Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #1 Skrevet 25. september 2019 Så noen skrev om at plast skal forbys. Er det sant? Nøyaktig hva skulle det i så fall erstattes med? Anonymkode: 0889e...025
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #2 Skrevet 25. september 2019 Det er vel snakk om engangsartikler som bestikk, sugerør, poser etc. Anonymkode: b00c7...cba
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #3 Skrevet 25. september 2019 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vel snakk om engangsartikler som bestikk, sugerør, poser etc. Anonymkode: b00c7...cba som erstattes med? Anonymkode: 0889e...025
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #4 Skrevet 25. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: som erstattes med? Anonymkode: 0889e...025 F.eks. flergangsbestikk, pappsugerør og nett som kan brukes flere ganger. Anonymkode: d2195...395
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #5 Skrevet 25. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: F.eks. flergangsbestikk, pappsugerør og nett som kan brukes flere ganger. Anonymkode: d2195...395 Alt plastbestikk kan vaskes. Er det det du sikter til? Anonymkode: 0889e...025
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #6 Skrevet 25. september 2019 Plastbestikk etc skal erstattes med nedbrytbare materialer som cellulose. De mener ikke at det skal være forbudt for deg å ha plastmøbler i hagen. Ikke tolk ting som om de er ment i mest ekstreme mening, da vil livet oppleves mindre problematisk. Bl.a. klimafornektere har en stygg tendens til dette. Anonymkode: 89970...134
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #7 Skrevet 25. september 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alt plastbestikk kan vaskes. Er det det du sikter til? Anonymkode: 0889e...025 Og hvor mange ganger har du vasket plastbestikket, om jeg tør spørre? Anonymkode: 89970...134
gale damen Skrevet 25. september 2019 #8 Skrevet 25. september 2019 Jeg håper plast forbys i sin helhet!
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #9 Skrevet 25. september 2019 12 minutter siden, gale damen skrev: Jeg håper plast forbys i sin helhet! Hva vil du erstatte det med, da? Mais, som mange er allergiske mot? Anonymkode: 20f55...d1d
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #10 Skrevet 25. september 2019 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Plastbestikk etc skal erstattes med nedbrytbare materialer som cellulose. De mener ikke at det skal være forbudt for deg å ha plastmøbler i hagen. Ikke tolk ting som om de er ment i mest ekstreme mening, da vil livet oppleves mindre problematisk. Bl.a. klimafornektere har en stygg tendens til dette. Anonymkode: 89970...134 Jeg synes det er ganske ekstremt å erstatte plast med mais, jeg, med tanke på at det er tuuusenvis av mennesker som da vil få livene sine ytterligere begrenset. De putter allerede mais i kjøtt, hvorfor stoppe der? Anonymkode: 20f55...d1d
gale damen Skrevet 25. september 2019 #11 Skrevet 25. september 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva vil du erstatte det med, da? Mais, som mange er allergiske mot? Anonymkode: 20f55...d1d Nei, jeg slår et slag for å fjerne engangsaltmulig, plastmøbler, plasten i klærne våre, i såpen - overalt! Jeg ønsker meg mindre forbruk, færre forbruksartikler og generelt litt mer tanker hos hvermannsen.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #12 Skrevet 25. september 2019 Menneskeheten har overlevd ganske lenge før plasten dukket opp. Ingen blir bedt om å kaste sine gamle tupperware-beholdere, men det finnes mange erstatninger nå. Glass, bambus, metall etc. Anonymkode: b00c7...cba
Hjertefru Skrevet 25. september 2019 #13 Skrevet 25. september 2019 Prøver selv å minske plastforbruket, det er ikke noe stort problem i en vanlig husholdning. Men... ta fex helsevesenet. Det er det et plastforbruk av en annen verden. Enkelte ting ser jeg for meg at det vanskelig å erstatte også, som sprøyter og iv sett. Men mye kan nok gjøres. Medisiner fex er gjerne dobbeltpakket i en plastboks med pappeske utapå. Sonder vi putter opp i baken til folk når de får klyster er ikke bare laget av plast, men de er også unødvendig nok pakket inn enkeltvis (i plast). På nittitallet hadde vi fortsatt medisinbeger av stål. Ulempen er at de er mer arbeidskrevende enn engangs (må vaskes og desinfiseres). På min avdeling brukes og kastes det sikkert 50 engangs sånne plastbeger daglig. Greide heldigvis å få innført et kildesorteringssystem. Sist helg klatret jeg øverst opp i et skap for å se om vi fortsatt har de gamle stålbegrene, men de er tydeligvis blitt kastet....
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #14 Skrevet 25. september 2019 1 time siden, Hjertefru skrev: Prøver selv å minske plastforbruket, det er ikke noe stort problem i en vanlig husholdning. Men... ta fex helsevesenet. Det er det et plastforbruk av en annen verden. Enkelte ting ser jeg for meg at det vanskelig å erstatte også, som sprøyter og iv sett. Men mye kan nok gjøres. Medisiner fex er gjerne dobbeltpakket i en plastboks med pappeske utapå. Sonder vi putter opp i baken til folk når de får klyster er ikke bare laget av plast, men de er også unødvendig nok pakket inn enkeltvis (i plast). På nittitallet hadde vi fortsatt medisinbeger av stål. Ulempen er at de er mer arbeidskrevende enn engangs (må vaskes og desinfiseres). På min avdeling brukes og kastes det sikkert 50 engangs sånne plastbeger daglig. Greide heldigvis å få innført et kildesorteringssystem. Sist helg klatret jeg øverst opp i et skap for å se om vi fortsatt har de gamle stålbegrene, men de er tydeligvis blitt kastet.... Støtter denne! Og alle engangshanskene... Anonymkode: f188f...d1f
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #15 Skrevet 25. september 2019 1 time siden, Hjertefru skrev: Prøver selv å minske plastforbruket, det er ikke noe stort problem i en vanlig husholdning. Men... ta fex helsevesenet. Det er det et plastforbruk av en annen verden. Enkelte ting ser jeg for meg at det vanskelig å erstatte også, som sprøyter og iv sett. Men mye kan nok gjøres. Medisiner fex er gjerne dobbeltpakket i en plastboks med pappeske utapå. Sonder vi putter opp i baken til folk når de får klyster er ikke bare laget av plast, men de er også unødvendig nok pakket inn enkeltvis (i plast). På nittitallet hadde vi fortsatt medisinbeger av stål. Ulempen er at de er mer arbeidskrevende enn engangs (må vaskes og desinfiseres). På min avdeling brukes og kastes det sikkert 50 engangs sånne plastbeger daglig. Greide heldigvis å få innført et kildesorteringssystem. Sist helg klatret jeg øverst opp i et skap for å se om vi fortsatt har de gamle stålbegrene, men de er tydeligvis blitt kastet.... Dette er bare en dråpe i havet i forhold til plastbruk innenfor detaljhandelen. Forbrukeren ser bare varene ferdig pakket ut på hyller og stativ, men før de kom dit er det kastet haugevis med plast. Ta f.eks. klesbransjen. Hvert eneste plagg er pakket inn i plastpose på fabrikken. Så blir en liten bunke pakket sammen i nok en plastpose før det legges i eske og tapes igjen. Esken blir satt på pall som igjen blir pakket inn i mange lag plast. Tenk deg hvor mange plagg det er i en butikk og at alle disse plaggene skiftes ut flere ganger i året. Så tenker du hvor mange butikker det er på et middels stort senter og igjen hvor mange sentre det er i landet. DET er mye plast det. Anonymkode: ffdd0...26a
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #16 Skrevet 25. september 2019 2 timer siden, gale damen skrev: Jeg håper plast forbys i sin helhet! Dette vil jeg høre mer om, hva skal det erstattes med. Hva skal pålegget komme i? Papp? Anonymkode: 32fcd...be7
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #17 Skrevet 25. september 2019 Har kjøpt egne sugerør i gid gammeldags plast. Pappsugerør er noe dritt. Anonymkode: 32fcd...be7
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #18 Skrevet 25. september 2019 1 time siden, Hjertefru skrev: Prøver selv å minske plastforbruket, det er ikke noe stort problem i en vanlig husholdning. Men... ta fex helsevesenet. Det er det et plastforbruk av en annen verden. Enkelte ting ser jeg for meg at det vanskelig å erstatte også, som sprøyter og iv sett. Men mye kan nok gjøres. Medisiner fex er gjerne dobbeltpakket i en plastboks med pappeske utapå. Sonder vi putter opp i baken til folk når de får klyster er ikke bare laget av plast, men de er også unødvendig nok pakket inn enkeltvis (i plast). På nittitallet hadde vi fortsatt medisinbeger av stål. Ulempen er at de er mer arbeidskrevende enn engangs (må vaskes og desinfiseres). På min avdeling brukes og kastes det sikkert 50 engangs sånne plastbeger daglig. Greide heldigvis å få innført et kildesorteringssystem. Sist helg klatret jeg øverst opp i et skap for å se om vi fortsatt har de gamle stålbegrene, men de er tydeligvis blitt kastet.... Hvordan synes du det er lett å unngå plast i en vanlig husholdning? Til matoppbevaring kan man fint gjenbruke plastbokser i mange år, oppbevare noe i glass/metall bokser med lokk. Sugerør, engangsbestikk kan man fint droppe eller bytte ut. Men, når man kjøper ting/får ting så er jo alt pakket i plast, så en pappeske og så plast utenpå. Leker er verst. Det er en full søppeldunk på et par leker. Skal man droppe å kjøpe ting/bytte ting man får eller lete etter løsninger uten emballasje (som ikke finnes?). Synes det tvert imot er vanskelig å unngå plast jeg, alt er jo pakket inn altfor mye! Det blir hauger av søppel. Posten inneholder søppel, plast der også. Droppe den også? Anonymkode: fcd4e...f8d
Hjertefru Skrevet 25. september 2019 #19 Skrevet 25. september 2019 (endret) 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan synes du det er lett å unngå plast i en vanlig husholdning? Til matoppbevaring kan man fint gjenbruke plastbokser i mange år, oppbevare noe i glass/metall bokser med lokk. Sugerør, engangsbestikk kan man fint droppe eller bytte ut. Men, når man kjøper ting/får ting så er jo alt pakket i plast, så en pappeske og så plast utenpå. Leker er verst. Det er en full søppeldunk på et par leker. Skal man droppe å kjøpe ting/bytte ting man får eller lete etter løsninger uten emballasje (som ikke finnes?). Synes det tvert imot er vanskelig å unngå plast jeg, alt er jo pakket inn altfor mye! Det blir hauger av søppel. Posten inneholder søppel, plast der også. Droppe den også? Anonymkode: fcd4e...f8d Det er jo PR i dag ikke mulig å helt unngå plast i husholdningen. Men det går fint an å redusere plastforbruket. Leker fex. Kjøper svært lite nye leker, nesten null. Det har i vårt tilfelle sikkert mye å gjøre med at vi har barn i flere aldersklasser, så huset er fullt med leker uansett. Dessuten er de minste mest opptatt av «digitale leker», se på film, spill osv. Samt formingsaktiviteter som ikke nødvendigvis trenger å inneholde plast. Syns ikke akkurat leker er det verste. Brukte leker er veldig enkelt å få kjøpt dessuten. Det vanskeligste er å droppe plast når man skal ta vare på mat. Hvordan fryse mat uten plast 🤔 Du har rett i at det blir mye plastavfall. Ser jo her at sekken med plastavfall blir full ila en uke... Men syns det likevel er lite i forhold til alt plastbosset på jobb! Endret 25. september 2019 av Hjertefru
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #20 Skrevet 25. september 2019 Forbrukere har makt. La oss alle kjøpe så lite som mulig, og bruke mest mulig naturlige råvarer! Anonymkode: f188f...d1f
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #21 Skrevet 25. september 2019 17 minutter siden, Hjertefru skrev: Det er jo PR i dag ikke mulig å helt unngå plast i husholdningen. Men det går fint an å redusere plastforbruket. Leker fex. Kjøper svært lite nye leker, nesten null. Det har i vårt tilfelle sikkert mye å gjøre med at vi har barn i flere aldersklasser, så huset er fullt med leker uansett. Dessuten er de minste mest opptatt av «digitale leker», se på film, spill osv. Samt formingsaktiviteter som ikke nødvendigvis trenger å inneholde plast. Syns ikke akkurat leker er det verste. Brukte leker er veldig enkelt å få kjøpt dessuten. Det vanskeligste er å droppe plast når man skal ta vare på mat. Hvordan fryse mat uten plast 🤔 Du har rett i at det blir mye plastavfall. Ser jo her at sekken med plastavfall blir full ila en uke... Men syns det likevel er lite i forhold til alt plastbosset på jobb! Vi har også mye avfall på jobb, men vi har jobbet for å få til zero waste arbeidsplass. Først redusere avfall så mye som mulig. «Papirløst» kontor er en ting. ALT sorteres, gjenvinnes eller gjenbrukes. Vanlig søppel har vi ikke😊 Men blir jo avfall såklart, bare at det havner der det skal og hvis alt fungerer optimalt, så blir det ikke kastet men brukt på nytt. Det som må «kastes», biologisk/kjemisk avfall går til forbrenningsanlegg som gir varme til oppvarming og renser ut skadelige stoffer i prosessen. De oppmuntrer til sykling, bidrar økonomisk til vedlikehold av sykler, og mange dedikerte plasser til elbiler. Anonymkode: fcd4e...f8d
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #22 Skrevet 25. september 2019 4 timer siden, Hjertefru skrev: Enkelte ting ser jeg for meg at det vanskelig å erstatte også, som sprøyter og iv sett. I gamle dager var sprøyter av metall som ble sterilisert: Anonymkode: 77b21...b5f
gale damen Skrevet 25. september 2019 #23 Skrevet 25. september 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette vil jeg høre mer om, hva skal det erstattes med. Hva skal pålegget komme i? Papp? Anonymkode: 32fcd...be7 Nå sa jeg i grunnen ikke at jeg hadde noen god løsning, jeg sa at jeg håper det forbys. Som art har vi levd både godt og lenge før plasten gjorde sitt inntog. Glassbeholdere er utmerket til å fryse mat i, og ja, hvorfor skulle ikke pålegg komme i papp? Bananblader er helt sikkert en kilde som er så godt som utappet, det går sikkert an å både pakke og fryse mat i det. Hvorfor skulle man ikke kunne gå på butikken og si at man vil ha et hekto med oppskåret servelat og to hekto med leverpostei, selv om det ikke er plastpakke? Som flere påpeker, så er det et vanvittig plastforbruk som forbrukeren ikke nødvendigvis ser, og mye av det er fullstendig unødvendig.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #24 Skrevet 25. september 2019 Men, hva kaster dere bosset i da? Vi pakker matvarene i plastposer i butikken, og så brukes de som bossposer hjemme. Vi kjøper brød og legger i brødposer i plast for å kunne fryse dem og ta dem opp igjen. Vi kjøper youghurt, i plastbegre. Jeg ønsker gjerne å kutte i plast, men jeg vet ikke helt hva jeg skal erstatte plasten med i eksemplene over. Vi er stort sett veldig flinke til resirkulering da. Anonymkode: 7bd6e...1cb
Anonym bruker Skrevet 25. september 2019 #25 Skrevet 25. september 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Så noen skrev om at plast skal forbys. Er det sant? Nøyaktig hva skulle det i så fall erstattes med? Anonymkode: 0889e...025 Hvorfor skal det produseres ting som skal brukes en gang for så å kastes? Anonymkode: 1014c...ebc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå