Gå til innhold

Hvordan håndtere barn som tisser på seg med vilje?

Anbefalte innlegg

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg insinuerte ikke at noe er feil hos dere. Men at han har det «vanskelig» er jo klart. 

Slik han oppfører seg så hadde jeg helt klart sagt du er ikke stor nok til å gå uten bleie ennå og sett reaksjonen hans. Jeg har ingen gode råd annet enn at å legge barnet i tissevåt seng og pysj IKKE ER GREIT. Å straffe barnet med å ikke la det være tørr og ligge i våt seng er på grensen til omsorgssvikt. Trolig er det som du sier en fase med testing, det vil gå over som andre faser. Sinne og avstraffelser er jeg lite for, konsekvenser derimot, å ha på bleie, for en fireåring som er renslig er dette trolig flaut. 

Anonymkode: c14d8...011

Å ta på bleie er en ganske drøy reaksjon det også, altså. 

Anonymkode: fec63...b7d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal fortelle deg om "forholdene her hjemme", jeg: 

Det er ferie. Dagen ble brukt til å dra på felles handletur og inkludere barna i handlingen, og panting av flasker, noe som er stas. Dagen ble også brukt til å kose oss med hobby, og lage pynt og morsomme figurer sammen! Tegning, liming, klipping etc. Etter middagen, ble det sjokoladepudding til dessert, noe de gledet seg til. 

Det var frilek en stund før leggetid, barna lekte fint. Ingen krangling, de fikk høre på musikk på høyttaler og lo og hadde det gøy på lekerommet, sang med sangene av full røst. Det var sengetid. Jeg dusjet barnet, tok på pysj og sa god natt, pappaen skulle lese på senga, som han han alltid gjør, fordi vi synes det er en koselig ting, og det får barna til å falle til ro i senga før de sover. Vi har hundrevis av bøker å velge mellom, så det er mange spennende historier og alltid et høydepunkt.

Barnet begynner med å hoppe rundt i senga, gå ut av senga og ta leker. Fortsetter med å "være morsom" og stå på alle 4, dra av seg buksa og vise rumpa. Fortsetter med å plage pappaen og søskenet så ingen av dem hører hva som blir lest. Etter flere forsøk på å roe barnet, eller avlede barnet, sier pappaen at nei, da leser vi ikke mer idag. Og da er helvetet løs. 

Jeg kaller det trassanfall, jeg. Jeg vet at mange her inne ikke tror på det, men jeg tror på det. Det er utvikling, hormoner, i går sa jeg til mannen min at det er "mini-puberteten" :)

Tisset først på seg litt. Ja, da må vi dusje igjen da, sa jeg... Da ble barnet enda mer sint, og tisset mer på seg, sendte meg et olmt blikk som om det var verdens undergang for meg at det skjedde. Eller at barnet måtte dusje. Etter at "raserianfallet" var over, så kom barnet selv ut fra rommet på eget initiativ og ba om unnskyldning for oppførselen sin.

Vi har snakket om situasjonen idag, og jeg aner ikke om barnet forstår at det ikke var greit, og at man heller kan bruke ordene sine hvis man er sint. Var mest opptatt av at det var et overtramp at hårsveisen ble ødelagt, jeg sa at det var jo du som gjorde det mot deg selv siden du tisset på deg så du måtte dusje :)

Barnet har alltid hatt temperament. Og vært testende i større grad enn søskenet sitt er eller har vært, jeg ser på det som et personlighetstrekk, men akkurat det med å tisse på seg med vilje synes jeg er drøyt og kjenner jeg er litt redd for å håndtere det på feil måte. 

Noen mener man skal ignorere det, forholde seg rolig og ikke vise barnet at man blir sint, for da får barnet det barnet vil. Andre mener man skal bli sint og gi direkte konsekvenser der og da, ved avstraffelse (barnet må vaske sengetøyet selv, ligge med ullteppe etc.). Jeg vet ikke hva som er riktig, men det jeg vet er at det er en periode med grensetesting. Og at sånne perioder alltid går over.

Anonymkode: 28039...7b7

Du har nok rett i at det er trass og utprøving. Men det er ikke aktseptabelt å tisse på seg med vilje, så jeg hadde nok blitt streng (ikke sint i første omgang) og sagt at om det skjer igjen (med vilje), så må vi begynne med bleie. Barn som ikke klarer å gå på do, må nemlig ha bleie så de ikke tisser seg ut. 

Barn skal forstås, men de skal ikke forstås ihjel og aldri bli stilt krav til. 

Men de skal selvsagt aldri bli straffet med å måtte sove i våte klær eller kun få ullteppe over seg. Hva lærer de av det da. 

Anonymkode: 9feb2...216

Skrevet

Jeg insinuerte ikke at noe er feil hos dere. Men at han har det «vanskelig» er jo klart. 

Slik han oppfører seg så hadde jeg helt klart sagt du er ikke stor nok til å gå uten bleie ennå og sett reaksjonen hans. Jeg har ingen gode råd annet enn at å legge barnet i tissevåt seng og pysj IKKE ER GREIT. Å straffe barnet med å ikke la det være tørr og ligge i våt seng er på grensen til omsorgssvikt. Trolig er det som du sier en fase med testing, det vil gå over som andre faser. Sinne og avstraffelser er jeg lite for, konsekvenser derimot, å ha på bleie, for en fireåring som er renslig er dette trolig flaut. 

Så du vil heller ydmyke barnet ditt ved å ta på bleie, enn å bli litt sint og streng? Jeg hadde blitt sint og sagt at slik oppførsel er uakseptabel. Hadde det skjedd igjen, hadde han fått et fleecepledd over seg og tisselaken under. 

Anonymkode: fdf5e...9ac

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du vil heller ydmyke barnet ditt ved å ta på bleie, enn å bli litt sint og streng? Jeg hadde blitt sint og sagt at slik oppførsel er uakseptabel. Hadde det skjedd igjen, hadde han fått et fleecepledd over seg og tisselaken under. 

Jeg tipper at trusselen om å måtte ta på bleie er nok for de fleste til å slutte å tisse på trass. 

Skrevet

Å ta på bleie igjen (og hvilken bleie...har da ikke bleier i den størrrelsen) ville vært skikkelig ydmykende for min 4-åring.

Anonymkode: b199f...eaf

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tipper at trusselen om å måtte ta på bleie er nok for de fleste til å slutte å tisse på trass. 

Og hvis ikke? Skal man bruke trusler (noe jeg ikke syns er greit), må man kunne gjennomføre. Jeg vil heller vise barnet mitt at jeg har en grense for hva som er greit/ikke greit (ved å faktisk bli litt sint) enn å true med ulike sanksjoner. 

Barn tar ikke skade av å se at mamma/pappa også har en grense. De tar ikke skade av å se en sint mamma heller, så lenge det ikke er hverdagen. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvis ikke? Skal man bruke trusler (noe jeg ikke syns er greit), må man kunne gjennomføre. Jeg vil heller vise barnet mitt at jeg har en grense for hva som er greit/ikke greit (ved å faktisk bli litt sint) enn å true med ulike sanksjoner. 

Barn tar ikke skade av å se at mamma/pappa også har en grense. De tar ikke skade av å se en sint mamma heller, så lenge det ikke er hverdagen. 

Å ha på bleie er en direkte konsekvens av å tisse i buksa. Kan man ikke tisse på do, må man ha på bleie til man klarer det. 

Det trengs ikke å true med, det holder å forklare at det blir konsekvensen. Og ja, selvsagt gjennomføre. De største bleiene passer da til en fireåring. 

Man trenger ikke true og være sint for å få barnet til å skjønne at handling gir konsekvens. 

Dette er selvsagt når man er helt sikker på at handlingen kommer av trass og grensetesting, og ikke har andre årsaker. 

Skrevet

Å ta på bleie er en ganske drøy reaksjon det også, altså. 

Anonymkode: fec63...b7d

Det er en konsekvens av å tisse på seg med vilje. Og en konsekvens forstår en på fire, trolig vil det aldri komme på en bleie fordi fireåringen ikke vil det. Selvsagt blir det en reaksjon på å tisse på seg med vilje. 

Synes det er merkelig å reagere på dette da andre forslag som å sove i en tissevåt seng og gå med våte klær og bli kald er laaaaaangt drøyere. 

Skrevet
15 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er en konsekvens av å tisse på seg med vilje. Og en konsekvens forstår en på fire, trolig vil det aldri komme på en bleie fordi fireåringen ikke vil det. Selvsagt blir det en reaksjon på å tisse på seg med vilje. 

Synes det er merkelig å reagere på dette da andre forslag som å sove i en tissevåt seng og gå med våte klær og bli kald er laaaaaangt drøyere. 

Nå ville jeg aldri latt barnet sove i tiss,  men det hadde ikke magisk dukket opp fluffy dyne heller. 

Å ta på bleie (med makt måtte det blitt her) ville nok vært verre enn våt seng her faktisk. Og helt klart en straff da barnet tisset på seg med vilje og ikke trenger bleie. 

En potensiell tom trussel er lite lurt.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå ville jeg aldri latt barnet sove i tiss,  men det hadde ikke magisk dukket opp fluffy dyne heller. 

Å ta på bleie (med makt måtte det blitt her) ville nok vært verre enn våt seng her faktisk. Og helt klart en straff da barnet tisset på seg med vilje og ikke trenger bleie. 

Med makt er din tolkning. Jeg bruker ikke makt. Men å dra frem en bleie og si nå skal du ha på dette virker gjerne preventivt.

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker ikke makt på ungene mine, men jeg bestemmer at man ikke tisser på seg med vilje. Da har jeg autoritet nok til å få på den bleien helt uten tvang eller trusler. Må du alltid bruke makt når ungen din ikke er enig med deg? Hvem bestemmer at han skal ha på regntøy, lue eller refleks? 

Skrevet
57 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg bruker ikke makt på ungene mine, men jeg bestemmer at man ikke tisser på seg med vilje. Da har jeg autoritet nok til å få på den bleien helt uten tvang eller trusler. Må du alltid bruke makt når ungen din ikke er enig med deg? Hvem bestemmer at han skal ha på regntøy, lue eller refleks? 

Du bestemmer at ungen ikke tisser på seg med vilje. Og en bleie ville du fått på uten protester.

Eksempelet med regntøy er ikke det samme.  Blir som å ta på klær han hater for å statuere et eksempel. Eller straff. 

Det er ikke en konsekvens å ta bleie på en tørr unge. Det er straff, en ganske ydmykende en

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du bestemmer at ungen ikke tisser på seg med vilje. Og en bleie ville du fått på uten protester.

Eksempelet med regntøy er ikke det samme.  Blir som å ta på klær han hater for å statuere et eksempel. Eller straff. 

Det er ikke en konsekvens å ta bleie på en tørr unge. Det er straff, en ganske ydmykende en

Helt enig. Men om man tisser i buksen er man pr definisjon ikke tørr. Årsak og virkning. 

Barnet får jo et valg - tisse på do eller i bleia. Å tisse i sengen med vilje er ikke et alternativ. 

Skrevet

Jeg foreslo ullteppe kun dersom man er tom for tørt sengetøy. Vi har ikke så mange sett, så dersom sønnen vår tisset på seg med vilje flere ganger i løpet av en kveld, ville vi gått tom.

Vi har ikke bleier i hus, men jeg kunne fint sagt at dersom han tisser på seg med vilje igjen, må vi kjøpe bleier i morgen. Det finnes nattbleier på Meny som varer til ca. 7 år (har sett de når jeg har handlet).

Vi håndterer alle dette forskjellig, men jeg er opptatt av at barn ikke skal forstås i hjel. En fireåring som tisser på seg med vilje, mens han ser mamma i øynene med olmt blikk, trenger åpenbart tydeligere grenser og konsekvenser.

Anonymkode: cb78b...fae

Gjest Antarctica
Skrevet
På 4.10.2019 den 7.32, Anonym bruker skrev:

Tja. Nei. 

Å straffe barna etterpå har liten hensikt. 

Anonymkode: 29fbd...c01

Hvor i mitt innlegg så du en straff?

Skrevet
På 3.10.2019 den 19.48, Anonym bruker skrev:

Hva gjør man når 4-åringen tisser på seg med vilje, ser stygt på deg, og sier det til deg fordi han var sur på deg? Bruker det å tisse på seg som straff. F.eks. når han står, eller ligger i senga så alt sengetøyet må skiftes. Hvordan håndterer man slik oppførsel? Det er åpenbart grensetesting. 

Anonymkode: 28039...7b7

Hadde ignorert det fullstendig! Barnet forventer jo en reaksjon, og får han det ikke er det jo ikke noe vits. 

Anonymkode: 82f6e...6a8

Skrevet

Vet ikke hva jeg hadde gjort om det gjaldt mitt eget barn hjemme, men jeg har opplevd noe lignende i barnehage. Et barn som var veldig smart og oppegående brukte tissing (og en del andre "knep") bevisst for å få viljen sin, oppnå fordeler og slippe unna kjedelige ting. Barnet var 5 år, hadde aldri uhell og vi var helt sikre på at det var bevisste handlinger. Husker f.eks en gang barnet ikke ville være ute i utetiden og maste om å få gå inn. Fikk ikke lov å gå inn og da stilte hun seg opp og så oss rett i ansiktet og tisset på seg. Sa med dårlig skjult stolthet i stemmen at hun hadde tisset på seg og triumferende at da måtte hun jo gå inn. Jeg fulgte henne inn uten å si noe på det, behandlet det som et helt vanlig tisseuhell, men hjalp ikke til med noe slik jeg nok ville gjort ellers. Bare lot henne kle av seg alt selv, legge det i pose selv og kle på seg tørt innetøy selv. Hun trodde at hun skulle få være inne resten av utetiden, det var ikke lenge til vi skulle inn uansett, men jeg tenkte at da ville det blitt litt som belønning så jeg fant frem fra lånekassa noe utetøy og hun ble litt lang i maska da, men kledde på seg og gikk ut igjen. Jeg kommenterte aldri at jeg visste at hun hadde gjort det med vilje og hun gjentok det aldri.

Anonymkode: efcc9...f2e

Skrevet

Herregud, dere krenker barnet ved å ta på bleie når barnet gjør dette? Styggere det enn å måtte sove i bløt seng. Senga har ungen bløtet ut selv, skjønner jo at det var dumt. Men å bli tvunget tilbake i utviklingstrinn og få med makt tredd på ei bleie? Det er SYKT!! Begge deler er omsorgssvikt. Hvis dette er hva dere voksne mener er greit er det jo ikke rart om dere har barn som utsgerer slik...

Anonymkode: 4da76...223

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...