Gå til innhold

Hva skjer om man nekter å skrive under på kontrakten om iPad i grunnskolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer da, egentlig? Jeg ønsker ikke at mitt barns skolegang skal bestå av nettbrett. Slik de fremlegger det er det nettopp det de har tenkt i til å bruke skoledagene til.

Anonymkode: 0a15e...4ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke ett alternativ. Du kan nekte skrive under så ungen ikke kan ga med nettbrett hjem. Ellers så må du nok kontakte fylkesmannen for å få alternativ undervisning for ungen

Anonymkode: dea80...7eb

Skrevet

Det er nok en liten del av undervisningen,ser virkelig ikke problemet!

Anonymkode: b5a3b...600

Skrevet

Jeg vet ikke hva som skjer da, annet at barnet vil føle seg annerledes og utenfor pga mors prinsipper. Jeg synes ikke du skal være så negativt, det er mye positivt med skoleIPaden. Blant annet leser de inn leksa til læreren både i norsk og engelsk og får dermed en til en tilbakemelding. Vår skole har et bevisst forhold til iPad-bruk og balanserer fint. Fremtiden er digital, og det er ikke bare negativt. Dropp skjerm hjemme da vel 😉

Anonymkode: 7ddba...03f

Skrevet

Tror du de gamer og sitter på YouTube i timene liksom? Våkne opp...det er snart 2020

Anonymkode: c25f2...529

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva skjer da, egentlig? Jeg ønsker ikke at mitt barns skolegang skal bestå av nettbrett. Slik de fremlegger det er det nettopp det de har tenkt i til å bruke skoledagene til.

Du får ha hjemmeskole da

Anonymkode: d5bc6...95f

Skrevet

De vil fortsatt bruke nettbrett på skolen, men barnet vil ikke få det med hjem. Lekser må da enten gjøres på familiens maskin (hvis det er mulig), barnet må gjøre leksene på skolen eller barnet må få leksene på papir.

Våre barn har brukt chrombook i ca 4 år nå. De bruker fortsatt mye bøker og skriver mye for hånd.

Anonymkode: 32c27...b34

Skrevet

Fremtiden er teknologisk, helt uavhengig av hvordan din barndom var, så selvfølgelig lærer de å bruke pc og nettbrett på skolen uavhengig av hva du skriver under på... 

Men nekter du å skrive under kan ikke barnet få med nettbrettet hjem og får problemer med leksen. 

Jeg vet ikke hva du tror, men de bruker ikke nettbrett til å være på youtube og spille altså. F.eks satt 7.klassingen her forrige uke og hadde hele matteleksen liggende på nettbrettet, men løste oppgavene i kladdeboken. Det gjør at de slipper ha med en haug med lærebøker hjem hver dag, det holder med kladdeboken de skal skrive leksen i. 

Verden går fremover... 

Anonymkode: 01c1c...04f

Skrevet

Går verden fremover når ungene skriver mindre og mindre med penn og papir og skriver mer på PC? Er dette bra i det lange løp? Jeg skjønner ikke hvordan de ikke kan få gjort lekser uten iPaden??

Anonymkode: 41d69...107

Skrevet

Mine barn går på ipad-skole. Har gjort det fra 1.klasse. Går nå i 4. og 6.klasse. Er veldig fornøyd med ipad, læringsmiljø og opplæringen i skolen. Og så gjør de jo selvsagt andre ting også. Turdag 1 dag i uka, året rundt, har svømming, uteskole, kunst og håndverk, musikk, er knyttet opp mot universitetet og har prosjekter der osv. 

Er ikke sånn at de niglor på ipad fra kl.08:30 til kl.13:30 hver dag😊

Anonymkode: 74788...1c3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Går verden fremover når ungene skriver mindre og mindre med penn og papir og skriver mer på PC? Er dette bra i det lange løp? Jeg skjønner ikke hvordan de ikke kan få gjort lekser uten iPaden??

Hos oss er de fleste leksene i eget program med link, og passord, i leksemappen på ipad. Og ofte skal de lese inn på ipad. 

Sparer miljøet for masse papir👍

Anonymkode: 74788...1c3

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leksene, altså oppgavene ligger på nett. Her bruker de its learning og lærerne legger oppgavene inn der. 

Men de skriver selvfølgelig på papir fremdeles. De bruker bare mindre lærebøker. 

Anonymkode: 01c1c...04f

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De skriver jo fremdeles noe med penn og papir, men jo - du må nok bare innse at verden blir mer digitalisert, både på skolen og ellers. Her har begge ungene (en på barneskolen og en på ungsdomsskolen) chromebook. Slipper å drasse med seg tunge lærebøker, gjør innlveringer og presentasjoner på chromebooken, men mattelekser skrives fremdeles i egen kladdebok. På skolen har de fremdeles noen oppgaver og innleveringer på papir, så de får brukt håndskrift også - men fokuset er på det digitale, sånn er det bare. Å nekte å skrive under på skjema for iPad vil ikke gjøre annet enn å vanskeliggjøre leksesituasjonen for barnet ditt.

Anonymkode: 74382...599

Skrevet

Den nye læreplanen skal jo være digitalisering i alle fag. 

Hele samfunnet med de aller første arbeidsplasser blir mer og mer digitale men skolen henger langt bak. Jobbene barna våre skal ha finnes ikke enda akkurat som mange av jobbene vi har idag ikke fantes da vi var barn. 

Det er mye bedre at de lærer dette tidlig og da med nettvett. 

Skrevet

Synes det er supert at de får det. Synes du ikke er noe grei hvis du nekter barnet ditt dette, dette er en del av utviklingen og fremtiden

Anonymkode: 489f0...c09

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da skjønner ikke du mye. 

Vi er i 2019... Internett og pad er viktig i dag. De bruker IKKE i pad hele dagen nei. * himler med øynene. * 

Anonymkode: 585b5...5ec

Skrevet

Vil du holde dine barn utenfor den teknologiske utviklingen, så får du bare gjøre det, men forvent ikke at de vil takke deg når de vokser til. Vi gamlingene må bare innse at verden blir mer og mer digital, og det er bakstreversk å hindre sine barn i å mestre dette. 

Velkommen til virkeligheten. 

Anonymkode: 336bf...e4d

Skrevet

Veldig spesielt verdenssyn du har. Hvilken jobb har du der du ikke trenger å bruke teknologi? Jeg går på universitetet og vi får ingenting utdelt på papir. Like greit at ungene lærer seg å finne frem i den teknologiske jungelen først som sist. Verden går videre enten du henger med eller ei. 

Anonymkode: 69347...63c

Skrevet

Jeg kan dessverre ikke svare på det du spør om. Men siden det er så mange som «himler med øynene» fordi du ikke jubler for iPad, vil jeg bare si at du ikke er alene om skepsisen. 

Siste nummer av computerworld - bransjens eget magasin, har forsiden: «IT i skolen - Vet vi hva vi gjør?». Her stilles et stort spørsmålstegn ved iPadskolen. Godt bakket opp av relevant forskning. Anbefaler å lese denne. 

Når det gjelder hva du bør gjøre tenker jeg nok som en del andre at det ikke er noen fordel om ungen blir rar og utenfor. Og ville kanskje svelget noen kameler. Eventuelt valgt en alternativ skole som ikke satser så mye på skjerm på de yngre trinnene. 

Anonymkode: c9fc3...f24

Skrevet

Man lærer lite nettvett av at alle ungene får ipad med hjem. En ting er på skolen hvor det er en viss kontroll, men man er bra naiv om man tror barna bare gjør lekser på ipaden hjemme! Er veldig fristende å gå på nett osv når man er sliten og lei leksene. 

Det er greit å lære seg å bruke pc osv. Man blir ikke god i digitale ferdigheter av å peke på ikoner på en ipad. Det er selvbedrag om man tror det. Balanse i alle ting. Ungene trenger ikke å være omgitt av skjermer konstant for å takle fremtiden.

Jeg skjønner at hi er skeptisk. Men jeg tror ikke det nytter å nekte. Vi er i starten av en ny trend. På et eller annet tidspunkt snur pendelen. Men inntil da er vi menige mennesker tvunget til å henge på.

Anonymkode: f5ef8...652

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja

Anonymkode: 3fac8...f76

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du de gamer og sitter på YouTube i timene liksom? Våkne opp...det er snart 2020

Anonymkode: c25f2...529

Det er det de har sagt at de skal, at de ikke engang skal bruke bøker. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok en liten del av undervisningen,ser virkelig ikke problemet!

Anonymkode: b5a3b...600

Ifølge dem erstatter iPaden alle skolebøkene.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er supert at de får det. Synes du ikke er noe grei hvis du nekter barnet ditt dette, dette er en del av utviklingen og fremtiden

Anonymkode: 489f0...c09

Merkelig at foreldrene som jobber i Silikon Valley sender barna sine på skjermfri skole, da. Hmmm! 

Her har du blitt lurt :)

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man lærer lite nettvett av at alle ungene får ipad med hjem. En ting er på skolen hvor det er en viss kontroll, men man er bra naiv om man tror barna bare gjør lekser på ipaden hjemme! Er veldig fristende å gå på nett osv når man er sliten og lei leksene.

Anonymkode: f5ef8...652

Man lærer ikke nettvett av å sende med en iPad hjem, nei, men skolene har i dag sterkt fokus på nettvett. Og det er veldig bra, for det er det absolutt ikke alle barn som lærer hjemme.

Hvis barna går på nettet når de er sliten og lei av leksene, så må jo foreldrene på banen. Veilede, oppmuntre, motivere – og ev. ta bort hele iPaden dersom barnet virkelig er så sliten at det ikke orker å gjøre lekser. Og ev. snakke med læreren om tilpasning/mindre lekser.

Anonymkode: e9d43...c16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...