Gå til innhold

Kjøkkeninnredning.. Hva irriterer deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal antagelig totalrenovere et kjøkken. Så jeg vil gjerne vite hva dere IKKE anbefaler på et kjøkken.

Mine tips er: glasshyller i skap som brukes daglig er kjipt. Glasskap bør minimeres (ikke så kult å se matboksene i skapet).

Og skjærefjølskuff er must

Anonymkode: 3cc15...4f8

Skrevet

At vi valgte mdf i stedenfor heltre😒 Dyrt kjøkken fra drømmekjøkkenet som har vist seg å være av elendig kvalitet. Det jeg er superfornøyd med er induksjonstopp og uttagbar kran, genialt!

Anonymkode: 9111c...98c

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

At vi valgte mdf i stedenfor heltre😒 Dyrt kjøkken fra drømmekjøkkenet som har vist seg å være av elendig kvalitet. Det jeg er superfornøyd med er induksjonstopp og uttagbar kran, genialt!

Anonymkode: 9111c...98c

Hehe, det glemte jeg faktisk.  Jeg skal ALDRI ha heltre på kjøkken igjen.  Er du uheldig og lar hermetikk som er fuktig stå i noen timer har du et permanent merke. Og du må være så nøye med å ikke ha det fuktig rundt kranene (og alle dine barn også...)

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Blir helt gal av at folk har vaffeljern på kjøkkenet.

Anonymkode: 843e4...6a7

Hæ?

Hvorfor det? Det er da forholdsvis vanlig å steke vafler nettopp på kjøkkenet? 

Anonymkode: efa5d...41e

Skrevet

Nå har jeg fått drømmekjøkkenet mitt, men jeg husker godt det gamle, og hva jeg ikke skal ha igjen. 

- Profiler på fronter og håndtak (håpløst å vaske)

- laminat og heltre benkplate. Laminat er ikke fint, heltre krever mye vedlikehold og man må passe på fukt. Steinplate er fantastisk.

- Stekeovn med pyrolyse er et must.

- stekeovn, kaffemaskin og micro innebygd i riktig høyde gjør bruken av kjøkken så mye enklere.

- kjøp god ventilator. Ikke kullfilter.

- quooker er fantastisk, men man klarer seg fint uten så lenge man har induksjon.

Anonymkode: 16217...67d

Skrevet

IKKE Finn på å ha glassplater for å beskytte over vasken/kjøkkenbenken istedet for fliser eller andre veggplater. Et helvete å holde rent!

Anonymkode: e433f...779

Skrevet

Ikke åpne vin- og småhyller. Egentlig åpne hyller generelt. Blir stående å samle støv og småplukk. Glad for alt som kan settes bak dører. 

Ikke småfliser (subway tiles) bak koketopp og vask. Setter seg fort fett og søl i fugene. 

Anonymkode: fac07...c68

Skrevet

Her har kjøkkenet skapsdører med profiler. Jeg blir gal! Så mange kanter og hjørner hvor det samler seg fett og støv. Aaaargh! 

Og av en eller annen grunn er vasken uten avrenningsplate og nesten uten kanter - og benkplaten blir missfarget og stygg. Lite genialt! 

Jeg elsker dype skuffer! De er geniale! 

Anonymkode: 9bf37...f97

Skrevet

Det aller mest irriterende med kjøkkeninnredninger, er skapdører som åpnes feil vei. Å måtte gå rundt med matvarer og oppvask hver gang man skal ha noe inn eller ut av skapet er irriterende. Merkelig nok oppleves det ofte, muligens fordi mange i dag tegner kjøkkenet sitt selv.

Ikke skap til kjeler. Dype skuffer er fint til slikt.

Fint å se på oppvaskkum med et avløp, men du verden så upraktisk. 2 vasker og gjerne stålplate trengs faktisk.

kjøpt stekeovn med pyrolysefunksjon. Min ovn ser ny ut inni etter 6 år, kun ved hjelp av å vri på en bryter

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

IKKE Finn på å ha glassplater for å beskytte over vasken/kjøkkenbenken istedet for fliser eller andre veggplater. Et helvete å holde rent!

Jeg skulle til å skrive akkurat det motsatte av deg 😊 Vi har en hel glassplate der i stedet for fliser, og den er helt genial å holde ren. 

Skrevet

Mest mulig skuffer og minst mulig skap. 

Anonymkode: b1845...b93

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Legger til plate i rustfritt stål på denne lista.  Det, helter benkeplate og profilerte dører er topp tre hat jeg har hatt på kjøkken.

Anonymkode: ceb14...d8c

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Og av en eller annen grunn er vasken uten avrenningsplate og nesten uten kanter - og benkplaten blir missfarget og stygg. Lite genialt

1 hour ago, prekæs said:

Fint å se på oppvaskkum med et avløp, men du verden så upraktisk. 2 vasker og gjerne stålplate trengs faktisk

Jeg vurderte kun én vask, men med avrenning. Vet ikke om jeg noensinne har hatt bruk for den andre vasken...?

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jeg fått drømmekjøkkenet mitt, men jeg husker godt det gamle, og hva jeg ikke skal ha igjen. 

- Profiler på fronter og håndtak (håpløst å vaske)

- laminat og heltre benkplate. Laminat er ikke fint, heltre krever mye vedlikehold og man må passe på fukt. Steinplate er fantastisk.

- Stekeovn med pyrolyse er et must.

- stekeovn, kaffemaskin og micro innebygd i riktig høyde gjør bruken av kjøkken så mye enklere.

- kjøp god ventilator. Ikke kullfilter.

- quooker er fantastisk, men man klarer seg fint uten så lenge man har induksjon.

Anonymkode: 16217...67d

Vi er åpenbart forskjellig. Jeg hater steinplate. Hardt og kaldt og helt pyton. Det er det første som skal ut når vi pusser opp kjøkkenet (nettopp flyttet). Ikke bra med heltre, men en pen laminatplate er supert. 

Jeg liker også at overskap går helt til taket ellers er det bare en ekstra flate til å samle støv og skit på toppen. 

Anonymkode: cac62...3d6

Skrevet

Jeg har drømmekjøkkenet etter at vi bygget for fem år siden. Ingenting jeg ville forandret. Vi brukte lang tid på planlegging av kjøkkenet og fikk god hjelp av kjøkkenkonsulenten der vi kjøpte det.

Vi har heltre benkeplate, som jeg ser flere her advarer mot. Jeg er SÅ glad vi valgte det kontra stein el. Det er ikke noe stress å holde fint syns jeg. Det blir en vane å ikke sette kjeler eller våre ting rett ned på platen. Vi oljer den en gang i året, og etter fem år ser den like fin ut som da den var ny. Det gir en fin varme til det ellers kalde kjøkkenet, som er hvitt (vi har hvitoljet eik). Vi har en stor kjøkkenøy hvor treplaten går til gulvet på hver side, og det det "gjør" hele kjøkkenet.

Vi har få skap, mest skuffer. Kun et matskap. Skuffer er gull. Teknikkvegg som går helt opp til taket, så vi slipper tenke på støv og fett mellom skap og tak.

Vi har to stekeovner, og jeg skjønner ikke hvordan vi klarte oss uten, det er så utrolig praktisk! Med pyrolyse.

Vi har 90 cm koketopp, noe som også er veldig praktisk.

Anonymkode: adb70...605

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vurderte kun én vask, men med avrenning. Vet ikke om jeg noensinne har hatt bruk for den andre vasken...?

Dobbeltvask/1.5 er et must i vår familie i alle fall. Forskjellig oppvask ulike steder, ting til tining i den ene, når du skal skrelle poteter etc gjør du det i den ene og kan ha de skrellede eller oppvask i den andre osv. 

Benkeplate i stein har vært gull for oss. 2 stekeovner (hvorav den ene kombi med mikro) er også viktig.

Sigdal har elendig kvalitet på hyllene sine så styr unna! Ellers bør man styre unna sånne halve kjøleskap/halve frys såfremt man kan det. Utrolig upraktisk hvis man er mer enn 2 personer. Oppvaskmaskin med bestikkskuffe på toppen er også meget praktisk.

Anonymkode: cab6c...60e

Skrevet

har ikke pusset opp kjøkken enda...men her er det som irriterer meg GRØNN med vår 90-talls inredning:

1. profilerte fronter (støv og skit fester seg i sporene som ikke nok med er profilert, men også buet for å gjøre det ekstra vanskelig). Pusser med tannkost 1. gang i året :(

2. mellomrom mellom tak og overskap (kjipt å vaske)

2. Dype hyller. Finner ikke noe som helst, skal knapt ha et overskap når vi pusser opp!

3. avsug med kullfilter. Fungerer ikke. Kunne likegodt stått med hårføner og blåst osen ut av vinduet. Sannsynligvis vært mer effektivt.

4. Åpne hyller. Både vinhyller og endehylle samler både støv og støvsamlere

5. oppvaskskap, upraktisk å ikke ka trykkskuffe som kunne vært åpnet med fot

Ting jeg liker med kjøkkenet vårt:

1. 1,5 vask

2. laminatbenkeplate. Kan sette hva som helst av varme gryter etc på, blir ALDRI misfarget.

Gleder meg veeeeeldig til å pusse opp nå, og følger tråden for alle gode innspill dere har kommet med

Anonymkode: 401f3...547

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal antagelig totalrenovere et kjøkken. Så jeg vil gjerne vite hva dere IKKE anbefaler på et kjøkken.

Mine tips er: glasshyller i skap som brukes daglig er kjipt. Glasskap bør minimeres (ikke så kult å se matboksene i skapet).

Og skjærefjølskuff er must

hva er skjærefjølskuff? At skuffen er en fjøl? 
Det har jeg fobi mot etter at svigers sin har vært full av sølvkre

Skrevet

Få komfyr og oppvaskmaskina oppi høyden om det lar seg gjøre.

søppelskap rett under der du skjærer mat,grønnsaker så kan du kaste det rett i søpla. Så Helstrøm hadde det på sitt kjøkken så genialt ut.

har bare 1 vask null problem, lar aldri oppvasken stå i vasken. 

Vil ikke hatt skjæreskuff🤢

bestilkskuff i oppvaskmaskin synes jeg var helt ubrukelig, så hver sin smak der. Enig i skuffer det er gull. Har store skuffer elsker de.

tallerken nede i skuffene ikke oppe i overskap er gull

Anonymkode: f7a75...eb0

Skrevet
1 hour ago, DetYrer said:

hva er skjærefjølskuff? At skuffen er en fjøl? 
Det har jeg fobi mot etter at svigers sin har vært full av sølvkre

Skuffen er en fjøl ja, hvor du kan ha brødkniv. 

Jeg blir sprø av å ha skjærefjøl fremme hele tiden. 

Men den bør jo vaskes 😉

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ALDRI savnet mer enn en vask. Alt jeg har går i oppvaskmaskin, med få unntak.

Anonymkode: acfbf...1f1

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skuffen er en fjøl ja, hvor du kan ha brødkniv. 

Jeg blir sprø av å ha skjærefjøl fremme hele tiden. 

Men den bør jo vaskes 😉

Er vokst opp med sånne på kjøkkenet. Det skal jeg aldri ha! Det er så lett for at de drar mikroskopiske smuler og annet skit med inn i kjøkkeninnredningen. Og så er de ikke så stabile som hvis man har en fjøl liggende på kjøkkenbenken.

Anonymkode: 9bf37...f97

Skrevet
15 timer siden, Kira skrev:

Jeg skulle til å skrive akkurat det motsatte av deg 😊 Vi har en hel glassplate der i stedet for fliser, og den er helt genial å holde ren. 

Mulig den vi hadde da vi flyttet inn hit, var av dårligere kvalitet da🙈 Vår var både svært krevende å holde ren, samt at den ikke var tett (festet på fancy måte med lekre skruer), slik at det samlet seg skitt (og fluer😵) BAK platen. Som jo da viste veldig godt. Nei fysj, aldri mer glassplater etter dette!!

Skrevet

Sørg får at det kjøkkenskapene henger høyt og at der ikke er åpning mellom toppen av skapet og taket! Samler seg et tykt lag med fett(støv) oppå kjøkkenskapene i løpet av kort tid. Et alternativ er å legge beskyttende papirplater oppå skapene. Men kan en slippe alt dette mer arbeidet er det jo veldig fint. Ikke minst mer ryddig og pent😊

Skrevet

Sørg for at skuffene har sidestykke!

Sørg også for at kjøkkenet ikke er for stort ifht rekkevidde!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...