Gå til innhold

Klesstil på seminar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har man på seg og hva pakker man til et 2 dagers seminar? Jeg har aldri vært på seminar og jeg er ikke så bevandret i hotellverden og kan ikke navnet på viner eller drinker. Trives best i avslappet stil hjemme, på hytta, på trening eller i naturen og har ingen garderobe full av diverse antrekk, merkeklær og tilbehør som belter, skjerf, vesker og smykker. Så hva trenger jeg minimum for å passe inn på et seminar på et relativt fint hotell? Hvor mye pynter man seg, hva slags klær, nytt antrekk til kvelden? Veldig takknemlig for alle tips.

Anonymkode: 244ef...d97

Fortsetter under...

Skrevet

Hvilken bransje jobber du i da?

Jeg er mye på seminar, og i vår bransje kler vi oss pent, skifter til middag osv

Men ser at en del av de som er på seminar på samme hotell, men fra andre bransjer kler seg mer casuall. 

Anonymkode: f1b67...9e3

Skrevet

Litt forskjell på om du jobber i finansbransjen eller fylkeskommunen. 

Anonymkode: cb81d...fc0

Skrevet

Jeg kler meg casual på dagtid, kan gjerne gå i pen dongeri med pen genser eller cardigan, evt skjørt og topp. Litt som jeg går kledd på en vanlig jobbhverdag på kontoret. 

Skifter alltid til middag og har andre klær til dag to. Kan feks bruke samme bukse med en annen topp/skjorte/genser til. Til middag bruker jeg enten pen bukse pen bluse/topp eller enkel kjole 

Har sko som egner seg til gå inne med, tykke vintersko eller støvler blir klamt og tett. 

Har gjerne med meg klær til å gå en tur ut eller ta en tur i treningsrommet på ettermiddagen. Etter en hel dag i et seminarrom har kroppen behov for å røre på seg. 

Anonymkode: 22ca3...a50

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kler meg casual på dagtid, kan gjerne gå i pen dongeri med pen genser eller cardigan, evt skjørt og topp. Litt som jeg går kledd på en vanlig jobbhverdag på kontoret. 

Skifter alltid til middag og har andre klær til dag to. Kan feks bruke samme bukse med en annen topp/skjorte/genser til. Til middag bruker jeg enten pen bukse pen bluse/topp eller enkel kjole 

Har sko som egner seg til gå inne med, tykke vintersko eller støvler blir klamt og tett. 

Har gjerne med meg klær til å gå en tur ut eller ta en tur i treningsrommet på ettermiddagen. Etter en hel dag i et seminarrom har kroppen behov for å røre på seg. 

Takk for godt svar!. Vi er kontoransatte hvor cirka halvparten har en ganske avslappet, vanlig klesstil på jobb med jeans og genser evt skjorte og ullgenser eller ulljakke over. Den andre halvparten liker merker og handler dyrt, de hadde Michael Kors vesker etc (Jeg skjønte ikke engang hva MK sto for før de plutselig ikke var populære lenger og alle skulle selge veskene sine, jeg er virkelig helt "off" på sånt). Noen tips til steder å handle passelig pent tøy til anledningen? Litt over kjedebutikk, men uten å tømme kontoen? Er liksom helt "grønn" på dette, mitt forhold til shopping er en tur innom HM, name it og sporten, der får jeg tak i det som trengs til meg og barna og noe annet har jeg aldri brydd meg om, men føler at jeg må prøve nå. Vet faktisk ikke en gang hva jeg bør ha på beina på et hotell-seminar fordi jeg aldri går i noe annet enn gode varme vintersko, joggesko eller komfortable sandaler. 

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken bransje jobber du i da?

Jeg er mye på seminar, og i vår bransje kler vi oss pent, skifter til middag osv

Men ser at en del av de som er på seminar på samme hotell, men fra andre bransjer kler seg mer casuall. 

Anonymkode: f1b67...9e3

Vi er kontoransatte som til vanlig er ganske casual, selvom en del av kollegaene nok er godt gift og vant til god økonomi og dyre merker, noe jeg ikke er.

Annonse

Skrevet

Da synes jeg du satser på noe enkelt og klassisk. Du finner det på HM om du er vant med å handle der. Et par mørke pene bukser, en hvit bluse/skjorte til dagen og om du kjøper en jakke som passer til har du dress til kvelds. Du finner hele drakter med bukse og jakke eller kjole på HM. 

Anonymkode: 9ed94...e30

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da synes jeg du satser på noe enkelt og klassisk. Du finner det på HM om du er vant med å handle der. Et par mørke pene bukser, en hvit bluse/skjorte til dagen og om du kjøper en jakke som passer til har du dress til kvelds. Du finner hele drakter med bukse og jakke eller kjole på HM. 

Ok. Men hvis jeg vil prøve å finne noe som er litt finere og litt mer spennende enn HM ,og hvit bluse, hvor kan jeg titte da? 

Skrevet

Zalando, om du har tid til å vente på at klærne kommer i posten😊

Anonymkode: df26e...94d

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Men hvis jeg vil prøve å finne noe som er litt finere og litt mer spennende enn HM ,og hvit bluse, hvor kan jeg titte da? 

Hvor bor du? Det kommer jo litt an på hva du har tilgjengelig. De fleste kjøpesentre har butikker i "en liga opp". Jeg vet ikke om du har Mango i nærheten? Jeg ville kjøpt en klassisk buksedress på HM og lagt litt mer i en skikkelig silkebluse og pene sko.

Skrevet

Inwear har jo klassiske klær i den stilen du kanskje er ute etter? Du må kjøpe et par halvpene sko som du kan bruke, tenker jeg. 

Skrevet

Altså, jeg ville aldri handlet inn klær kun for et seminar? Det er vel de samme kollegene du skal på seminar med? Kle deg som du vanligvis ville gjort på kontoret, men ta med eget antrekk til middagen. Du trenger ikke dolle deg opp med tilbehør, hvis du vanligvis ikke bruker slik.

Anonymkode: 0f12c...e0d

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for godt svar!. Vi er kontoransatte hvor cirka halvparten har en ganske avslappet, vanlig klesstil på jobb med jeans og genser evt skjorte og ullgenser eller ulljakke over. Den andre halvparten liker merker og handler dyrt, de hadde Michael Kors vesker etc (Jeg skjønte ikke engang hva MK sto for før de plutselig ikke var populære lenger og alle skulle selge veskene sine, jeg er virkelig helt "off" på sånt). Noen tips til steder å handle passelig pent tøy til anledningen? Litt over kjedebutikk, men uten å tømme kontoen? Er liksom helt "grønn" på dette, mitt forhold til shopping er en tur innom HM, name it og sporten, der får jeg tak i det som trengs til meg og barna og noe annet har jeg aldri brydd meg om, men føler at jeg må prøve nå. Vet faktisk ikke en gang hva jeg bør ha på beina på et hotell-seminar fordi jeg aldri går i noe annet enn gode varme vintersko, joggesko eller komfortable sandaler. 

Jeg handler ikke på dyre merkebutikker altså😀

jeg handler ofte bukser og cardigan på Floyd, Byoung, Fransa eller Vila. Kjoler og skjørt handler jeg ofte på Zalando

Du kan fint bruke joggesko hvis det passer til antrekket ellers. 

Annonse

Skrevet

Kjøp et par gode dressbukser (jeg liker Banana Republic sine, feks fra zalando), et par ankelstøvletter eller brogues (en hvilken som helst skobutikk), og et par skjorter i farger du liker i relativt strykefritt stoff. Gjerne et skjerf og/eller en cardigan/jakke til, slike seminarrom er enten veldig kalde eler veldig varme. 

Til kvelden kan du enten finne en enkel kjole, bruke en finere topp med mer sminke/tilbehør til dagens bukse, eller skjørt til dagens skjorte med litt ekstra tilbehør. Finner du riktige ankelstøvletter/brogues kan de brukes dag som kveld. En passe stor svart veske til ting på dagtid og en litt mindre til kveldstid, og du har mer enn det du trenger. 

Skrevet

Tusen takk for fine tips! Når dere sier enkel kjole, hva tenker dere da? Kan noen dele noen eksempler? Jeg går aldri i kjole (med unntak av strandkjole på sydenferie) vet ikke hvorfor egentlig for jeg kunne godt tenkt meg å bruke kjole, bare vet liksom ikke hva slags kjoler. Jeg er ganske lav og spinkel/tynn hvis det har noe å si for valget av kjoletype. 

Skrevet

B- Young har mange fine høstkjoler, og så kjøper du inn pene sko m ikke for høy hæl til. Og kanskje et smykke til. Fint antrekk til middagen/kvelden. På dagen ville jeg gått med det jeg vanligvis bruker på jobben. Kanskje ikke ullgenser. Vanlige jeans og en pen genser/bluse til. 

Anonymkode: 6d9c7...81a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for fine tips! Når dere sier enkel kjole, hva tenker dere da? Kan noen dele noen eksempler? Jeg går aldri i kjole (med unntak av strandkjole på sydenferie) vet ikke hvorfor egentlig for jeg kunne godt tenkt meg å bruke kjole, bare vet liksom ikke hva slags kjoler. Jeg er ganske lav og spinkel/tynn hvis det har noe å si for valget av kjoletype. 

Jeg fikk akkurat en reklame på insta fra Oasis, de hadde kjempefint draktsett med bukse, skjørt, kjole og jakke, fritt valg på øverste hylle. Jeg ville valgt lengde litt over kne eller til kne og i en litt stramt sydd modell. Tenk Audrey Hepburn, liksom!

Skrevet

Jeg ville ha droppa drakt hvis jeg skulle på jobbseminar og aldri brukte drakt ellers. Da hadde jeg følt meg stiv og ukomfortabel. På dagen synes jeg det holder med jeans og en enkel genser, evt med en cardigan over - det kan fort være litt kjølig på sånne steder. Gjerne joggesko. Til middag ville jeg ha hatt på meg enten en enkel kjole eller en fin bukse og en bluse, gjerne med en fin cardigan (jeg personlig er ikke noe glad i å ha på meg dressjakker). 

Anonymkode: 98ef5...1a3

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg handler ikke på dyre merkebutikker altså😀

jeg handler ofte bukser og cardigan på Floyd, Byoung, Fransa eller Vila. Kjoler og skjørt handler jeg ofte på Zalando

Du kan fint bruke joggesko hvis det passer til antrekket ellers. 

Jeg handler mest på Byoung, Fransa, Floyd og Vila. Mamma og jeg regna på det. Et helt vanlig antrekk , som jeg følte meg ok i , kom på mange tusen. Ja, Floyd buksa koster 599; blusen 599; skoene ca 800; , pluss undertøy og jakke.. Alt jeg hadde på meg kom på over 4500 kr . For et helt vanlig gå på café antrekk.  

Jeg hadde bare tatt på meg en svært bukse med en pen-bluse. Det holder det 😊 Eller skal du sjekke opp noen der ? Hehe. 

Anonymkode: 83682...68f

Skrevet

Jeg er skjørt og kjoledame. Skjørt med en fin ullgenser, tykke strømpebukser og skoletter. Ellers er svart penbukse en vinner, den kan du bruke to dager og bare bytte topp. 

Skifte til kvelden er greit. Ikke gjør så mye ut av det, det er sikkert fint nok det du bruker til hverdags, jeans og topp. 

Anonymkode: 30917...382

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg handler mest på Byoung, Fransa, Floyd og Vila. Mamma og jeg regna på det. Et helt vanlig antrekk , som jeg følte meg ok i , kom på mange tusen. Ja, Floyd buksa koster 599; blusen 599; skoene ca 800; , pluss undertøy og jakke.. Alt jeg hadde på meg kom på over 4500 kr . For et helt vanlig gå på café antrekk.  

Jeg hadde bare tatt på meg en svært bukse med en pen-bluse. Det holder det 😊 Eller skal du sjekke opp noen der ? Hehe. 

Anonymkode: 83682...68f

Hehe, nei ikke sjekke opp noen. Bare ha på meg noe som passer og da må jeg nok 1-2 hakk opp i klesstil. På jobben går jeg oftest i jeans og en t-skjorte eller tynn genser. Føler det blir for enkelt og hverdagslig på seminar. Mange gode forslag her, takker for det. Det blir nok en bukse+bluse variant ettersom jeg er mer usikker på kjolene, ingen idé om hva som er en egnet kjole til slikt.

Skrevet

Det kommer nok helt an på bransjen. Hos oss er det helt uformelt åå dagtid, gjerne med olabukser, T-skjorte og en fleecejakke, men til middag er det nesten full galla.

Anonymkode: b243f...544

Skrevet

Bor du langt unna større by? Hvis ikke: Gå på Mango, Zara, HM eller liknende og be en hyggelig ansatt pent om litt hjelp. På dagtid om du kan, når det er rolig. De er sikkert superglade for å kunne bidra!

Anonymkode: 27ff8...b99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...