Gå til innhold

Overtagelse av bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det et noen som har gode råd å gi meg før jeg skal ha overtagelse av boligen jeg har kjøpt. Hva skal jeg se etter og spørre om? 

Hva gjør jeg om det er noe som et for dårlig vasket feks? Noen som har opplevd at ikke alt har vært i orden, og hva har skjedd da?

Ting jeg tenker på som jeg vil at skal være i orden: oppvaskmaskin ren innvendig, vedovn tømt for aske og ovnsdør vasket, komfyr/mikro/platetopp rene, ventilator over ovn vasket, garasje kostet, alle vasker og sluk rengjort. I tillegg alle skuffer, skap og flater. 

Anonymkode: 68a29...365

Skrevet

Ved overtagelse så har man enten megler på tråden eller med, for hvis ting ikke er 100%, eller feil eller mangler med boligen "plutselig" har skjedd den siste tiden så har man krav på å få dette rettet opp i, man kan kreve å holde tilbake en viss del av kjøpesummen (inntil en viss %). 

Selv hadde ikke jeg fokusert på vasking, men alt det andre som bør være 100% 

Jeg liker godt å vaske meg inn i huset spå min egen måte for da vet jeg at det er vasket sånn som jeg vil ha det. 

Anonymkode: 30b76...d2c

Skrevet

Har hatt overtagelse to ganger og alt har vært strøkent. Min erfaring er at det uansett blir skittent igjen med en gang, enten fordi man ønsker å pusse opp noe, eller fordi man kommer med et flyttelass. Så vi har uansett rundvasket igjen med en gang alt er på plass.

Det finnes sikkert sjekklister på nettet du kan bruke, eller ta med deg pappaen din. :) 

Anonymkode: c642b...c2d

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ved overtagelse så har man enten megler på tråden eller med, for hvis ting ikke er 100%, eller feil eller mangler med boligen "plutselig" har skjedd den siste tiden så har man krav på å få dette rettet opp i, man kan kreve å holde tilbake en viss del av kjøpesummen (inntil en viss %). 

Selv hadde ikke jeg fokusert på vasking, men alt det andre som bør være 100% 

Jeg liker godt å vaske meg inn i huset spå min egen måte for da vet jeg at det er vasket sånn som jeg vil ha det. 

Nei, megler er ikke med eller på tråden. Alt foregår ved at kjøper og selger fyller ut overtagelsesprotokoll på nett (el papir). 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har hatt overtagelse to ganger og alt har vært strøkent. Min erfaring er at det uansett blir skittent igjen med en gang, enten fordi man ønsker å pusse opp noe, eller fordi man kommer med et flyttelass. Så vi har uansett rundvasket igjen med en gang alt er på plass.

Det finnes sikkert sjekklister på nettet du kan bruke, eller ta med deg pappaen din. :) 

Jo, men jeg vil uansett ikke vaske andres møkk. Det er noe annet å vaske over etter at man har flytta inn. Og jeg skal ikke pusse opp. 

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, men jeg vil uansett ikke vaske andres møkk. Det er noe annet å vaske over etter at man har flytta inn. Og jeg skal ikke pusse opp. 

Jeg vil ikke tro dette er et problem, men det ser du jo kjapt på selve dagen. Da må du selvfølgelig si ifra, og gjerne ta bilder. Jeg sjekket f.eks. ikke sluk osv., men det kan du selvfølgelig gjøre.

Skrevet

Så lenge det ser normalt rent ut, er rengjøring det jeg har brydd meg minst om ved overtagelse. Jeg forventer at megler møter opp. Det er en del av jobben deres. 

Det som er viktig å sjekke er at ting som skal følge med huset er der, at det ikke står igjen noe rot eller ting som ikke skal være der, at alle avtaler er overholdt, at strømmåler og vannmåler leses av i fellesskap og at ting er i orden. 

Anonymkode: 0d784...a5c

Skrevet
På 3.10.2019 den 22.31, Anonym bruker skrev:

Nei, megler er ikke med eller på tråden. Alt foregår ved at kjøper og selger fyller ut overtagelsesprotokoll på nett (el papir). 

Det hadde jeg aldri godtatt. Og nei, det fungerer ikke alltid kun slikt. Megler har en jobb å gjøre helt frem til boligen er overtatt, penger er satt inn riktig vei og alle papirer er i orden. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde jeg aldri godtatt. Og nei, det fungerer ikke alltid kun slikt. Megler har en jobb å gjøre helt frem til boligen er overtatt, penger er satt inn riktig vei og alle papirer er i orden. 

Ok, solgte bolig i vinter og kjøper nå. To ulike megler-firmaer. Ingen av de er tilstede på overtagelse. 

Skrevet

Har vært med familie på overtakelse av skittent hus. Da fikk de ett par timer på seg til å vaske over det som ikke ble godkjent.

Jeg har selv hatt overtakelser der det har vært knapt med tid for å komme utav tidligere hus så hadde ikke tid til å utsette overtakelse pga vask. Men aldri vært med på at megler har deltatt. 

Men få med deg hvor hovedstopp kran er gå over el-skap.

Anonymkode: 26a24...420

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig noen meglere deltar på overtagelse, men det er ikke vanlig tror jeg. Har aldri hatt med megler ved overtagelse hverken ved salg eller kjøp. Man får jo med skjema man skal fylle ut og skrive under på etter overtagelsen, er ikke ting i orden har megler fortsatt en jobb å gjøre. Er alt i orden så er jo alt i orden. 

Anonymkode: 32c74...a40

Skrevet

Solgt to boliger det siste året og megler var med på begge overtagelsene. Begge boligene var i høyere prisklasse og endel å gå gjennom ved overtagelse. Dersom man er uenig i utvask eller andre ting kan man avtale en sum for å rette opp og vippse før man signerer. Feks 3000 for ekstra utvask. Det finnes lister over hva som er forventet, feks skal vinduene være vasket. Man skal også sjekke at alt følger med boligen, garderobeskap og gardinstenger. Dersom ingenting stemmer kan man nekte å signere. Ofte er det god stemning og small talk på overtagelse og man signerer kjapt, noe som er litt rart. Denne dagen burde man gå grundig gjennom hele boligen og bruke tid.

Anonymkode: 8716d...6c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...