Gå til innhold

Å hjelpe store barn med lekser og oppgaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en søster som er lærer på videregående. Hun har selv barn i 9. Og 1. klasse på vgs. Barna er vanlig flinke, men jeg reagerer på hvilken holdning hun har til leksene og karaktrene deres. De gjør jo nesten ikke oppgaver selv og hun er ekstrem til å forsøke å fokusere bare på avgangsfagene. Er det en vanlig innstilling hos lærere?

Frem til nå i helgen har jeg ikke sett hvor ekstremt det er, men da var vi på hyttetur sammen. Den yngste av guttene hadde tydlig vis utsatt en oppgave i mat og helse til siste uka så da sto mor og lagde 4 retter, dokumenterte med bilder og sto i. Han var ikke med på kjøkkenet en gang. 

Eldstemann hadde en innlevering og en prøve. Prøven sa hun rett ut at det var unødvendig å lese til siden det ikke var avgangsfag. Innleveringen derimot var i et avgangsfag. Den jobbet hun med i flere timer. Hun satte opp disposisjon. Så skrev de litt sammen før søsteren min renskrev og sendte inn oppgaven.

Det kan da ikke være normalt å holde på sån? Ser lærere at andre foreldre hjelper barna sine så mye at de føler det er forventet av dem også? Hvordan gjør dere andre med hjelp til skolearbeidet for ungdomer?

Min eldste begynner på ungdomsskolen til neste år og jeg lurer litt på om vi faktisk bør legge oss på samme linjen.

Anonymkode: ca0d8...ee0

Skrevet

Snakk om å gjøre barna en bjørnetjeneste🙄 Selvfølgelig skal du ikke gjøre dette med dine barn! Hvorfor sier du ikke ifra til søsteren din at dette er forkastelig? Hun som lærer gjør barnas skolearbeid..?

Anonymkode: fde8e...37f

Skrevet

Fokusere på avgangsfagene er lurt (til en viss grad). Gjøre oppgavene for barna er ikke lurt!

Anonymkode: 9fc60...cb5

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fokusere på avgangsfagene er lurt (til en viss grad). Gjøre oppgavene for barna er ikke lurt!

Anonymkode: 9fc60...cb5

Det er jo faktisk lurt for å sørge for at barna får gode karakterer, selv om de lærer minimalt.

Skrevet

Jeg tenker at barna må selv ta over en dag, og om du har hatt foreldre som har "gjort alt" for deg frem til du blir 17-18 år så blir det tungt å plutselig måtte finne en indre motivasjon til selv å ta jobben...

Det må jo være ganske frustrerende å være lærer i f.eks mat og helse også og se hvordan ungen jobber på skolen og hvordan oppgaver blir besvart på skolen også få en hjemmeoppgave som det er helt tydelig at ungen ikke har gjort selv...

Men jeg har også hjulpet til altså, har to ungdommer på 15 og 18 år som f.eks har hatt den litt store hjemmeoppgaven med å lage flere retters middag og dokumentere underveis og skrive rapport etterpå. Jeg har vært hjemme når de gjorde det, svart på spørsmål, hjulpet de litt så sausen ble bra (de er ikke noe flinke på å smake til enda) osv. Men de har jo laget maten selv, og jeg har tatt bilde av dem foran grytene som de har brukt i oppgaven, altså bilde av seg selv, og de har skrevet oppgaven selv. Jeg har lest gjennom og kommet med noen innspill, ville skrevet litt mer der, rett den skrivefeilen der og lag en litt bedre setning der, men så har de rettet og levert inn en oppgave de selv kan stå for.

Anonymkode: 82219...d01

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at barna må selv ta over en dag, og om du har hatt foreldre som har "gjort alt" for deg frem til du blir 17-18 år så blir det tungt å plutselig måtte finne en indre motivasjon til selv å ta jobben...

Det må jo være ganske frustrerende å være lærer i f.eks mat og helse også og se hvordan ungen jobber på skolen og hvordan oppgaver blir besvart på skolen også få en hjemmeoppgave som det er helt tydelig at ungen ikke har gjort selv...

Men jeg har også hjulpet til altså, har to ungdommer på 15 og 18 år som f.eks har hatt den litt store hjemmeoppgaven med å lage flere retters middag og dokumentere underveis og skrive rapport etterpå. Jeg har vært hjemme når de gjorde det, svart på spørsmål, hjulpet de litt så sausen ble bra (de er ikke noe flinke på å smake til enda) osv. Men de har jo laget maten selv, og jeg har tatt bilde av dem foran grytene som de har brukt i oppgaven, altså bilde av seg selv, og de har skrevet oppgaven selv. Jeg har lest gjennom og kommet med noen innspill, ville skrevet litt mer der, rett den skrivefeilen der og lag en litt bedre setning der, men så har de rettet og levert inn en oppgave de selv kan stå for.

Anonymkode: 82219...d01

Nå er mine små ennå men jeg tenker samme. Å være der og hjelpe slik at de lærer og skjønner selv. Ikke ta over oppgaven. 

Skrevet

Har selv en på 15 og ei på 12. Har vært gjennom innleveringsoppgave i Mat og helse som innebar tre-retters middag med skriftlige spørsmål og arbeidsbeskrivelse. Jeg hjalp da til med litt av planleggingen, men han hadde stort sett bestemt seg selv for hva han ville lage. jeg kom med noen tips angående dessert. Hjalp han med innkjøp og var hjemme da han skulle lage dette, så jeg kunne svare på spørsmål underveis og hjelpe han så han fikk det skikkelig til. I etterkant satt jeg meg ned med han og så på spørsmålene han skulle svare på så vi fikk snakket litt om de, om hva som burde være med, og samme når det gjaldt arbeidsbeskrivelsen.

Jeg hjelper han med å pugge på prøver og ser gjennom innleveringer før han leverer de inn. Jeg har lest bøker de må lese i norsken som de skal ha fagsamtaler om, så vi kan diskutere de hjemme. Det mener jeg kun er en oppfølging av skolearbeidet hans, og ikke at jeg gjør verken lekser eller oppgaver FOR ham. Det jeg vil oppnå med dette, er å vise han gode arbeidsvaner/studievaner, og å få ham best mulig forberedt til samtaler og prøver. Han er 10. klassing i år, så alle fag er avgangsfag, men har i grunn fokusert like mye på alle fag frem til nå. Ikke kun på avgangsfagene.

Anonymkode: 07c56...19c

Skrevet

Jeg jobber selv i VGS og har en i 10.klasse og en på VG2. Eldstemann har en del utfordringer, så han pusher jeg ikke så mye, men han klarer seg helt greit likevel heldigvis (går YF, så litt lettere fag, ligger på rundt 4 i snitt). Han i 10.klasse vil inn på en linje med veldig høyt snitt, type 5,3-5,4, men klarer seg selv ganske bra, så han trenger ikke å pushes noe videre, men får litt hjelp når det trengs. Altså, ikke å gjøre ting for ham, men å lese til prøver og veilede rundt hva som er litt å vektlegge. Til mine egne elever forteller jeg at de må jobbe godt i timene, men ikke fokusere på karakterene når det ikke er avgangsfag. Det er tøft å gå på studiespesialiserende og da er det greit å ikke slite seg ut med fullt fokus i alle fag samtidig de første to årene.

Anonymkode: 0a0e6...528

Skrevet

Jeg er også av den oppfatning at hun gjør barna side en bjørnetjeneste. For det første, den oppgaven med å lage mat er jo rent juks. Hvis barnet hennes blir tatt for juks, vil konsekvensen for barnet være ganske store. Selv for en tenåring er det ikke lett å tenke den konsekvensen når det er mamma som oppfordrer til juks.

Det andre er at de fullstendig mister læringsgrunnlaget. Når den dagen kommer at de kommer inn på et studie på feil grunnlag, vil de jo slite bigtime! Det vil jo være store huller i kompetansen!

Jeg hjelper og støtter med lekser, men har aldri gjort dem for barna mine. Noen ganger må vi prioritere fordi mengden er for stor, da er det avgangsfag og så hovedfagene som blir prioritert.

Anonymkode: 82772...6b8

Skrevet

Skolen kommer aldri til å bli utjevnende slik den er ment fordi de som er heldig å ha foreldre som vil og kan hjelpe dem har så enormt fordel av det.

Sitat

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo faktisk lurt for å sørge for at barna får gode karakterer, selv om de lærer minimalt.

Hvordan mener du at de skal klare seg på høyere utdanning når moren har gjort alle lekser? Skal hun fortsette med det? Hva når de skal ut i jobb? Skal hun være med der også?

Anonymkode: bc225...a29

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan mener du at de skal klare seg på høyere utdanning når moren har gjort alle lekser? Skal hun fortsette med det? Hva når de skal ut i jobb? Skal hun være med der også?

Anonymkode: bc225...a29

Jeg mener ikke det er lurt på den måten, men det kan være veldig lurt for å sørge for at barna går ut med karakterer som gjør at de kan komme inn på gode skoler og poppulære studier.

Skrevet

Dette er nok ikke normalt. Hver fall ikke for oss dødlige. Man hjelper de til å tenke ut svar selv osv. Men man gjør ikke leksene dems. 

Virker som søsteren din har ett kontrollbehov

Anonymkode: 18c1d...cf8

Skrevet

Jeg er lektor i vgs og har barn i ungdomsskolen. Eldstemann får litt hjelp, dytt og veiledning, men aldri i verden om jeg gjør arbeidet for ham. Den yngste klarer seg stort sett selv, men ber meg av og til om å lese gjennom tekster og liknende, og ber om innspill. Begge klarer seg godt på skolen, yngste er nok litt hvassere enn eldste, men ingen voldsom forskjell. 

Anonymkode: c49e0...642

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...