Gå til innhold

Kjøkkeninnredning.. Hva irriterer deg?

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mulig den vi hadde da vi flyttet inn hit, var av dårligere kvalitet da🙈 Vår var både svært krevende å holde ren, samt at den ikke var tett (festet på fancy måte med lekre skruer), slik at det samlet seg skitt (og fluer😵) BAK platen. Som jo da viste veldig godt. Nei fysj, aldri mer glassplater etter dette!!

Anonymkode: e433f...779

Isj, det skjønner jeg godt. Det er ikke møkk og gamle fluer man ønsker å se på mens man lager mat/vasker opp 🙈 Jeg tipper at forrige eier gjorde en dårlig jobb med den, fordi vår er (heldigvis 🤪) helt tett.

Fortsetter under...

Ha en del av benkeplaten uten overskap, mye bedre å jobbe uten å "skalle" i overskap og måtte ta hensyn til de i måten man står på.

Jeg ville om det var plass hatt minst en vegg med ekstra dyp benkeplate, større arbeidsflate rett og slett.

Vi har forresten heltre eik benkeplate og den har ligget der siden vi flyttet inn for 15 år siden. Vi pusset den ned og lakket den den gangen og jeg har vært veldig fornøyd. Noen hakk og fargeendringer her og der, men jeg synes bare det er sjarmerende i et gammelt hus. Innredningen er også i heltre eik og har vært der siden 70-tallet, veldig tidløs. Vi byttet bare håndtak da vi kjøpte huset.

Nå er det derimot på tide å pusse opp og jeg kommer nok til å velge benkeplate i stein, mest fordi jeg baker mye og deigen henger ikke så godt fast i den. Men ser ingen problemer med å ha heltre heller altså, så at noen sier det er grusomt skjønner jeg ikke.

Anonymkode: f26d1...284

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skuffen er en fjøl ja, hvor du kan ha brødkniv. 

Jeg blir sprø av å ha skjærefjøl fremme hele tiden. 

Men den bør jo vaskes 😉

Anonymkode: 3cc15...4f8

Her pakker vi fjøla bort når vi ikke bruker den. Og deler opp brødet i butikken :)

Hva som irriterer meg med vårt kjøkken som snart skal byttes

Dype skap inni hjørnene. Alt bare forsvinner inni der. Ja takk til skuffer!
Profilerte høyglansfronter. ALT synes, de er et mareritt å vaske, og alt av skjolder lyser opp. 
Overskap som ikke går helt opp til taket. Grøss.
Bestikkskuff i oppvaskmaskinen. Mye mer praktisk med en kurv som kan tas inn og ut. 
Smale skuffer og skap, både i bredde og dybde.

Ting jeg ikke har likt i andre sine kjøkken:
For brede skuffer. Blir mye å dra ut, og mye vekt i skuffene. 
Er litt usikker på om jeg synes doble skuffer (en stor som må dras ut før du kommer til den mindre i toppen) er upraktisk. Tror jeg hadde blitt sprø på sikt. Ser fint ut da!

Anonymkode: e07f1...c37

På alle de kjøkken jeg har hatt:

Misfornøyd med:

- hjørneskap der uttrekket ikke kan trekkes skikkelig ut.

- åpne skap/hyller

- for liten oppvaskkum

- skjærefjøl, æsj

- benkeplate av tre, jeg er ikke god på vedlikehold og da blir den stygg

Fornøyd med:

- Stikkontakter inne i høyskapet slik at brødrister og mikro står klart til bruk

- Integrert kaffemaskin

- Takhøye skap

- Ikke fliser på veggene, vi har malt med baderomsmaling, den er helt sjukt enkel å vaske!

- blandebatteri med uttrekkbart slange. Genialt til å vaske store ting.

20 timer siden, DetYrer skrev:

hva er skjærefjølskuff? At skuffen er en fjøl? 
Det har jeg fobi mot etter at svigers sin har vært full av sølvkre

Ja, slike ekle fjøler trodde jeg ikke fantes mer?

Anonymkode: 7e658...11a

Annonse

5 timer siden, DetYrer skrev:

Her pakker vi fjøla bort når vi ikke bruker den. Og deler opp brødet i butikken :)

I den maskina på butikken🤢 DEN er ekkel den. Har jobbet i butikk og slike bruker jeg ALDRI

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skuffen er en fjøl ja, hvor du kan ha brødkniv. 

Jeg blir sprø av å ha skjærefjøl fremme hele tiden. 

Men den bør jo vaskes 😉

Anonymkode: 3cc15...4f8

Jeg har fjølene mine i en skuff, rett under benkplata. Ulike størrelser og materialer til ulikt bruk. Hvorfor skulle jeg hatt dem fremme hele tiden? De brukes, vaskes og legges bort, akkurat som «fjølskuffen». Ville aldri byttet mitt system med en uttrekkbar fjøl. 

Anonymkode: 16217...67d

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I den maskina på butikken🤢 DEN er ekkel den. Har jobbet i butikk og slike bruker jeg ALDRI

De maskinene er testet av matkontrollen el.l. Helt trygge i bruk, lite bakterier. 

Hvorfor smule til kjøkkenet hjemme hele tiden?

På 23.9.2019 den 8.11, prekæs skrev:

Det aller mest irriterende med kjøkkeninnredninger, er skapdører som åpnes feil vei. Å måtte gå rundt med matvarer og oppvask hver gang man skal ha noe inn eller ut av skapet er irriterende. Merkelig nok oppleves det ofte, muligens fordi mange i dag tegner kjøkkenet sitt selv.

Ikke skap til kjeler. Dype skuffer er fint til slikt.

Fint å se på oppvaskkum med et avløp, men du verden så upraktisk. 2 vasker og gjerne stålplate trengs faktisk.

kjøpt stekeovn med pyrolysefunksjon. Min ovn ser ny ut inni etter 6 år, kun ved hjelp av å vri på en bryter

Ang stekeovn me pyrolysefunksjon; hvor ofte bruker du den? Bruker den mye strøm? Kan brettene være i?

Har en selv. Dvs stekeovnen sto her da vi flyttet inn, men har ikke bruksanvisning og er så skeptisk. SELV om det bare er å skru på en bryter🙈

Skrudde den av umiddelbart etter 15 min da hele huset begynte å lukte kjemisk og jeg kastet opp 3 ganger fordi jeg var gravid i 1.termin😅

Kanskje på tide å gi den et forsøk igjen nå 1 år senere...😅

4 hours ago, Anonym bruker said:

Ang stekeovn me pyrolysefunksjon; hvor ofte bruker du den? Bruker den mye strøm? Kan brettene være i?

Har en selv. Dvs stekeovnen sto her da vi flyttet inn, men har ikke bruksanvisning og er så skeptisk. SELV om det bare er å skru på en bryter🙈

Skrudde den av umiddelbart etter 15 min da hele huset begynte å lukte kjemisk og jeg kastet opp 3 ganger fordi jeg var gravid i 1.termin😅

I noen pyrolyseovner må du fjerne brettstigene og rist, i andre ovner kan dette være i. Du må nesten lese deg opp på din modell. Det vanligste er at dette må fjernes. 

Det lukter når man bruker pyrolyse, og programmet bruker ikke så mye strøm at det vil bli en merkbar utgift. Hvor ofte den brukes avhenger vel også av hvor mye du søler? 

Annonse

On 9/24/2019 at 3:38 PM, sug lut said:

Heltre benkeplate er trist etter veldig kort tid.

Skuffedempere er sykt irriterende.

Bestikkskuff i oppvaskmaskinen er også sykt irriterende.

Hva slags menneske er du?! 

Er ikke en diger tilhenger av benkeplater i heltre, men disse kan da holdes veldig fine, til og med like fine, i år etter år. Er ikke engang mye jobb. 

Skuffedempere er ellers magisk, og bestikkskuff trodde jeg at jeg hatet så mye at jeg fikk tak i bestikkurv da oppvaskmaskinen kun var utstyrt med denne skuffen. Det var bortkastet. Den kurven har ikke blitt brukt, for å si det sånn. Bestikkskuff er jo praktisk! 

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

De aller fleste bruksanvisninger ligger på nett, regner med navnet på ovnen står på den så bare google det + bruksanvisning så finner du det nok.

Anonymkode: f26d1...284

Anbefaler ikke :
- aldri aldri aldri ha åpning mellom skap og gulv, og/eller mellom skap og tak. Her er det begge deler og det er blææh rett og slett
- glassdører og/eller glasshyller
- innebygd/plassbebygd kjølseskap - er noe herk når det går i stykker og man må ha nytt og ingenting passer

Anbefaler
- oppvaskmaskin med en sånn liten dingseskuff (mindthylle/brett til å legge småting i) - lokk til tutekopper, tåteflasketuter, eggedler osv.
- et skikkelig sorteringssystem for søppel, nærme der du kommer til å stå og kutte opp mat
- tenk etter hvor det er praktisk å ha stikkontakter. Stikkontakt i lampen over vask er IKKE praktisk

Anonymkode: 38c46...cac

Nei til:

Skap under benkene. Skuffer er mye bedre utnyttelse av plass.

Skuffer i dobbe bredde. Tunge og trælete å dra ut, og du må bruke begge hender for å dra de ut.

Skuffer som ikke går på skinner. 

Ja til:

Skap til taket.

Mye benkeplass.

Avrunda hjørner på  benkeplatene. Jeg har stadig blåmerker i benkeplatehøyde fordi jeg dunker borti et hjørne når jeg skal være rask og effektiv. 

Vi har pusset opp kjøkkenet og dette er jeg mest fornøyd med:

søppelskuff under vask som åpner seg elektrisk ved at man trykker på den

to oppvaskmaskiner!

skuff med plass til brødboksen inni, slipper å ha den på benkeplaten

tørrvareskap der innredningen kommer ut mot deg, ingenting som blir gjemt bak

pen avtrekksvifte, vi har ikke overskap så den tar mye fokus

Anonymkode: c0d82...9a0

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi har pusset opp kjøkkenet og dette er jeg mest fornøyd med:

søppelskuff under vask som åpner seg elektrisk ved at man trykker på den

to oppvaskmaskiner!

skuff med plass til brødboksen inni, slipper å ha den på benkeplaten

tørrvareskap der innredningen kommer ut mot deg, ingenting som blir gjemt bak

pen avtrekksvifte, vi har ikke overskap så den tar mye fokus

Oi, hvor mange er dere som trenger 2 oppvaskmaskiner. Det har vi ikke i barnehagen der jeg jobber engang.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi, hvor mange er dere som trenger 2 oppvaskmaskiner. Det har vi ikke i barnehagen der jeg jobber engang.

Vi er bsre 5 og har tegnet inn to oppvaskmaskiner i det nye kjøkkenet. Utrolig deilig når en har middagsbesøk, men også ellers siden en kan sette i maskin nr to når den første vasker. Akdri mer skitten oppvask på benken.

Anonymkode: ceb14...d8c

I disse tider med mye fokus på klima er det litt merkelig å lese om norske husholdninger som må ha to stekeovner, to oppvaskmaskiner og det ene etter det andre. Helt ordinære familier med storkjøkkendrift. Vi har det jaggu godt her i landet. Om kort tid vil sånt bli sett på som blodharry.

Anonymkode: b0bd3...41e

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sort kjøkkeninnredning. Det er noe jævla dritt. Hvitt er bedre (har det også). 

Anonymkode: 3902c...5bd

Jeg elsker det svarte kjøkkenet mitt og synes hvitt er noe dritt. For øvrig enig med den over at mens miljøvern og elbiler og klima er gjennomgangstema i media er det tankevekkende at forbruket (med dobbelt av alt mulig) blomstrer innenfor hjemmets fire vegger.

Anonymkode: cac62...3d6

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

I disse tider med mye fokus på klima er det litt merkelig å lese om norske husholdninger som må ha to stekeovner, to oppvaskmaskiner og det ene etter det andre. Helt ordinære familier med storkjøkkendrift. Vi har det jaggu godt her i landet. Om kort tid vil sånt bli sett på som blodharry.

Anonymkode: b0bd3...41e

Denne påstanden er helt feil! Det er faktisk mer miljøvennlig å vaske i oppvaskmaskin enn for hånd! Grunnen til at vi har to, er for å unngå at det blir stående oppvask på benken når vi har åpen kjøkkenløsning. Aldri vært så fornøyd med noe annet, og vi er kun 4!

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Denne påstanden er helt feil! Det er faktisk mer miljøvennlig å vaske i oppvaskmaskin enn for hånd! Grunnen til at vi har to, er for å unngå at det blir stående oppvask på benken når vi har åpen kjøkkenløsning. Aldri vært så fornøyd med noe annet, og vi er kun 4!

Det er ikke selve vaskingen som belaster miljøet unødig, men produksjonen av to oppvaskmaskiner til en husstand. 

Vi er fem, og ser ikke noe problem med å skylle litt oppvask og sette nedi kummen, akkurat mens maskinen går. Vi har det da aldri rotete selv om vi har en oppvaskmaskin. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...