Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #1 Skrevet 22. september 2019 Vil gjerne høre hvordan det er å ha en mops i hus🙂 alt fra pelsstell til adferd og hvordan de er mot barn og andre mennesker/dyr🙂 altså, det som er verdt å vite om hold av mops🥰 En hund hos oss vil i hovedsak være en selskapshund. Vi har 2 over snittet aktive barn, så det er viktig at hunden går med de. Er også viktig at hunden går godt med andre mennesker og dyr. Kommer frem til at mops er den likeste hunderasen for oss, så er i hovedsak interessert i å høre om denne rasen🙂 Anonymkode: 01072...3b0
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #2 Skrevet 22. september 2019 Mops er rett og slett en forferdelig hunderase. Når det er sagt er jeg glad i dyr, har hatt hund selv, og skal ha ny hund innen året er omme. mopser er sosiale, men ikke spesielt aktive. De krever mye stell, har problemer med ånderetten, er utsatt for sopp i hudfollene og analkjertlerproblemer. De sikler, snorker, og røyter. Alle hunder røyter, men mopsehår er strie, og umulig å vaske bort. Mopser er lite spenstige, og kan ha problemer med å f.eks hoppe opp i en sofa, og da kan den stå å klore ihjel sofaen i forsøket på å komme opp. mende er sosiale og barnevennlige. Anonymkode: e3a08...204
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #3 Skrevet 22. september 2019 Mops er avlet fram til å være defekt! Ingen burde kjøpe Mops! Anonymkode: 25abf...814
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #4 Skrevet 22. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Mops er avlet fram til å være defekt! Ingen burde kjøpe Mops! Anonymkode: 25abf...814 Slik at de har blitt defekt, mener jeg. De kan knapt puste! Anonymkode: 25abf...814
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #5 Skrevet 22. september 2019 Jøss, dette var virkelig positive svar😏 Hi Anonymkode: 01072...3b0
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #6 Skrevet 22. september 2019 Forferdelig at du ønsker å støtte opp om å avle denne rasen. Får helt vondt hver gang jeg ser en mops og hører hvor tungt det er for den å puste. Fatter ikke at folk ikke skjønner hvor inhumant det er😔 Anonymkode: 89ebb...bbe
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #7 Skrevet 22. september 2019 Ville aldri hatt en mops, selv om de på mange måter er skjønne. Kjenner to stykker som har det, nærmeste nabo og en venninne. De snorker og har problemer med å puste, det er det verste med hele rasen synes jeg. De er avlet frem for å være flatest mulig i fjeset og det gir masse medisinske problemer. Nå som det er en del fokus på at hunder ikke skal avles frem for utseende som ikke er medisinsk forsvarlig har det snudd litt og det er ikke lenger om å gjøre å ha de flatest mulig, men det er nå likevel slik rasen ser ut. Venninnen min sin hund er operert, de måtte prøve å åpne opp nesegangene litt så de "staket opp" og fjernet vel litt inni der så den skulle puste lettere. Jeg ville helt klart valgt en annen hund. Har selv en mellomschnauzer og er veldig fornøyd med den, men det er en rase som krever litt mer enn de typiske selskapshundene så det er kanskje ikke rett rase for dere. Men det er mange selskapshunder å velge mellom som er mye sunnere enn mopsen altså. Anonymkode: 39aef...ba0
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #8 Skrevet 22. september 2019 Ikke kjøp mops. Det er en ødelagt hunderase der hvert individ lider av store smerter hver dag. Anonymkode: f24f6...076
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #9 Skrevet 22. september 2019 Jeg vet alt dette. Nå spurte jeg ikke om det medisinske, men hvordan det er å ha mops i hus. Fra noen som har erfaring med rasen😏 Hi Anonymkode: 01072...3b0
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #10 Skrevet 22. september 2019 Men for å snu litt på flisa, forslag til andre raser? Selskapshund, glad i barn og andre mennesker, kort, lettstelt pels, helst en som ikke bjeffer for hver eneste lyd den hører og ikke for stor rase. Har liten bil og lite hus, så liten til mellomstor rase er å foretrekke. Hi Anonymkode: 01072...3b0
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #11 Skrevet 22. september 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet alt dette. Nå spurte jeg ikke om det medisinske, men hvordan det er å ha mops i hus. Fra noen som har erfaring med rasen😏 Hi Anonymkode: 01072...3b0 Hvordan kan du vurdere det, når du vet alt det medisinske. Dette er dyr som lider. Anonymkode: be8fd...10c
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #12 Skrevet 22. september 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet alt dette. Nå spurte jeg ikke om det medisinske, men hvordan det er å ha mops i hus. Fra noen som har erfaring med rasen😏 Hi Anonymkode: 01072...3b0 Ei venninne har mops og de er helt greie å ha i hus. Hun sliter litt med sjalusi mot barnet, men det er kanskje noe annet når mopsen kom etter barna. Ellers ligger den og sover mesteparten av tiden jeg er der, den er ikke med på mye turer og greier seg helt greit alene hjemme da de ikke kan ha han med på turere lengre enn rundt en time pga andpustenhet. Han hater å dusje, noe han må pga sopp, og han hater blåsern enda mer, men må man så må man, da må de bruke en spesiel type munnkurv på han. Andre dyr og dyr må de holde han borte fra da han blir så gira at han får anfall om de ikke får roet han ned fort nok. Mtp at du har to aktive barn ville jeg nok valgt en rase som kunne vært litt mer med. Anonymkode: 290a1...5e5
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #13 Skrevet 22. september 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ei venninne har mops og de er helt greie å ha i hus. Hun sliter litt med sjalusi mot barnet, men det er kanskje noe annet når mopsen kom etter barna. Ellers ligger den og sover mesteparten av tiden jeg er der, den er ikke med på mye turer og greier seg helt greit alene hjemme da de ikke kan ha han med på turere lengre enn rundt en time pga andpustenhet. Han hater å dusje, noe han må pga sopp, og han hater blåsern enda mer, men må man så må man, da må de bruke en spesiel type munnkurv på han. Andre dyr og dyr må de holde han borte fra da han blir så gira at han får anfall om de ikke får roet han ned fort nok. Mtp at du har to aktive barn ville jeg nok valgt en rase som kunne vært litt mer med. Anonymkode: 290a1...5e5 Takk for et skikkelig svar, skal ta det du skriver i betrakning🙂 Hi Anonymkode: 01072...3b0
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #14 Skrevet 22. september 2019 Hva med en korthåret dvergdachs, ev. en kanindachs? Aktive, energiske hunder, men som også er gode på å slappe av. Kan trave i timevis om man er glad i å gå tur, men trives også med kortere turer. Lite pelsstell, sikler ikke, snøfter ikke og om den bjeffer eller ikke kommer litt an på oppdragelsen. Dvergpuddel er også et fint alternativ. Røyter ikke, men trenger klipp. Anonymkode: d209d...38b
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #15 Skrevet 22. september 2019 51 minutes ago, Anonym bruker said: Ikke kjøp mops. Det er en ødelagt hunderase der hvert individ lider av store smerter hver dag. Anonymkode: f24f6...076 Dette er rett og slett feil. Til HI. Jeg har 15 års erfaring med mops. Har hatt flere. Det er en nydelig hunderase, en nydelig familiehund. Når det er sagt: Jeg kommer aldri til å kjøpe meg en ny mops. Det er å ta hardt i å si at hvert individ lider av store smerter hver dag. Det er virkelig tull. Men min erfaring er at de gjerne er veldig friske de første 4-5 årene, og deretter kommer alderdommen tidlig. For min del startet gjerne sykdommene da. Patella, pustebesvær, overvekt. Sopp og problemer med analkjertler har jeg aldri opplevd faktisk. Ikke en gang sopp. Men det er en rase hvor du er nesten garantert noe lidelse når den blir noen år. Og det er tungt uansett hvilken hund man har. Men jeg vil oppfordre deg til å velge en friskere rase. Og en rase med mindre stigma, for jeg lover deg at mange «flotte» folk vil vise fordommene sine når du går tur med hunden. Og den røyter, og jo eldre den blir, jo mer røyter den. Det er faktisk til å bli gal av. Men det er faktisk veldig livsglade hunder, de elsker familien sin og noe lidelse og smerter hver dag - vel, da har man gjort en elendig jobb som eier. Men den krever tilrettelegging, hyppige veterinærbesøk og mye mer. Vil anbefale deg en friskere rase definitivt! Anonymkode: 98f23...60f
Blondzilla Skrevet 22. september 2019 #16 Skrevet 22. september 2019 Jeg har to mopser, og før noen halshugger meg, så vit at dette er omplasseringshunder. De har nydelig gemytt, men jeg ville aldri skaffet en valp, da man strengt tatt ikke bør støtte avl på disse. Mine er kosete, late og ville etter mat og veldig fine med barna. De har vært mye hos dyrlege så vær isåfall forberedt på store utgifter i den sammenheng.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #17 Skrevet 22. september 2019 Skjønner ikke at folk støtter denne grusomme avlingen på mops..får vondt hver gang jeg ser en, de sliter med pusten og gud vet hva..ikke bra i det hele tatt! Anonymkode: afba3...a3d
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #18 Skrevet 22. september 2019 Kjenner bare en mops og en roligere og mer barnevennlig hund skal du lete lenge etter. Hun er bare snill og god. MEN hun snorker så høyt at jeg ikke får sove og varmen i sommer tok nesten livet av henne. Måtte dusje henne i kaldt vann flere ganger om dagen. Passet hunden i 14 dager. Anonymkode: f699a...a5b
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #19 Skrevet 22. september 2019 Hadde mops i mesten 10 år. Nydelig gemytt, en liten klovn og veldig snill. Aldri hatt problemer med hudfoldene, men de røyter en del. Hadde han med på lange, krevende turer i fjellet og det gikk kjempebra. Alltid vært snill med barna og andre mennesker og hunder. Alltid glad og lykkelig. Kjøper du av en ordentlig oppdretter så er det ikke så mye helseproblemer. Min hadde ikke spesielle puste problemer. De har anlegg for å legge lett på seg, så vær nøye med for og ikke gi de annet enn foret. Min mops elsket å gå tur, elsket snø og virkelig hatet regn. Kunne godt hatt mops igjen ❤️ Anonymkode: 4abd8...108
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #20 Skrevet 22. september 2019 Jeg har hatt mops, hadde henne fra valp til hun døde nå i våres nesten 12 år gammel. Min er erfaring med mops er at den er den perfekte familiehunden som er med på det meste. Hun var 6 år da barna kom, og hun elsket barna og være med der det skjedde. Hun var med på lange skogsturer, men likte også å ha rolige dager. Hun krevde tre turer hver dag. Hun var familiens lille klovn, og savner de morsomme sprellene hennes. Hun røytet en del, så alle klær var det små strie mopsehår på. Hun strevde litt i sommervarmen med pesing. Jeg passet på at hun fikk avkjølt seg god med kaldt vann på labber og mage, så gikk det fint. Ellers med veterinærkostnader var det ikke mer enn hunder ellers. Hun måtte trekke et par tenner, ellers var det ikke noen andre spesielle helseplager hun hadde. Passet på at hun holdt seg slank og spiste for som passet henne. Jeg tror vi var heldige å hadde en mops med gode gener og avlet på de sunne trekkene. Om vi skal ha en ny hund den dag i dag går vi nok for en rase med litt lengre snuteparti. Har sett litt på Jack russell terrier blant annet. Lykke til med valget av hund ☺️ Anonymkode: f466b...113
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #21 Skrevet 22. september 2019 Naboen har mops, veldig glad i unger. Men klarer ikke å være med i leken pga pusteproblemer, synes så synd på den når den bare peser og sliter med å puste. Anonymkode: 63fab...7f7
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #22 Skrevet 22. september 2019 Mops er en rase som bør dø ut, for dyrenes skyld. Selv om det finnes unntak, som er nevnt over, er dette en ødelagt rase. Og eierne ser ikke alltid sannheten selv, fordi de er så glade i dyrene sine. Anonymkode: 454c8...8d8
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #23 Skrevet 23. september 2019 Har boston terrier like mye pusteproblematikk som mopsen? Har lest en del om den i går kveld, men finner ikke all verden om akkurat dette. Ikke annet enn at de kak være plaget pga det korte snutepartiet.. Hi Anonymkode: 01072...3b0
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #24 Skrevet 23. september 2019 Har ikke erfaring med mops, men hadde Shetland Sheepdog som barn. En utrolig flott hund som var fantastisk rundt barn. Den var ekstremt våken, lettlært, lydig, med på alt, men samtidig rolig inne. Som barn var det utrolig gøy å kunne trene den til å lære triks veldig raskt. De er små, men har en del pels, så man må beregne litt pelsstell. Trenger ikke ekstremt lange turer, men trenger å få brukt hodet litt. Det var aldri noe problem hos oss siden vi barna som sagt elsket å aktivisere den med gjemsel (gjemte leker og den snuste seg frem til dem), triks og andre ting. Litt skeptisk til fremmede, så en god vakthund, men vår bjeffet ikke særlig mye ellers. Jeg tror epilepsi går igjen litt hos disse hundene (som hos collie?), men ellers var det ikke mye helsemessige plager, synes jeg. Anonymkode: 9144e...68f
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #25 Skrevet 23. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har boston terrier like mye pusteproblematikk som mopsen? Har lest en del om den i går kveld, men finner ikke all verden om akkurat dette. Ikke annet enn at de kak være plaget pga det korte snutepartiet.. Hi Anonymkode: 01072...3b0 Mops og Fransk bulldog sliter fortere med overvekt enn Boston terrier, det bidrar til større utfordringer med pusten. Dd kan ikke luften skikkelig i varmen fordi de fortere blir overopphetet, men krever mer misjon for å holde seg i form. Boston terrier er en skriv, våken og morsom hund, men trenger ikke samme mosjon mtp helsa. Når det er sagt, elsker de å bruke hjernen og overskuddet. De er også mindre plaget med hudfolder og hudsykdommer. En familievennlig hund. Vær også selektiv med oppdretter av BT. De har også utfordringer med snutepartiet, men er langt bedre enn mops. Anonymkode: 38a58...653
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå