tips til enkle middager som kan lages med knuste tomater på boks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en haug med bokser i går, men har aldri brukt det, så føler meg litt lost. Eneste jeg kommer på er tomatsuppe.

Anonymkode: e63ea...e2f

Fortsetter under...

Skrevet

Gryterett.

koteletter med vri (google det), det er hellstrøms oppskrift, bruker egentlig ferske tomater, men kan også bruke hermetiske. Er ikke akkurat en enkel middag, men når du slipper å skolde og hakke tomatene, så blir det jo litt enklere.

Anonymkode: 39297...594

Skrevet

Spagetti bolognese

Chili con/sin carne

Indisk linsegryte

Ovnsbakt torsk med tomater og pesto

Anonymkode: 8491c...d2d

Skrevet

Grønnsakslasagne, pizza, pastasaus.

Anonymkode: 625d2...1ad

Skrevet

Tusen takk for mange tips :) Tar gjerne i mot enkle oppskrifter og :)

Hi

Annonse

Skrevet

Oppskrift:

Stek kjøttdeig

boks tomater

litt krydder

kok pasta

Serveres med revet ost, salat og brød.

Anonymkode: 4ebee...955

Skrevet

Jeg pleier å lage opp pastasaus som jeg fryser ned i porsjoner. Av 6 bokser tomat, får jeg ca 6 pakker (til 3 personer). Finhakker to løk som jeg surrer i en dl olivenolje, tilsetter 3-4 fedd hvitløk, et par raspede gulrøtter og 1-2 teskjeer paprikakrydder. Så oppi med 6 bokser hakkede tomater, et glass tomatpure og 2-3 dl vann. Koker dette på lav temperatur så lenge som mulig, går fint med 10 minutter, men lar det helst putre i opp til 3 timer. Kjører det så med stavmixer og smaker til med salt, pepper og basilikum + litt sukker om den er veldig syrlig.

Kjøler det ned og fryser det deretter porsjonsvis i zip-poser, så er de bare å ta opp, tine og varme opp (funker helt fint å tine i vannbad også, da tar hele greia ca 10 min). Pleier av og til tilsette litt creme fraiche for mildere smak om jeg tilfeldigvis har stående i kjøleskapet.

Så med kjøttdeig, pasta og parmesan blir dette kjempegodt. Ikke minst sunn og kjapp hverdagssaus!

Anonymkode: 6b2b4...989

Skrevet

Minestronesuppe (Trines er kjempegod), pizzasaus, pastasaus, lasagne, burritos (her anbefaler jeg også Trines). 

Tomat på boks er noe jeg alltid må ha i skapet! 

Skrevet

Her i huset lages det mye mat med hermetiske tomater, til blant annet pastasaus, pizzasaus, linsegryte, chili con carne, lasagne, saus til patatas bravas, div gryter med kjøtt og rotgrønnsaker, og sikkert mer.

Har ingen oppskrifter her og nå, vi lager mye på slump, etter hva vi har i hus og etter hva vi føler for der og da

Anonymkode: 738de...292

Skrevet

Tusen takk for alle tips, ser jeg kan lage noen ting som kan fryses ned :) De er gått ut på dato eller i ferd med å gå ut på dato, kan de bli dårlige på smak? Det er forresten sånne på pappkartonger, ikke hermetikkbokser.

Hi

Annonse

Skrevet

Tacosuppe 👍

Anonymkode: c7a57...b67

Gjest Antarctica
Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk en haug med bokser i går, men har aldri brukt det, så føler meg litt lost. Eneste jeg kommer på er tomatsuppe.

Spaghetti bolognese

Skrevet

Du kan også lage en tomatfiskegryte. Husker ikke helt fremgangsmåte, men du finner om du googler tomat fisk gryte eller rød fiskegryte/-suppe, mener jeg. Da kan du bruke frossenfisk også.

Anonymkode: b283c...f11

Skrevet

Her bruker vi knuste tomater hver uke, gjerne flere dager, så det å aldri bruke dette var litt nytt for meg. Spiser dere aldri lasagne, spaghetti, kjøttboller i tomatsaus, chili con carne osv? I så fall har du mye god mat å glede deg til! 😊

Anonymkode: a3e4e...53f

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her bruker vi knuste tomater hver uke, gjerne flere dager, så det å aldri bruke dette var litt nytt for meg. Spiser dere aldri lasagne, spaghetti, kjøttboller i tomatsaus, chili con carne osv? I så fall har du mye god mat å glede deg til! 😊

Spiser ikke så mye pasta, lasagne er toro her i huset :) Når jeg lager spagetti med kjøttsaus så lager jeg litt saus av det jeg måtte ha i kjøleskapet, men ikke tomater. Har du noen flere forslag? :)

Hi

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Produsentene må sette en dato, men den reelle holdbarheten er gjerne mye lengre, særlig for produkter som dette. Jeg har spist over 10 år gammel hermetikk som gikk på "dato" for mange år siden uten problemer

Du vil se det hvis de er dårlige (mugg). Hvis de ser fine ut og lukter normalt er de fine.

Såvidt jeg vet er de på pappkartonger også ganske hermetisk lukket, jeg tror det er noe slags belegg innvendig.

Anonymkode: ddb29...c05

Takk, da tar bekymrer jeg meg ikke over det :) Det vil ta litt tid å spise gjennom dette 😂

Hi

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spiser ikke så mye pasta, lasagne er toro her i huset :) Når jeg lager spagetti med kjøttsaus så lager jeg litt saus av det jeg måtte ha i kjøleskapet, men ikke tomater. Har du noen flere forslag? :)

Hi

Å, da bør du prøve å lage lasagne selv en gang, det er så utrolig mye bedre, og sunnere, enn Toro. Vi bruker oppskriften til Matprat, men har i finhakket gulrot også. Den er mild og god, men med mye smak.

Dersom du googler Coop meksikansk gryte, får du en lettvint og god oppskrift på dette, men skipp lime, da blir den fort syrlig. Jeg synes dessuten de fleste tomatbaserte gryter og supper blir litt bedre med litt (brunt) sukker i. 1-2 ts i en stor gryte holder.

Ellers er det flere gode kyllinggryter med både knuste tomater og kokosmelk. Google det, og kikk på den som kommer opp på Trines matblogg. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Toro sin lasagne er faktisk helt grei å "pimpe" med hermetiske tomater. Når du måler opp vannet tar du boksen med hakka tomater i dl-målet og fyller på med vann så det blir riktig. Lasagnen får en mye bedre farge, og smaker mye bedre.

Best å lage fra bunnen selvfølgelig, men her i huset vil ungene veldig gjerne ha toro og da pimper jeg den med hakka tomater.

Anonymkode: b79a2...a67

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å, da bør du prøve å lage lasagne selv en gang, det er så utrolig mye bedre, og sunnere, enn Toro. 

Det minner meg om da barna kom hjem fra en overnattingshelg hos besteforeldrene og hadde fått en lasagne som var så utrolig mye bedre enn den vi lagde (som er hjemmelagd og kjempegod). Litt skeptisk (fordi jeg kjenner min mors matlaging, og den er sånn passe....) spurte jeg om hva bestemor hadde i lasagnen som gjorde den så god. Det var sånn pakke fra Toro, var svaret. 

Beklager total avsporing. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det minner meg om da barna kom hjem fra en overnattingshelg hos besteforeldrene og hadde fått en lasagne som var så utrolig mye bedre enn den vi lagde (som er hjemmelagd og kjempegod). Litt skeptisk (fordi jeg kjenner min mors matlaging, og den er sånn passe....) spurte jeg om hva bestemor hadde i lasagnen som gjorde den så god. Det var sånn pakke fra Toro, var svaret. 

Beklager total avsporing. 

Hehe, akkurat sånn det er her også. Jeg og mannen liker hjemmelaget best, ungene liker toro best 😊 

Men som sagt, en pimpet toro lasagne ned knuste tomater istedenfor vann gjør den mer spiselig for oss voksne. 

Anonymkode: b79a2...a67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...