Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med juletre i plast; Når setter dere det opp?
Personlig elsker jeg julen, og vurderer å sette opp treet (og pynte hele huset) 1.desember.

Da vi pleide å ha edelgran var det liksom 20.-21. desember vi pyntet treet! Men nå som vi har plastikk ønsker jeg å ha det fremme så lenge som mulig :nisse: Så, når pynter/setter dere opp treet?

Fortsetter under...

Skrevet

Har et forholdsvis kostbart kunstig juletre, men det kommer ikke opp før lille julaften hos oss  for det. Jula begynner julaften kl 17, og varer til 20. dag jul, 13. januar. Jeg følger gammel tradisjon på slike områder. Jeg vil ha jul i jula og ikke i forkant. 

Anonymkode: 27cf6...508

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har et forholdsvis kostbart kunstig juletre, men det kommer ikke opp før lille julaften hos oss  for det. Jula begynner julaften kl 17, og varer til 20. dag jul, 13. januar. Jeg følger gammel tradisjon på slike områder. Jeg vil ha jul i jula og ikke i forkant. 

Det hørtes kjedelig ut :( Vi har alltid hatt pyntet hus i desember, men juletreet kom opp 20.-21. Det var jo for at det ikke skulle drysse i stykker før jul.. 

Ønsker egen tradisjon, så hva som er gammel tradisjon spiller ingen rolle her :) Men jula skal vel ned 13.dag jul, altså 6.jan??

Skrevet

Lille julaften. Til nød bittelille hvis det passer bedre i timeplanen.

Anonymkode: bbe99...343

Skrevet

Helga før julaften, blir da gjerne 1-1,5 uke før julaften. 

Her er adventstiden det koseligste med hele julen og huset julepyntes 1.desember også tas det gradvis vekk mot 20.dag jul. Siste som går er lysene i vinduene. 

Anonymkode: 1c9b1...9c2

Skrevet

Datteren min som studerer i utlandet har et stort ønske om å komme hjem til julepyntet hus. Derfor blir det pynting i år den 17 desember. Da barna var små pyntet vi alltid den 23, men jeg ser jo nå at man fint kan forandre litt på tradisjonene. 😉 

Annonse

Skrevet

Vi pynter det 1. desember:) Her er det en stor del av julepynten, vi har ikke enorme mengder pynt. Men årsaken har vel vært at vi så langt aldri har feiret jul i eget hjem etter at vi flyttet hjemmefra, og har reist til familie senest lillejulaften. Har vært koselig å ha vårt eget tre likevel, derfor vi kjøpte plast i utgangspunktet. Men la litt i det og synes det er fint, det drysser ikke og er generelt veldig praktisk, så ingen planer om å bytte det ut med ekte..

Har vokst opp med å pynte det lillejulaften, så litt vanskelig å ikke gå tilbake til det når vi endelig skal feire hjemme hos oss selv, men er koselig å ha det fremme lenger, og er jo mye annet man skal få gjort lillejulaften, også. Merker når vi pynter hos våre foreldre at det kan bli litt stress.

Nå er jeg veldig glad i jul, da, og liker lang julefering! :) Har forstått at ikke alle er så opptatt av jul.. Går man lei julen bør man vel i alle fall vente.

Anonymkode: 25fe1...ab0

Skrevet

Da jeg var liten, feiret vi alltid tradisjonelt, med lilla advent, juletreet og julepynten kom opp 23., og alt stod framme til 13. dag jul.

Etter å ha bodd mange år i England, og fått meg engelsk mann, gjør vi det helt annerledes, selv om vi nå bor i Norge. Vi vasker og pynter hele huset 1. desember, og det flotte plastjuletreet vårt med lys kommer opp samme dag. Alt pakkes bort 1. eller 2. januar. Jeg kjenner inni meg at det er slik jeg virkelig ønsker å ha det, så får andre gjøre det slik de ønsker. :) Jeg blir lykkelig av å komme hjem til julepyntet hus i hele desember. Med en gang nyttår er over og januar er i gang, blir jeg trist av å komme hjem til julepyntet hus.

Så jeg ønsker ikke å følge norske tradisjoner lengre, for jeg blir mer lykkelig av å følge de britiske. :) 

Så kan andre gjøre akkurat slik de ønsker!

Anonymkode: 4e2fc...f13

Skrevet
55 minutter siden, FrøkenKokos skrev:

Det hørtes kjedelig ut :( Vi har alltid hatt pyntet hus i desember, men juletreet kom opp 20.-21. Det var jo for at det ikke skulle drysse i stykker før jul.. 

Ønsker egen tradisjon, så hva som er gammel tradisjon spiller ingen rolle her :) Men jula skal vel ned 13.dag jul, altså 6.jan??

Nei, tradisjonelt varer jula til 20. dag, i Norge. Svenskene er ferdig med jula 13. dag. 

Skrevet

1,desember inn og 1.januar ut. Nytt år og nye muligheter!

Skrevet

Treet kommer opp bittelille julaften, uansett om det er plast eller gran. 

Anonymkode: 3fe3f...eb6

Skrevet

Takk for mange svar!

Jeg elsker som sagt jul, og blir glad av julepynt og juletre! Pleier også å begynne og rydde vekk julen 1. eller 2. januar! :nisse:

Skrevet

Når sønnen er hjemme, pynter vi lille julaften. Når han er hos pappaen pynter vi det før han drar. 

Anonymkode: 96bf0...8a1

Annonse

Skrevet

Her kommer pynten opp 1 desember og ryker senest i løpet av formiddagen den 31 desember . Begynner alltid det nye året uten jul. 

Skrevet

Første året vi hadde plast satte vi det opp siste søndag i advent. Jeg vil helst ha det opp 1. desember, og mannen vil holde på lille julaften, men jeg får flyttet det litt og litt tidligere for hvert år. ;) I fjor kom det vel opp 10. desember eller deromkring.

Anonymkode: 279ef...93f

Skrevet

Jeg liker jul når det er jul og advent når det er advent, så her kommer lilla duker og lys opp 1. desember og julepynt og juletre 23. desember. Har et par ganger pyntet 22. desember hvis jeg har jobbet sent 23., men aldri tidligere. 

Anonymkode: 447cd...910

Skrevet

Drømmen hadde vært å ha alt klart 1. Desember. 😁

Anonymkode: 109f8...153

Skrevet

Hva gjelder pynt har vi ikke forskjell mellom advent og jul da jeg kun bruker rødt og gull, liker ikke lilla. Treet kommer ikke før lille julaften og tas ned 1. januar. Så hos oss får det bare stå litt over en uke.

Skrevet

Juletreet pyntes lille julaften, såfremt vi ikke er opptatte den dagen, da gjør vi det rett før. 

Julepynten kommer frem 1des eller 1advent. Så jul er det i huset lenge, men juletreet skal komme opp rett før julaften. Jeg hadde blitt lei om det hadde blitt satt opp mye før. Når juletreet kommer opp blir det variasjon i stua fra all den andre julepynten. Det hadde ikke blitt det samme om vi hadde satt alt opp samtidig. Ett år fikk ungene viljen med å sette det opp en uke før, vi endte med å gå tilbake til det vi pleide for da manglet det viktigste på lillejulaften. Da skal treet pyntes og når grevinnen og hovmesteren kommer på tv, skal vi alle deise ned i sofaen. 

Når treet blir satt opp er det bare dere i familien som skal ha en formening om, der skaper deres egne tradisjoner og vet hva som passer dere. Her i huset har vi nok litt andre tradisjoner enn mange, for her vasker vi huset før 1des, de fleste gaver er kjøpt og det meste er ordnet. For desember betyr mer jobb og ugunstige arbeidstider for meg, så for at vi skal få kost oss i desember må vi gjøre endel ting før desember og kaoset setter inn. I fjor maste ungene på at vi måtte begynne å vaske huset nesten så fort november kom, for de hadde store planer om å bake mer enn vanlig i desember. For å få meg på godsiden (altså være ryddehjelp etter kakebaking) viste de at de måtte hjelpe til med å vaske huset før en eneste juleting kom inn i huset. Eneste gang i året de vasker og rydder uten en eneste klage eller ynk. Faktisk ganske koselig, da blir rote skuffer ryddet og slikt som vi alltid skal ta når vi får tid og aldri får tid til. Kos med snop på bordet, musikk og vi gjør det sammen. Begynner nesten å glede meg til det alt, for med to tennåringer nå i huset så blir det mye grynt, ja eller nei svar og litt smelling med dører. 

Anonymkode: 0a702...d50

Skrevet

Godt folk er forskjellige, og at vi selv kan velge våre egne familietradisjoner :) 
Personlig skal jeg prøve å ha alle gaver klare + huset vasket og pyntet 1.desember!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...