Gå til innhold

Hva skjer om man nekter å skrive under på kontrakten om iPad i grunnskolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn i dag får mer enn nok eksponering for teknologi utenfor skoletiden, og trenger et læringsmiljø uten slike forstyrrelser.

Anonymkode: 257a6...3c5

Mange barn i dag ser på tv, mobil og nettbrett i for stor grad, men utenfor skolen går det gjerne i spill, Tik Tok og YouTube. På skolen blir i alle fall iPadene og Chromebookene brukt til pedagogiske formål – i alle fall på de fleste skoler. De sitter jo ikke på skolen og ser på Tik Tok.

DU ser på teknologi som "forstyrrelse", men for barn er det bare et verktøy.

Anonymkode: e9d43...c16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har barn som har hatt pc og ipad på skolen og jeg ser virkelig nytten av dette. Jeg hadde bonusbarn som gikk på samme skole, men noen år eldre slik at jeg også så hvordan det fungerte før de fikk dette i undervisningen. Eldste fikk slikt i 3klasse tror jeg, før det så hadde de ikke hver sin eller undervisning og lekser var ikke primært på data. 

Lekser er veldig enkelt å få tilpasset etter barnet behov når det er digitalt. Så om barnet er flink i fag så tilpasses det uten at vi eller lærer gjør noe særlig, sliter barnet så tilpasser leksene seg ganske enkelt også. Læreren får fanget raskt opp når ett barn sliter med noe, slik at det raskt får hjelp. 

Jeg har ett barn som alltid har syntes data og slike ting har vært spennende, så hun har tatt alle ting med en gang. Så har jeg en datter som ikke finnes interessert for data, på denne måten må hun lære seg det. For i dagens samfunn så må hun kunne mye, slik at hun ikke blir hengende etter siden hun ikke gjør slikt på fritiden.  Nå går hun på videregående, hun behersker alt som må gjøres med data greit, men hun liker enda å bruke penn og papir samtidig som hun bruker data. For hun har skjønt at hun bør skrive på papir for at det skal sitte bedre for henne. Skriver hun kun på daten så glemmer hun det fortere. Dette har de også lært på barneskolen. De har øvd på ulike læringsteknikker for å finne hvem som passer best for de, også at de kan bruke ulike teknikker utifra ulike fag. 

Jeg er veldig glad for at skolen ordner likt utstyr for alle elevene, for da blir det ikke noe forskjell på ungene. For jeg merket veldig stor forskjell på ungenes datakunnskaper med mine tidligere bonusbarn og deres venner. Noen viste såvidt hvordan de skrev en bokstav på en data når jeg satt og gjorde lekser med de før, for de hadde foreldre som ment de ikke kunne bruke slikt før de ble store. De hadde så enkle datalekser som å skrive en kort mail til læreren. Så når jeg så hvor mye noen sleit med dette, skjlnnr jeg veldig godt at dette faktisk må mer inn i skolen om ungene skal henge med etterhvert. Jo raskere de lærer enkle små ting, jo bedre blir det når de skal lære vanskeligere ting og ikke minst lære av alle programmene de bruker. 

Anonymkode: 81793...c55

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De hadde så enkle datalekser som å skrive en kort mail til læreren. Så når jeg så hvor mye noen sleit med dette, skjlnnr jeg veldig godt at dette faktisk må mer inn i skolen om ungene skal henge med etterhvert. Jo raskere de lærer enkle små ting, jo bedre blir det når de skal lære vanskeligere ting og ikke minst lære av alle programmene de bruker. 

Veldig enig med dette. Mannen min underviser på universitetet og sier at han blir sjokkert over at 18-åringene, som liksom skal være "digital innfødte" (som bare er tull), ikke klarer å sende en e-post med vedlegg, eller logge seg på Canvas og finne riktig mappe med lekser, eller konvertere et Word-dokument til PDF, eller lage automatisk innholdsfortegnelse i Word. Osv. osv. Jeg har en helt vanlig kontorjobb og forstår at 60-åringene på jobben synes noen ting er utfordrende, men hvis vi fikk inn nyansatte som sleit med dette, ville jeg reagert.

Skrevet

Skolen kontakter barnevernet. 

Anonymkode: d4978...6a9

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har barn som har hatt pc og ipad på skolen og jeg ser virkelig nytten av dette. Jeg hadde bonusbarn som gikk på samme skole, men noen år eldre slik at jeg også så hvordan det fungerte før de fikk dette i undervisningen. Eldste fikk slikt i 3klasse tror jeg, før det så hadde de ikke hver sin eller undervisning og lekser var ikke primært på data. 

Lekser er veldig enkelt å få tilpasset etter barnet behov når det er digitalt. Så om barnet er flink i fag så tilpasses det uten at vi eller lærer gjør noe særlig, sliter barnet så tilpasser leksene seg ganske enkelt også. Læreren får fanget raskt opp når ett barn sliter med noe, slik at det raskt får hjelp. 

Jeg har ett barn som alltid har syntes data og slike ting har vært spennende, så hun har tatt alle ting med en gang. Så har jeg en datter som ikke finnes interessert for data, på denne måten må hun lære seg det. For i dagens samfunn så må hun kunne mye, slik at hun ikke blir hengende etter siden hun ikke gjør slikt på fritiden.  Nå går hun på videregående, hun behersker alt som må gjøres med data greit, men hun liker enda å bruke penn og papir samtidig som hun bruker data. For hun har skjønt at hun bør skrive på papir for at det skal sitte bedre for henne. Skriver hun kun på daten så glemmer hun det fortere. Dette har de også lært på barneskolen. De har øvd på ulike læringsteknikker for å finne hvem som passer best for de, også at de kan bruke ulike teknikker utifra ulike fag. 

Jeg er veldig glad for at skolen ordner likt utstyr for alle elevene, for da blir det ikke noe forskjell på ungene. For jeg merket veldig stor forskjell på ungenes datakunnskaper med mine tidligere bonusbarn og deres venner. Noen viste såvidt hvordan de skrev en bokstav på en data når jeg satt og gjorde lekser med de før, for de hadde foreldre som ment de ikke kunne bruke slikt før de ble store. De hadde så enkle datalekser som å skrive en kort mail til læreren. Så når jeg så hvor mye noen sleit med dette, skjlnnr jeg veldig godt at dette faktisk må mer inn i skolen om ungene skal henge med etterhvert. Jo raskere de lærer enkle små ting, jo bedre blir det når de skal lære vanskeligere ting og ikke minst lære av alle programmene de bruker. 

Så skolen må lære ungene å sende mail? For det er sååå komplisert og vanskelig å få til??

Jeg hadde to timer data da jeg gikk på skolen og har ingen nytte av det idag. 

Utviklingen har gått fremover, nye pc'er med nye programmer. Ting jeg lærte da er nå helt utdatert.

Vi hadde ikke undervisning med iPad men likevel kan jeg sende mail, skrive i Word Excel Powerpoint div. Slike ting lærte jeg selv og i arbeidslivet. Så for meg er dette helt tåpelig.

Lurer på hvordan underholdningen er i utlandet, Finland, Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike...

Anonymkode: 41d69...107

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så skolen må lære ungene å sende mail? For det er sååå komplisert og vanskelig å få til??

Jeg hadde to timer data da jeg gikk på skolen og har ingen nytte av det idag. 

Utviklingen har gått fremover, nye pc'er med nye programmer. Ting jeg lærte da er nå helt utdatert.

Vi hadde ikke undervisning med iPad men likevel kan jeg sende mail, skrive i Word Excel Powerpoint div. Slike ting lærte jeg selv og i arbeidslivet. Så for meg er dette helt tåpelig.

Lurer på hvordan underholdningen er i utlandet, Finland, Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike...

Anonymkode: 41d69...107

Selv om dette kom lett til deg, er det virkelig ikke slik for alle barn. Ja, en del barn synes det er vanskelig å sende e-post, bruke Office-pakken osv. Og de mangler nettvett, kildekritikk osv. Dette må læres. Og de lærer det ikke av å sitte på Tik Tok.

Skrevet
17 hours ago, Anonym bruker said:

Skolen kontakter barnevernet. 

Anonymkode: d4978...6a9

nei

Anonymkode: 489f0...c09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...