Hjertefru Skrevet 27. september 2019 #51 Skrevet 27. september 2019 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Men har arbeidsplassen din sortering for plast og papir da? For hvis de har det og alle de andre avdelingene kaster alt i restsøppel, så er det rart at din arbeidsgiver ikke får påpakning. Det fikk min (jobber ikke i helsevesenet). Anonymkode: 1915a...a32 Det har de, men de dunkene står langt unna avdelingene i et anna bygg. Vaktmesteren henter restavfall og skittentøy på avdelingene daglig, men ikke returpapir og plastemballasje. Så det går vel på at ansatte på andre avdelinger ikke orker/har tid til å resirkulere og gå bort dit. Vår avdeling har løst det sånn at vi går tur bort dit sammen med en av beboerne når hiver emballasje. Da får også beboeren litt trim og aktivitet, og vi slår to fluer i en smekk 😉
Hjertefru Skrevet 27. september 2019 #52 Skrevet 27. september 2019 På 25.9.2019 den 11.24, Anonym bruker skrev: Dette er bare en dråpe i havet i forhold til plastbruk innenfor detaljhandelen. Forbrukeren ser bare varene ferdig pakket ut på hyller og stativ, men før de kom dit er det kastet haugevis med plast. Ta f.eks. klesbransjen. Hvert eneste plagg er pakket inn i plastpose på fabrikken. Så blir en liten bunke pakket sammen i nok en plastpose før det legges i eske og tapes igjen. Esken blir satt på pall som igjen blir pakket inn i mange lag plast. Tenk deg hvor mange plagg det er i en butikk og at alle disse plaggene skiftes ut flere ganger i året. Så tenker du hvor mange butikker det er på et middels stort senter og igjen hvor mange sentre det er i landet. DET er mye plast det. Anonymkode: ffdd0...26a Oi, tenkte på innlegget ditt i dag. Kjøpte et plagg på only-butikk, og fikk det levert i en papirpose med påskriften «we care about the future». Når man tenker på at plaggene som henger så flott på stativene sannsynligvis kom i masser av plast, får man følelsen av skikkelig hykleri....
Anonym bruker Skrevet 27. september 2019 #53 Skrevet 27. september 2019 På 26.9.2019 den 8.16, sug lut skrev: Nå er det tredve år siden jeg jobba i helsevesenet, jeg tipper plastforbruket har gått opp enormt. De små pilleholderne i metall som @Hjertefru viser fram husker jeg godt, de slo meg alltid som ekstremt praktiske men jeg hadde for høy moral til å stjæle dem. Dere som KAN helsevesenet, ville det vært noen farer involvert i å bruke de gamle løsningene? Altså utover at de er arbeidskrevende og må steriliseres, men faktisk pasientfare? Og man kunne sikkert unngå klyster som dette https://cdn4.mystore4.no/thumb/600_600/helsekost1/79419_Klystersett_tarmskyllepose_1.jpg og gå tilbake til sånne vakre klysterholdere som dette (jeg har flere til pynt i hagen med blomster i) https://dms-cf-02.dimu.org/image/012uP1b8foPc?dimension=1200x1200 Da må man nok også ansette flere, for dette er garantert arbeidskrevende. Så da løser man kanskje noen problemer med arbeidsløshet også? Steriliseringen er jo ikke noe problem. Er bare å sende det til sterilsentralen slik som de gjør med alt operasjonsutstyret etter bruk. Anonymkode: 1a0c5...2e5
Anonym bruker Skrevet 27. september 2019 #54 Skrevet 27. september 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Steriliseringen er jo ikke noe problem. Er bare å sende det til sterilsentralen slik som de gjør med alt operasjonsutstyret etter bruk. Anonymkode: 1a0c5...2e5 Hva med sykehjem da, ikke noen steriliseringssentral der Anonymkode: 1915a...a32
Anonym bruker Skrevet 27. september 2019 #55 Skrevet 27. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva med sykehjem da, ikke noen steriliseringssentral der Anonymkode: 1915a...a32 Eller legekontoret. Må ha mange på lager Anonymkode: 20f55...d1d
Anonym bruker Skrevet 27. september 2019 #56 Skrevet 27. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva med sykehjem da, ikke noen steriliseringssentral der Anonymkode: 1915a...a32 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eller legekontoret. Må ha mange på lager Anonymkode: 20f55...d1d Det er ikke noe problem å fikse det. Alle tannlegekontor har det naturligvis. Også de med bare én tannlege. Anonymkode: b00c7...cba
Anonym bruker Skrevet 27. september 2019 #57 Skrevet 27. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke noe problem å fikse det. Alle tannlegekontor har det naturligvis. Også de med bare én tannlege. Anonymkode: b00c7...cba Det har jo selvfølgelig sykehjem og når jeg tenker meg om, jeg så bare for meg at hun mente en stor sentral 😂 Anonymkode: 1915a...a32
Hjertefru Skrevet 28. september 2019 #58 Skrevet 28. september 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Det har jo selvfølgelig sykehjem og når jeg tenker meg om, jeg så bare for meg at hun mente en stor sentral 😂 Anonymkode: 1915a...a32 Nei, det stemmer ikke at alle sykehjem har steriliseringsutstyr. Vi hadde en gammel autoklave fra 60-70-tallet, men denne ble kondemnert etter beskjed fra legen. Hun mente hverken autoklaven, utstyret som ble brukt til å pakke sterilt i eller teknikken til de som pakket holdt mål, og at instrumenter ikke blir sterile nok. Så det er ikke bare enkelt dette. Nå greier vi oss på et vis kun ned engangsutstyr.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2019 #59 Skrevet 28. september 2019 21 minutter siden, Hjertefru skrev: Nei, det stemmer ikke at alle sykehjem har steriliseringsutstyr. Vi hadde en gammel autoklave fra 60-70-tallet, men denne ble kondemnert etter beskjed fra legen. Hun mente hverken autoklaven, utstyret som ble brukt til å pakke sterilt i eller teknikken til de som pakket holdt mål, og at instrumenter ikke blir sterile nok. Så det er ikke bare enkelt dette. Nå greier vi oss på et vis kun ned engangsutstyr. Sterilt nok? Og du jobber i helsebransjen? Anonymkode: fcd4e...f8d
Hjertefru Skrevet 28. september 2019 #60 Skrevet 28. september 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sterilt nok? Og du jobber i helsebransjen? Anonymkode: fcd4e...f8d Ja, at det altså ble sterilt i det hele tatt. Ordla meg litt feil, skjønner hva du mener.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå