Gå til innhold

hæ... forby plast?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forbud mot engangsplast er et veldig bra tiltak, synes jeg. Ikke bare for å reduserere plastforbruket og søppelmengden, men også fordi det demonstrerer at det er mulig å endre ting. Det neste som bør forbys er unødvendig plastinnpakning. Akkurat hva som er unødvendig er det sikkertmulig å diskutere, men de mest idiotiske tingene, som firepakning av sjokolade pakket med plast der hver plate også er plastpakket er åpenbare.

Jeg som ikke jobber i helsevesenet har alltid tenkt at dette er en bransje der engangsplast er nødvendig (og som bør få unntak), men utifra det dere sier er det ikke fullt så enkelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

I gamle dager var sprøyter av metall som ble sterilisert:

63144982-689A-4D4D-B515-7BBA65B9C4C4.jpeg

Anonymkode: 77b21...b5f

Tannleger bruker fortsatt slike, men kanylene er naturligvis engangs. Bedøvelsen kommer i glassampuller som settes inn i metallsprøyten. 

Anonymkode: b00c7...cba

Skrevet

Jeg kjøper mye meieriprod og skulle ønske meg en panteordning på beholderne! Heller ha glass/hardplast beholdere som kunne vært gjenbrukt på yoghurt, melk, skyr (som er en av verstingene i plastbruk i forhold til mengde!) mfl. Har kjøpt flergangsnett til grønnsaker/frukt på coolstuff, og bruker flergangsnett. 

Er helt perverst hvor mye plast som brukes som engangsemballasje!!

Anonymkode: 777f6...f48

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja har hørt om disse. Min salige mor fortalte at hun ble ansatt på et sykehjem et sted på 60-tallet. Hun ble sjokkert da hun oppdaget at sprøytene ble kokt i samme kasserolle som det utstyret de brukte for å gi klyster. Slanger av gummi fex 😜

Det går fint an å gå tilbake, tenk så greit det kunne vært å ta med seg emballasje selv i butikker og kjøpe pålegg hektovis. Men konsekvenser vil det få, vanskeligere å benytte selvbetjening og det trengs mer bemanning i en presset helsesektor for å gjøre jobben med sterilisering.

Vi har gjort oss sykt avhengige av plast.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men, hva kaster dere bosset i da? Vi pakker matvarene i plastposer i butikken, og så brukes de som bossposer hjemme. Vi kjøper brød og legger i brødposer i plast for å kunne fryse dem og ta dem opp igjen. Vi kjøper youghurt, i plastbegre. Jeg ønsker gjerne å kutte i plast, men jeg vet ikke helt hva jeg skal erstatte plasten med i eksemplene over. Vi er stort sett veldig flinke til resirkulering da.

Anonymkode: 7bd6e...1cb

Har du prøvd å kildesortere bosset ditt? Jeg fikk sjokk når jeg bodde noen dager på et sted med full kildesortering. Posen med restavfall var nesten tom. De andre posene var fulle. 😅

Anonymkode: 2acbd...ebf

Skrevet

Totalforbud av plast er urealistisk, og tror faktisk ikke at det er så miljøvennlig heller. Plast i seg selv er i mange tilfeller mer miljøvennlig enn mange andre materialer. De to store ulempene med plast, mener jeg, er når det havner i naturen og at det er så billig at vi bruker altfor mye av det. Lage bestikk av mais? Hvor mye mais må vi dyrke for å få det til? Samme med sugerør i papir? Hvor mange trær går det med til det? Bio brensel? Bøndene i fattige land legger ned matproduksjon for å dyrke rasp og soyabønner til å lage olje av. Eller brenner ned skogen for å få plass til å dyrke mat som vi ikke skal spise, men putte på bilen. Papirposer er jo virkelig "in" og de ser jo så nostalgiske og miljøvennlige ut. Men en papirpose må brukes ca 20 ganger for å sette samme miljøavtrykk som en plastpose som brukes en gang og ikke havner i naturen. Bomull som vi elsker å fremheve, er ekstremt lite miljøvennlig, og økologisk bomull er en av verstingene. Det er enormt ressurskrevende å produsere. 

Og jeg er absolutt med på "Nei, til engangsforbruk" og "Ja, til mindre emballasje" og "Ja, til gjenbruk" osv osv.  Men jeg er redd for at vi nå har blitt så opptatt av plasten at vi glemmer å se i andre retninger.  Politikkere kan gjøre så mange idotiske ting de vil for miljøet, men hiver de ut av de skal forby plastsugerør så blir vi så glade og fornøyde og stemmer på den i hopetall. 

Ja, til miljøvern, men vi må vite hva vi gjøre, ikke bare ta raske populistiske avgjørelser.

Anonymkode: 49e0d...38b

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd å kildesortere bosset ditt? Jeg fikk sjokk når jeg bodde noen dager på et sted med full kildesortering. Posen med restavfall var nesten tom. De andre posene var fulle. 😅

Vi har kildesortert i mange år, men her vi bor er ikke matavfall noe som hentes, dermed går matavfall, det lille som er, i restavfall. Eller sorterer vi glass/metall, papir og plast, men likevel blir det en del restavfall. Senest nå leste vi at eggekartonger ikke skal resirkuleres som papir, men gå i restavfall, samme med papptallerkner osv. Ikke at vi bruker det mye altså, men det blir en del restavfall her. 

Anonymkode: 7bd6e...1cb

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Totalforbud av plast er urealistisk, og tror faktisk ikke at det er så miljøvennlig heller. Plast i seg selv er i mange tilfeller mer miljøvennlig enn mange andre materialer. De to store ulempene med plast, mener jeg, er når det havner i naturen og at det er så billig at vi bruker altfor mye av det. Lage bestikk av mais? Hvor mye mais må vi dyrke for å få det til? Samme med sugerør i papir? Hvor mange trær går det med til det? Bio brensel? Bøndene i fattige land legger ned matproduksjon for å dyrke rasp og soyabønner til å lage olje av. Eller brenner ned skogen for å få plass til å dyrke mat som vi ikke skal spise, men putte på bilen. Papirposer er jo virkelig "in" og de ser jo så nostalgiske og miljøvennlige ut. Men en papirpose må brukes ca 20 ganger for å sette samme miljøavtrykk som en plastpose som brukes en gang og ikke havner i naturen. Bomull som vi elsker å fremheve, er ekstremt lite miljøvennlig, og økologisk bomull er en av verstingene. Det er enormt ressurskrevende å produsere. 

Og jeg er absolutt med på "Nei, til engangsforbruk" og "Ja, til mindre emballasje" og "Ja, til gjenbruk" osv osv.  Men jeg er redd for at vi nå har blitt så opptatt av plasten at vi glemmer å se i andre retninger.  Politikkere kan gjøre så mange idotiske ting de vil for miljøet, men hiver de ut av de skal forby plastsugerør så blir vi så glade og fornøyde og stemmer på den i hopetall. 

Ja, til miljøvern, men vi må vite hva vi gjøre, ikke bare ta raske populistiske avgjørelser.

Anonymkode: 49e0d...38b

Helt enig med deg! Bærenettet i økologisk bomull er også ekstremt lite miljøvennlig, mange bare hiver seg på en trend uten å se den store sammenhengen. 

Så lenge man kildesorterer og ikke hiver plast i havet og naturen, så er plast ikke et ille produkt. Det kan resirkuleres og gjenbrukes. 

Og ang engangsprodukter; det er mer miljøvennlig å bruke en plastkopp enn å vaske en kaffekopp i oppvaskemaskinen, med mindre man bruker den samme porselens-koppen i flere dager. 

Det er skuffende lite folkus på alle såpene, skyllemidler og kjemikalier vi ukritisk skyller i havet mange mange ganger pr dag når vi dusjer, vasker klær og tømmer vaskebøtta. 

Anonymkode: 76c70...552

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er ganske ekstremt å erstatte plast med mais, jeg, med tanke på at det er tuuusenvis av mennesker som da vil få livene sine ytterligere begrenset. De putter allerede mais i kjøtt, hvorfor stoppe der? 

Anonymkode: 20f55...d1d

Ekstremt? Det som er ekstremt er mengden plast på avveie. 

Hvis man er allergisk mot mais eller noe annet, får man passe på å ha med seg helt vanlig bestikk i veska si, da. Eller kjøpe mat som man ikke trenger bestikk for å spise. Problem løst. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjøper mye meieriprod og skulle ønske meg en panteordning på beholderne! Heller ha glass/hardplast beholdere som kunne vært gjenbrukt på yoghurt, melk, skyr (som er en av verstingene i plastbruk i forhold til mengde!) mfl. Har kjøpt flergangsnett til grønnsaker/frukt på coolstuff, og bruker flergangsnett. 

Er helt perverst hvor mye plast som brukes som engangsemballasje!!

Anonymkode: 777f6...f48

Enig. Da jeg var barn pantet vi brusflasker, og alle unntatt Coca Cola hadde lik form. De var i glass og ble rengjort og solgt på nytt. Jeg husker jeg spurte mamma hvorfor man ikke kunne gjøre det samme med syltetøyglass. Syns egentlig det er helt åpenbart! 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig med deg! Bærenettet i økologisk bomull er også ekstremt lite miljøvennlig, mange bare hiver seg på en trend uten å se den store sammenhengen. 

Så lenge man kildesorterer og ikke hiver plast i havet og naturen, så er plast ikke et ille produkt. Det kan resirkuleres og gjenbrukes. 

Og ang engangsprodukter; det er mer miljøvennlig å bruke en plastkopp enn å vaske en kaffekopp i oppvaskemaskinen, med mindre man bruker den samme porselens-koppen i flere dager. 

Det er skuffende lite folkus på alle såpene, skyllemidler og kjemikalier vi ukritisk skyller i havet mange mange ganger pr dag når vi dusjer, vasker klær og tømmer vaskebøtta. 

Anonymkode: 76c70...552

Hvor har du tallene på det med engangskopper? For maskinoppvask bruker IKKE mye strøm eller vann. Det er mye mer miljøvennlig å vaske ting i oppvaskmaskin enn for hånd i alle fall! 

Skrevet
9 timer siden, Hjertefru skrev:

Ja har hørt om disse. Min salige mor fortalte at hun ble ansatt på et sykehjem et sted på 60-tallet. Hun ble sjokkert da hun oppdaget at sprøytene ble kokt i samme kasserolle som det utstyret de brukte for å gi klyster. Slanger av gummi fex 😜

Vel, alle bakteriene er like døde når steriliseringen er ferdig - både lortebakteriene og Yersiniia Pestis! 

Skrevet

Det finnes mange tvilsomme studier om engangsplast. Det verserte en om engangskopper for noen pr siden som bare så på energiforbruk og dessuten antok at alle plastkoppene ble resirkulert.  Nokså urealistisk, altså.

Det er greit å si at plastavfall ikke er et problem så lenge det havner i forbrenningsanlegg og ikke i naturen, men veldig mye av det havner jo i naturen. (Jeg kan bare se bak bussholdeplassen ved jobben min, mengder av søppel på bakken hele året.) For min del kan man si at menneskene har hatt sin mulighet til å vise at de kan kaste engangsplast riktig, men der har de feilet, så nå blir det forbudt.

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det tredve år siden jeg jobba i helsevesenet, jeg tipper plastforbruket har gått opp enormt. De små pilleholderne i metall som @Hjertefru viser fram husker jeg godt, de slo meg alltid som ekstremt praktiske men jeg hadde for høy moral til å stjæle dem.

Dere som KAN helsevesenet, ville det vært noen farer involvert i å bruke de gamle løsningene? Altså utover at de er arbeidskrevende og må steriliseres, men faktisk pasientfare?

Og man kunne sikkert unngå klyster som dette https://cdn4.mystore4.no/thumb/600_600/helsekost1/79419_Klystersett_tarmskyllepose_1.jpg

og gå tilbake til sånne vakre klysterholdere som dette (jeg har flere til pynt i hagen med blomster i) https://dms-cf-02.dimu.org/image/012uP1b8foPc?dimension=1200x1200

Da må man nok også ansette flere, for dette er garantert arbeidskrevende. Så da løser man kanskje noen problemer med arbeidsløshet også?

Skrevet
50 minutter siden, sug lut skrev:

Nå er det tredve år siden jeg jobba i helsevesenet, jeg tipper plastforbruket har gått opp enormt. De små pilleholderne i metall som @Hjertefru viser fram husker jeg godt, de slo meg alltid som ekstremt praktiske men jeg hadde for høy moral til å stjæle dem.

Dere som KAN helsevesenet, ville det vært noen farer involvert i å bruke de gamle løsningene? Altså utover at de er arbeidskrevende og må steriliseres, men faktisk pasientfare?

Og man kunne sikkert unngå klyster som dette https://cdn4.mystore4.no/thumb/600_600/helsekost1/79419_Klystersett_tarmskyllepose_1.jpg

og gå tilbake til sånne vakre klysterholdere som dette (jeg har flere til pynt i hagen med blomster i) https://dms-cf-02.dimu.org/image/012uP1b8foPc?dimension=1200x1200

Da må man nok også ansette flere, for dette er garantert arbeidskrevende. Så da løser man kanskje noen problemer med arbeidsløshet også?

Det er vel kostnad som teller. Sterilt er sterilt og blir ikke mer sterilt om det er plast enn stål. 

Jeg tipper, uten at det er vitenskapelig begrunnet, at i det øyeblikket det ble økonomisk lønnsomt å kutte plast og fikse miljøproblem ville det gått utrolig kort tid før saken var biff for å si det sånn.

Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

I min lille boble i helsevesenet kan jeg ikke se at det skulle by på noen stor pasientfare. Når man jobber med eldre kan det gå en tid mellom man har pasienter som har behov for en del utstyr. 

Så det er kanskje heller en fare med engangsutstyr, at det blir liggende på lager og steriliseringsdatoen går ut. 

Hadde en mor som var sykepleier før plastbølgen, og hun nevnte forresten EN fare: kateterisering av kvinner. Det ble brukt flergangskateter av glass. Stor risiko for at det knuste inni pasienten om denne var urolig. 😬

Nå var jo helsevesenet generelt mye mer lavskala for 50 år siden. Hvordan man skal greie å utføre komplisert kirurgi, bruke fex hjerte-lunge-maskin og respirator, dialyse og sånne ting er ikke jeg den rette til å svare på. Tror det blir en utfordring.

Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Hvor mener du de skal ta pengene til all denne ekstra kostnaden fra? Sykehus har jo ikke god råd fra før. Det ville blitt mye mer komplikasjoner også, mer infeksjoner pga dårlig sterilisering osv. Uheldig nå som vi snart ikke kan bruke antibiotika mer heller. 

Anonymkode: fcd4e...f8d

Skrevet
21 minutter siden, amandine skrev:

Det er vel kostnad som teller. Sterilt er sterilt og blir ikke mer sterilt om det er plast enn stål. 

Jeg tipper, uten at det er vitenskapelig begrunnet, at i det øyeblikket det ble økonomisk lønnsomt å kutte plast og fikse miljøproblem ville det gått utrolig kort tid før saken var biff for å si det sånn.

Nå dreier det seg slett ikke bare om sterilitet når ting skal i kontakt med pasienter og inn i kroppen. I tillegg til å være sterilt må det jo også være helt rent, altså ikke få med kjemikalier, og rester av annen «drit». Hjelper lite at dette er sterilt...

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mener du de skal ta pengene til all denne ekstra kostnaden fra? Sykehus har jo ikke god råd fra før. Det ville blitt mye mer komplikasjoner også, mer infeksjoner pga dårlig sterilisering osv. Uheldig nå som vi snart ikke kan bruke antibiotika mer heller. 

Jeg mener fint lite. Jeg bare koser meg med mine klysterkanner og angrer på tyveri jeg aldri begikk.

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har også mye avfall på jobb, men vi har jobbet for å få til zero waste arbeidsplass. Først redusere avfall så mye som mulig. «Papirløst» kontor er en ting. ALT sorteres, gjenvinnes eller gjenbrukes. Vanlig søppel har vi ikke😊 Men blir jo avfall såklart, bare at det havner der det skal og hvis alt fungerer optimalt, så blir det ikke kastet men brukt på nytt. Det som må «kastes», biologisk/kjemisk avfall går til forbrenningsanlegg som gir varme til oppvarming og renser ut skadelige stoffer i prosessen. 

De oppmuntrer til sykling, bidrar økonomisk til vedlikehold av sykler, og mange dedikerte plasser til elbiler. 

Så bra!

I kommunen der jeg jobber er det null fokus på sånt. Fikk kjeft da jeg begynte på arbeidsplassen fordi jeg skylte melkekartonger. «Syns du at vi har tid til dette» og klager på rot.

Det er vi ansatte som har innført sortering av plast og papir på vår lille avdeling. Ledelsen gir blanke. Og på naboavdelingene går alt i vanlig søppel. 

Nå mangler vi bare en gris for å ta matavfallet 😅

Skrevet
17 minutes ago, Hjertefru said:

Hadde en mor som var sykepleier før plastbølgen, og hun nevnte forresten EN fare: kateterisering av kvinner. Det ble brukt flergangskateter av glass. Stor risiko for at det knuste inni pasienten om denne var urolig. 

Var kvalm fra før, men nå ble det om mulig enda verre. Herregud!

Skrevet
23 minutter siden, Hjertefru skrev:

kateterisering av kvinner. Det ble brukt flergangskateter av glass. Stor risiko for at det knuste inni pasienten om denne var urolig. 😬

Uææææææh!

Skrevet
21 timer siden, Hjertefru skrev:

Hvordan fryse mat uten plast

Ikea har noen fine glassbokser som tåler både varme og kulde, lokket av plast men de kan brukes om igjen og om igjen. 

Anonymkode: 9bfca...671

Skrevet
På 25.9.2019 den 20.51, Anonym bruker skrev:

Hva er full kildesortering da? Her sorterer vi i plast, papp & papir, glass & metall, mat, småelektronikk og rest. Jeg synes alikevel at det blir endel restavfall.

Anonymkode: 1915a...a32

Skrevet
12 timer siden, Hjertefru skrev:

Så bra!

I kommunen der jeg jobber er det null fokus på sånt. Fikk kjeft da jeg begynte på arbeidsplassen fordi jeg skylte melkekartonger. «Syns du at vi har tid til dette» og klager på rot.

Det er vi ansatte som har innført sortering av plast og papir på vår lille avdeling. Ledelsen gir blanke. Og på naboavdelingene går alt i vanlig søppel. 

Nå mangler vi bare en gris for å ta matavfallet 😅

Men har arbeidsplassen din sortering for plast og papir da? For hvis de har det og alle de andre avdelingene kaster alt i restsøppel, så er det rart at din arbeidsgiver ikke får påpakning. Det fikk min (jobber ikke i helsevesenet).

Anonymkode: 1915a...a32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...